Underhåll av Era cyklar - hur ofta och vilken typ av service

Miche

Aktiv medlem
Hejsan!

Hur ser era underhållsprogram ut för era cyklar förutom den obligatoriska avskölningen efter varje tur? Hur ofta fettar ni in lager, bussningar, smörjer kedjor, byter hudralolja till bromsar mm?

// Miche

Efter varje tur:
- spolar rent och tvättar all lättborttaglig smuts
- plockar loss, mäter, rengör och oljar in kedjan
- ser till att framklingorna är rena (vid kuggarna iaf)
- tar av kassetten o rengör den (efter 90% av mina turer)

Lite mer sällan:
- plocka isär bakväxel
- rengör skivor

Nästan aldirg:
- tar bort vevparti/vevlager o rengör
- framgaffelservice (mitt eviga dåliga samvete)

Aldrig (än så länge) gjort men säkerligen borde gjorts för länge länge sedan:
- navservice
- service bakdämpare

Övrigt pill kommer nog för det mesta in på lite mer sällan/inte så ofta/ nästan aldrig :) Men jag gjorde iaf en total renovering av allt jag hadekunskap o göra i vintras o i våras när jag knäckte ramen och därmed flyttade alla komponenter till en annan ram passade jag på att göra en grundlig service.

Kedjan smörjs efter varje tvätt. När lager servas? Ja det märker man när något börjar knirra och knarra. Bromsvätska byts inte oftare än vart annat - vart tredje år, om man inte märker att det ändå behöver luftas. Ifall bromsarna känns svampiga.

/Leo

tvätta lite kanske, iaf drivpaketet om det är grisigt ute. resten pillar jag med efter behov.
Jag har aldrig någonsin mätt en kedja.

Håller rent kedja, kassett & klingor. Byter kedja
efter ~30 mil (3 st som jag byter mellan).

Försöker hålla hojjarna någorlunda rena.

Servar när behov uppstår.

Jag gör rent den om den är smutsig. Är det bara lite skit så smörjer jag bara kedjan så den inte går torr. Alltså ompyssling när det behövs.

Verkar vara olika ambitionsnivåer. Men som en kort slutsts så är det kanske bara att spola av cykeln och smörja in kedjan som behövs göras kontiunerligt efter varje tur. Och övrig underhåll vid behov.

// Miche

Anledningen till att man ska byta bromsvätska i en bil är att kokpunkten på bromsvätskan kryper neråt då den drar åt sig vatten. På en XC cykel blir det nog inte så mycket värme som slår igenom kolvarna.. Men om man ändå ska lufta kan man ju kosta på sig att byta det kostar ju inte många kronor med en 0,5L förp på OKQ8. Vad som gäller för bromssystem med mineralolja vet jag inte.

martin In Da Stäk

Miche skrev:
-------------------------------------------------------

> Hur ser era underhållsprogram ut för era cyklar
> förutom den obligatoriska avskölningen efter
> varje tur?

Undviker att "skölja" våra cyklar så mycket vi kan. Vatten fördärvar nämligen infettningen. Föredrar att låta smuts torka och sedan borsta av det.

Vissa delar gör vi dock rent noga efter varje tur, delen av gaffelben och dämpare som glider i bussningarna, så att inte smuts torkar in.

> Hur ofta fettar ni in lager,
> bussningar, smörjer kedjor, byter hudralolja till
> bromsar mm?

Vid behov, o det varierar, är det smutsigt smörjer man t ex kedjan ofta är det rent o torrt kan den få gå åtskilliga timmar utan smörjning. Se upp med att smörja bussningar, vissa bussningar ska smörjas regelbundet, andra aldrig. Kolla manualen för det.

Kan hålla med om att vatten på fel ställe kan göra skada, men att försiktigt spola av cykeln utan att direkt spruta vatten på hjullager, vevlager, styrlager och lager i länkarmar är skonsamt.

Förvarar man sin cykel inne i lägenheten så finns inga alternativ till cykelavspolning efter varje lerig tur.

/Leo

Jag ställer den i ett hörn och när kedjan börjar se för grisig ut tvättas den och den byts ungefär var 30 timme. Tvätta cykeln gör jag om det är lerigt eftersom det är så tråkigt med en kolonilott i bakluckan.

orienteraren skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter varje tur:
> - spolar rent och tvättar all lättborttaglig
> smuts
> - plockar loss, mäter, rengör och oljar in
> kedjan
> - ser till att framklingorna är rena (vid
> kuggarna iaf)
> - tar av kassetten o rengör den (efter 90% av
> mina turer)
>
> Lite mer sällan:
> - plocka isär bakväxel
> - rengör skivor
>
> Nästan aldirg:
> - tar bort vevparti/vevlager o rengör
> - framgaffelservice (mitt eviga dåliga samvete)
>

Du cyklar inte så ofta va?
Eller så har du inget jobb om du kan ta av kedjan och kassetten efter varje tur.

Jag tvättar den när den är smutsig och rengör kedjan ofta. När man rengör den så är det lätt att hitta trasiga/slitna delar mm.
> Aldrig (än så länge) gjort men säkerligen
> borde gjorts för länge länge sedan:
> - navservice
> - service bakdämpare
>
> Övrigt pill kommer nog för det mesta in på lite
> mer sällan/inte så ofta/ nästan aldrig :) Men
> jag gjorde iaf en total renovering av allt jag
> hadekunskap o göra i vintras o i våras när jag
> knäckte ramen och därmed flyttade alla
> komponenter till en annan ram passade jag på att
> göra en grundlig service.

1 gång i veckan försöker jag tvätta, smörja kedja o växlar och justera v-bromsarna. Då rullar den ca 15 mil/veckan blandad pendlingsterräng (allt från asfalt till grus/gräs/skog).

Jan Ullrich: Jag har inte ekonomi att byta grejer på grund av att de underhållts dåligt, därav ser jag till att försöka hålla det som jag har kunskap till att serva i så bra skick som möjligt. Att ta av kedjan och rengöra o smörja den brukar ta ca 30min, kassetten mellan 5 och 20 beroende på om jag skruvar isär kassetten eller inte (lägg på 2 min för demontage/montage av bakhjulet) och kedjan förvarar jag alltid hängades på en krok mellan mina turer. Hur man prioriterar sin tid är upp till var och en. Jag har inget jobb men jag studerar teknisk fysik på univesitetet så jag ligger inte och latar mig hela dagarna iaf. Jag har som personlig princip att inte ge mig ut att köra på en cykel som är så skitig att delarna slits onödigt fort. Att lägga 1-2 timmar på rengöring/service efter varje tur tycker jag är klart motiverat i min ekonomiska situation, jag har inte råd att byta drivlina bara för att jag varit lat och inte rengjort kedja/kassett/drev fram. Dumsnålt? Säkerligen, men det är så jag resonerar.

Delar lägenhet med 2-årig son och en fru på fjärde våningen. Rengöring får alltså ske på gården eller i källare. Källaren har timerlyse och släcks hela jävla tiden. Efter 30 min så är mitt blodtryck i topp och grannarna kan höra "KAN DU VARA TÄND I MER ÄN TVÅ JÄVLA SEKUNDER LAMPHELVETE" eka i trappen.

Kortfattat så blir det snålt med underhållet. Har faktiskt hundbajs på bakdäcket för tillfället.

Tillbaka
Topp