Underhålla eller byta cykel?

JFrisk

Medlem
Det har säkert skrivits 100 gånger på forumet tidigare men jag har försökt söka utan att hitta något.

Till frågan. Jag har idag en Scott Aspect 30 disc som vintercykel. Egentligen är det inga fel på den utöver att bakbromsen behöver luftas och lite ny olja. Då cykeln har varit med ett par vintrar var jag i färd att köpa ny kedja och ny kassett till den. Mätte precis lite på kedjan och insåg att den på 10 länkar blivit 5-6mm för lång vilket skapar lite oro att jag kanske behöver byta mer än bara kassett och kedja?

Som vanligt när man börjar kika faller man gärna iväg och börjar kolla mer och mer, blev kassett, bakväxel växelväljare, insåg att jag kanske då också måste byta framklingorna? Idag sitter det 8-delat kassett på vilket knappt verkar gå att få tag på idag? Så då blir det kanske 9-delat istället.
Ja, ni förstår kanske var jag vill komma? Drar det iväg att byta allt som har med växlar att göra blir det snabbt dyrt, på en cykel som i inköp var ganska billig utrustad med Alivio-standard.

Går det idag köpa en ny Alivio-kasett och enbart byta det och kedja eller kommer jag åka på att byta även framdreven och spänn och styrtrissor med det slitage som är på kedjan? Går det få tag på en vettig kassett med 8-delning idag?

Jag är inte supernöjd med cykeln för sitt ändamål då den har lite väl tung dämpad framgaffel som ändå inte fyller sin funktion när det är kallt. dessutom verkar stänkskärmarna både fram och bak gett upp av kylan.

Hur mycket kan jag förvänta mig att en renovering drar iväg om jag börjar byta kassett och kedja? Det är inga problem med funktionaliteten som det är nu. Gör jag kanske bättre i att tvätta av och smörja upp cykeln ordentligt och sälja den till våren för att köpa en bättre lämpad 28" cykel framåt höstrean?

Så klart finns det inget absolut facit på min fråga men skulle uppskatta lite argument för och emot de olika alternativen. Räcker det med ny kassett och kedja fungerar ju egentligen cykeln rätt bra och är kanske värd att behålla tills det bara är ramen kvar.

Tack på förhand
/Frisk

Utan att svara på hurvida du tvingas byta mer än kassett och kedja så är det både lätt och billigt att få tag på de två sakerna.
8-delad kassett hittar du på vilken webbshop dom hest för mellan 150 och 200kr (om du väljer typ någon tysk eller engelsk iaf)
Kedja kan man med fördel köpa på Biltema. Då får man en KMC kedja inkl snabblås för 60kr.

Det går alldeles utmärkt att hitta 8-delade kassetter och kedjor.
För det mesta räcker det med de 2 största klingorna, lillklingan slits inte så mycket. 2 klingor kostar 400, om du håller dig till deore t.ex.
http://www.erlan.se/shimano-deore-m590-kedjedrev-22-26-32-44-och-48-p-3445-c-2216.aspx
De har kedja och kassett också.

Klart du behåller cykeln. Ska du uppgradera hela växelsystemet så blir det såklart dyrt, men behöver du det på en vintercykel?

Senast ändrad:
Vilken respons!
Var Wiggle jag var inte på och började drömma iväg på orealisktiskt stora uppgraderingar. Kollade precis den kassetten men blev lite osäker på om den passade. Får bli en sån, ny kedja och lite bromsolja till att börja med då! Behöver nog skaffa lite verktyg med för att göra jobbet roligare. Även dags att byta kedjan på sommarcykeln, även om den jämförelsevis är i mycket bättre skick.

Ska passa på att köpa ny kassett även till denna, Merida cyclocross 3, tänkte nog försöka mig på 105 på den nu, ett steg upp. 9delat. Har ni något förslag, gärna från Wiggle.

Sälj! Du gillar ju den inte och om du säljer den nu medans den fortfarande fungerar utan att det kostar dig något i service så behöver den totala kostnaden att byta cykel inte bli så hög.
Har själv bytt cykel så de senaste gångerna, köpt på rea och sålt på våren, har blivit billigare än att byta däck och kedja :-)

Livet är för kort för å köra med dåliga grejer- byt cykel till något som är kul å köra på!!!!
Byter du kedja och kassett måste du byta mellanklinga oxå. ( kanske inte om du mest kör väg och mest använder storklingan)

/T

Den bör gå att fixa till hyfsat billigt och det hindrar dig ju inte att sälja den och köpa nytt/bättre begagnat. Biltema har både kassett och kedja för 8-delat (hamnar under 300 spänn) och det bör funka fint tänker jag mig. Jag vet inte men jag tänker mig att du får mer för den (eller ökar sannolikheten att du får den såld till att börja med) om du fixar till den billigt innan du säljer den. Tycker du att det är roligt att skruva så är det väl bara en bonus dessutom. :)

Men eftersom du inte är nöjd med cykeln tycker jag framför allt att du skall sälja den och köpa någon mer ändamålsenligt (vad det nu än är).

Tack för alla era svar!
Det blev en (rätt så) ordentlig beställning från Wiggle. Blev ett par ny kedjor till både sommar och vintercykeln nya kassetter till båda lite nya vajrar samt massa verktyg för att underlätta underhållet så som kedjepiska, kedjeverktyg vevborttagare m.m.

Cykeln känns lite onödigt tung men fungerar nog ganska bra ändå. Bytte dessutom pedaler för bara någon vecka sen så tänker att den nog får vara med ett tag till. Så som vintervädret äter på cykeln känns det bra att inte ha något för exklusivt den här delen av året. Desto roligare är det ju att ta fram cyclocrossen mot våren då. Ser inte att det skulle vara några problem att fixa det som behövs men nog egentligen aldrig meckat cyklar på den nivån så är ju dessutom ett bra objekt att skruva på. Cykeln kan nog vara mer värd för mig som reservcykel än vad jag får för den om jag försöker sälja den. Bor nästan 8 km från jobbet och gillar inte buss och bil är mest krångligt, gå tar väl lång tid, så kan ju vara bra med en reserv när något akut gått sönder. Förhoppningsvis lever den kvar som den är nu ett par år till, eller så hittar jag väl på något klipp på vägen.

Inte beställt någon mellanklinga för stunden. Får se om det funkar som det är, eller ens är möjligt att bara byta mellanklingan, skulle ju kunna vara nitat.. får ta det som det kommer i så fall.

Låter som ett vettigt beslut och roligt eftersom det är kul att meka ;)

Om gaffeln känns tung går det ju alltid att byta till en stel gaffel (eller en lättare dämpad), dock är de sällan så billiga att det känns värt utgiften om det handlar om en äldre cykel. Men kanske är det värt att betänka! Det dyker upp stela 26" gafflar begagnat till ok pris emellanåt, så med lite tålamod behöver det inte bli så dyrt. Av någon outgrundlig anledning är dämpade skitgafflar billigare än lågprisskiktet av stela gafflar.

Tillbaka
Topp