Undersökning av förpackning till cykelgaffel

affprodutv

Ny medlem
Hej!

Vi är ett gäng studenter på Linköpings Universitet som läser en kurs i Affektiv Produktutveckling. Tidigare fick vi hjälp av en snäll vän här på forumet att lägga upp en kort liten undersökning här där vi fick bra deltagande och respons. Nu har vi kommit ytterligare längre fram i uppgiften vi blivit tilldelade och hoppas att ännu en gång få hjälp av er cykelentusiaster här på forumet! Nedan är en kort liten beskrivning av vad vi gör och vad denna undersökningen ska leda fram till.

Vi har som sagt fått i uppgift att analysera en förpackning till en framgaffel (racer) för att få fram en slutgiltig prototyp. Ett steg i proccessen är att undersöka kundens behov och önskemål, första etappen gjordes här på happyride i form av en enkel enkät där vi ville ta reda på kundens behov. Efter att ha analyserat den data vi fick in av er senast, och tillämpat en del "kursspecifika moment", är vi nu på nästa steg i uppgiften där en ny undersökning ska göras. Annan slags enkät, lite annorlunda frågor men sammantaget en kort liten enkät som bör ta max 2-3 minuter att genomföra. Den innehåller endast flervalsfrågor och några betygsättningsfrågor där man ska välja ett värde på en skala som tillhör en illustration (fråga 5-8 ska ni alltså betygsätta bilderna (beskrivning av bilden finns under bilden) utefter hur väl ni tycker att illustrationen förmedlar de olika känslorna. Tex Kvalitét, 0=ingen kvalitétskänsla alls, 10=exklusivt.). När vi har fått tillräckligt med underlag från den här undersökningen kommer vi att ta fram en egen prototyp och göra en (ännu) kortare undersökning för att se om det verkar falla kunden i smaken/uppfylla deras önskemål gällande förpackningen. Så det vore super om ni vill svara på den också. Denna kommer läggas upp i den här tråden, så det inte skapas massa onödiga nya trådar hela tiden.

Vi är själva medvetna om att den förpackning vi blev tilldelade (nej, vi fick inte välja själva tyvärr.) är kanske inte den lämpligaste produkten att undersöka (vilket vår examinator nu i efterhand också har erkänt..) och att kanske en chokladask eller liknande hade varit en mer passande förpackning, men nu ser situationen ut som den gör och vi hoppas på att med er hjälp kunna ro hem det här ändå.

Vi är själva införstådda med att själva huvuduppgiften för förpackningen när det gäller cykeldelar är att skydda varan under transport, det vi vill att ni fokuserar på i den här enkäten är mer vad själva lådan förmedlar och om ni skulle vara nöjda med den. Att varan ska vara säker under transport och komma fram oskadad är alltså ett huvudkrav som måste uppfyllas ändå, oberoende lådans utseende.

Enkäten hittas i länken nedan:

http://kansei.iei.liu.se/collector/?survey_id=1091

Hjälp oss att nå målet att komma ifrån snabbnudel och bärs-dieten!
Tack!

Förstod inte riktigt de där reglagen och krångliga surveys orkar jag inte med :) Ska man säga vad man tror om den eller vad man ser som viktigt? Förtydliga!

/Chalmers

AX3L sa:
Förstod inte riktigt de där reglagen och krångliga surveys orkar jag inte med :) Ska man säga vad man tror om den eller vad man ser som viktigt? Förtydliga!

/Chalmers

Hej!

Det kanske var för insprängt i texten och/eller otydligt, men tanken är att man ska själv "ratea"/betygsätta vad man anser att illustrationen förmedlar dig. Där 0 = inget alls och 10 = mycket. Exempelvis för kvalité: 0 = ingen kvalitetskänsla alls och 10 = känns exklusiv, väldigt hög kvalitetskänsla. Så det är en högst personlig värdering!

Blev det tydligare nu eller bör vi förklara bättre? :~)

Ber också om ursäkt gällande bildernas storlek.. en del av kursen är att använda en programvara som är länkad till vart enkäten ligger och vi kan tyvärr inte själva förstora bilderna som visas så att man ser själva bilden bättre..

Mvh

Senast ändrad:
Då är jag med! Regel nr 1 när man gör surveys är att utgå från att ingen orkar läsa så mycket text med instruktioner så skriv det viktigaste i surveyn istället :)

Men nu har ni ert första (?) svar! Lycka till!

Ytterst luddigt.... får ni ut något av det där gör ni det bra...=)

Kanske lite mer jobb med mockupbilderna hade kunna gjort saken bättre...=)

En av grundproblemen för mig är att ingen webshop någonsin skickat sakerna direkt i förpackningen utan i en stor jäkla wellpapp-låda (iaf till mig). Transportsäkerhet etc blir därför väldigt diffust, för det är liksom inte det som den har till uppgift egentligen.

Och ofta väljer man den billigaste som är OEM-packad i en plastpåse istället och sparar ett par tusen..

AX3L sa:
En av grundproblemen för mig är att ingen webshop någonsin skickat sakerna direkt i förpackningen utan i en stor jäkla wellpapp-låda (iaf till mig). Transportsäkerhet etc blir därför väldigt diffust, för det är liksom inte det som den har till uppgift egentligen.

Det beror på, jag har flera gånger fått varor från bla Park Tool, Tacx och Thule skickade till mig från webshopar (både utländska och inhemska) med bara en adresslapp på originalförpackningen, så helt ovanligt är det inte.

Fick stopp redan på sida 2.

Page 2 of 8
Vad använder du din cykel huvudsakligen till?
Allmän motion (till skola, jobb, etc)
Motion
Tävling

"Din cykel"??? Does not compute!

Stumpy sa:
Fick stopp redan på sida 2.

Page 2 of 8
Vad använder du din cykel huvudsakligen till?
Allmän motion (till skola, jobb, etc)
Motion
Tävling

"Din cykel"??? Does not compute!

Det är singularformen av cyklar, precis som dator är singularformen av datorer.

Tillbaka
Topp