Undersökning! (stänger 8:e oktober)

fischer89

Ny medlem
Tjena!

Jag gör en undersökning till mitt projektarbete där jag skulle behöva en del svar från er. Ju fler svar jag får in, desto bättre!
Nedan följer ett antal frågor som har med cykelspår och dess uppbyggnad att göra, samt vad som krävs för att DU ska kunna tänka dig att åka till en annan stad eller ort för att cykla. Ni kommer ha en del alternativ att svara på och i slutet kommer det även finnas möjlighet att lägga till saker om ni tycker att jag har missat något viktigt. Alla svar kommer sammanställas och inget namn kommer presenteras senare. Vill ni inte svara rakt ut på forumet får ni mer än gärna skicka ett PM till mig. Allt kommer alltså sammanställas och sedan utvärderas av mig. Målet är att få en grund att jobba vidare ifrån. Målet med hela projektet är att försöka kunna utveckla södra berget i cykelväg, ett steg då är att få veta vad ni cyklister tycker och tänker om olika saker och vad dom tycker är viktigt för en bikepark. Undersökningen kommer stängas ner måndag den 8:e oktober runt 20.00 så jag hinner sammanställa det. Har du frågor? Ställ dom så ska jag svara på det så gott jag kan! Endast ett svar per fråga! På sista är man dock välkommen att utveckla om man vill.

Fråga 1. Vad föredrar du för typ av spår?

1. Rena DH-spår. (Stenpartier, rötter och en fysiskt mycket utmattande bana).
2. Freeride-spår. (Flowiga spår med stora berms, svepande hopp och ofta ganska släta partier).
3. NS (Bryggor som byggs upp i luften).
4. Mix-spår (Delvis stökigt som DH, delvis NS-bryggor och delvis freeride-spår).
5. Annat, skriv gärna vad!

Fråga 2. Vad är det viktigaste i ett bra cykelspår för dig?

1. Skönt flyt, att man inte tvingas att bromsa eller trampa så mycket utan kan flyta igenom hela spåret om man vill.
2. Att det ger mig en rejäl utmaning.
3. Att det gärna finns 2 spårval.
4. Att åktiden är över 2 minuter.

Fråga 3. Hur många spår krävs innan du kan tänka dig att åka till en annan stad/ort för att cykla?

1. 1-4 spår.
2. 5-9 spår
3. 10 eller fler.

Fråga 4. Om du åker till en annan stad/ort för att cykla, vad är då det viktigaste?

1. Att det finns nog många spår att välja på.
2. Billigt boende nära backen.
3. Att det finns närhet till staden.
4. Ett lågt liftkortspris.

Har du något mer du vill tillägga? Då får du mer än gärna göra det här!

Jag tackar på förhand så mycket för din hjälp!

Mvh
Fredrik Fischer

Senast redigerad av en moderator:
> Fråga 1. Vad föredrar du för typ av spår? Graderat 1 - 5 ( tillagt av Atlas_sthlm) 5 är bäst
>
> 1. Rena DH-spår. (Stenpartier, rötter och en
> fysiskt mycket utmattande bana). 3
> 2. Freeride-spår. (Flowiga spår med stora berms,
> svepande hopp och ofta ganska släta partier). 5
> 3. NS (Bryggor som byggs upp i luften). 2
> 4. Mix-spår (Delvis stökigt som DH, delvis
> NS-bryggor och delvis freeride-spår). 4
> 5. Annat, skriv gärna vad! Lerhål och typ Canyon
>
> Fråga 2. Vad är det viktigaste i ett bra
> cykelspår för dig?
>
> 1. Skönt flyt, att man inte tvingas att bromsa
> eller trampa så mycket utan kan flyta igenom hela
> spåret om man vill. 5
> 2. Att det ger mig en rejäl utmaning. 4
> 3. Att det gärna finns 2 spårval. 2
> 4. Att åktiden är över 2 minuter. 3
> 5. Annat, skriv gärna vad! Naturlig uppsamlingsplats i långa står. (gäller nog bara åre i sverige)
>
> Fråga 3. Hur många spår krävs innan du kan
> tänka dig att åka till en annan stad/ort för
> att cykla?
>
> 1. 1-4 spår. x
> 2. 5-9 spår
> 3. 10 eller fler.
>
> Fråga 4. Om du åker till en annan stad/ort för
> att cykla, vad är då det viktigaste?
>
> 1. Att det finns nog många spår att välja på.
> 2. Billigt boende nära backen.
> 3. Att det finns närhet till staden.
> 4. Ett lågt liftkortspris.
> 5. Annat, skriv gärna vad! Att det finns en bar vid dags ände och att det går att fixa hojjen om den går sönder.
>
> Har du något mer du vill tillägga? Då får du
> mer än gärna göra det här!
>
>
>
> Jag tackar på förhand så mycket för din
> hjälp!
>

vassegod!

1. 4 Mix så att man har olika typer att välja mellan.
2. 1
3. 3. Bor 10 minuter från Gesundaberget så varför åka längre... :) ?
4. 1 Mycket att välja på..

Ska det bli en bra park så är ju tipset, kolla med David Rimmel och Steve Murphy. Killarna som byggt Gesundabergets banor och Mayhemfestivalen i Åre... killar som kan det här med cykling.

Just det! Jag visste att jag hade glömt något!

Endast ett svar per fråga! På sista är man dock välkommen att utveckla om man vill.

// Fischer

Jag cyklar aldrig någonsin på spår. Däremot cyklar jag på stig, så jag antar att det inte gäller mig.

Erixon skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska det bli en bra park så är ju tipset, kolla
> med David Rimmel och Steve Murphy. Killarna som
> byggt Gesundabergets banor och Mayhemfestivalen i
> Åre... killar som kan det här med cykling.

Jodå, den tanken finns helt klart sedan tidigare. Men först måste det finnas pengar så man kan genomföra det. Det är också målet med projektarbetet mitt, att få först och främst komunen bakom det och sedan olika företag. Det är ett stort och svårt projekt, men brinner man för det hela så blir det alltid lite enklare.

Per, du är välkommen att svara. Även XC-cyklister ska få säga sitt då det faktiskt skulle vara kul att bygga och markera ut ett bra XC-spår också så man bara inte tänker utförsåkning. Alltså, ha vissa klara sträckningar men även vissa specialdelar som kanske måste byggas till. Så, ett XC-spår/stig skulle vara ett enormt men roligt projekt att ta sig an längre fram i tiden, men det ligger ju som sagt längre fram i tiden då och utanför mitt projektarbete.

// Fischer

Kul med folk som tar tag i saker och inte bara hoppas på att andra ska ordna det...
Lycka till !
Du får ett MVG av mig på projektarbetet... :)

Erixon skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul med folk som tar tag i saker och inte bara
> hoppas på att andra ska ordna det...
> Lycka till !
> Du får ett MVG av mig på projektarbetet... :)

I grund och botten handlar det om att om jag själv kan vara med och bestämma om något sånt här, då kan jag inte gnälla på om något blir dåligt, utan då kan jag bara skylla mig själv och gräva/bygga om spåret. ;)
Hur långt det håller vet jag inte, men förhoppningsvis kan jag ge olika företag och komunen en fingervisning på att cykel inte bara är Touren och doping, utan att det faktiskt finns intresserade på hemmaplan i annan form.

// Fischer

Bra jobbat fischer.
Jag håller med Atlas på ett ungefär :)
men vill göra tillägget att liften ska vara lättåkt.
är det inte korglift så måste liftspåret vara slätt som ett salsgolv.

tycker för övrigt att DH-spåret som ni fixat till moyo`s event var riktigt bra :)

Fråga 1. 2.Freeride-spår.Flowiga spår med stora berms, svepande hopp och ofta ganska släta partier.
Fråga 2. 4.Att åktiden är över 2 minuter.
Fråga 3. 2.5-9 spår
Fråga 4. 1.Att det finns nog många spår att välja på.

Hoppas du får ihop ett bra resultat så att sponsorerna kastar pengar på dig.
Lycka till.

F1:
1
F2:
2 och 4 passar bra
F3:
1
F4:
Ngt organiserat, eller man vill inte cykla själv/med gamla vanliga gruppen bara, de kan man göra i sen egen ort

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp