Underställ

Faran

Ny medlem
Underställ
Jag var ute och kikade i helgen efter ett underställ. Jag behöver ett i polypropulen/ull eftersom de är bättre än polyster-underställ. Jag hittade ett från Helly Hansen som kostar 450 kr för tröjan och 450 för byxorna. Så det blir 900 spänn. Så hittade jag ett från Woolmark som kostade 499 kr per del. Det är inte klokt va´ dyrt. Jag ska ju inte ha det på krogen.

Så nu undrar jag ifall det finns webbutiker som säljer bra underställ billigt? Kanske någon från utlandet är billigare än de svenska?

Är det andra som är intresserade så vi kan gadda ihop oss och förhandla med affärer?

Underställ
Jag köpte ett salomon Xstatic på rea på playground. Det kostar också 500 per del ordinarie pris men det är det värt för xstaticen luktar mycket mindre illa än alla andra syntetställ jag haft. =D

/rikard

Underställ
ullfroé är toppen! är mycket nöjd med mitt inköp! värmer grymt!
när jag gör mer fysisk aktivitet har jag ett vanligt syntet craft-ställ för 500:- typ. funkar väldigt bra och är prisvärt!

Underställ
Kolla överskottbolag och liknande om du kan hitta försvarets ribbade 90-skjorta, den funkar toppen. Jag är ganska säker på att den är tillverkad av Ullfrotté.

Underställ
Faran Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag var ute och kikade i helgen efter ett
> underställ. Jag behöver ett i polypropulen/ull
> eftersom de är bättre än polyster-underställ.

Visst är polypropylen bättre än polyester, men viktigare än materialet
är hur undertröjan är gjord, dvs vävd.

Jag har använt olika modeller av 'superunderställ' sedan MÅNGA år.
Ett av de första märkena jag provade var Craft, men jag var aldrig riktigt förtjust i dem.
Efter det så provade jag Helly Hansen Lifa som jag tyckte mycket om
och fortfarande har kvar fast jag antar att den är 15 år gammal nu.
Jag har sedan dess lärt mig att Crafts undertröja, liksom de flesta andra märken, är gjord av polyester, men att Helly Hansen Lifa är gjord av polypropylen.
Enligt experterna så skall tyg av polypropylen vara det bästa tyget på att leda bort svett från kroppen.

1986 blev jag övertalad av en kompis att prova det då nya, och dyra, norska märket Super Brynje, http://www.brynje.no.
Det är en nät-tröja i polypropylen och den fungerar fantastiskt bra. Eftersom tyget till största delen består av hål(luft) så har det väldigt väldigt bra egenskaper, både när man svettas mycket och när man 'bara' behöver hålla värmen.
Den fungerar bättre än de cykelundertröjor i (CoolMax-)nät som jag har sett och provat. Bla därför att 'hålen' är större och också för att Super Brynje finns i fler varianter, som med lång ärm och blixtlås-polo.

Jag har sedan jag köpte Super Brynje också provat en hel del andra märken under åren som gott tex de dyra Patagonia Capilene och även ylleundertröjor, Patagoniatröjan var väldigt mjuk och skön men ledde inte bort svetten tillräckligt bra.
Ylleundertröjan kliade när jag hade den direkt mot kroppen trots att den var i en högklassig kvalite(Merinoull) men det gick att ha den som andra lager utanpå Super Brynje-tröjan, men den ledde inte bort svetten lika bra som tex en Helly Hansen-tröja. För mig har ylle helt enkelt för dålig fukttransport.
Gramräknarna borde väl också tänka på att ylle binder så mycket fukt att en ylletröja kan öka i vikt med upp till 30%. Polypropylen ökar med max 0,5%.

Slutsatsen blir att för mig är nät-tröjor de bästa och att de skall vara gjorda med stora hål och i polypropylen för att fungera riktigt bra.
supernetrundhals.jpg

SuperBrynje säljs online hos:
http://www.sportsnet.se
Eller kolla hos generalagenten:
http://www.gerisale.se

En annan norsk tillverkare av nät-tröjor i polypropylen är Aclima,
http://www.aclima.no
Jag har sedan i somras en Aclima Super NetT-shirt, pga dess elastiska sidor sitter den bättre på kroppen än Super Brynje.
Så skall jag rekommendera ett märke över ett annat så tycker jag att Aclima är bättre än Brynje, men de är båda överlägsna allt annat jag har provat.

Aclima Super Net säljs online bla hos:
http://www.torsbohandels.com
http://www.northstar.se
http://www.skistart.com

Håkan

Underställ
jag gillar denna kommentar.

"Jag behöver ett i polypropulen/ull eftersom de är bättre än polyster-underställ."

Logiken är ju helt självklar:)

Underställ
Mattias L Skrev:
> och det tar bort
> _alla_ restprodukter från kroppsutsöndringar.

Hupp! Vad gör du i skogen - egentligen?

Underställ
Min erfarenhet är att Helly-hansen underställen är _mycket_ bättre än craft underställen. Det är absolut inga problem att tvätta HH underställen i 90 grader,det är ju enda möjligheten att få de att sluta att lukta efter en längre tids användning. Ullfrotté blir för varmt när man rör på sig, funkar skitbra när det är -20 och man ska stå still annars blir de för varma. Jag funderar på att köpa Aclima nu när mitt gamla HH-ställ börjar falla sönder, alla som har Brynje är ju skitnöjda och är Aclima ännu bättre måste det ju vara ett superköp.

//Ola

Underställ
Jag kör också för det mesta med Craft, gillar passformen och funktionen. Har ett par Haglöfs i tjockare material men dom sitter inte lika bra=använder väldigt sällan. Har också ett par urtvättade HellyHansen som håller på att falla sönder, väl använda mao. Kör Craft rätt igenom, cykelbyxor också men nu på vintern smyger ett par Endurabyxor fram.

/Calvin

Underställ
Rhino Skrev:
> Kolla överskottbolag och liknande om du kan hitta
> försvarets ribbade 90-skjorta, den funkar toppen.
> Jag är ganska säker på att den är tillverkad av
> Ullfrotté.
>
> /Eric.
>
> Mer språkvård åt folket. dom, de ,dem: "Han gick
> fram till dem och frågade om de sett en röd bil"

Försvarets 90-skjorta är inte gjord av ullfrotté utan av syntet, 78 procent (polyster & polychlal), och bomull, 22 procent. Trots bomullen tycker jag den funkar till kortare uteaktiviteter, men blir man väldigt svettig värmer den inget vidare längre.

/Ronny

Underställ
Äventyrssbutiken (Utanför halmstad) har många bra för billiga pengar. Dom har postorder men dock ingen internetförsäljning.
Kör med ett craft underställ som kostade 199:- som jag är helnöjd med

Underställ
barefoot Skrev:
> Försvarets 90-skjorta är inte gjord av ullfrotté

Jag syftade på att den är tillverkad av företaget Ullfrotté efter att ha sett denna sida på Recon.se. Den de kallar polotröja tycker jag är förvillande lik 90-skjortan fast kan inte svära på att det är den. Att den inte är gjord av materialet ullfrotté är jag på det klara med :)

/Eric.

Underställ
Försvaret har varma tröjor som är tillverkade av Ullfrotte, men det är inte 90-underställströjan utan en annan mera i modell fleecejacka. Har en själv, en blå.

Underställ
Rhino och jomper ni har rätt båda två...Företaget står bakom båda. Värmetröja, fältskjorta och långkallsång 90 är deras...Het underbara prylar för övrigt.

Underställ
Rhino Skrev:
> barefoot Skrev:
> > Försvarets 90-skjorta är inte gjord av
> ullfrotté
>
> Jag syftade på att den är tillverkad av företaget
> Ullfrotté efter att ha sett denna sida på
> Recon.se. Den de kallar polotröja tycker jag är
> förvillande lik 90-skjortan fast kan inte svära på
> att det är den. Att den inte är gjord av
> materialet ullfrotté är jag på det klara med :)
>
> /Eric.

Ahaa! :)

/Ronny

Tillbaka
Topp