Uppdatera min ”granny gear”?

frezon

Ny medlem
Jag cyklar mestadels teknisk terräng i skogarna kring Stockholms södra förorter på en Scott Spark från 2017, utrustad med en 1x11 drivlina med Sram NX/GX. När orken tryter efter ett par timmar, eller backarna blir för branta känner jag behov av att ha tillgång till en lättare utväxling än dagens 30/42.

Mina val som jag ser det är att antingen uppdatera med ny kassett (11-51) och derailleur från exempelvis Shimanos nya Deore M5100-serie för ca 1000:- (ex kedja)

Alternativt gå på 1x12, exempelvis SLX 6100 växelreglage och derailleur med en kassett från Sunrace för att passa original body. Jag tvivlar starkt på att hitta en XG eller microspline 1x12 kompatibel body till mina original formulafälgar. Kostnad ca 2000:- (ex kedja)

Hur hade ni gjort?

Crossmax

Aktiv medlem
Jag cyklar mestadels teknisk terräng i skogarna kring Stockholms södra förorter på en Scott Spark från 2017, utrustad med en 1x11 drivlina med Sram NX/GX. När orken tryter efter ett par timmar, eller backarna blir för branta känner jag behov av att ha tillgång till en lättare utväxling än dagens 30/42.

Mina val som jag ser det är att antingen uppdatera med ny kassett (11-51) och derailleur från exempelvis Shimanos nya Deore M5100-serie för ca 1000:- (ex kedja)

Alternativt gå på 1x12, exempelvis SLX 6100 växelreglage och derailleur med en kassett från Sunrace för att passa original body. Jag tvivlar starkt på att hitta en XG eller microspline 1x12 kompatibel body till mina original formulafälgar. Kostnad ca 2000:- (ex kedja)

Hur hade ni gjort?
Jag hade tränat mer. 30x42 är mer än tillräckligt för Stockholmsterräng som lättaste växel.

NLC

Aktiv medlem
Med en 12-delad Sunrace 11-50 får du (nästan exakt) samma steg som 11-42 men med 50T som extra https://ritzelrechner.de/?GR=DERS&K...=11,13,15,17,19,21,24,28,32,36,42,50&UF2=2328
Men det verkar som den kräver en SRAM-växel (och reglage och kedja) vilket för GX blir ca 2000 SEK (utöver kassetten).

Med 11-delad Sunrace 11-50 byter du 17T och 19T mot 18T och 50T https://ritzelrechner.de/?GR=DERS&K...RZ2=11,13,15,18,21,24,28,32,36,42,50&UF2=2328 så det beror ju på om du känner att det blir för stora steg med 3T mellan dreven redan från 3e (isf 6e) men för drygt 700 SEK + goatlink kanske det är värt att pröva?

Berk

Aktiv medlem
Om du behöver bara lite lättare växel är byte till oval 28t drev billigaste lösning. Oval drev hjälper framförallt uppför branta backar.

frezon

Ny medlem
Byta framdrev är ju helt klart den rimligaste lösningen, förutom att bli starkare i benen. Det är visserligen också planerat, men svårare att genomföra.
Vid tidigare googlingar har det varit knepigt att hitta mindre drev än 30t, men såg nu att Garbaruk m fl hade till min vev (Sram GX1)

Jag börjar där helt enkelt, så blir det också enkelt att byta tillbaka också när benen kommer på banan.

Tack för hjälpen!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer