Uppgradera 26a eller byta till 29er???

Magnus290

Ny medlem
Hej

Har en Scott aspect 20 som jag är "nöjd" med. Går bra o funkar fint på en liten budget. Bytte till lätta däck o fick den lite axsnabbare. Börjar nu hamna i uppgraderingssuget o funderar på lättare hjul o komponenter i övrigt.

Tänker mig i första hand tex ett par lättare shimano XT hjul o börja köra slanglöst, en rock shox reba (eller bättre) gaffel. Sen allt eftersom ge mig på övriga komponenter. På sikt skaffa en lätt ram, beggad eller en lätt fulchines. Detta skulle på sikt kunna ge mig en lätt o stygg cykel för ett hyfsat bra pris om jag ger det tid o letar beggat eller rea. Samt att jag inte behöver hosta upp med en stor peng vid ett tilfälle, något som inte är så poppis av min bättre hälft tyvärr.

Samtidigt så mal ju tanken på om jag ska byta till en 29er. Som jag förstått så skulle det ge mig en cykel som är lite lugnare över stök men något "klumpigare"(kanske mest en vanesak) samt lite tyngre att accelerera. På minus sidan är ju att jag måste köpa allt nytt igen o det skulle bli betydligt dyrare o komma igång o jag kan inte använda allt för många delar som jag skulle vilja byta redan nu för har inte råd med en ny cykel den här säsongen.

Vill ha en lätt smidig o lekfull cykel. Åker mest stig (gärna teknisk), något långlopp ibland men oftast räcker det med att skratta över stock o sten längs stigar med polare.

Vad säger ni. Skall man stanna kvar på 26an o börja byta prylar nu eller vänta betydligt längre o byta storlek. Har inte möjlighet att prova nån 29er mer än lite utanför butik o det ger ju inte ett dugg så jag vet inte vilken skillnad det skulle ge mig.

Kom gärna med råd i djungeln.

// Magnus

Jag skulle säga att du får mer för pengarna på att uppgradera din nyvarande cykel. När du dessutom skriver du att du vill ha en lätt och lekfull cykel så kan jag lova att 26er är bättre eftersom 29ers har mer traktorkänsla över sig. Köper du en billigare 29er står du ändå snart där och vill uppgradera den.

Aspect kan nog bli rätt schyst att uppgradera.

Exempel (inte min hoj), före: http://www.rotorburn.com/forums/album.php?albumid=1647&attachmentid=206738

Efter: http://www.rotorburn.com/forums/album.php?albumid=1647&attachmentid=206736

En till fördel är att eftersom många nu byter till 29ers så kan man hitta bra 26er komponenter billigt här på köp&sälj :)

Tillbaka
Topp