Uppgradera bromsok och reglage från 105Di2 till Ultegra Di2

Carl Arwidsson

Aktiv medlem
Tänkte jag skulle ta och uppgradera alla komponenter på nya cykeln från 105 till Ultegra. Det är Di2 på båda grupperna med skivbromsar. Det jag funderar på är om man kan ha kvar bromsledningarna i ramen och bara flytta över ok och reglage, måste man i såna fall byta tätningarna i ändarna på ledningarna?

Ja det kan du. Egentligen skall du byta pin och olive samtidigt men jag och säkert många många andra har bara bytt rakt av utan problem. Men vill man vara säker så lägg de tiorna och minuterna på att byta. Slangen blir väl 2-3 cm kortare av operationen

Det går snabbare att bara dra in de nya. Då slipper du lufta systemet och behöver bara sätta in en enstaka pin där du kapar slangen.

Ja det kan du. Egentligen skall du byta pin och olive samtidigt men jag och säkert många många andra har bara bytt rakt av utan problem. Men vill man vara säker så lägg de tiorna och minuterna på att byta. Slangen blir väl 2-3 cm kortare av operationen
säger som moros bara byt ok o reglage ja har gjort detta 100tals ggr utan ett enda problem med att återbruka oliv o pin vid ok/handtagsbyte sen passar ja iof på och byter oljan i systemet vid uppgradering av komponenter även om de inte alltid behövs byter du en del i taget så behövs ingen större luftning om de nya komponenterna e oljefyllda redan är de nya tomma så blir oljebytet automatiskt gjort så att säga genom luftningsprocessen

Skulle jag uppgradera en 105 Di2-grupp känns det lite ovärt att gå till Ultegra. Rimligare vore att satsa på Force AXS.

Är det fredag snart? :-)

Att byta till Ultegra-ok är bara samma problem i annan kulör.

Hade du tänkt sälja 105-gruppen komplett sen så köp ok från Hope istället.

Alla komponenter?
Har du lust att utveckla varför?
Köpte en ny cykel med 105 Di2 på men har en komplett Ultegragrupp liggandes från en tidigare cykel så tänkte jag lika gärna kunde använda den istället.

Ja jag vet att det är ett i-landsproblem men gillar extraknapparna på ultegrareglagen och tycker ultegran är snyggare :giggle:

säger som moros bara byt ok o reglage ja har gjort detta 100tals ggr utan ett enda problem med att återbruka oliv o pin vid ok/handtagsbyte sen passar ja iof på och byter oljan i systemet vid uppgradering av komponenter även om de inte alltid behövs byter du en del i taget så behövs ingen större luftning om de nya komponenterna e oljefyllda redan är de nya tomma så blir oljebytet automatiskt gjort så att säga genom luftningsprocessen
Låter bra. Ja systemt ska ju luftas sen så då blir det ju ny olja hela vägen.

Tillbaka
Topp