Uppgradera cykel för bättre prestanda

Mladjan

Medlem
Hej, har en Scott CR1 20 från 2013, kolfiber ram, fälg bromsar, alu hjul.
Skulle man kunna byta visa delar så att cykel går snabbare eller är det bättre att köpa en ny cykel?
Isf vad skulle jag kunna byta?
Hade det hjälpt med kolfiberhjul?

Nej, det hjälper att träna mer.

Högprofilshjul (som är ofta i kolfiber) hjälper lite. En ny aerocykel hjälper väldigt lite. Vad hjälper mer är riktigt tajta kläder och att sänka styret om du inte redan sitter djupt.
Ligger hela tiden runt 27-28 i snitthastighet.
Skulle vilja liga på 30 eller mer.

Bra däck tex gp5000 kan ge lite trevligare gång om du har något sämre i dag, men huvudproblemet är troligtvis att du behöver träna mer.

Brukar krävas 100 färska mil i benen innan det går märkbart snabbare. 27-28 km/h är en ganska vanlig snittfart för otränade ben.

Bra däck tex gp5000 kan ge lite trevligare gång om du har något sämre i dag, men huvudproblemet är troligtvis att du behöver träna mer.

Brukar krävas 100 färska mil i benen innan det går märkbart snabbare. 27-28 km/h är en ganska vanlig snittfart för otränade ben.
Vad är en bra träningsupplägg? Jag brukar cykla runt 5-6 mil. Ska jag öka distans eller fokusera på att klara 5-6 mil med högre tempo?

Cykla oftare, vardagscykling, långsamma träningspass, långpass(3-6h) en gång i veckan. Intervaller/fartlek/naturlig backe en gång i veckan, kan va bra om du tycker om fartträning o flås.

Innan nån annan hinner säga det:
Styrketräna också. Ben, såklart, men även core så du orkar sitta mer aerodynamiskt och längre. Och i samband med det stretcha så du kan göra det.

Om du alltid cyklar ungefär samma pass i ungefär samma fart, variera med längre och lugnare pass och korta men hårdare.

I övrigt hade nog Eddy en poäng ...

1715669400817.png

Kan vara roligt att fundera på hur man "taktiskt-aerodynamiskt" kan optimera sin runda, dvs vilka ställen skall man bara frihjula på och krypa ihop, vilka ställen skall man ta i extra på (och hur mycket).

Långt och lugnt samt hårt och kort.
Sen kan man nörda ner det i väldigt många varianter och lägga tid på att kanske få optimerat sin träning.

Gubbdistans på halvhög puls är snarare motion än träning och det flyttar inte så många gränser tyvärr.

Kan vara roligt att fundera på hur man "taktiskt-aerodynamiskt" kan optimera sin runda, dvs vilka ställen skall man bara frihjula på och krypa ihop, vilka ställen skall man ta i extra på (och hur mycket).
Kör du solo och det inte är supertekniskt är väl grundidén för det att ta i mer uppför och mindre utför.

Vad är en bra träningsupplägg? Jag brukar cykla runt 5-6 mil. Ska jag öka distans eller fokusera på att klara 5-6 mil med högre tempo?
3-6 mil tycker jag är en lagom standardrunda. Om du vill se en förbättring bör du köra minst 4 pass/vecka. Hellre flera korta än fåtal långa.

Börja med att köra 2 stycken 5 minuters farthöjningar vid 2 pass/vecka.
De övriga passen skall vara bekväma annars hinner kroppen inte återhämta sig över tid.
Stegra inte träningsmängden drastiskt utan håll dig till ca 10% ökning/vecka. Pausa om kroppen känner sig sliten.

När du kommit upp i 5-6 stycken farthöjningar/pass kan du prova att byta ut dem till ett högfartspass för att se vilken ansträngningsnivå du orkar ligga på. Du skall köra med så jämn ansträngning som möjligt.

Mer än ett högfartspass/vecka kan vara tufft för motiveringen och inte minst återhämtningen.
Det viktiga är att träningen är rolig och att du kommer ut och rullar.

När du har nått målet 30 km/h i snitt över en runda, kanske du har nya mål och då får du anpassa träningen.

En aerohjälm kompenserar för dina aluhjul.
Hitta en klubb eller träningsgrupp där du bor. Där finns kunskap och du lär komma ur komfortzonen.

Premiumdäck gör mycket för rullet. Conti 5000, Schwalbe Pro, Vittoria Corsa t.ex. 30-32 mm om de får plats. Slanglöst eller bra slangar som latex eller tunna plastslangar.4

En aerohjälm kompenserar för dina aluhjul.
Hitta en klubb eller träningsgrupp där du bor. Där finns kunskap och du lär komma ur komfortzonen.
Ja, gruppträning är ett bra sätt att komma ur komfortzonen. Det blir naturligt variation i intensitet när man drar jämfört med när man ligger på rulle. Dessutom är det inte helt ovanligt med fartsträckor då man verkligen kan ladda på och låta hornen växa lite. Tänk på uppförandet dock, både för egen säkerhet och för att inte reta upp andra trafikanter i onödan och därmed försämra cyklisternas rykte.

Senast ändrad:
Så många bra råd! (y) Man måste fylla på energi och framför allt vatten för att orka hålla farten om man ute mer än säg en halvtimme. Ren kedja: Torka av den ordentligt e f t e r turen, och olja bara litet. Riktade hjul betyder en del. Det finns pedaler och klackar som är mer s a s aggressiva, och då har mindre glapp.
Ducka för vinden är nog det viktigaste...

Senast ändrad:
... att sänka styret om du inte redan sitter djupt.
Jag tror mer på en aeroposition med underarmarna horisontellt istället för att sänka styret, då har man även kvar den högre komfortpositionen. Tycker jag möter en hel del med styret för lågt så att de måste sitta med raka armar.

Senast ändrad:
27-28 är rätt kassisk nybörjarfart som nån skrev. Du kommer öka om du cyklar mycket och länge. Nästa optimering kan vara hjul, hjälm, supertighta kläder. Hur man har armarna osv osv

Satsa på en plattare runda så kommer farten att öka! Om 500 höjdmeter är hyggligt korrekt skulle jag gissa att det finns lite i fart att hämta där.

För att cykla snabbare behöver du höja effekten eller/och sänka förlusten. Många har skrivit tips för att höja effekten. För ätt minska förlusterna då: hur mycket lägre har du styret än sadeln? I mitt fall är ovansidan sadeln 12 cm lägre än ovansidan styret. Det verkar vara relativt mycket, men hur mer man sänker styret, hur lägre luftmotståndet blir.

Ett par premiumdäck typ gp5000 och lätt slang. Alternativt slanglösa STR. 28mm eller bredare om du får på det är en fin uppgradering. Din kanske har 23mm från fabrik?

Har du solskärm på hjälmen så kan du plocka bort den.

Lägg underarmarna plant på styret så du får mera tempoställning där det är platt.

Kanske köra lite kortare rundor i början?
Ja, är typiskt lättare att hålla hög fart på en kortare runda än en längre. Dock skulle jag, som föreslagits ovan, snarare slänga in korta delsträckor med klart högre fart, snarare än att enkom gå ner i längd för att hålla lite högre fart. Skillnaden i fart som man kan hålla i 3-4 mil och i 7 mil är inte så stor. Bättre att köra några km med påtagligt högre belastning än den du nu har på dina 7-milsrundor.

Finns ett gammalt "ordspråk" som är något i stil med "to be able to ride fast, you need to ride fast". D.v.s. för att bli snabb måste du cykla fort (emellanåt). Att bara gneta i jämnt tempo är en svår väg till att bli snabb.

Jag tycker att du ska ställa dig frågan varför du vill bli snabbare? Ditt första inlägg ger lätt bilden av du vill köpa dig till snabbhet. För att spetsa till det lite - vill du bli snabbare genom bättre utrustning och/eller mer aerodymisk sittpostion eller vill du en bli en starkare cyklist? Det går så klart att kombinera båda, men jag tror att du skulle vinna på att bestämma vad som är viktigt för dig.

Jag tycker att du ska ställa dig frågan varför du vill bli snabbare? Ditt första inlägg ger lätt bilden av du vill köpa dig till snabbhet. För att spetsa till det lite - vill du bli snabbare genom bättre utrustning och/eller mer aerodymisk sittpostion eller vill du en bli en starkare cyklist? Det går så klart att kombinera båda, men jag tror att du skulle vinna på att bestämma vad som är viktigt för dig.
Snabbare cyklist.

Ja, gruppträning är ett bra sätt att komma ur komfortzonen. Det blir naturligt variation i intensitet när man drar jämfört med när man ligger på rulle. Dessutom är det inte helt ovanligt med fartsträckor då man verkligen kan ladda på och låta hornen växa lite. Tänk på uppförandet dock, både för egen säkerhet och för att inte reta upp andra trafikanter i onödan och därmed försämra cyklisternas rykte.

Enligt min erfarenhet tyvärr nästan omöjligt att inte reta upp bilister tyvärr under gruppcykling i Sverige, i synnerhet under gruppcykling i lite större grupper. Kör man pass i grupp är det minst någon bilist som blir sur varje pass.

Det finns exempelvis en viss kategori av bilister som alltid går bananas om:

- Gruppen cyklar två i led
- Om det finns cykelväg men gruppen av någon orsak inte vill cykla där.

Tycker att vi har för luddiga lagar och regler i Sverige för cyklister vilket får till följd att både bilister och cyklister nu för tiden är totalt övertygade om att de själva har rätt. Bilister som är bergsäkra på att de har rätt, blir högröda i ansiktet och börjar leka poliser är dock farliga bilister. I synnerhet när de börjar spruta spolarvätska eller demonstrativt gör farliga omkörningar.

Tror även det här påverkar cykelsporten negativt i Sverige då föräldrar i vissa fall säkert anser det vara en livsfarlig sport i Sverige vilket jag verkligen kan förstå.

Detta vore en bra start tycker jag:
"Cyklister ska köras om som om de vore bilister. Den bilist som kör om en cyklist måste ha alla hjul över mittlinjen. Finns ingen mittlinje ska bilen föras i samma position som om det vore en annan bilist som ska köras om."

Samt ett förtydligande om att tränande cyklister i grupp inte måste använda en cykelbana.

Tror detta skulle få bort en del självutnämnda trafikpoliser.

Här tex en bra artikel:

eller

Senast ändrad:
271W i 2:35 är inte illa pinkat. Det borde ge minst 35 km/h på platten och en bra sittställning.
Hmmm, men var det här Stravas uppskattade siffror eller har TS effektmätare?

En exceptionellt stor skillnad om man säger som så, Stravas uppskattade wattsiffror är ju ofta ett stort skämt.

Klarar TS som nybörjare snitta 271W i två och en halv timma så har vi annars en talang här. ?

@Mladjan Har du effektmätning på din racer?

Senast ändrad:
Om cykeln är registrerad som gravel eller mtb blir siffrorna annorlunda än om den är registrerad som lvg. Cykeltypen förutsätter en viss typ av underlag.

Men riktigt "bra" eller någorlunda korrekt blir väl aldrig Stravas effektgissning/uppskattning ändå?

Faktum kvarstår, skulle TS verkligen snittat 271W under 2 1/2 timmes cykling borde det gått snabbare än 26,8 km/h i snitt på en rundtur med hans Scott CR1 20. Därför kan jag tycka det blir lite hmmm "underligt" i tråden när @Stumpy kommenterade "271W i 2:35 är inte illa pinkat. Det borde ge minst 35 km/h på platten och en bra sittställning."

Enligt min erfarenhet tyvärr nästan omöjligt att inte reta upp bilister tyvärr under gruppcykling i Sverige, i synnerhet under gruppcykling i lite större grupper. Kör man pass i grupp är det minst någon bilist som blir sur varje pass.

Det finns exempelvis en viss kategori av bilister som alltid går bananas om:

- Gruppen cyklar två i led
- Om det finns cykelväg men gruppen av någon orsak inte vill cykla där.

Tycker att vi har för luddiga lagar och regler i Sverige för cyklister vilket får till följd att både bilister och cyklister nu för tiden är totalt övertygade om att de själva har rätt. Bilister som är bergsäkra på att de har rätt, blir högröda i ansiktet och börjar leka poliser är dock farliga bilister. I synnerhet när de börjar spruta spolarvätska eller demonstrativt gör farliga omkörningar.

Tror även det här påverkar cykelsporten negativt i Sverige då föräldrar i vissa fall säkert anser det vara en livsfarlig sport i Sverige vilket jag verkligen kan förstå.

Detta vore en bra start tycker jag:
"Cyklister ska köras om som om de vore bilister. Den bilist som kör om en cyklist måste ha alla hjul över mittlinjen. Finns ingen mittlinje ska bilen föras i samma position som om det vore en annan bilist som ska köras om."

Samt ett förtydligande om att tränande cyklister i grupp inte måste använda en cykelbana.

Tror detta skulle få bort en del självutnämnda trafikpoliser.

Här tex en bra artikel:

eller
Ja, det finns bilförare som hatar cyklister på vägar. Punkt. Dessa kommer man aldrig att påverka.

Min poäng är att om man använder lite sunt förnuft kan man misnka risken för konflikter med andra bilförare. Om man har en fartsträcka där man informellt "tävlar" fram till en viss plats så kan man t.ex.
  • Välja sträckor med lite trafik.
  • Inte starta en fartsträcka om det ligger en bil bakom utan först släppa förbi bilen.
  • Om det kommer ikapp en bil bakifrån, inte ligga så brett att det är omöjligt för bilen att passera.
  • Etc.

Ja, det finns bilförare som hatar cyklister på vägar. Punkt. Dessa kommer man aldrig att påverka.

Min poäng är att om man använder lite sunt förnuft kan man misnka risken för konflikter med andra bilförare. Om man har en fartsträcka där man informellt "tävlar" fram till en viss plats så kan man t.ex.
  • Välja sträckor med lite trafik.
  • Inte starta en fartsträcka om det ligger en bil bakom utan först släppa förbi bilen.
  • Om det kommer ikapp en bil bakifrån, inte ligga så brett att det är omöjligt för bilen att passera.
  • Etc.
Ja, jag håller med men det är mycket klurigt för stora grupper under träning så här inför Vätternrundan.

Tycker det är rätt trist och risken finns att det får mig att droppa ur Vätternrunda satsningar i framtiden.

Sverige är i ett kraftigt behov av förtydligande lagar som skyddar tränande cyklister bättre.

Men riktigt "bra" eller någorlunda korrekt blir väl aldrig Stravas effektgissning ändå?
Strava kompenserar inte för med eller motvind och vet inte vilken cykel som används, klädsel eller hur cyklisten sitter.

En tur i svaga vindar bör ge hyggligt korrekta siffror med en typisk racercyklist. Strava har slutat registrera estimerad effekt i resultatlistan, men äldre resultat finns kvar.
Har en slinga jag kör relativt ofta på ca 26 km. Strava har beräknat 277 watt för mig. Personen med effektmätare har lika effekt som mig, men körde 1,2 km/h långsammare. Han körde slingan ca 2 veckor senare under liknande förhållanden.

Inte jättestor skillnad va?

Skärmbild 2024-05-15 115534.png

Strava kompenserar inte för med eller motvind och vet inte vilken cykel som används, klädsel eller hur cyklisten sitter.

En tur i svaga vindar bör ge hyggligt korrekta siffror med en typisk racercyklist. Strava har slutat registrera estimerad effekt i resultatlistan, men äldre resultat finns kvar.
Har en slinga jag kör relativt ofta på ca 26 km. Strava har beräknat 277 watt för mig. Personen med effektmätare har lika effekt som mig, men körde 1,2 km/h långsammare. Han körde slingan ca 2 veckor senare under liknande förhållanden.

Inte jättestor skillnad va?
Ja, avsevärt bättre än vad jag fått för mig, ok. ?

Hmmm, men var det här Stravas uppskattade siffror eller har TS effektmätare?

En exceptionellt stor skillnad om man säger som så, Stravas uppskattade wattsiffror är ju ofta ett stort skämt.

Klarar TS som nybörjare snitta 271W i två och en halv timma så har vi annars en talang här. ?

@Mladjan Har du effektmätning på din racer?
Jag använder cykel dator Garmin 530 och sedan överförs det till Strava.

Tycker att vi har för luddiga lagar och regler i Sverige för cyklister
Vi har bara regler för trafikanter, bilist som cyklist. Vi har inte heller några rättigheter i trafiken bara skyldigheter. Om man då cyklar flera i bredd och hindrar övrig trafik så har man en skyldighet att underlätta för den. Enkelt ?

Vi har bara regler för trafikanter, bilist som cyklist. Vi har inte heller några rättigheter i trafiken bara skyldigheter. Om man då cyklar flera i bredd och hindrar övrig trafik så har man en skyldighet att underlätta för den. Enkelt ?

Oavsett så tycker jag att förslagen här är alldeles utmärkta och sannolikt skulle innebära en stor förbättring:

Tillbaka
Topp