Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ligger hela tiden runt 27-28 i snitthastighet.Nej, det hjälper att träna mer.
Högprofilshjul (som är ofta i kolfiber) hjälper lite. En ny aerocykel hjälper väldigt lite. Vad hjälper mer är riktigt tajta kläder och att sänka styret om du inte redan sitter djupt.
Vad är en bra träningsupplägg? Jag brukar cykla runt 5-6 mil. Ska jag öka distans eller fokusera på att klara 5-6 mil med högre tempo?Bra däck tex gp5000 kan ge lite trevligare gång om du har något sämre i dag, men huvudproblemet är troligtvis att du behöver träna mer.
Brukar krävas 100 färska mil i benen innan det går märkbart snabbare. 27-28 km/h är en ganska vanlig snittfart för otränade ben.
Om du vill cykla snabbare skulle jag börja med att köra delar av dina 5-6 mil i högre fart.Vad är en bra träningsupplägg? Jag brukar cykla runt 5-6 mil. Ska jag öka distans eller fokusera på att klara 5-6 mil med högre tempo?
Kör du solo och det inte är supertekniskt är väl grundidén för det att ta i mer uppför och mindre utför.Kan vara roligt att fundera på hur man "taktiskt-aerodynamiskt" kan optimera sin runda, dvs vilka ställen skall man bara frihjula på och krypa ihop, vilka ställen skall man ta i extra på (och hur mycket).
3-6 mil tycker jag är en lagom standardrunda. Om du vill se en förbättring bör du köra minst 4 pass/vecka. Hellre flera korta än fåtal långa.Vad är en bra träningsupplägg? Jag brukar cykla runt 5-6 mil. Ska jag öka distans eller fokusera på att klara 5-6 mil med högre tempo?
Ja, gruppträning är ett bra sätt att komma ur komfortzonen. Det blir naturligt variation i intensitet när man drar jämfört med när man ligger på rulle. Dessutom är det inte helt ovanligt med fartsträckor då man verkligen kan ladda på och låta hornen växa lite. Tänk på uppförandet dock, både för egen säkerhet och för att inte reta upp andra trafikanter i onödan och därmed försämra cyklisternas rykte.En aerohjälm kompenserar för dina aluhjul.
Hitta en klubb eller träningsgrupp där du bor. Där finns kunskap och du lär komma ur komfortzonen.
Jag tror mer på en aeroposition med underarmarna horisontellt istället för att sänka styret, då har man även kvar den högre komfortpositionen. Tycker jag möter en hel del med styret för lågt så att de måste sitta med raka armar.... att sänka styret om du inte redan sitter djupt.
Kanske köra lite kortare rundor i början?Satsa på en plattare runda så kommer farten att öka! Om 500 höjdmeter är hyggligt korrekt skulle jag gissa att det finns lite i fart att hämta där.
Ja, är typiskt lättare att hålla hög fart på en kortare runda än en längre. Dock skulle jag, som föreslagits ovan, snarare slänga in korta delsträckor med klart högre fart, snarare än att enkom gå ner i längd för att hålla lite högre fart. Skillnaden i fart som man kan hålla i 3-4 mil och i 7 mil är inte så stor. Bättre att köra några km med påtagligt högre belastning än den du nu har på dina 7-milsrundor.Kanske köra lite kortare rundor i början?
Snabbare cyklist.Jag tycker att du ska ställa dig frågan varför du vill bli snabbare? Ditt första inlägg ger lätt bilden av du vill köpa dig till snabbhet. För att spetsa till det lite - vill du bli snabbare genom bättre utrustning och/eller mer aerodymisk sittpostion eller vill du en bli en starkare cyklist? Det går så klart att kombinera båda, men jag tror att du skulle vinna på att bestämma vad som är viktigt för dig.
Om allt du bryr dig om är hur fort du cyklar tror jag att du ska satsa på en velomobil.Snabbare cyklist.
271W i 2:35 är inte illa pinkat. Det borde ge minst 35 km/h på platten och en bra sittställning.Visa bilaga 699240Dagens träning men inte i närheten av 30km ??
Ja minst ?271W i 2:35 är inte illa pinkat. Det borde ge minst 35 km/h på platten och en bra sittställning.
Ja, gruppträning är ett bra sätt att komma ur komfortzonen. Det blir naturligt variation i intensitet när man drar jämfört med när man ligger på rulle. Dessutom är det inte helt ovanligt med fartsträckor då man verkligen kan ladda på och låta hornen växa lite. Tänk på uppförandet dock, både för egen säkerhet och för att inte reta upp andra trafikanter i onödan och därmed försämra cyklisternas rykte.
www.ecoprofile.se
Låg han i tempoposition i 24 timmar? Skapligt.Från Strassers 24-timmarsrekord:
Visa bilaga 699309
Hmmm, men var det här Stravas uppskattade siffror eller har TS effektmätare?271W i 2:35 är inte illa pinkat. Det borde ge minst 35 km/h på platten och en bra sittställning.
Om cykeln är registrerad som gravel eller mtb blir siffrorna annorlunda än om den är registrerad som lvg. Cykeltypen förutsätter en viss typ av underlag.En exceptionellt stor skillnad om man säger som så, Stravas uppskattade wattsiffror är ju ofta ett stort skämt.
Om cykeln är registrerad som gravel eller mtb blir siffrorna annorlunda än om den är registrerad som lvg. Cykeltypen förutsätter en viss typ av underlag.
Ja, det finns bilförare som hatar cyklister på vägar. Punkt. Dessa kommer man aldrig att påverka.Enligt min erfarenhet tyvärr nästan omöjligt att inte reta upp bilister tyvärr under gruppcykling i Sverige, i synnerhet under gruppcykling i lite större grupper. Kör man pass i grupp är det minst någon bilist som blir sur varje pass.
Det finns exempelvis en viss kategori av bilister som alltid går bananas om:
- Gruppen cyklar två i led
- Om det finns cykelväg men gruppen av någon orsak inte vill cykla där.
Tycker att vi har för luddiga lagar och regler i Sverige för cyklister vilket får till följd att både bilister och cyklister nu för tiden är totalt övertygade om att de själva har rätt. Bilister som är bergsäkra på att de har rätt, blir högröda i ansiktet och börjar leka poliser är dock farliga bilister. I synnerhet när de börjar spruta spolarvätska eller demonstrativt gör farliga omkörningar.
Tror även det här påverkar cykelsporten negativt i Sverige då föräldrar i vissa fall säkert anser det vara en livsfarlig sport i Sverige vilket jag verkligen kan förstå.
Detta vore en bra start tycker jag:
"Cyklister ska köras om som om de vore bilister. Den bilist som kör om en cyklist måste ha alla hjul över mittlinjen. Finns ingen mittlinje ska bilen föras i samma position som om det vore en annan bilist som ska köras om."
Samt ett förtydligande om att tränande cyklister i grupp inte måste använda en cykelbana.
Tror detta skulle få bort en del självutnämnda trafikpoliser.
Här tex en bra artikel:
![]()
Sverige omkört i säkra omkörningar
Nära omkörningar av cyklister är farliga och får många att avstå från att cykla på landsväg. Flera länder har infört regler för säkrare omkörningar av cyklister. Men inte Sverige. Transportstyrelsen sa nej till forskarnas förslag.cykelframjandet.se
eller
![]()
Tryggare omkörning av cyklister
Jakob Forssmed gjorde 2021 ett oväntat bra inlägg i riksdagen om detta. Han ville att bilister måste hålla ut minst 1,5 meter när de kör om cyklister. Då skulle fler våga cykla på landsväg, menar hwww.ecoprofile.se
Ja, jag håller med men det är mycket klurigt för stora grupper under träning så här inför Vätternrundan.Ja, det finns bilförare som hatar cyklister på vägar. Punkt. Dessa kommer man aldrig att påverka.
Min poäng är att om man använder lite sunt förnuft kan man misnka risken för konflikter med andra bilförare. Om man har en fartsträcka där man informellt "tävlar" fram till en viss plats så kan man t.ex.
- Välja sträckor med lite trafik.
- Inte starta en fartsträcka om det ligger en bil bakom utan först släppa förbi bilen.
- Om det kommer ikapp en bil bakifrån, inte ligga så brett att det är omöjligt för bilen att passera.
- Etc.
Strava kompenserar inte för med eller motvind och vet inte vilken cykel som används, klädsel eller hur cyklisten sitter.Men riktigt "bra" eller någorlunda korrekt blir väl aldrig Stravas effektgissning ändå?
Som skyddar alla cyklister, oavsett om man cyklar för träning eller för att transportera sg.Sverige är i ett kraftigt behov av förtydligande lagar som skyddar tränande cyklister bättre.
Ja, avsevärt bättre än vad jag fått för mig, ok. ?Strava kompenserar inte för med eller motvind och vet inte vilken cykel som används, klädsel eller hur cyklisten sitter.
En tur i svaga vindar bör ge hyggligt korrekta siffror med en typisk racercyklist. Strava har slutat registrera estimerad effekt i resultatlistan, men äldre resultat finns kvar.
Har en slinga jag kör relativt ofta på ca 26 km. Strava har beräknat 277 watt för mig. Personen med effektmätare har lika effekt som mig, men körde 1,2 km/h långsammare. Han körde slingan ca 2 veckor senare under liknande förhållanden.
Inte jättestor skillnad va?
Jag använder cykel dator Garmin 530 och sedan överförs det till Strava.Hmmm, men var det här Stravas uppskattade siffror eller har TS effektmätare?
En exceptionellt stor skillnad om man säger som så, Stravas uppskattade wattsiffror är ju ofta ett stort skämt.
Klarar TS som nybörjare snitta 271W i två och en halv timma så har vi annars en talang här. ?
@Mladjan Har du effektmätning på din racer?
Vi har bara regler för trafikanter, bilist som cyklist. Vi har inte heller några rättigheter i trafiken bara skyldigheter. Om man då cyklar flera i bredd och hindrar övrig trafik så har man en skyldighet att underlätta för den. Enkelt ?Tycker att vi har för luddiga lagar och regler i Sverige för cyklister
Oavsett så tycker jag att förslagen här är alldeles utmärkta och sannolikt skulle innebära en stor förbättring:Vi har bara regler för trafikanter, bilist som cyklist. Vi har inte heller några rättigheter i trafiken bara skyldigheter. Om man då cyklar flera i bredd och hindrar övrig trafik så har man en skyldighet att underlätta för den. Enkelt ?
![]()
Generella trafikregler - Transportstyrelsen
För att undvika trafikolyckor ska du som är trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.www.transportstyrelsen.se
www.ecoprofile.se