Uppgradera dämpare Scott Spark 970 (2022)

Resper

Medlem
Hej!
Jag kör en Scott Spark 970 sedan några år tillbaka och tycker verkligen om den. Jag blandar teknisk stigcykling med ett och annat motionslopp (XC, t ex Grenserittet och Västgötaloppet), därför passar TwinLoc-funktionen mig väldigt bra där jag kan låsa hela cykeln från styret med ett enda knapptryck.

En grej jag inte älskar med cykeln, dock, är dämparna. Jag tycker både gaffeln och bakdämparen är för studsiga och jag hade velat uppgradera dem. Bli dock inte klok på vad jag KAN uppgradera till, alltså vad som passar rent fysiskt på cykeln.

Jag har siffrorna på komponenterna, men lyckas ändå inte fatta vad jag kan ersätta dem med.
Idag har jag (saxat från Cykelkraft):
Framgaffel: RockShox Judy Silver TK Solo Air, 15x110mm QR axle / 42mm offset / Tapered Steerer, 2-Modes / Reb. Adj. / Lockout / 130mm travel
Bakdämpare: X-Fusion NUDE 5 RLX Trunnion, SCOTT custom w. travel / geo adj., 3 modes: Lockout-Traction Control-Descend, Reb. Adj., Travel 120-80-Lockout / T165X45mm

Så, till min fråga:
Hur kan jag bäst förbättra min upplevelse av dämparna?

Kan jag använda tokens (fattar knappt vad det är så utveckla gärna i så fall)
Bör jag köpa en ny gaffel och ny bakdämpare, i så fall vilka?
Är det bättre att sälja cykeln och köpa en ny med de komponenter jag vill ha?

Om jag skulle köpa en annan cykel hade jag köpt begagnat i prisklassen runt 30k. Räknar med att kunna få mellan 15-18k för min cykel så min budget för eventuella uppgraderingar har ett tak på ca 10k.

Tacksam för svar, tankar och idéer!🙏

Studsighet kan man få bort genom att öka returdämpningen några steg, sänka trycket eller ta ut tokens. Allt behöver balanseras så man får hitta en kompromiss som är OK för sin egen åkstil.

Kolla först att lufttryck är rätt, utgå från runt 25% sag för XC och plattare stig, sen får man finjustera lite efter åkstil. Bak kanske upp till 30% sag fungerar. Sag är gummiringens placering i slaget när man står eller sitter på cykeln.

Returdämpning sitter nederst på gaffel, troligen en röd skruv. På bakdämpare troligen en röd spak.
OBS att för mycket returdämpning inte är bra det heller, det ska kunna gunga en gång och sen ska gunget dämpas kraftigt. Hårdare tryck kräver mer returdämpning i balans.

För många tokens/spacers känns studsigt djupare in i slaget + att hela slaget aldrig används. Färre tokens kan kräva hårdare lufttryck för att inte bottna och därmed öka stötighet i hela slaget.

Tokens/air spacers sitter (om gaffeln har den möjligheten) under topplocket där ventilen sitter. Krävs specialverktyg och instruktion/kunskap för att ändra tokens riskfritt. Två kammare ska tömmas helt på luft genom att stegvis tömma 20-30 psi och utjämna trycket. Omvänt när pumpar upp. Använd skyddsglasögon och håll huvudet borta från skottlinjen ifall något går fel när öppnar.

Edit: Uppgradering kanske blir dyrt om ska funka med twinloc. Troligen bättre vänta tills någon rear ut en spark med t.ex. Fox 34 och Fox NUDE så slipper du montera och får nya bättre komponenter på köpet.

Senast ändrad:
Tack för svar!

Jag har koll på lufttryck, dag och rebound. Har ändrat och justerat fram och tillbaka nästan varje tur jag tar och nu har jag nått en punkt där den är bäst hittills, men fortfarande känns det som att den inte riktigt når hela vägen dit jag vill.

Tillbaka
Topp