Uppgradera dropper remote?

JohanRR

Aktiv medlem
Tjenare!

Lyckades dra sönder gängan för skruven som håller fast vajern på min shimano remote. Frågan är då om det skulle vara värt pengarna att uppgradera till något finare ex. Wolf Tooth, OneUp eller Bikeyoke. Tanken är väl då att det är någonting jag kan ta med mig till nästa cykel. Tror ni att det är värt pengarna eller ska jag bara köpa shimanos igen för ca €20? De andra ligger mellan 60-75 euro.

De jag tänker på mer specifikt är OneUp V3, Wolf Tooth Light Action och Bikeyoke Triggy Alpha. Har ni erfarenheter av någon av dem så får ni gärna skriva.

Antar att du inte har möjlighet att gänga om och använda en större skruv?

Kör på Shimanos, de är grymma för priset. Tycker inte det är värt att slösa pengar på dropperreglage. Jag köpte ett Raceface (Turbine R) för dyra pengar och skulle lätt ta ett Shimano igen om det pajade.

Shimanos är bra. Bike yoke (iaf den innnan triggy) har fördelen att den tar både wirestoppet och går att skruva vid styret, om du byter till en dropper där wiren är vänd åt andra hållet.

Shimanos är bra. Bike yoke (iaf den innnan triggy) har fördelen att den tar både wirestoppet och går att skruva vid styret, om du byter till en dropper där wiren är vänd åt andra hållet.

Bikeyoke Triggy Alpha klämmer vajern, som Shimano, så funkar också för både. Dessutom har den kullager, som är trevligt. Köpte en till sonen som har just bytt till en Bikeyoke revive dropper. Den behöver mindre kraft, så då kan man köra med en kortare spak. Riktigt fin remote, men jag vet inte om jag hade lägt så mycket pengar för en till mig själva som har stora händer. Kör själva Specialized SLR, som också har kullager. Mycket bättre än billigare remote som ofta följer med dropper, men gissar att en Shimano remote funkar nästan lika bra.

Jag är alltid the minority report vad gäller remotes, jag vill ha kort slaglängd och bryr mig inte om kraften, så har alltid gillat de billiga från brandX/tranzX.
Har haft en Raceface och tyckte det längre slaget bara var en nackdel, och även den fick en gänga förstörd vid ett fall.

Antar att du inte har möjlighet att gänga om och använda en större skruv?

Kör på Shimanos, de är grymma för priset. Tycker inte det är värt att slösa pengar på dropperreglage. Jag köpte ett Raceface (Turbine R) för dyra pengar och skulle lätt ta ett Shimano igen om det pajade.
Instämmer. Vill man ha mer premium köper man Shimanos dyra.

Har i och för sig inte provat BikeYokes nya men den gamla var både trög och oergonomisk i jämförelse.

Jag är alltid the minority report vad gäller remotes, jag vill ha kort slaglängd och bryr mig inte om kraften, så har alltid gillat de billiga från brandX/tranzX.
Har haft en Raceface och tyckte det längre slaget bara var en nackdel, och även den fick en gänga förstörd vid ett fall.

Min son var också nöjd med Brand-X remoten. Bikeyoke Triggy Alpha short är mycket finare, men också orimligt dyr.

Kraften bestäms mer av droppern. Bikeyoke Revive behöver så låg kraft att sonen fortfarande förvånar sig efter 10 tur.

Jag blev tvungen att öppna tråden och läsa för jag trodde någon skulle göra en mjukvaruupgradering av sin sadelstolpe (är det väl)

Vad är det för skillnad på dem? Varför inte någon av dem jag nämner ovan?
Den dyra har kullager och är allmänt en aning mer smooth. Men det är inte stora skillnader.

Det andra är rent subjektivt att inget annat reglage jag provat varit lika bra. Sen har jag inte provat alla reglage på marknaden i alla versioner men tycker Shimanos är så bra att det inte gör det så värt att leta vidare.

Vad är det för skillnad på dem? Varför inte någon av dem jag nämner ovan?
Jag har som sagt ett dyrt Raceface Turbine-reglage med kullager på endurohojen och ett billigt radon-reglage på stighojen. Jag tycker inte det är stor skillnad på dem alls. Shimanos billigaste är grymt bra för vad det kostar.

Det enda jag inte kan rekommendera är Crankbrothers highline-reglage, det är nog det sämsta jag någonsin använt.

Tillbaka
Topp