Uppgradera dura ace till Di2

Douglas

Medlem
Skall köpa ny racer och hade egentligen tänkt mig elektriska växlar (testat att hyra och gillade verkligen). Nu har jag dock hittat en Bianchi Oltre xr4 på rea som jag är sugen på men den har mekanisk dura ace. Vad är smartaste sättet att byta till Di2 utan att bli ruinerad. Köpa uppgradering för Dura ace till Di2 eller sälja det som sitter på (vad kan man tänkas få?) och köpa helt ny uppsättning Ultegra Di2? Skall sägas att cykeln redan är klart bättre än mig så gissar att jag inte ens märker skillnad på Ultegra - men kanske påverkar 2:a hands priset (cykeln kostar 65k, nedsatt från 85k)?

All input tas tacksamt emot!

Klart andra hand är sämre om du byter ner gruppen. Tycker inte det känns som ett fantastiskt köp trots 20k rabatt kan locka.
Vad får du på andra ställe för 65?

58kkr för en sån här. Visserligen med uDi2 och Specialized. Det verkar finnas rätt många reor därute nu.

Screenshot2019-09-21at09.02.45.png

Inga problem att hitta riktiga toppcyklar (de ramar proffsen kör på) med Dura-Ace Di2 och riktigt sjyssta hjul för 65-70k idag. Fälgbromsat 5-10k lägre. Och går man ner på Ultegra Di2 ytterligare 5-10k lägre.

Jo jag har funderar på en Tarmac faktiskt men fastnat för Oltren (kanske mest för känslan).

Hade jag kunnat välja så hade jag köpt Oltren med Di2 på rea (kostar 65k ordinarie pris och nu verkar man kunna få 25% rabatt) men problemet är att jag inte hittat något sådant ex (har mailat runt inkl till racedepån, få se om det hittas).

Oltren för 85kr har bla kolfiberhjul så känns vettigt att köpa den med rabatt (nu 65) istället för att köpa en 2020 utan rabatt.

Så till själva problemet: bytet etc kommer de fixa i butiken men jag behöver själv lösa vilka delar jag skall köpa/sälja för att få di2. Tänker att jag har döljande val:
- sälja komplett dura ace mek på K&S + köpa helt ny di2 version av ultegra eller dura ace
- köpa di2 uppgraderingskit till dura ace + sälja de delar som blir över (ex bakväxeln)
- annat?

Jag tror inte (subjektiv åsikt) att en mekanisk grupp för caliperbromsar är superhet på beggatmarknaden så jag skulle i så fall kolla på en sån där minigrupp med reglage, växlar och kopplingsdosor etc och behålla de saker du kan.
Bromsarna och vevarna kan då ju behålla.

Vill du ha Oltren så ska du klart ha den, allt behöver inte räknas på kronan.

Att sälja nya DA-delar är nog inga bekymmer men en riktig lbs bör ju fixa det där och lägga de andra delarna på hyllan bara.

Att du skall köpa den cykel som du gillar bäst och ger dig bäst känsla är självklart
Men du kan tyvärr inte hoppas på att få särskilt mkt för de mekaniska DA-delarna när du säljer dem.
Beg DA fram+bak-växel + STI-reglage brukar säljas för 2500 - 3500 SEK här på Köp&Sälj,
med helt nya kan du iofs få mer men troligtvis inte i närheten av vad ett Ultegra Di2-kit kostar
Tex här kostar ett uDi2-kit 9 987,45 SEK: https://www.merlincycles.com/shimano-ultegra-r8050-di2-11-speed-gear-kit-112246.html

Men om det är en bra ram med Di2 och kolfiberhjul som är viktigare än klibban på ramen finns tex
Canyon Aeroad disc Di2 för 50700 SEK https://www.canyon.com/sv-se/road-bikes/race-bikes/aeroad/aeroad-cf-sl-disc-8.0-di2/2094.html
Men kolla vilka strl som finns kvar och som alltid leveranstid innan beställning

/Håkan

Jag gjorde den transplantationen 2015. Mekanisk Ultegra till di2 Ultegra. Den cykeln jag var ute efter fanns inte i di2-utförande så för mig var valet lätt. Jag gillar också att skruva cykel så det hjälpte också till. Men det blir säkerligen mindre dyrt att köpa en cykel med di2 från start. Jag sålde gruppen som blev över här på k&s.

Det finns kompletta uppgraderingskit för di2:
STI-reglage
Fram- och bakväxel
Batteri + laddare
Kopplingsdosor
Kablar

Senast ändrad:
Ok, tack för input! Skall fundera ocj ev kanske tom beställa 2020-modellen med rätt komponenter från början men då får man vänta till februari..

Douglas sa:
Skall köpa ny racer och hade egentligen tänkt mig elektriska växlar (testat att hyra och gillade verkligen). Nu har jag dock hittat en Bianchi Oltre xr4 på rea som jag är sugen på men den har mekanisk dura ace. Vad är smartaste sättet att byta till Di2 utan att bli ruinerad. Köpa uppgradering för Dura ace till Di2 eller sälja det som sitter på (vad kan man tänkas få?) och köpa helt ny uppsättning Ultegra Di2? Skall sägas att cykeln redan är klart bättre än mig så gissar att jag inte ens märker skillnad på Ultegra - men kanske påverkar 2:a hands priset (cykeln kostar 65k, nedsatt från 85k)?

All input tas tacksamt emot!

Jag köpte en cykel med mekanisk DA med ca 3-400 mil i fint skick, sålde den samma dag annonsen sattes ut till en nöjd köpare för 5.500, men om du skall fortsätta med DA så är det vettigare att uppgradera med de delar du saknar. Prestandamässigt lär du inte märka stor skillnad emot ultegra Di2.

Tillbaka
Topp