Uppgradera en "specialized" rock shox pike

carl.josefsson

Aktiv medlem
Tjenixen,

har på min speciliazed pitch comp en rock shox pike utan motion control enhet.
(Rockshox Pike 327 for Specialized, 140mm travel, coil U Turn, alloy steerer, rebound adjust, Maxle 360 included)
Eftersom jag ska byta fjädern mot en styvare så slog mig tanken att även köpa en motion control enhet och uppgradera gaffeln.
http://www.cyclecomponents.se/cgi-b...ef=&artgrp=638&visa=33-64&Sort=Beskr&Visn=Std
Efter att ha kollat på den förträffliga guiden http://happymtb.org/forum/read.php/1/359539 så verkar det inte så svårt.

Så då till frågan till alla mekproffs, är det bara till att "dunka" i motion control enheten eller är det något annat som skiljer min gaffel från en vanlig pike?

Tack på förhand
/Carl

Kollade med Spezialized och fick följande svar.

Hello Carl,

Thank you for your inquiry.

The RockShox Pike 327 is different than a standard Pike, yet very similar in function. It was made specifically for Specialized bicycle company to stock on a number of their bicycles. The CSU unit is specific to this fork: the standard Pike fork has a hollow crown with either a steel or aluminum steerer, while the crown made for Specialized is not hollow and has an aluminum steerer. The Motion Control unit is specific to this fork- it has lockout and compression damping, but lacks a floodgate adjustment. A standard Motion Control unit with floodgate adjustment will fit in this fork- no problem.

If you have any further questions, please feel free to contact us at the number below.

/Carl

Jo det får man väl kalla ett hyffsat svar, lite mer info än vad jag behövde....
Men det jag av ren nyfikenhet undrar är vad som menas med CSU unit, någon som vet??

Blir till att lägga en order på cyclecomponents eller finns det billigare alterantiv?

/C

CSU = Crown / Steerer Unit

Det vill säga delen som består av styrrör, krona och innerben.

Är det värt att köpa en ny Motioncontrol för att få Floodgate? Tveksamt.

nolltid skrev:
-------------------------------------------------------
> CSU = Crown / Steerer Unit
>
> Det vill säga delen som består av styrrör,
> krona och innerben.
>
> Är det värt att köpa en ny Motioncontrol för
> att få Floodgate? Tveksamt.

Så jag ska med andra ord bara satsa på en ny tuffare fjäder?
Eftersom jag inte har någon form av "ratt" höger gaffelben så trodde jag att det var helt tomt i röret, men enligt Rock Shox så sitter där redan någon form av motion control unit med lock out? har jag fattat saken rätt då?

/Carl

Tillbaka
Topp