uppgradera från rival axs d1 till e1 broms/växelreglage.

bjrnn

Aktiv medlem
jag går i tankarna att uppgradera mina rival axs d1 till e1, främst pga. den förbättrade prestandan i bromskraften och ergonomi.

är det någon som har erfarenhet och kan ge sin input ifall det är värt besväret, dvs är det nya reglagen det bäste som hänt(sram) sen skivat bröd?

Har inte provat själv än men avsaknad av bromskraft är inget jag upplevt på mina Rival AXS.
Tror det var CADE media som menade på att e1 är längre så reach blir längre (15mm), antar man kan kompensera med annat styre eller styrstam.

Senast ändrad:
Utformningen av de nya reglagen får stora tummen upp från mig. Gillar utformningen så pass mycket så att jag funderar på att byta ut gamla reglage som sitter på övriga cyklar.
Att det skulle skilja något på bromskraften har jag dock inte tänkt på.

Utformningen av de nya reglagen får stora tummen upp från mig. Gillar utformningen så pass mycket så att jag funderar på att byta ut gamla reglage som sitter på övriga cyklar.
Att det skulle skilja något på bromskraften har jag dock inte tänkt på.
det låter som ett gott betyg.

tycker jag läser mkt om "one-finger braking" på de nya reglaget och att det enligt sram då ska krävas 80% mindre kraft från hoodsen för att åstadkomma samma outpot jämfört med föregående gen.

Kolvens orientering och pivotpunktens placering är annorlunda. Ja de nya reglagen är bättre, vid nytt bygge ett givet köp även om man hittar de gamla till väldigt nedsatt pris, men så fantastiskt mycket bättre att jag skulle uppgradera en hoj som redan har AXS vette fasen om jag tycker att de är. I sådana fall hade jag nog inte tagit Rival utan åtminstone gått upp till Force för att få bonusknapparna också…

Nja, jag hade nog inte uppgraderat till samma nyare serie, utan gått på Force eller Red.

Men skillnaden mellan Rival och Force och Red borde vara försumbart nuförtiden. Det är bara andra loggor och gummi. Även Rival har nu handtag i kolfiber. Ett Force växelreglage+broms är bara 12 gram lättare. Jag tycker att Rival är klart snyggare än Force, men jag har inte provat dessa nya.

De är två extra knappar på force/red. Red har någon mer justeringsmöjlighet som ja inte kommer ihåg. Ja uppdatera med nya rival. Ja skulle säga att de är bättre passform framför allt. Bromskraften är de nog inte sååå stor skillnad på.

Förstår inte varför dom gjort hoodsen så långa? Det blir ju som att gå upp 1/2 ramstorlek. Kanske för att kompensera för de korta styrstammarna på "moderna" gravelhojar? 😆
Men 13s xplor kassetten är ju ett lyft.

Förstår inte varför dom gjort hoodsen så långa? Det blir ju som att gå upp 1/2 ramstorlek. Kanske för att kompensera för de korta styrstammarna på "moderna" gravelhojar? 😆

För folk med stora händer, som jag. De flesta hoods är för korta för mig. Jag tycker att de nya långa är för låga, men åtminstone blir mina händer inte ihoptryckt. Tanken är att det inte är ett problem för cyklister med mindre händer, kankse tom bättre för att de är lägre (mindre tjock).

För folk med stora händer, som jag. De flesta hoods är för korta för mig. Jag tycker att de nya långa är för låga, men åtminstone blir mina händer inte ihoptryckt. Tanken är att det inte är ett problem för cyklister med mindre händer, kankse tom bättre för att de är lägre (mindre tjock).
Samtidigt är dom ju smalare för att passa folk med små händer? En fördel kanske är att man kan få ett bättre grepp uppe på hoodsen när det är brant utför och stökigt? Så att man inte behöver gå ner i bocken.
Jaja, får testa vid tillfälle.

Vad jag förstår så ligger bromscylinder horisontellt vilket gör att de behöver vara längre.
Är väl inget problem på en ny hoj men man kanske behöver tänka till om man uppgraderar.

verkar ju vara lite delade meningar huruvida reachen blir längre eller ej med nya modellen, 2:30 in i klippet nedan tas det upp.

Tillbaka
Topp