Uppgradera gaffel (va fan får jag för pengarna?)

johan82

Aktiv medlem
Fick reda på att min gaffel, RS Yari, går att uppgradera till att, i vart fall invändigt, bli en RS Lyric till en kostnad om ca 4 000 riksdaler. Har förstått att Lyric är en bättre gaffel men finns det någon som på ett enkelt sätt förklara vad i skillnaden består och om man som ”vanlig” cyklist märker skillnaden, och om det är värt pengarna. Har denna bakdämpare om det spelar någon roll Rock Shox deluxe RT3 ReAktiv with Thru Shaft.

Frågan borde vara denna: finns det något med din gaffel som du inte gillar?

Om svaret är ja, då kan man fundera på en ny damper och korsa den bron...

Snabbt svar: ja det är en stor skillnad, men du måste nog veta vad du inte gillar med nuvarande gaffel för att det ska vara värt det.

Är det debonair? Annars det en billig uppgradering och du kan ju börja med den sidan. Jag har en yari med charger2 och debonair men körde den aldrig i original

Ja då är det nån Charger variant som är nästa steg. Finaste är väl Charger 2.1 rct2?
Om det är värt det vet jag inte då jag bara testat motion control på en helt annan gaffel.

4000 låter dyrt. Du kan nästan sälja den och köpa en ny lyrik för inte så mycket mer?

Jag köpte en knappt beg fox 36 performance elit för 4400:-, kan ju vara värt att ha i åtanke nu när säsongen snart är slut. Istället för en uppgradering kan du köpa en annan gaffel och sälja den du har och komma undan med ett par tusen för en större upgrade.

Jag tror inte jag hade så extremt tur med priset så det borde gå att upprepa något liknande.

Om du gör det i samband med att du ändå skulle lämna in för stor service så kanske det funkar.
Men kanske kolla vad du kan sälja den för i alla fall

Tillbaka
Topp