Uppgradera min Polygon siskiu T8 eller köpa en annan cykel?

Hej,
Jag har en Polygon Siskiu T8 (2021). Den har funkat bra men jag tycker den är tung och klumpig för hur jag cyklar.
Det blir mest cyklat på enklare mtb-stigar. Jag provade en Canyon Neuron AL 7 härom dagen och märkte stor skillnad på hur rapp den var.

Vad kan jag göra för att få min cykel mer XC-orienterad?
Det sitter ett par Vee tire flow snap 2,6" på nu som väger 1200g styck, så det kanske är en ide att byta. Har konverterat till tubeless.

Eller är det bättre att byta till en annan cykel?

Tacksam för input.

Hjul och däck borde göra stor skillnad. Den generationen Siskiu har relativt tunga hjul för en stigcykel (om jag minns rätt?)

Den cykel har modern geometri och mest bra komponenter. Jag ser ingen anledning att byta cykel till en i samma kategori.

Däck kan göra stor skillnad i körupplevelse. Vee flow snap är tunga och troligtvis tungrullade. Byte till något år XC/DC hållet gör cykeln mycket rappare.

Sen kan hjulen vara tunga, som skrivs ovan. Kostar lite mer att uppgradera, men det har dubbel effekt för att de roterar.

Den cykel har modern geometri och mest bra komponenter. Jag ser ingen anledning att byta cykel till en i samma kategori.

Däck kan göra stor skillnad i körupplevelse. Vee flow snap är tunga och troligtvis tungrullade. Byte till något år XC/DC hållet gör cykeln mycket rappare.

Sen kan hjulen vara tunga, som skrivs ovan. Kostar lite mer att uppgradera, men det har dubbel effekt för att de roterar.
även snabba däck av olika fabrikat skiljer mycket i vikt, så om en bryr sig om känslan av "rapphet" i accelerationer (som inte gör många hundradelar i verkligheten) måste en välja rätt märke på däck också.

dubnital 2,4 på billigaste tänkbara alu-hjul är lika rappt som rick xc 2,4 på svindyra kolfiberhjul med 100 g lättare fälg. t ex.

men jag tror inte nödvändigtvis att det är däckens vikt som känns trögast. vilket snabbt däck som helst blir nog ungefär lika mycket roligare än vee-däcken.

även snabba däck av olika fabrikat skiljer mycket i vikt, så om en bryr sig om känslan av "rapphet" i accelerationer (som inte gör många hundradelar i verkligheten) måste en välja rätt märke på däck också.

dubnital 2,4 på billigaste tänkbara alu-hjul är lika rappt som rick xc 2,4 på svindyra kolfiberhjul med 100 g lättare fälg. t ex.

men jag tror inte nödvändigtvis att det är däckens vikt som känns trögast. vilket snabbt däck som helst blir nog ungefär lika mycket roligare än vee-däcken.

Ja, jag menade också att "problemet" är grova mönstret, grova stommen och klistriga gummit, beroende på versionen, av Vee flow snap, inte direkt vikten.

Tack för all input!
Då ska jag prova byta till andra däck
@bekväm grop hejdå du nämnde dubnital 2,4
Är det ett vettigt alternativ för mig?

Dubnital är andra extremen av skalan.

Titta här:

Tack för all input!
Då ska jag prova byta till andra däck
@bekväm grop hejdå du nämnde dubnital 2,4
Är det ett vettigt alternativ för mig?

för "enklare mtb-stigar" som du skriver blir det säkert jättebra. guy kesteven tycker det är greppigt trots att det är snabbt
men det finns många andra snabba däck i kategorin.

jag tycker inte en ska vara rädd för "extremen av skalan" som berk uttrycker det, om du har sett en xco-tävling på sistone så ser du vad däcken klarar. det blir bara roligare med snabbare däck.

Tillbaka
Topp