Uppgradera SRAM NX med SRAM GX Transmission

Potrovski

Medlem
Blev sugen på att byta ut SRAM NX växeln på min Specialized SJ Evo Comp 2022 mot SRAM Eagle 90 Transmission. Men är lite osäker på vad jag behöver beställa för att få det att fungera. Min cykel har UDH men vevlagret är DUB (BSA 73mm) och inte DUB Wide som det verkar vara på Eagle 90 vevarmen. Antar även att jag behöver byta ut Shimano HG bodyn mot en SRAM XD, men räcker det att beställa nedan komponenter eller behöver det kompletteras med något annat också?

SRAM XD
SRAM Transmission 90

Var först inne på att köpa en ny cykel även om min fortfarande är som ny, men kändes roligare att uppgradera den jag har för att sen någon gång i framtiden kanske bara beställa ny mtb eller emtb ram och flytta över dem bättre komponenterna till den. På så sätt får jag mer eller mindre bygga ihop en egen cykel istället för att köpa en färdig.

Blev sugen på att byta ut SRAM NX växeln på min Specialized SJ Evo Comp 2022 mot SRAM Eagle 90 Transmission. Men är lite osäker på vad jag behöver beställa för att få det att fungera. Min cykel har UDH men vevlagret är DUB (BSA 73mm) och inte DUB Wide som det verkar vara på Eagle 90 vevarmen. Antar även att jag behöver byta ut Shimano HG bodyn mot en SRAM XD, men räcker det att beställa nedan komponenter eller behöver det kompletteras med något annat också?

SRAM XD
SRAM Transmission 90

Var först inne på att köpa en ny cykel även om min fortfarande är som ny, men kändes roligare att uppgradera den jag har för att sen någon gång i framtiden kanske bara beställa ny mtb eller emtb ram och flytta över dem bättre komponenterna till den. På så sätt får jag mer eller mindre bygga ihop en egen cykel istället för att köpa en färdig.
Skillnaden mellan dub wide och dub BSA är antalet spacers. Med dub wide får du en kedjelinje på 55mm.

passar den på hjulet då?

Vad är det för mening att byta vev? Veven verkar vara tyngre än NX, vad är det du vill åt med de andra komponenterna?

Vevarmen behöver man inte byta. 52 mm kedjelinjen är bättre än 55 mm och har inte direkt något med Transmission att göra.

Men, som har skrivits ovan, behöver man en XD body på naven. Inte att tillverkar har och säljer XD body till deras nav.

EDIT: man kan köra Eagle 70 kassett istället, som passar på samma body som en NX kassett.

Kedjelinjen är i relation till navet och möjligen för att klingan ska gå fritt. Jag kör så tight det går. 49mm går bra på Boost om det för plats

passar den på hjulet då?

Vad är det för mening att byta vev? Veven verkar vara tyngre än NX, vad är det du vill åt med de andra komponenterna?
S202100005 - Specialized Freehub Bear Pawls TA SRAM XD Steel 3 ska tydligen passa på fälgen. Så ska försöka få tag i en sån. Hittade även lite info om att DUB och DUB Wide är exakt samma BB men att det är olika spacers som någon nämnde i tråden. Dessa verkar gå att få tag i löst också.

Vad jag vill åt är att kunna byta växlar under belastning men även för att det är kul att byta ut "sämre" komponenter mot bättre.

S202100005 - Specialized Freehub Bear Pawls TA SRAM XD Steel 3 ska tydligen passa på fälgen. Så ska försöka få tag i en sån. Hittade även lite info om att DUB och DUB Wide är exakt samma BB men att det är olika spacers som någon nämnde i tråden. Dessa verkar gå att få tag i löst också.

Vad jag vill åt är att kunna byta växlar under belastning men även för att det är kul att byta ut "sämre" komponenter mot bättre.
För att svara på din ursprungliga fråga;
Ja det du länkar till funkar, förutsatt att du byter till XD body och använder spacers enligt dub wide.

Sram styr mycket av deras kedielinjer med offset på drevet. Om du har CL52 och boostnav idag har du förmodligen ett 3mm offset drev. Om du byter det mot en med 0mm offset har du CL55

Så har man löst det om man har canecreek eewings ti vevar med transmition iallafall

För att flera kommer med lösningen för 55 cm CL skriver jag det igen: 55 mm är bara sämre.

På en Boost ram hamnar "gamla" Boost kedjelinjen av 52 mm redan 4-5 mm utåt från mitten av kassetten. Det gör kedjelinjen på större drev sämre än nödigt och gör att kedjan ramlar ner från största drevet när man trampar bakåt. Jag har läst att det är gjort för att kedjan inte ska nudda näst-minsta drevet när den är på minsta drevet, men min son har kört 49 mm CL på en en Boost ram med kort kedjestag utan några problem. 55 mm CL get ännu sämre kedjelinjen. Dessutom får man större q-factor (avståndet mellan infästning av pedalerna) som också är oönskat. "Nya" 55 CL standard är bara gjort för att får mer utrymme för rambyggare kring vevlagret och länkaget av bakdämpning. Om man kan har vanlig DUB vevparti med 52 mm kedjelinjen borde man göra det. I fall av TS sparar det också pengar.

Gällande kassett ser jag nu att XS-1270 till Shimano HG body har 10 tänder på minsta drevet. Jag visste inte att det var möjligt. Kassetten verkar har samma drev som XS-1275 till XD och nästan samma pris men är 120 gram tyngre. Det är mycket vikt för att får passa den på en HG body.

Tillbaka
Topp