Uppgradera travel 170 till 180

magnlar

Medlem
Har en Specialized Enduro från -23 som jag använder till 95% på bikeparks. Bottnat 170 framgaffel ett antal ggr. Satte i tokens men tyckte det blev lite för mkt kompression i.

Funderar på att öka travel till 180. RS Zeb Ulimate. Är ju ganska enkelt enligt instruktion.

Min fråga är. Kommer jag märka nåt negativt geometriskt sett med 180/170 travel. Bör jag samtidigt öka bak? Eller kan det räcka med att ställa om bakdämparen till high pos. istället för low ?

Mvh

10 mm extra slaglängd ger 8 mm extra gaffellängd vid 20% sag. Det ger 7 mm extra höjd fram som leder till 0,3 grad flackare vinklar och lite mindre är 3 mm höjd vevlager. Jag tror inte att du kommer att märka någon skillnad i geometri.

Har du försökt att höja trycket i gaffeln lite? Hur mycket sag har du?

Som ovan svar så blir det en marginell skillnad i geometri med samma flipchip inställning, byter du till 180mm och ändrar till high så tror jag inte du märker någon skillnad alls.

Jag provade köra med en 2.5mm travelspacer i bakdämparen istället för 5mm som sitter original. Det gör varken till eller från egentligen med den där 6-8mm extra slaglängden. Och till skillnad från att sätta på en längre gaffel så ändras inte geometrin av att öka slaglängden på din nuvarande dämpare, den går bara djupare.

Skulle inte lägga energi på att fippla med slaglängden bak så länge du inte upplever problem.

Tillbaka
Topp