Uppgradering Code R -> Code RS värt det?

Healons

Aktiv medlem
Hej

Hittat billiga RS bromsar på nätet.

Grabben klagar över att hans R bromsar ger honom armpump, dom känns sega och han upplever att han måste ta i för att få bra bett.

Beläggen är galfer lila och skivorna är också galfer 2.0mm så inte där felet sitter.

Frågan är om ngn här har efarenhet av att swinglink gör att det blir mer tryck i grejerna?
Har själv haft RSC och tyckte dom var bra men det var ett tag sedan och svårt att jämföra "i minnet".

När jag och min son cyklar i Alperna försöker vi undvika hyrcyklar med Code R, bromskraften är på gränsen och man får ont i fingrarna efter flera hundra branta höjdmeter. Code RS är just ok. Så det finns en klar skillnad.

Med det sagt skulle jag tänka att Code R räcker i Sverige. Och det finns klart bättre bromsar än Code.

Ja, som jag skrev.

Min son (och jag) föredrar Magura. Nästan orimligt billig just nu:

Ajajaj så svårt det blev nu då... hade tänkt två sådana här https://www.bike-discount.de/de/sram-code-rs-scheibenbremse-hinten-pm-adapter-20mm och bara klippa handtagen.

Men Maguran kanske är värd en hundralapp extra... får väl säkert köpa adaptrar till växelraglage o dropper också iofs

Ajajaj så svårt det blev nu då... hade tänkt två sådana här https://www.bike-discount.de/de/sram-code-rs-scheibenbremse-hinten-pm-adapter-20mm och bara klippa handtagen.

Men Maguran kanske är värd en hundralapp extra... får väl säkert köpa adaptrar till växelraglage o dropper också iofs
Jag har trålat bromsar på bike-discount och köpt till bra pris.
Tycker de ganska ofta erbjuder mindre partier bromskit(och annat) utan kartong till bra pris.

Så med is i magen duker det säker upp rätt broms-kit innan våren kommer 👍

Jag har trålat bromsar på bike-discount och köpt till bra pris.
Tycker de ganska ofta erbjuder mindre partier bromskit(och annat) utan kartong till bra pris.

Så med is i magen duker det säker upp rätt broms-kit innan våren kommer 👍

Men nu finns ju redan två rätta broms-kit!

Om det är på platten det är problem så sittet oftast felet i pads och skivor oavsett tillverkare. I park är det en annan sak.

Hur är det med db8? Finns till salu i tyskland för både 500 spänn och 2000? Bara att slänga på tippen?

Om det är på platten det är problem så sittet oftast felet i pads och skivor oavsett tillverkare. I park är det en annan sak.

Hur är det med db8? Finns till salu i tyskland för både 500 spänn och 2000? Bara att slänga på tippen?
Tycker jag absolut inte.
Har sådana DB8 på min HT, de bromsar bra och har varit 100% problemfria i två/tre år nu. Både utförs och plattförs
Själva designen på handtaget kanske jag inte tycker är lika bra som t ex Shimnao SLX (som är min favorit). Men det är inget dåligt handtag på DB8, utan jag gillar bara Shimanos hantag mer.

Nästan allt funkar väl i Sverige. Tittade på en DB8 review just nu. Fördel är att de använder mineralvätska. Och känslan verkar mer som Shimano, som jag tycker är bra. Som förväntat lite mindre kraftfull än Code.

Nästan allt funkar väl i Sverige. Tittade på en DB8 review just nu. Fördel är att de använder mineralvätska. Och känslan verkar mer som Shimano, som jag tycker är bra. Som förväntat lite mindre kraftfull än Code.
och unik och dyr bleed kit enligt den review jag läste
Jag funderar bara om de blev ett fiasko eftersom den säljs för 47 euro för fw×rw medan andra försöker med 200

Sitter på en begagnad hoj jag tittar på. Med nypris på 47, kit för 50 och intern dragning kan det bli återvinningen....

Tycker jag absolut inte.
Har sådana DB8 på min HT, de bromsar bra och har varit 100% problemfria i två/tre år nu. Både utförs och plattförs
Själva designen på handtaget kanske jag inte tycker är lika bra som t ex Shimnao SLX (som är min favorit). Men det är inget dåligt handtag på DB8, utan jag gillar bara Shimanos hantag mer.
Ok, det är den varierande prissättningen som gjorde mig fundersam

Edit

Ok, möjligt den är extremt prisvärd då. Om man har ett bleed kit
Jag har inte luftat mina DB8 eller servat dem. Bara bytt beläggen.

Har inte heller kollat på luftningskit eller hur det praktiskt görs för DB8.
Tänkte för mig själv att det är p.s.s. som för Shimano och samma luftningskit. Men kanske en överraskning på G alltså🤪

Men borde det inte finnas något kit på t.ex. Aliexpress som kan funka? Eller har vi (jippi !) en ny standard på marknaden...

Jag har inte luftat mina DB8 eller servat dem. Bara bytt beläggen.

Har inte heller kollat på luftningskit eller hur det praktiskt görs för DB8.
Tänkte för mig själv att det är p.s.s. som för Shimano och samma luftningskit. Men kanske en överraskning på G alltså🤪

Men borde det inte finnas något kit på t.ex. Aliexpress som kan funka? Eller har vi (jippi !) en ny standard på marknaden...
Jag vet bara att i review stod det att det var specfik - men om de testat Shimano vet jag inte.

För mig gällde det en begagnad cykel som jag måste klippa slangen på - så insåg att det inte blir värt få mycket om jag säljer det när man kan köpa 2 nya för 42 euro eller vad det var.

Cykeln är inte köpt än, jag försökte bara räkna ut vad jag får för allt jag inte vill ha. Inte mycket.

Tillbaka
Topp