Uppgradering till elväxel

Igår fick jag lite feeling och lite andrum från familjepusslet.
Gamla gravelramen som egentligen skulle säljas började monteras ihop till en cykel igen.

På med Force-reglage, trycka slangarna igenom ramen och sen till skillnad från Shimano där man står och pressar och svär över oliv och pin-systemet, speciellt om man någon gång glömt trä över muttern och oliven först, så skruvar man smidigt in pin-delen och sen trär man på oliven - buslätt.

En skruv för att fästa bakväxeln, tre knapptryck för att para alla - utan app - kolla ändlägen som går att justera busenkelt utan att man behöver ta hänsyn till vajerns rätta spänning.
På med kedjan, snurrar runt allt några varv, öppna appen och justera mikrotrim med två steg och så var det klart.

Med mekanisk grupp hade det inte ens blivit av för att jag inte hade haft nog med tid.

Det är lätt att glömma bort alla små moment med mekaniskt som att höljesutgångarna ska vara perfekt klippta, att alla ändpluppar sitter ordentligt, att mäta upp alla höljesdelar, justera rätt på vajerspänningen osv.
Allt som är tråkigt och störigt med en vajerinstallation slipper man.

Och är man anti app som sagt så behöver man den exakt en gång för att finjustera om nödvändigt respektive uppdatera firmware - och allt kan göras utan att skapa ännu ett konto.

Hmmm, det verkar vara så krångligt, jobbigt, svårt, ta tid med vajerdragna komponenter.
Undrar om man vågar sig ut och cykla ens med sådant?

Hmmm, det verkar vara så krångligt, jobbigt, svårt, ta tid med vajerdragna komponenter.
Undrar om man vågar sig ut och cykla ens med sådant?

Det går utmärkt att köra mekaniskt - ingen har sagt något annat. Men man inser inte riktigt hur smutt det är med elväxlat förrän man haft det ett tag. Och då primärt Sram :) Shimano saknar tyvärr allt det där som gör Sram så smidigt. Så ska man köra Shimano säger jag också mekaniskt 😂

Ja, shimano är ju set and forget så det har väl varit utmanande att förbättra kan jag tänka.
Verkligen, svinbra på alla sätt, att fortfarande ha kablar, att satellitknappar måste dras med kabel i rätt längd respektive endast funkar med de dyrare grupperna, att all "intelligens" ligger i den mest utsatta komponent, att ha batteriet i stolpen och behövs krångla med laddkabel på cykel....
Hur många problemtrådar finns för AXS app vs Shimano e-tube?

Gillar verkligen mekanisk Shimano, mycket mer än Sram mekanisk, men på elsidan är det annorlunda.

Än så länge är det enda "motsidan" kommit med i form av argumentation "att man riskerar ladda batterierna". Men det är väl såna som alltid har slut på mobilen också och alltid ska låna laddsladd ;-)

Tillbaka
Topp