Upphittad/borttappad cykel Södermalm

I porten där jag jobbar (Södermalm, Stockholm) står det en olåst cykel sen en vecka tillbaka. Det ser ut som en typisk cykel som tuffa cykelbud brukar använda. Inga växlar och bara broms fram. (Fixed gear) Den ser dyr ut. Vit - men speciellt pimpad så den som saknar borde kunna beskriva den väl. Jag vet ärligt inte vad jag ska göra med cykeln. Den är alltså olåst - men jag vill inte lämna den till polisen. För i teorin kan ju ägaren bara parkerat den i porten i en vecka!?
Är det någon som vet var jag kan vända mig eller känner att dom tappat bort eller blivit bestulen på sin cykel? Som sagt, det finns detaljer på den som gör gällande att den tillhör ett cykelbud.

Lämna till polisen och skriv en lapp i porten. Om inte annat lär sig personen som parkerat cykeln (om den teorin stämmer) att parkera den korrekt och eventuellt låsa. Finns annars risk att fastighetsägaren tar den då cyklar och annat inte får stå i porten pga brandregler. Det är ofta utrymningsväg som inte får blockeras.

Har själv ett "stulen cykel ärende", och har kontaktat polisen. Av diskussionen framgick att jag inte får cykla med cykeln till polisstation/hittegods, då jag kan betraktas som tjuven. Så om du lämnar in cykeln, så cykla den inte till polisen. Ibland är det bättre att låta stöldgods ligga kvar, för att själv slippa bli anklagad.

Jag hittade en äldre racer för ett tag sedan. Cyklade hem den och skickade bilder till polisens hittegods. Efter ett par månader fick jag beskedet att ingen ägare gick att finna.

Fick ingen kritik för att jag tog hand om cykeln själv. Så om du har möjlighet kan du ju helt enkelt plocka med dig cykeln och skicka bilder till polisen, som jag gjorde.

Tillbaka
Topp