Uppsala centralstation

uagamlingen

Ny medlem
Uppsala centralstation
Flyttar närmare stationen i Uppsala, ska sälja bilen och köpa pendlarhoj istället. Jobbar i Stockholm och cykeln ska alltså stå parkerad vid centralstationen i Uppsala. Vill givetvis ha en bra hoj (CX) och undrar nu hur illa situationen med stölder är vid stationen? Nån Uppsalabo med erfarenhet? Finns det lås som håller bort tjuvarna eller är det bara att räkna med att hojen blir stulen? Eller behöver jag köpa en fulhoj? Vill ju cykla på nåt kul. Vad tror ni?

Uppsala centralstation
Mycket stölder vid centralstationen. Känner flera som blivit av med cyklar där. Har du dessutom en finare cykel så tror jag inte den klarar sig speciellt länge (tyvärr).

Uppsala centralstation
Sån jäkla misär. Jag har ju sett fram emot att börja cykelpendla på sjysst hoj. Nästan så det borde finnas en marknad i Uppsala för bevakade parkeringsplatser för cyklar, hade nog varit beredd att betala för det.

Uppsala centralstation
Jag cyklar dagligen till stationen i Uppsala. Det finns fasta ställ med ögla för att låsa fast hojen med bygellås eller kedja/vajer, men det kan ibland vara lite meckigt att hitta en ledig plats. Under kontorstid har jag svårt att se att en vanlig småtjuv skulle ställa sig och kapa upp ett godkänt lås men en riktig fincykel skulle kanske dra till sig proffs. Jag skulle dock inte låta ens en halvfin hoj stå över natten.

filename=uppsalast_ll_2.jpg

/Johan

Uppsala centralstation
Alltså, den där cykelparkeringen, får ju ångest bara över bilden. Ok, får fundera lite, kanske får bli en fulhoj ändå, orkar nog inte med att vara orolig varje dag för om cykeln är kvar eller ej på eftermiddagen.

Uppsala centralstation
Är inte Uppsala sämsta möjliga plats i landet att ha en fincykel på?
När bekanta pluggade där fick jag intrycket av att dom flesta ser hela staden som en slags kollektiv cykelpool.

Uppsala centralstation
Har en polare som bor där, och han berättade att det stannade till en skåpbil vid cyklarna och ut hoppar tre fyra personer med östeuropeiskt utseende och lastar in ett helt cykelställ med cyklar o hela skiten, sen bränner därifrån..sen har dom nu kanske bytt ut ställen till nåt bättre..

Uppsala centralstation
johnny165 sa:
Har en polare som bor där, och han berättade att det stannade till en skåpbil vid cyklarna och ut hoppar tre fyra personer med östeuropeiskt utseende och lastar in ett helt cykelställ med cyklar o hela skiten, sen bränner därifrån..sen har dom nu kanske bytt ut ställen till nåt bättre..
Vad är östeuropeiskt utseende?

Uppsala centralstation
Nu bor jag på gångavstånd fr stationen, men jag skulle aldrig ställa en finare cykel där. Det har alltid varit problem med stölder där, men de senaste 1-2 åren har ju stationen med omnejd dessutom blivit tillhåll för kringdrivande ungdomsgäng med allehanda kriminalitet som följd, så en fin cykel får garanterat inte vara ifred. Polisen har försökt städa upp en del, men det hjälper ju bara för stunden.

Uppsala centralstation
N_sandstrom sa:
Är inte Uppsala sämsta möjliga plats i landet att ha en fincykel på?
När bekanta pluggade där fick jag intrycket av att dom flesta ser hela staden som en slags kollektiv cykelpool.

Konceptet är snarare att man köper en halvtaskig och antagligen stulen damcykel för 300:-, låser den med ett skosnöre och kör tills den blir stulen, borttappad eller får punktering. Gemene student går inte runt med hydraulisk sax och klipper lås till fincyklar, det är ett annat klientel.

Uppsala centralstation
JTF sa:
johnny165 sa:

Kanske generella särdrag som ofta förekommer från Polen och österut, blandat med regplåtar från östeuropeiska länder?

Däremot så har en "heroinepidemi" drabbat gatubarn / ensamkommande som verkar hålla till runt stationen. Tror det är större risk att bli av med cykeln den vägen kanske ( http://www.unt.se/nyheter/uppsala/heroinmissbruk-bland-ensamkommande-i-uppsala-4539926.aspx ).

Fördelen med en "fulcykel" är kanske att du uppskattar din fina cykel mer? :D

Cykelgarage har dom minsann fått pengar för nu 2017: http://www.unt.se/nyheter/uppsala/klart-for-cykelbro-och-cykelgarage-4700906.aspx

Uppsala centralstation
Hm, låter ju lovande med cykelgarage, ska bli intressant att se vad avgiften blir för den bevakade delen. Men blir förhoppningvis humant, till bygget är klart blir det fulhoj tyvärr. Vågar inte chansa.

Uppsala centralstation
Om man ska välja ut ett enda ställe i hela Sverige där man INTE ska ställa sin cykel, så borde väl centralstationen i Uppsala vara en bra kandidat?

Uppsala centralstation
En ful cykel behöver verkligen inte vara en dålig cykel.

Bra hjul, bra däck, slit och släng växlar, trevlig ram i fult utseende så är saken klar.

Alt är brompton som du viker ihop och tar med dig.

Uppsala centralstation
JTF sa:
johnny165 sa:

1e7c2689344ef3a5b3e8670b51f909c1_XL1.jpg

Frågor på det?

Uppsala centralstation
johnny165 sa:
JTF sa:
johnny165 sa:

Frågor på det?

Har Österrike flyttats till Östeuropa nyligen?

Uppsala centralstation
Pfaff sa:
johnny165 sa:
JTF sa:
johnny165 sa:

Frågor på det?

Har Österrike flyttats till Östeuropa nyligen?

dolph_lundgren_rocky4.jpg

Bättre?

Uppsala centralstation
För övrigt har jag för mig att den stora parkeringen åt stadshushållet till kommer stängas inom kort, då det ska bli byggarbetsplats de kommande åren. Var de tänkt göra av de tusentals cyklar som parkeras där vet jag inte.

Uppsala centralstation
ooms sa:
För övrigt har jag för mig att den stora parkeringen åt stadshushållet till kommer stängas inom kort, då det ska bli byggarbetsplats de kommande åren. Var de tänkt göra av de tusentals cyklar som parkeras där vet jag inte.

Östeuropa tar hand om dom.
Hahahaha!

Uppsala centralstation
En ny fincykel som fulas till med några färgburkar då? Lär väl knappast locka några tjyvar då dom förmodligen bara vill kränga vidare. Kanske kan ta med sadeln också om den monterad med snabbkoppling.

Uppsala centralstation
Nej. Köp en bra CX om du vill, men lämna den inte vid stationen. Där lämnar du bara nånting billigt du kan leva med att mista. Jag jobbar 3-4 minuter därifrån och har blivit av med cykel dagtid som varit fastlåst i cykelställ.

Senast ändrad:
Uppsala centralstation
Jag har parkerat min mtb vid stationen dagligen en halv termin utan minsta problem, kanske inte den finaste cykeln, men ändå. Som kontrast till de som målar fan på väggen. Däremot fått min cykel stulen, låst, i en låst källare, så antar att den som vill sno en cykel kan.

Uppsala centralstation
Som ytterligare lite motvikt till alla olyckskorpar kan jag berätta att man till och med kan få tillbaka sin stulna cykel vid stationen.

En av sönerna fick sin vardagshoj, en risig gammal SS-Kona, stulen ur cykelstället hemma. Ett par veckor senare, vid min dagliga jobbpendling, ser jag den parkerad i ställen vid stationen, låst med ett nytt slanglås av klenare modell. Jag ringer 114 14 för att kolla vad som gäller och till min stora förvåning erbjuder sig polisens telefonist att kolla om de han ordna en träff.

Samma eftermiddag ringer jag när jag ska hem och de ber mig vänta på stationen så ska de se om en patrull kan komma förbi. Jag köper en glass och hinner knappt börja på den innan en polisvolvo rullar in. Konstaplarna kollar ramnumret mot anmälan, kollar att inga försäkringspengar betalats ut och stämmer av på radion att det är OK att återbörda cykel. Sen hämtar en av dem en bultsax ur bilen, klipper låset och lämnar cykeln till mig.

De var säkert nöjda med att enkelt kunnat bättra på uppklarningsstatistiken :)

/Johan

Uppsala centralstation
Det verkar inte precis bli ett bike&Pride av Malmösnitt:

"Grundtanken är att det ska vara gratis att parkera cykeln, men att det även kan finnas några betalplatser med bevakning för dyrare cyklar som till exempel elcyklar."

Och varför denna devota dyrkan av elcykeln från MP?

Uppsala centralstation
Man ska inte överdriva riskerna, att cykeln ska bli stulen kräver dels att någon illvillig hittar den bland tiotusentals cyklar och dels har erforderliga verktyg för att bryta upp låset. Står man inte på samma ställe hela tiden är det nog så svårt att hitta den själv ibland. Låser man den ordentligt minskar man risken att någon ska ha verktygen och tycka det är värt besväret. Min cykel är visserligen inte jättedyr, men den har alltid fått stå kvar. Risken finns alltid där, men vissa verkar ha fantiserat ihop att allt man ställer på centralen över dagen försvinner med automatik. Hade jag behövt hade jag alla gånger pendlat dit med en hyfsat diskret (men inte nödvändigtvis billig) CX.

Uppsala centralstation
Att ha erforderliga verktyg för att eliminera låset är väl tyvärr inget större problem idag med mindre än att du har någon väldigt speciell låslösning.

Uppsala centralstation
GoranS sa:
Att ha erforderliga verktyg för att eliminera låset är väl tyvärr inget större problem idag med mindre än att du har någon väldigt speciell låslösning.

Utveckla gärna. Jag tänker mig att de flesta tjuvar inte stryker runt med någon jättesax (eller liknande) runt stationen på dagarna och letar cyklar.

Uppsala centralstation
wobblie sa:
GoranS sa:

Utveckla gärna. Jag tänker mig att de flesta tjuvar inte stryker runt med någon jättesax (eller liknande) runt stationen på dagarna och letar cyklar.

Fast det är väl typ så det går till? Vad skulle alternativet vara? Min fru blev av med sin slitna pendlar-mtb (fastlåst i ram-cykelställ med ett kraftigt vajerlås) vid centralstation. Hon var bara borta i typ 1.5-2 timmar. Vad är oddsen att en illvillig byggarbetare som just gått av sitt pass och därför hade med sig en kraftig bultsax, passerade där och behövde en cykel just då?

Jag säger såklart inte att cykeln per automatik blir stulen vid centralstation, men risken ökar om den är dyr eller ser dyr ut. Lyckas man varje morgon hitta ett cykelställ nära gångbana/tunneln där mycket folk rör sig, låser i ramen-cykelstället med ett kraftigt bygellås och alltid hämtar den efter jobbet borde det vara lugnt. Men om man någon gång får förhinder och låter den stå över helgen så är den nog borta på måndag.

Uppsala centralstation
wobblie sa:
GoranS sa:

En eldriven vinkelslip är ju inte direkt svårt att få tag på och de klarar vad jag fattat det mesta i låsväg.

Sen tror jag att det beror lite på vad de är för tjuv. Vid en ren okynnesstöld i stil med att någon bara plockar en cykel för att transportera sig någonstans är det nog troligare att ett olåst vrak stjäls än en vällåst dyrare cykel. Är det en liga med yrkesprofessionella tror jag mer att de tar vad de vill ha och att låset är ganska oväsentligt vad det gäller risken att få cykeln stulen.

Uppsala centralstation
GoranS sa:
wobblie sa:
GoranS sa:

En eldriven vinkelslip är ju inte direkt svårt att få tag på och de klarar vad jag fattat det mesta i låsväg.

Sen tror jag att det beror lite på vad de är för tjuv. Vid en ren okynnesstöld i stil med att någon bara plockar en cykel för att transportera sig någonstans är det nog troligare att ett olåst vrak stjäls än en vällåst dyrare cykel. Är det en liga med yrkesprofessionella tror jag mer att de tar vad de vill ha och att låset är ganska oväsentligt vad det gäller risken att få cykeln stulen.

Min tes är att proffsen är rätt fokuserade i sitt arbetssätt och inte bara lodar runt stationen i jakt på nån halvdyr cykel med hög risk att bli upptäckta (och bli av med verktygen?), och att stationsstölderna till stor del är mer eller mindre misslyckade småtjuvar som försöker hitta nåt taskigt lås de enkelt kan öppna med bästa möjliga avkastning på dyr cykel kontra arbetsinsats.

Uppsala centralstation
Konkret sa:
GoranS sa:
Konkret sa:
Nähä du. Det står ju klart och tydligt vad användningsområdet är och det inkluderar inte cykellås, så den går inte att använda. ;-)

Får be bendof/hitachi göra en variant.
Skall iofs kolla upp ett märke till.

http://www.edilgrappa.com/prodotti/scheda.asp?id=251&lang=en

Uppsala centralstation
Sambon har blivit av med två cyklar vid stationen och ytterligare två ett kvarter bort.

Fastlåst alla gånger.

Jag har bara blivit av med två.

En bekant avbröt en stöld där tjuven hade just batteridriven vinkelslip. Stöldförsöket skedde vid lunchtid i centrala Uppsala. På en plats med relativt mycket folk i rörelse.

Tillbaka
Topp