Uppsala-Enköping

Dedalo83

Medlem
Uppsala-Enköping
Jag tänker cykla till Enköping från Uppsala. Jag vill verkligen undvika 55:an. Finns någon möjlighet att cykla dit på grusvägar eller andre sekundära och med mindre trafik vägar?

Uppsala-Enköping
Beror lite på hur mycket omväg du är villig att ta. Grusväg kan ju bli lite svårt dock, men det sägs att det finns en led som är cyklingsbar med MTB från friluftsområdet innan Eriksberg, sett från Enköping, som ska gå nästan hela vägen. Upplandsleden likaså, huruvida den är cyklingsbar har jag ingen aning om.

Dock kan man cykla Librobäck ut till Salavägen. Cykla mot Järlåsa och följa skylten mot Örsundsbro och därefter småvägarna till Enköping. Alternativt hoppa på Upplandsleden vid Järlåsa och cykla till Skattmansö och därefter till Enköping. Den är också cyklingsbar med MTB om man bara är lite smidigare på cykel än vad jag är.

/Freddo

Uppsala-Enköping
Vägen som HåkanC länkar till tycker jag ser vettig ut, åtminstone fram till Örsundsbro, därefter har jag inte kört vad jag kan minnas.

Det blir en delsträcka på 55:an mellan Balingsta och Örsundsbro som inte är så kul. Om du vill/kan åka grusväg kan du möjligen åka på den gamla banvallen istället, den är åtminstone bitvis helt okej. Jag vet att den vissa sträckor är avhuggen och korsar åkrar, men jag är osäker på var det är så.

Uppsala-Enköping
Dedalo83 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tänker cykla till Enköping från Uppsala.
> Jag vill verkligen undvika 55:an. Finns någon
> möjlighet att cykla dit på grusvägar eller
> andre sekundära och med mindre trafik vägar?

Jag med (minus grusvägar)! Jag trodde att vägen västerut från Skogstibble var asfalterad, men det märkte jag häromdagen att den inte var. Så det får väl bli 55:an enligt Håkans länk från Balingsta/Säva till Eningböle, faktiskt bara 3km, borde inte vara alltför mycket trafik heller t.ex en tidig helgmorgon.

Uppsala-Enköping
Varför inte ta gamla banvallen. Perfekt MTB-led mellan ua och enköping. Jag har för visso bara hojat den till örsundsbro. Men på satelitbilder ser det ut att funka fint resten av vägen.

Uppsala-Enköping
Banvallen är avgrävd på flera ställen och förvandlad till åkermark. På ett annat ställe har de gjort värsta dynglagret som inte är så kul att cykla igenom. Fast med MTB är det väl fullt möjligt ändå antar jag.

Mvh
Freddo

Uppsala-Enköping
fphotography skrev:
> Banvallen är avgrävd på flera ställen och
> förvandlad till åkermark. På ett annat ställe
> har de gjort värsta dynglagret som inte är så
> kul att cykla igenom. Fast med MTB är det väl
> fullt möjligt ändå antar jag.
>
> Mvh
> Freddo

Syftar du nu på biten mellan örsundsbro och enköping? Mellan ua och örsundsbro är den farbar nästan hela biten. Det är väl ungefär vid sulas custom som man nödgas hoja en bit på landsvägen.

Jag har som sagt inte hojat ö-bro - Enköping. Men det står på todo-listan.

Uppsala-Enköping
Nä, syftar på örsundsbro Enköping. Jag har dock inte cyklat hela vägen. Men det är ett hyfsat vanligt samtalsämne eftersom folk vill göra officiell cykelväg av den. Men enligt uppgift är den av på flera ställen. Ett av dem har jag råkat på själv, det var iofs framkomligt ändå med mtb. Det var mest för att stoppa buskörning och fyllstyrningar med bil tror jag som den grävdes av. Men så har jag råkat på dynghögen och den var inte trevlig. Gammal koskit som legat till sig och saftat ur sig över hela banvallen. Man borde nog testa och se nån dag om det blivit nån ändring. Bor alldeles intill så vilka ursäkter har man...

Mvh
Freddo

Uppsala-Enköping
Oggler skrev:
> Banvallen borde återställas så det i alla fall
> blev en obruten fin stig mellan ua enköping.

Ja, någon borde verkligen göra något.

Va-n, betalar vi all skatt till?!

/Fedde (men inte jag, jag kan inte, jag vill inte, jag orkar inte, jag...)

Uppsala-Enköping
Så, nu är den resan gjort. Använde samma väg som HåkanC postade förut. Det blev lite fel i början. Vi åkte till Vårdsätra och det ville vi inte, så vi cyklade tillbaka några meter. Jag hade endomondo i mobilen, och använde Google Maps då och då, men jag kunde inte importera eller göra HåkanC karta i min mobil. Så det blev ett papper som stod #kör tre kilometer till blahblah, sen sväng till höger, osv". Jag hade memoriserad kartan, men ibland tittade jag på GPS och valde den bästa vägen för mig. Det blev slut för batteriet i mobilen vid Härkeberga. Hattar verkligen smartphones och deras skittiga batteritid. Vi kom fram till slut till Enköping. Det tog 3 timmar och 15 minuter för oss.

Skratta inte. Jag har inte så bra kondition. Jag är nybörjare. Vi stannade då och då, och fikade på väggen dit och tillbaka. Totalt blev det 11mil fram och tillbaka (hade en cykeldatorn). Nu är jag helt slut och kan inte sitta. Jag måste köpa en ny cykel (cyklade med en tre år gammal Mustang) och en ny rumpa. Självklar måste jag träna mer. Men jag är glad att jag kunde göra det. Det tog sin tid men har aldrig cyklat så mycket på en dag i mitt liv.

Vägen ditt var perfekt. Kan inte klaga. Jo, det fanns några ko- och hästskit på vägen men detta är en del av upplevelsen!! (tills du trampar på en, självklar). Från Balingsta till Örsundsbro blev 55:an. Jag var inte rädd eftersom det var en stor väg och det var första gången för mig att cykla där, men det blev perfekt. Det fans alltid plats för att cykla och bilarna körde förbi på bra avstånd. Jag märkte också att Sverige är inte Spanien!! Där kunde jag aldrig cykla på stora vägar!

De sista kilometer på väg till Uppsala från Balingsta blev dem värsta. Vi hade slut på energin och kunde inte trampa längre. Första gången jag upplevde detta. konstig.

Några saker som jag har lärt mig idag:

1- Träna mycket. Jo, det gäller att kunna cykla på backen utan att få en hjärtinfart.
2- Köp en bra cykel. Min Mustang väger 18kg och hade två väskor som hände var sin sida i pakethållaren.
3- Ta med en karta ifall tekniken krånglar. Köp en Garmin GPS till cykel.
4- Solskydd. Nu är jag bränd och kan inte röra mig. Och jag som kommer från Spanien...
5- En bra sadel är alltid viktig. Jag kan inte sitta just nu. Min rumpa ser ut som ett bord. Hård och fyrkantig.
6- Asfalt framför grusvägar. I alla fall med min cykel. Det slutade med en eker mindre i bakhjulen och kedjan hoppade av. Roligt!!
7- Cykla inte när det är för varmt! Jag kunde inte andas! Jag svettades som en fisk. Det var inte roligt!

Här har ni kartan (som sagt, jag är nybörjare):

http://www.endomondo.com/workouts/

Uppsala-Enköping
Dedalo83 skrev:
> 7- Cykla inte när det är för varmt! Jag kunde
> inte andas! Jag svettades som en fisk. Det var
> inte roligt!
>

Så där ja, ett nytt Happy-uttryck: "Jag svettades som en fisk!" Tack!

Uppsala-Enköping
ÅL skrev:
> Dedalo83 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 7- Cykla inte när det är för varmt! Jag
> kunde
> > inte andas! Jag svettades som en fisk. Det var
> > inte roligt!
> >
>
>
> Så där ja, ett nytt Happy-uttryck: "Jag
> svettades som en fisk!" Tack!

Varsågod!

Uppsala-Enköping
Oggler skrev:
> Banvallen borde återställas så det i alla fall
> blev en obruten fin stig mellan ua enköping.

Det är tydligen inte så enkelt rent juridiskt. Tydligen är delar av banvallen tvångsrekryterade av staten från markägarna för att SJ behövde den. Nu när SJ uppenbarligen inte behöver den så har marken gått tillbaka till markägarna. Andra delar ägs dock av staten... mycket rörigt det där vad det verkar.

/Freddo

Uppsala-Enköping
Jag blåser liv i den här gamla tråden. Är det någon som har mer info om banvallen sträckan örsundsbro - enköping? Uppsala - örsundsbro är ju farbar utan några större problem. Det vore så tyrevligt om det gick att åka hela vägen till enköping.

Uppsala-Enköping
Cyklade uppsala-enköping-uppsala igår och försökte hålla mig till banvallen så gott det gick. Som det står ovan så är sträckan uppsala-örsundsbro farbar näsan hela vägen på banvallen. Det är bara en liten bit som man måste åka landsväg (inte 55an).

Efter örsundsbro var det riktigt svårt att hålla sig till banvallen några längre sträckor. Det blev mycket av och på. Ibland slutar den tvärt i en åker och ibland är den i så dåligt skick att man inte får så mycket njutning av åkningen.

Uppsala-Enköping
Kolla upp sträckningen för Arosmarathon. Har för mig att det är en springtävling som till stora delar följer banvallen mm mellan Uppsala och Enköping. Kan man springa kan man köra mtb ;)!

Tillbaka
Topp