Uppsala -Västerås med cykel?

Dedalo83

Medlem
Jag vill cykla till Västerås från uppsala men jag hittar ingen bra väg. Jag vill undvika motorvägar so mycket som möjligt. Är det någon som kan hjälpa mig att hitta dit?

Så här tycker Google maps.

Du får stå ut med 55:an till Örsundsbro men den har ju rätt schyssta vägrenar (går ju att ta mindre vägar också beroende på hur mycket längre turen får bli).

promenadvg.jpg ht=508

Strax söder om Örsundsbro tar du västerut och cyklar över Rönna, Äs, Lådö, Torgesta, Bredsdal, Tortuna.

OBS! Jag har ingen aning om skicket på vägen. Den kanske inte är lämplig för racer?

/Johan

Det går utmärkt. Jag brukar köra så här om jag vill dit närmaste OK väg:

S:t Johannesgatan från stan, fortsätt på cykelväg. Ut på väg 55 (den har bra vägrenar och är trygg att cykla på, om än kanske tråkig turistiskt) vid ICA Väst. Variation: Åk småvägar "Dalbyrundan" och via Balingsta eller Ölsta. Annan variation: Åk via Vänge och Hagby / Focksta kvarn, fina småvägar.

Vid norra infarten till Örsundsbro, sväng upp på rampen och in mot samhället om du vill undvika 2+1-väg. Sväng sedan V efter någon km mot Örsundsbro centrum, genom samhället, och till södra infarten igen. Variation: Det är fullt lagligt att köra rakt på 2+1-vägen förbi samhället också. Sparar någon km och påminner bilister om hur knäppa trafikverket är (kan man ju hoppas ...). OK om man står på sig och det är bra sikt.

Från södra infarten hursomhelst, ta höger från 55:an (rakt fram om du kom från samhället). Nästa korsning RF, sen V och direkt H. Kör mot Långtora (OK, det här är ingen proper vägbeskrivning för randonne ...). Fina småvägar här hela vägen till Västerås i stort sett.

Från Långtora RF, sk Lådö eller Sparreholm. Korsa väg 70 i Lådö, RF. I Kärsta (finns fin rastplats nere vid ån) H mot Tortuna, och där V mot Västerås. Variation: fortsätt RF i Kärsta, åk via Orresta.

I Västerås kommer man in via Anunshög och Trådrullaregatan. Finns cykelväg från Anunshög om man så önskar.

Edit: Alla vägar här har asfalt lämplig för racer. Om du kör något med fetare däck kan du dessutom ta "banvallen"/C55/gamla enköpingsbanan (grus) till Balingsta-trakten i alla fall.

Karta: http://kartor.eniro.se/m/I9b8O

Lycka till!
Per Eric

Senast redigerad av en moderator:
Som sagt, 55:an är lugn med racer. Kör via Balingsta om du vill slippa 55:an, då är det bara 2 km eller så på den.

Och en liten uppdatering: alla vägar i mitt "normalförslag" (som avbildat på eniro-kartan, och samma som JojjeM:s google-karta) är helt OK med racer. Alternativet Ölsta är grus, men roliga kurvor och backar. Alternativ Hagby k:a och söderut är också grus (via Focksta kvarn); kör V i Hagby om du vill slippa det. Men det är fina trakter.

Hej kontrapunkt!!

Det var perfekt!! Jag ska inte cykla med racer, så jag kan prova banvallen/gamla enköpingsbanan. Är den den kortaste vägen?

Jojjes karta är bra, nog den vägen jag skulle ta. När du väl svängt av 55:an så är det mysiga vägar, då korsar man mina gamla hemtrakter och det kan jag säga inte händer många särskilt ofta. Ca 1 mil efter att du korsat 70:an så är det en skylt som pekar höger som säger Petersberg, där växte jag upp. Strax innan det passerar du ett gult hus på vänster sida och där bor en mycket lustig gubbe som säker bjuder på kaffe och bulle. Tre kilometer senare kör du förbi Breds kyrka och över Sagåån in i Västmanland. Alltihopa är kringelikrokig 70-väg med hyfsad asfalt.

Vill du stanna och bada på vägen så finns ett grymt kalkbrott i Tortuna.

På höger och vänster sida av vägen kan du se en rundning i asfalten, det är mina gamla uppnötta spår i asfalten.

"Banvallen" är praktiskt taget lika nära som 55:an i alla fall. Den börjar redan inne i stan; följ S:t Johannesgatan och sväng V i höjd med Studentvägen / gamla hydromacken (nu ST1 eller något).

Hej, är det någon som har cyklat den gamla banvallen mellan Örsundsbro och vägen mellan Säva och Ölsta, utmärkt med rött i kartan nedan? Jag funderar på om den är görbar med en landsvägsracer med 25 mm slicks? Det ser ut som att det skulle kunna vara "sportgrus" längs delar av sträckan, då jag kollar med Google Maps Street View.

1785177061868.webp

Anslutningen vid vägen mellan Säva och Ölsta:
1785177435957.webp

Anslutningen i Örsundsbro (vid vägen mot Gryta gård):
1785177588176.webp

Det verkar vara knappt 4 km fågelvägen längs sträckningen. Kan vara skönt att slippa cykla längs den trafikerade 55:an. Har cyklat på betydligt sämre grusvägar med racern än det som syns på bilderna ovan. T.o.m. grusvägar med makadam och med "tvättbrädegropar".
1785177886706.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp