Uppvärmning!

Dirty_rider

Aktiv medlem
Uppvärmning!
Kära bullen, jag har ett problem...
Riktat åt er träningsfreaks där ute Smiley smile
Efter de senaste träningarna/ tävlingar har jag insett att jag har en optimal effekttillgång efter ca 40-50min efter påbörjad aktiviet. Detta är trots en grundlig uppvärmning innan. Jag har testat att köra hårt i början, gå i väggen o bygga upp igen. Detta funkar lite bättre men knappast optimalt då man samlar på sig lite mjölksyra under denna period vilket inte är speciellt gynnsamt för kommande ansträngning. Någon som har ett bra tips?

Uppvärmning!
Frågeställning:
Hur får jag igång kroppen på snabbaste och effektivaste sätt?

Det känns inte helt rätt att det skall ta 40min för att kunna prestera.

Uppvärmning!
Jag brukar värma upp ungefär 10-15 minuter enligt nedanstående schema, tycker det fungerar bra. Viktigast (för mig) är att få upp pulsen i tävlingspuls (typ 170 bpm för mig) några gånger före starten, det får jag med högkadensintervallerna. Före uppvärmningen brukar jag rulla ett varv på tävlingsbanan i långsamt tempo.

4 min lugn cykling för att få upp värmen
2 min tröskeltempo
30 sek högkadens (120 rpm)
1 min tröskeltempo
30 sek högkadens (120 rpm)
2-4 min lugn cykling

Uppvärmning!
Hur värmer du upp? Hårt och kort/långt eller lugnt och länge?

Du får cykla till Bockeboda.

Jag tror du skulle kört fler kortare hårda pass för att träna upp det för tävling. Köra långa pass klarar du ju redan.

Uppvärmning!
Skulle man kunna säga att TS efterfrågan, hur man når 2a andningen direkt?

Jag har ju det problemet, redan vid start av långloppstävlingar så sticker pulsen upp till 170 och håller sig där i ca 3-4 km.
Sedan går pulsen ner och ligger stadig runt 155-160 med toppar vid stigningar osv.
Jag skulle också vilja få till att ligga på arbetspuls/andning redan vid start.

Tillbaka
Topp