Ute och cyklar. Mobil, klocka, gps eller ANNAT?

bluetail

Aktiv medlem
Nuläge:
Siffrorna på casion runt handleden är för små och suddiga. Har strava igång på mobilen men den är nerpackad i ryggan. Varje gång man vill kolla klockan, fota eller svara i telefonen måste jag alltså stanna och ta av mig ryggan...

Kör oftast bibs utan fickor. Ryggan täcker eventuella ryggfickor. Har iphone 8.

Framtiden:
Vill kunna se tid under cykling utan att ta fram åldersglasögonen.

Vill kunna ta fram mobilen utan att behöva kränga av ryggan.

Så, hur ser era setuper ut?

Smartklocka med stora siffror?
Gps på styret?
Var gömmer ni mobilen?

Jag har fånen i fickan på cykeltröjan. Jag hittar vanligtvis och har tittat på en papperskarta under cykeltur en gång på de senaste 17 åren.

Brukar passa på att kolla klockan när man kör förbi en kyrka.
(Fast det är ju rätt kyrktätt härikring :-) )

emmer sa:
Annars kan man alltid slå en signal till Målle Lindberg och fråga om tid och rum. :)

Miss Lycka 2.0 sa:
Jag har fånen i fickan på cykeltröjan. Jag hittar vanligtvis och har tittat på en papperskarta under cykeltur en gång på de senaste 17 åren.
När jag letar nya stigar på mtbn brukar jag ta fram papperskartan ur ryggan ibland. Har kartan på fånen också. Använder inte karta eller rygga när jag cyklar lvg (än).

Eld sa:
Jag behåller glasögonen på när jag cyklar.
Jag med. Tyvärr är det ingen som helst styrka i dom...

Kör G-Shock med digtal och analog visning. Alltid enklare att se visare än siffror tycker jag.. klockan tål det mesta med.

emmer sa:
Inte i skogen där jag håller till mest :)
Sorry, glömde nämna det i första inlägget, men skyller på att jag druckit för lite vätskeersättning och blivit mer sinnesslö än vanligt ;)

Örjan Lax sa:
emmer sa:
Annars kan man alltid slå en signal till Målle Lindberg och fråga om tid och rum. :)
Men då måste ju mobilen fram...

Morrisen sa:
Kör G-Shock med digtal och analog visning. Alltid enklare att se visare än siffror tycker jag.. klockan tål det mesta med.
Intressant! Skall kolla upp detta.

Morrisen sa:
Jag knäckte en G-Shock i ”hålet” på Vidingsjöbanan i Lkpg. Eller ja, slog loss bandet från boetten och drog loss en skruv. Monterade ihop den lite provisoriskt när jag kom hem. Och det har hållit i några år (använder den sällan) men ser lite tråkigt ut.

Jag kör en quadlock mitt på styret, lätt att ta loss mobilen för ett foto, se gps’n eller strava. Då har man allt i ett framför sig. Har även regnskydd som man kan sätta på om det är sämre väder. Ibland kör jag även airpods hörlurar och då kan det vara skönt att svara, byta låt osv, kör då låg volym så man hör trafiken :)

Bilagor

• D9CDF9C7-2678-4849-BC63-34213151FC9D.jpeg
    D9CDF9C7-2678-4849-BC63-34213151FC9D.jpeg
    139.8 KB · Besök: 37
bluetail sa:
...
Vill kunna ta fram mobilen utan att behöva kränga av ryggan.
...
Var gömmer ni mobilen?

I skogen kör jag Osprey-rygga (Raptor 10). Fickor på midjebältet funkar bra till mobilen. Blir ju förstås inte lika tillgängligt som att ha den på styret men man slipper i alla fall ta av ryggsäcken.

På asfalt har jag mobilen i ryggfickan för foto och Garminklocka på styret (rullande skärmar för tid, distans, snittfart med största text för att klara mig utan läsglasögon ;)).

/Johan

ditt tips är väl att byta casion till något där du faktiskt ser tiden? kan ju vara bra även när det inte cyklas. analogt är bra.

i skogen vill du inte ha något dyrt i ryggfickan, ej heller uppe på styrstammen. och mobilen bör inte sitta varken eller. sett för många gå sönder.

bakom styrstammen kan vara ett bra ställe såvitt inte växel- och bromshandtag hamnnar där vid fullt styrutslag. har min mobil i en liten väska där, enkel att kolla in om man vill. brukar sätta på larmet för när det är dags att vända hem

Många kör quadlock på sina mtbs. Jag har inte testat men tror inte det ska vara några problem. Kör du regnskyddet också så har du rätt bra skydd runt om hela telefonen. Jag köpte bilhållaren också då funkar samma skal dit. Är riktigt nöjd faktiskt :-)

Jag kör med Topeak Ridecase när jag behöver finna stigar/kör trailforks mm. Mobilen sitter stenhårt i stökig terräng. Annars alltid bara Garmin Forerunner 235 på standardrundor eller racer.

Mobilen i axelremsfickan på min Osprey Escapist 18, Garmin Forerunner 935 runt handleden och Garmin eTrex 30x med terrängkartan på styret. Börjar också få det knepigt med synen på nära håll, men som tur är är det bara att växla skärm på klockan så får man tiden i feta siffror.

Tack för alla era svar och synpunkter!

Har sneglat på Garmins Forerunner 235 tidigare och övervägt den men aldrig gjort slag i saken. Såg att den gick att få för 1995 nu och det är väl ok kan jag tycka.

Kanske kan ett sånt inköp trigga till lite sundare livsstil också framöver ;)

För att nå mobilen enkelt när jag cyklar lvg får den fortsätta att åka i ryggfickan och till mtb´n har jag beställt denna:
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/xlab-rocket-pocket-xl/rp-prod69505

Tillbaka
Topp