Utförsåkning i Ramundberget och Tänndalen, med barn.

Max Fischer

Medlem
Nu var det för ett tag sen jag ställde frågor hur är det att cykla i Österrike med barn. P.g.a. fortsatt pandemi blev det aldrig av tills nu, om några veckor, om vi inte får Covid-22 eller WW III eller liknande. Men det positiva med det hela var att man fick upptäcka de finaste ställena vi har här i Sverige i 2 säsonger i rad! Det är det som jag vill ge tips på om man är ute efter en cykelsemester i fjällen med eller utan barn. Våra (i somras) 8 och 12 åringar hade jätte kul där, både cykling och vandring, fick förlänga vistelse där med en vecka till de det var jätte mycket att upptäcka. Var har ni för erfarenheter att cykla i Ramundberget, Funäsdalen och Tänndalen? Eller ni kanske har andra tips med andra destinationer och bilder från fjällen?
20210805_155418.jpg
DJI_0223.JPG
IMG_0019.JPG
DJI_0223.JPG
IMG_0019.JPG
DJI_0390.JPG
DJI_0401.JPG
DJI_0278.JPG

Senast ändrad:

stigfinnare

Aktiv medlem
Ramundberget var uppskattat även av min 8-åring, hjälpsam personal i liften också så det var inga problem. Kul med de olika parkeringsplatserna med aktiviteter längs vägen ner, tänker mig att det hade gjort det möjligt att ta med lillbrorsan och resten av familjen. Dock var det lite väl branta stup nära leden som gör att det får vänta nåt år.

oleufven

Ny medlem
Jag och sonen åkte förra sommaren och även året innan en dag vardera i Ramundberget och Tänndalen. Väldigt trevligt! Minns det som mer stenigt/bergigt i Tänndalen, och lite mer sand i Ramundberget. Små teknikbanor och studsmattor nere vid restaurangerna, och orädda renar både här och där. Sonen var nästan 7 förra året, och nästan 6 året innan. Provade själv några av MTB-lederna från Funäsdalen, trevligt även det.

Bodde på Eriksgården förra året, och där fanns det ett par enklare banor precis i branten ovanför hotellparkeringen. Uppskattat av sonen.

glitch

Aktiv medlem
Tack för bra tips! Ska till Lofsdalen en vecka med 8 åringen och tänkte ta några avstickare.

Max Fischer

Medlem
Ja, det är knappt 10 mil från Lofsdalen till Tänndalen plus en jätte vacker bilpromenad på köpet. Körde Haklberg trail i Hinterglemm idag med båda pojkarna, en av de mest ikoniska i Europa och ett absolut måste om man är i Österrike. Vi hade en vecka uppvärmning i Sölden Bike Republic men ändå vi kan konstatera att det inte skulle vara möjligt för våran 9-åringen att klara 1000m fallhöjd i alperna på en RÖD stenig, stökig men ändå rolig stig. Allting tack vare Ramundberget och Tänndalen, Han sa Jaja, det är som i Tänndalen fast ”lite” länge, kan vi köpa en glass på vägen ner?…
7B90EF0D-7CE7-4723-89DC-CE9176C293BA.jpeg
0657BEF0-3FBE-46F0-9405-31839D271E99.jpeg
6C7ACF14-0C31-427A-944C-592CDB804108.jpeg
A8849557-B740-43E5-B535-07437A7E081D.jpeg
F67E13BC-6F4E-4A7A-A324-F0C7D00C3B95.jpeg
C6A5034F-00B4-4A3D-AB44-076BAA8B513C.jpeg
18E074DC-2A31-42CE-B1CE-8A3F73AD9DDF.jpeg

Senast ändrad:

DoubleD

Aktiv medlem
Tack för bra tips! Ska till Lofsdalen en vecka med 8 åringen och tänkte ta några avstickare.
Vi drar till Lofsdalen i morgon, downhill och stigcykling blandat. De har ju byggt en del på fjället, skall bli kul att testa det nya. Det gamla är ju bra. Rapportera gärna om du hittar någon bra avstickare.

Laan84

Aktiv medlem
Ja, det är knappt 10 mil från Lofsdalen till Tänndalen plus en jätte vacker bilpromenad på köpet. Körde Haklberg trail i Hinterglemm idag med båda pojkarna, en av de mest ikoniska i Europa och ett absolut måste om man är i Österrike. Vi hade en vecka uppvärmning i Sölden Bike Republic men ändå vi kan konstatera att det inte skulle vara möjligt för våran 9-åringen att klara 1000m fallhöjd i alperna på en RÖD stenig, stökig men ändå rolig stig. Allting tack vare Ramundberget och Tänndalen, Han sa Jaja, det är som i Tänndalen fast ”lite” länge, kan vi köpa en glass på vägen ner?… Visa bilaga 564990 Visa bilaga 564991 Visa bilaga 564992 Visa bilaga 564997 Visa bilaga 564999 Visa bilaga 565000 Visa bilaga 565001
Körde den förra året med min då sjuåring 👍
Trevlig är den.

Max Fischer

Medlem
Ska starta en annan tråd om Sölden, Saalbach, Hinterglemm och Leogang när vi kommer hem, ska hem imorgon, ganska slut i benen efter 2 veckor här. Men trots det känns att hela familjen vill ta en sväng till i Sverige med, har inte varit i Lofsdalen, hur ser det ut jämfört med Ramis eller Tänndalen? Dagens bilder:
13D9DF5E-1D69-447A-822B-E91E57F76901.jpeg
FFDCA308-FE9D-4FD2-9220-7C986EC37447.jpeg
7768CA5B-D24C-4DEB-A199-AE72A43558F2.jpeg
66B0DBFD-0B2C-4F33-B230-A7F060BE9A94.jpeg
13035CAE-7A9D-4FA8-9D1E-4E68487ACE71.jpeg

TazD

Medlem
Ska starta en annan tråd om Sölden, Saalbach, Hinterglemm och Leogang när vi kommer hem, ska hem imorgon, ganska slut i benen efter 2 veckor här. Men trots det känns att hela familjen vill ta en sväng till i Sverige med, har inte varit i Lofsdalen, hur ser det ut jämfört med Ramis eller Tänndalen? Dagens bilder:
Jag gillar Lofsdalen skarpt med barn. Inte varit upp än i år, men en lugn Bike park med lite folk.
Visst, ganska stenig på sina ställen i de röda och svarta, men det är helt i min och äldsta killens smak(11 i år). Långa åk, så minstingen (7år då) var ganska trött efter varje åk med sin 20”. Den enda leden som är ”sämre” är deras gröna som är svår åkt…
Klart mer krävande (men bättre)leder än hur jag upplevde Tänndalen’s BP.
Denn byggda fjällcyklingen på samma sida började bli trevlig förra året, men då var den inte fullt utbyggd. Ser fram emot den i år.

-Stenrutsleden på andra sidan är riktigt fin och funkar bra med barn (inte kört vildmarksleden än), även om jag fick bogsera den minsta en del på uppvägen.
-Pilgrimsleden är nog lite för kärv för barn på sina ställen.
-Finns även lite annan fjällcykling man kan få till, men blir inte så tillrättalagt då.

Edit: ser fram emot tråden, bilderna skvallrar om underbara miljöer.

glitch

Aktiv medlem
Vi drar till Lofsdalen i morgon, downhill och stigcykling blandat. De har ju byggt en del på fjället, skall bli kul att testa det nya. Det gamla är ju bra. Rapportera gärna om du hittar någon bra avstickare.
Blir nog du som får rapportera först ;-) Vi åker vecka 30 först. Nyfiken på cyklingen på fjället, liften upp då och sen trampa runt? Var där för två år sen och då var det väl inget spännande men det är alltså nytt?

Topp