Uthyrning av mekställ -- En affärsidé?

Fahlborg

Medlem
Jag tänkte kolla lite om det finns något intresse för att hyra mekställ? Då jag just nu håller på och bygger en cykel känns det lite lockande att köpa ett mekställ. Dock känns det lite onädigt att lägga massa pengar på något som 50 veckor om året bara kommer samla damm. Jag tänkte därför att man då kanske skulle kunna hyra ut mekstället resten av tiden.

Jag har inte gjort några noggrannare beräkningar, men jag skulle kunna tänka mig att priset för en veckas hyra skulle bli något i stil med 150kr. Fär det priset skulle man alltså, om man bor i stockholmsområdet, kunna få använda sig av ett högkvalitativt mekställ i en vecka. Bor man dessutom inom SL-området skulle hemleverans och hämtning kunna ingå.

Är det här något som låter intressant? Har du några synpunkter? Släng gärna in en tråd här så får jag en uppfattning av hur stort ett eventuellt intresse kan vara.

MVH Philip

--- Det finns inget jag i lag ---

Har du
> några synpunkter? Släng gärna in en tråd här
> så får jag en uppfattning av hur stort ett
> eventuellt intresse kan vara.

Dont quit your day job!

Mycket bra ide, kanske inte som affärside men väl som service till sina kunder. Och säg kanske 250 bagis för en vecka istället. Eller vad vet jag, kanske de vill behålla mekjobben i verkstan?

EDIT: bor du i tokholm så snacka med DrSpoke eller Rickard på cykling. Jag ser båda av dem som kandidater till uthyrare.

Senast redigerad av en moderator:
Fahlborg skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tänkte kolla lite om det finns något
> intresse för att hyra mekställ? Då jag just nu
> håller på och bygger en cykel känns det lite
> lockande att köpa ett mekställ. Dock känns det
> lite onädigt att lägga massa pengar på något
> som 50 veckor om året bara kommer samla damm. Jag
> tänkte därför att man då kanske skulle kunna
> hyra ut mekstället resten av tiden.

Redan här haltar det i alla fall för min egen del. Om man cyklar mycket så används ju mekstället hela tiden. Det skall bytas kedja, justeras bromsar, justeras växlar, fixas det ena och fixas det andra.

När jag varit ute och cyklat så hänger jag upp cykeln i mekstället. Mitt ställ används alltså varje dag :-)

Mina fem ören.

Jag e med Nissen i argumentet, men kan se behovet.

PS Jag har skruvat fast mekstället i vardagsrumsgolvet hemma. När det inte sinns cyklar i det fungerar det som staffli DS

För min del skulle jag tycka att det vore mer jobb att åka och hämta och sedan lämna tillbaka än att fulameka på golvet eller arbetsbänken. Jag har byggt två cyklar och servat det felsta delarna på mina cyklar utan mekställ, så det känns inte som något jättenödvändigt tillbehör (även om jag inte skulle tacka nej till ett =)

Som Mollot och Nissen sa! Julas ställ har funkat kalas för mig. Skulle aldrig någonsin få för mig att hyra ett ställ för 150:- pix eller för den delen 'köra ut det' till kunden när man kan köpa ett funkis ställ för ~300:-.
Den där får du nog tänka igenom ett par gånger till.

Hade jag fått smaka på ett parktool verkstadsställ genom att hyra det först hade jag aldrig kastat bort deg på nått julakrafs. Utan gensat hostat upp kosing för ett riktigt tripod/verkastadsställ med en gång. Därför tror jag på ideen. Tänk bara känslan i klämman och att inget lutar åt fel håll.

Som vanligt, fråga inte utan gör bara. Det finns alltid massa gnällgubbar som är redo att sitta på läktarn och såga ideer.

Men går det att få lönsamhet i det, vad/var är marknaden osv osv. Testa!

Mr Handley skrev:
> Som vanligt, fråga inte utan gör bara. Det finns
> alltid massa gnällgubbar som är redo att sitta
> på läktarn och såga ideer.
>
> Men går det att få lönsamhet i det, vad/var är
> marknaden osv osv. Testa!

Det är väl alldeles utmärkt att genomföra en liten marknadundersökning innan han "bara gör". Å vaddå gnällgubbar?? Det är pang på målgruppen här ju, och målgruppen har lämnat besked. Bara för att man gillar entreprenörskap behöver man ju inte uppmana till vilka stolligheter som helt, för sakens skull.

Mr Handley: Vi sitter ju faktiskt inte på läktaren. Vi sitter i våra källare och mekare med våra cyklar. Nog borde vi kunna svara för egen del om vi är intresserade av att hyra mekställ eller inte.

ojoj vad ni var lättprovocerade. Tror jag skall fortsätta att utelämna smilysar, blir lite mer energiskt så.

Tror det är viktigare att definiera vad/var marknaden är och hur man hittar lönsamhet innan man genomför en poll på happy. Man vet ju inte ens om det är rätt kundgrupp som svarat...

Jag ser ett större utmaning i hur man löser logistikfrågan än hur 10 pers på happy svarar (eller hur många det nu blir), men det är bara jag det.

Supertack för all feedback. Väldigt kul att höra era åsikter!

Tror dock att jag va lite otydlig i min formulering. Min tanke med den här tråden va helt enkelt att höra huruvida någon eventuellt skulle vilja hyra ett bra mekställ av mig för 150kr/vecka då det annars bara skulle stå och samla damm i mitt förråd. Eftersom jag är student med flexibla "arbetstider" och ett SL-kort skulle jag kunna lämna och hämta stället hos dig förutsatt att jag kan ta mig dit på mitt SL-kort (d.v.s. gratis).

Åter tack!
Philip

--- Det finns inget jag i lag ---

Fahlborg skrev:

>
> Tror dock att jag va lite otydlig i min
> formulering. Min tanke med den här tråden va
> helt enkelt att höra huruvida någon eventuellt
> skulle vilja hyra ett bra mekställ av mig för
> 150kr/vecka

AHA! En annons alltså. Använd Köp o sälj, ingen smygreklam för varor man säljer på forumet :)

Så långe pengarna du får som betalning är en gåva så behöver du inte skatta heller :-)

I den lilla skalan tror jag det kan funka förutsatt att du tycker att det är värt besväret för 150 spänn åt gången.

Övervägt att starta ungdomsverksamhet, med mekaftnar och finansiellt stöd i från kommunen? Med en aktiv intressegrupp kan ni sedan söka rabatter hos olika företag.. har jag hört ngt. om.

När den gode doktor Eker huserade på Söder hyrde han ut mekställstid vill jag minnas.
Fast jag antar att det ingick ett och annat verktyg också (och kanske lite konsulting)
i hyran. Vet inte hur det gick den delen av verksamheten.
Dessutom; ett mekställ är ju trevligt men om man ska bygga cykel behövs ju vevlagerverktyg,
kassettverktyg, styrlagerpress och sjutton andra mojänger också...
/M

Tillbaka
Topp