[Utmaning] Krossa Rudan 2014 "hm krossar allt"

Man fick tvätta sig själv och cykeln när man kom hem, så lite blött var det. Jag har varit med om värre i rudan, mycket värre..

Varit ute och AfterWork snurrat lite i rudan med kollegorna men vet inte riktigt hur mycket av de här spåren vi "krossat" men det vore kul att ge sig på ett försök, får skriva ut en karta till nästa gång :D

Bra där Martina. Hur kändes benet nu?
Snart dags för dig och krossa ghettoriden.
När får vi se dig där? ;)

Martina skrev:
-------------------------------------------------------
> Känns mer som långa rundan krossar mig. Kör den
> korta på 35 min och är nöjd med det......

Då fick jag smaka på riktig geggamoja från Rudanskogarna igen :-D Det blev den långa slingan på omkring 55 minuter och det var rätt roligt att forcera ler- och vattenpölarna så det stänkte överallt.
Jag träffade ett gäng mtb-cyklister i skogen. Roligt att man inte är helt själv. . . Kanske ngn som hänger här? Jag var den där nergeggade killen iaf. . .
Kom igen och kör ni andra. Jag vet att några harvar runt i Rudan. Upp med era tider så får ni plats på leaderboarden ;-)

Uppdaterad!

Häftigt med ny cykel Jeppe! Och det syntes på den att du hade kört tufft. Fint inpackad i lera ;-)
Eftersom jag var ute i förrgår på slingan så vet jag att den inte är särskilt snabb nu. Rejält blött. Så du har snabbare tider i kroppen helt klart. Vi kör tillsammans ngn dag!

Äntligen lyckades jag slita mig från garagetaket (under konstruktion) och kom iväg på en sväng ner till Rudan.
Otränad som sällan förr lyckades jag ändå flåsa runt mellanlånga rundan på 34:38 på en nysmord och välpumpad Canyon Nerve AM 7.0.
Snälla Tomas, sätt upp mig på listan. Jag har längtat så efter att synas på Krossa-listan.

Lyckades inte få ihop en GPX fil men dock en karta på FunBeat:
http://www.funbeat.se/tracks/index.aspx?RouteID=1906837

/Jocke

JockeP skrev:
> Äntligen lyckades jag slita mig från garagetaket
> (under konstruktion) och kom iväg på en sväng
> ner till Rudan.
> Otränad som sällan förr lyckades jag ändå
> flåsa runt mellanlånga rundan på 34:38 på en
> nysmord och välpumpad Canyon Nerve AM 7.0.
> Snälla Tomas, sätt upp mig på listan. Jag har
> längtat så efter att synas på Krossa-listan.
>
> Lyckades inte få ihop en GPX fil men dock en
> karta på FunBeat:
> http://www.funbeat.se/tracks/index.aspx?RouteID=19
> 06837
>
> /Jocke

Uppdaterad Jocke!
Bra jobbat och välkommen till "Krossa Rudan" leaderboarden :-) Nu är det bara den långa slingan kvar....

Jag väcker tråden igen :-)

Efter några dagars blötväder blev det återigen dags att cykla på Rudanslingorna igen. Det gick bra trots floder, sjöar och vattenhål. Faktum är att det gick riktigt bra. Ibland undrar jag om det inte kan vara en fördel när det är sådär riktigt blött så den värsta leran har hunnit spolats bort.

Så kör på nu!

Och ditt bidrag tog dig direkt upp på en 3:e plats! Grattis Per! Bara någon minut upp till Attila ;-)
Oj vad trött jag var ikväll. Seg och trög i hela kroppen.
Mr krossa Rudan himself blev ordentligt frånåkt....
Vi får hoppas på torrt väder ett tag så slingan blir sådär rekordsnabb igen. Då vet jag ngn som är god för bra bit under 50......
Ha det bra!

Efter mycket om och men samt hjälp av min elektroniska karta, har även jag lyckats harva mig runt mellanslingan. Nu blir det till att köra några ggr så att slingan sitter, sen är det bara att börja pressa tider.

Bra kämpat matteboy!
Jo, på mellanslingan finns det några partier där det fylls på rätt snabbt med vatten. Fortsätt kör så kommer du att kapa tider!

Var i rudan och botaniserade i söndags. Lite bättre skyltat i år, tror jag förstått hur mellanslingan går. Blir tidtagning nån helg framöver. :)

Lingon skrev:
> Var i rudan och botaniserade i söndags. Lite
> bättre skyltat i år, tror jag förstått hur
> mellanslingan går. Blir tidtagning nån helg
> framöver. :)

Jag kör efter Funbeatlänken som JockeP har lagt in lite längre upp i tråden. Bara att flytta till mobilen och trampa på.

Jaha, ytterligare en vända avklarad. Jag har dessutom stöttat min lokala handlare genom att köpa nytt bakdäck som ska greppa bättre i dom förhållande som mellanslingan har . Blir nu RR fram och X-king bak, ska bli spännande att se vad effekten blir.

Kul att du är ute och kör! Hoppas du blir nöjd med däckkombon. Själv kör jag med Schwalbe NN fram och bak. Har så långt tryck jag bara vågar och tycker att det fäster hyfsat.
Jag var ute och sprang den grönskyltade milslingan i fredags. Delar av den går på mellanslingan. Det känns som om marken nu är mättad och att det ständigt är mer eller mindre blött. Mest mer. . .
Kanske kommer jag ut i veckan med mtbn på någon av slingorna :-D

Körde några varv ikväll och lyckades få till en tid på mellanslingan. Första varvet körde jag fel, men sen hittade jag rätt. Tiden blev 28:12. Det är tyvärr nån endurohoj som kört runt och gjort lervälling av stigen på en del ställen. Får väl ta med ett baseballträ nästa ride och hoppas att man möter idioten...
Skapade ett segment på strava, så nu blir det en leaderboard där också om ni laddar upp era gps-spår.
http://app.strava.com/segments/2550684

Endurohojen har tyvärr fått sällskap av fler hojar med starka motorer, rejält sönderkört på sina ställen. Nytt bakdäck med klart bättre grepp hjälpte självförtroendet en hel del. En bra runda med mycket lera blev det av det hela :-)

Edit: stavar som ett as.

Senast ändrad:
Bra att ni kör grabbar! Kommer nog ut ikväll en sväng.
Uppdaterar Lingons tid ikväll. Får kolla på din länk där Lingon med strava. Är det gpx fil som ska laddas upp?

TomasGr skrev:
> Är det gpx fil som
> ska laddas upp?

Ja, GPX skall funka. Det räcker att du passerat det definierade segmentet under rundan du laddar upp så kommer du automatiskt in på leaderboarden :)
http://app.strava.com/how-it-works

Uppdaterad! Grattis Lingon till en klar 2:a plats på mellanslingan. Nästa gång kapar du lite mer än minuten och går upp i topp ;-)
Min tid på den slingan kom samma dag som du och Perre plockade upp mig vid målgång och vi fortsatte till Paradiset. Oj vad du körde ifrån oss där borta i höjd med Tornberget ungefär....

Så Lingon, testade Strava nu och gpx-filen från i maj (när banan var som snabbast ;-) )verkar ha funkat. Så nu finns jag med på leaderboarden där. Men den kapade några sekunder. Kanske stillastående tid när jag fiskade upp telefonen från ryggsäcken och stoppade tiden?
Grymt kört i Södertälje! Brutalt!

Bra Thomas, då har vi andra en supersvår utmaning att ta tag i även på strava. Riktigt grym tid! Minns fortfarande när vi skulle cykla till Paradiset, jag och Per stod och väntade vid skylten, och du kom helt oväntat från "fel" håll i ohälsosamt hög hastighet ner från den branta backen i skogen :D

Krossa Rudan.......Ikväll var det Rudan och framför allt Tomas som krossade mig totalt! Jag har kört hyfsat många varv runt långa Rudanspåret varav många i usla förhållanden men kvällens runda slår allt detta med hästlängder, vilken misär, så grymt mycket lera. Men roligt var det fast man blev både skitig och kränkt, snyggt kört i lervällingen Tomas du var verkligen stark idag.

Haha, jo Rudan krossade oss idag....Det var svåråkt minst sagt. Surhål, hala spänger, lermisär och cyklar som valde sina egna spår i geggamojan satte oss på prov. Allt tillsammans med det vanliga klättrandet upp och ner. Full ös hela tiden och inga "vilopauser" att tala om. Men din rökare i sista backen ställde av mig totalt. Bra där!

Och ni andra som funderar på den långa Rudanslingan: Gör det inte...Det finns andra vägar att välja. Om ni nu inte händelsevis råkar vara självplågare. Då är det bara "go for it" ;-)

Jag ser verkligen fram emot att krossa rudan 2013! Måste ju träna om jag ska spöa brorsan i cykelvasan. Är det någon som vet hur stigen ser ut så här års? Åker folk skidor i dom backarna? Det skulle iofs va ganska kul att rejsa mot skidåkare men av princip cyklar jag inte i minusgrader. Men om tre veckor så är det kanske dax?

HenrikF skrev:
> Jag ser verkligen fram emot att krossa rudan 2013!
> Måste ju träna om jag ska spöa brorsan i
> cykelvasan. Är det någon som vet hur stigen ser
> ut så här års? Åker folk skidor i dom
> backarna? Det skulle iofs va ganska kul att rejsa
> mot skidåkare men av princip cyklar jag inte i
> minusgrader. Men om tre veckor så är det kanske
> dax?

Jag har inte varit nere och spanat på spåret ännu men jag kan tänka mig att det ser ut ungefär så här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2058121/2058121#msg-2058121
Troligtvis inga skidåkare heller, de håller till på andra sidan av Rudan.
Tre veckor? Njae. Kanske om det börjar hällregna och blir 10 plusgrader, det är fortfarande MYCKET snö ute skogen. :-(

Lycka till i broderkampen.

Ser mörkt ut ett tag framöver,

vader.png

Uppdaterade första posten lite samt ändrade namn till Krossa Rudan 2013.

Nytt år och nollställda leaderboards!

Om några veckor kan vi säkert kliva på 8,3km slingan. På de orörda delarna blir det ganska fort åkbart. Det som tar längst tid är partier där det åkts längdskidor och promenerats. Fina isgator brukar dyka upp där under snösmältningen....

Vi får hoppas på lite mer aktivitet det här året så kör hårt! Jag kommer det iaf ;-)

Absolut mera Rudan i år än förra, det är ett löfte.

Förra året var fylld med flytt och renovering. Inte för att renoveringen är speciellt färdig, men jag hoppas verkligen på mycket mera cykling i år än förra.

Bra inställning Jocke!
Jag var ute till fots med både mina barn och hundarna och kikade lite på de inledande hällarna igår. På tok för mycket snö där. Några veckor kvar innan det blir åkbart :/

Jag hittade ju inte slingan förrän i höstas, så nyttja den mer i år borde inte vara något större bekymmer :-). Däremot eftersöker jag fler bra slingor i området och har förstått att det finns bra områden vid ramsjön,så det står också på planeringen.

Rudan är ett fint område! Har kört DM i XC där några gånger på äkta XC-stigar, knappast ngt som alla XC-race har numera. Tänker även osökt på nedlagda Sömnlös. Har ngn koll på vart loppets eldsjäl MrHandley tagit vägen?

Jo, xc-spåren är bitvis riktigt fina :-D
Nu var Sömnlös i Rudan före min tid på mtb, men om jag forskat rätt så är det samma slinga vi kör på. Den mellankorta 8,3 km ca.
Kom och anta utmaningen Spetz!

Första posten uppdaterad!

Nu har vi tre slingor att välja på :-)
Kort, mellan och lång

Dessutom var jag ute och rekade slingan. Tyvärr måste jag meddela att snötäcket envist håller sig kvar och min gissning är att det återstår ca 2 veckor.
Men då jvlar.....

Optimist!
Jag är rädd för att det dröjer minst tre, kanske fyra, innan all snö är borta och långa turen är cykelbar.
Det brukar ju vara terrängsimning i berg-och-dalbanedelen långt in i juni under ett vanligt år. Hur blir det inte då när det fortfarande är vinter i skogen och vi redan passerat första veckan i april? Huga!

Bra med extrakort slinga också. Nu kanske det blir fler som klockar och postar tider i tråden.

Kämpa!!!!

Jag tar ut cykeln på mtbslingan idag och börjar 'spåra' lite. Det kommer inte bli särskilt flowigt, men kanske att man kan få slingan att bli körbar snabbare genom att spåra upp. Sedan fanns det ett och annat träd som behövde röjas.
Fokus blir på den korta slingan.
Förresten : Härligt med lite snöfall nu på morgonen när jag klev upp, not :-/

Vi var ett gäng tappra riddare som tog oss an den långa slingan i söndags. Tapperheten tog dock slut ca 100m efter "ridning undanbedes" skylten där spåren delar sig. Längre än så var det inte röjt och innan vi var ute ur skogen igen hade vi säker forcerat 300 träd som alla blåst ner ett fel håll. En mur av granar va det! Rudan vs Riddarna, 1 - 0

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp