[Utmaning] Krossa Rudan 2014 "hm krossar allt"

Rompa skrev:
-------------------------------------------------------
> Lingon blir/är jävligt farlig!

:-)
Tack för förtroendet, men min styrka är nog lite längre distanser eller mer stök. Jag gissar att det blir en hård kamp mellan dig och hm på rudanslingorna.
Micke S räknas inte. ;)

Lingon skrev:
> Rompa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lingon blir/är jävligt farlig!
>
>
> :-)
> Tack för förtroendet, men min styrka är nog
> lite längre distanser eller mer stök. Jag gissar
> att det blir en hård kamp mellan dig och hm på
> rudanslingorna.
> Micke S räknas inte. ;)
>
>

Längre sträckor......Då har du ju "Rudan All-in" Lingon!
Lägg ett av dina snabbdistanspass där och sätt hm på plats samtidigt som du ger oss dödliga en tid att sikta mot ;-)

Lingon skrev:
> Rompa skrev:
> -----
> > Lingon blir/är jävligt farlig!
>
>
> :-)
> Tack för förtroendet, men min styrka är nog
> lite längre distanser eller mer stök. Jag gissar
> att det blir en hård kamp mellan dig och hm på
> rudanslingorna.
> Micke S räknas inte. ;)
>
>

Och jag gillar kortare då jag är lite mer explosiv. Målet är ju o iaf köra lika bra som HM på korta iår. Men d är en bit kvar...
Nä Micke räknas inte ;)

Oj då! I Rudan händer det grejer. Två nya topptider på Korta ser jag att Strava har registrerat.
Tvåa Palle Kuling och en ny ledare vid namn Erik. Palle får hoppa in på leaderboarden eftersom jag sett honom här på happy. Erik har jag ingen koll på vem det är så han får glänsa vidare på Stravas leaderboard och inte här om han inte visar sig. Kanske någon annan vet vem det är? Troligtvis tävlar han en del eftersom han är grymt snabb.....

Bra kört idag Rompa. Riktigt nära PB!

Ja, får nog bli ett besök och "be" honom att lunga ner sig..
O vem är palle kuling? En godis...

Inser att jag slarvade vid senaste uppdateringen.
Palle Kuling regerar i Rudan just nu!
1:a på All in
1:a på Långa
3:a på Mellan
1:a på Korta

Nu är det.bara att cykla ner till Rudan och utmana er själva och kanske Palle på dom torra och snabba slingorna ;-)

Ja, var man inte redan lite nedstämd av att ha blivit satt på plats så är man det nu.
En rikigt snabb gubbe har varit ute och gjort mos av våra tider, och säkert skrattat diaboliskt medan han höll på.
Frågan är bara om handsken är kastad nu, eller om det är dags att kasta in handduken?

Så i sann ghettostil ... VEM FAN VA'RE SOM KASTA? -skogsturken

hm skrev:
> Rompa skrev:
> -----
> > Gå o besök han o prata vett med karln!!!
>
>
> han ville inte lyssna utan fortsatte ligga i !
> så jag fick sätta de på plats istl
>
> http://www.strava.com/segments/4051237?filter=over
> all'
>
> nu är det bara Micke... kan bli svårt

Åhhhh!!! Du drog väl gammalt snickarsnack med honom.... Jag får väl ta i med hårdhandskarna istället, för såhär kan vi inte ha det!

Då har det återigen hänt grejer i Rudanspåren. En ny tid på Mellan som slog sig in mittemellan Micke och hm. Bra kört Rikard!
Sedan har även Oliver trampat runt på Mellanslingan i för honom komfortfart och strax där bakom följer Rickard B.

Roligt!
Nu får jag snart pallra mig ner dit och sätta en lite snabbare tid på Mellan jag också......

Jag var ute och körde i Rudan i går och gav mig på "All In". Det var torrt och fint och det enda som störde var ett nedfallet träd över spåret på "Långa". Försökte starta så sent som möjligt för att få lite svalare väder men inte för sent för att slippa mörkret. Det blev dock lite dunkelt på slutet. Kul pass och möra ben.

Tiderna finns på Strava där jag heter Rickard B. Tänkte ändra mitt namn här på Happy men det visade sig inte bara vara några knapptryckningar bort, så det får vänta.

Kör en Epic Comp 26" med Schwalbe RR både fram och bak.

Hej Rickard!
Jag cyklade också nere i Rudan häromkvällen lite senare med lampa.
Tänkte precis som du köra All-in, men jag tröttnade lite och blev lite mentalt ur balans då jag cyklade igenom en flock vildsvin. Men en lång och en kort blev det. Fick också kliva över trädet på Långa.
Det är ganska mkt vegetation på några ställen som gör det lite knepigt att ha full koll på underlaget.

Bra kört på All-in! Den suger i benen efter ett tag och fina tider på alla slingorna :-)

Rollo skrev:
> Du kan lägga in 17:42 på mig för korta. Radon
> Slide 130.

Done!

Funderar på att ta pendeln till Rudan någon dag och hoja runt lite. Hur är det med spårmarkeringarna, är alla spår samma färg och hur vet man då att man är på rätt väg? Är det läge att ta med sig någon gps-fil att följa?

Och nej, ni behöver inte känna er oroliga för att jag ska matcha era tider, jag tar jumboplaceringen. :)

elason skrev:
> Funderar på att ta pendeln till Rudan någon dag
> och hoja runt lite. Hur är det med
> spårmarkeringarna, är alla spår samma färg och
> hur vet man då att man är på rätt väg? Är
> det läge att ta med sig någon gps-fil att
> följa?
>
> Och nej, ni behöver inte känna er oroliga för
> att jag ska matcha era tider, jag tar
> jumboplaceringen. :)

Alla spåren är markerade på samma sätt (röda/neonrosa fyrkanter som står på ena spetsen, ibland bara halva fyrkanten för att indikera en kommande sväng) så trixet är att veta vart man ska svänga av för att komma från huvudspåret och in på korta resp. mellanslingan.
GPX-fil är bra att ha om du har en GPS som stödjer det.
Annars så kommer här en liten instruktion -

För att hitta in på korta, ta höger in på Sörmlandsleden ca 50 meter efter du kommit ut på en grusväg (Rudanvägen) första gången du ser ett fält med frisbeegolfkorgar på. Huvudspåret fortsätter ut på fältet lite snett till vänster om grusvägen.

För att hitta in på mellan så strunta i den markerade 90-graders vänstersvängen ca 100 meter efter du passerat en skylt som visar till (sjön) Trylen ner åt vänster. Detta sker i en nedförslöpa när den lite bredare grusstigen övergår till två lite smalare "traktorspår" och gräset åter börjar dominera brevid stigen. Ser du en skylt om "fel åkriktning" i skidspåret så är du rätt. Har du däremot svängt 90 grader vänster och hamnat i de första backarna i långa banans berg-och-dal-bane del så har du kört för långt.

Det finns även karta över spåret på skyltar lite här och var i Rudan men den saknar tyvärr lite detaljrikedom och är således svår att navigera efter.

Lycka till, och glöm nu inte att du lovat att inte cykla för snabbt. :-)

Så om jag vill åka långa är risken minimal för att köra fel, bara att följa markeringarna? Min eventuella snabbhet är inget att ens fundera på. :)

Först nu läser jag lite mer i tråden och ser att långa beskrivs som "det jävligaste mtb-spåret som finns", det blir kul det här... Hade fått för mig att det var relativt lättcyklat och kunde passa mig och min HT bra, men så är jag ju också lite fostrad av Hellasterrängen. Ska nog i alla fall ge upp planerna på att köra Sörmlandsleden dit och istället ta pendel både dit och hem, får väl köra flera varv om jag inte dör på första.

Sörmlandsleden från Björkhagen till Rudan är riktigt fin.

Långa Rudan i Rudan är relativt lättåkt, du kan lätt ta dig dit med din HT o köra den.

Topp, får fundera på om jag ska cykla dit också eller spara det till en annan gång. Vi har revelj här hemma runt halv sex på morgonen och cykeln får man inte ta på pendeln före nio så halva förmiddagen går hur som helst innan man kommer fram.

Såg på Strava att det fanns tider uppåt 1:30, det kanske är mer i min liga. :)

Hej elason!
Slingorna är väl hyfsat markerade, men räkna med att åka vilse. Några passager är inte 100% tydligt skyltade och kör man första gången så är det lätt att missa.
Med en karta i mobilen eller ett gps-spår så hamnar du snabbt rätt igen. 2:a gången du kör så hittar du 100% rätt :-) och då känns skyltningen konstigt nog betydligt bättre :-)
Angående svårigheter så är det inga problem med den tekniska biten. Ganska lättåkt faktiskt. Däremot så är det ganska kuperat och det gäller att hushålla en del med krafterna. Annars kan det bli ganska jävligt.....
Lycka till!

"det jävligaste MTB-spåret som finns" måste komma från någon hårdbonkad sekundjägare.
Tekniskt sett är det inga större problem. Lite halt här och var om det är fuktigt i backen och lerhål om säsongen är den rätta.
Det jävliga är alla backar upp och ner på den delen som enbart tillhör långa spåret.
Men ta inte allt som skrivs på Happy med så stort allvar. Prova själv.
Fast man blir ganska trött, speciellt om du tänkte köra en all-in, så att åka pendel till Handen och hem är ingen dum idé, oavsett vad Rompa säger.
SML från Björkhagen till Rudan är redan det ett ganska tids- och kraftkrävande äventyr.

Tiderna då cyklar är tillåtna på tåget tror jag mera är en rekommendation, förutsatt att du slipper passera övernitiska spärrvakter eller andra kontrollanter.

Då ska jag se om jag kan rota fram ett spår till gps:en, går det få ut gpx-filer från Strava eller är det en premium-grej? Letade lite på gpsies men hittade inget uppenbart.

Åker från Stockholm södra så spärrvakt måste passeras, det lär väl kanske gå att lita på lite välvilja så här när stora rusningen ännu inte satt fart efter semestern. Jag har onsdagen på mig att ge det ett försök, ska bli skönt med lite tekniskt lättare efter att ha stångat mig nedslagen i Hellas häromdagen.

Japp. GXP-download är en premium-grej.

Men ifall jag kommer ihåg det i kväll så kan jag PM'a över en av mina filer. Du kan få min All-in runda från i våras. Då vet du också hur inte-snabbt du får lova att köra. ;-)

Tusen tack, på onsdag är det jag som åker ut och hojar. :) Jag är mer den sega och uthålliga snarare än snabba så all in eller två varv på långa passar nog mig bäst.

Har börjat köra detta spår som jag i princip bor granne med. Testade korta på tid nyligen men missade på slutet att svänga av den snabba grusvägen in i skogen. Fick 5,1 km totalt, vilket känns lite långt när jag kolla andras filer.
Vart exakt ska man starta och stoppa? eller sker det automatiskt med Strava (som också är nytt för mig).

Ska ge mig på det snart igen.

Rompa skrev:
> Här är en filmsekvens från i våras när jag
> körde sist där :
>
>

Ser fint ut. Rena autobahn utan stup, bergväggar eller fjärdedels spänger. Ska nog pytsa i lite extra luft i däcken och sedan ska det nog till multipla punkteringar om jag inte ska köra långa varvet under 1,5 timme och slippa jumboplatsen på Strava. Å andra sidan skvallrar andhämtningen på slutet om att det kommer krävas en viss ansträngning.

Ja det var en kraftansträngning av mig, då hamnade jag inte heller i jumbosegmentet på strava heller ;)

Magnus79 skrev:
> Har börjat köra detta spår som jag i princip
> bor granne med. Testade korta på tid nyligen men
> missade på slutet att svänga av den snabba
> grusvägen in i skogen. Fick 5,1 km totalt, vilket
> känns lite långt när jag kolla andras filer.
> Vart exakt ska man starta och stoppa? eller sker
> det automatiskt med Strava (som också är nytt
> för mig).
>
> Ska ge mig på det snart igen.

Du borde få ihop 4,4 km på korta spåret.
Strava-starten är några meter bortom infoskylten vid nedre sjön. Målet kanske 30 meter innan skylten, efter bad/grillplatsen vid samma sjö.
Det är lite trixigt med slutet då den s.k. galgbacken inte finns med på originalspåret utan endast på Strava-spåret. Studera detta noga, speciellt efter du kommit ut på ängen mitt emot Lakeside/kårhuset.
Ta det lungt i ett varv och konrollera ofta att du är på rätt väg. Sen kan du kötta på nästa varv.
Eller så kan jag ordna med banvisning någon dag. Torsdag kväll kanske.

Tack för infon. och filmen. Jag har kört en del i Rudan men då hela spåret och lite kors och tvärs, aldrig försökt ta tid och det var först nu när jag körde med gps som jag upptäckte att jag inte kört exakt som man ska.
Hade först problem att hitta ner på ängen då jag inte hittade någon skylt för högersväng, väl nere på ängen har jag kört ute på ängen och över gamla träbron så man kommer rakt in i galgbacken. Det ska jag inte göra har jag nu förstått :-)
Tror dock jag ska fixa det bra nästa tillfälle.

Har värmt upp idag med två mils löpning så nu är benen redo att krossa Rudan imorgon. Kommer ta pendeln dit så tidigt som möjligt och behöver egentligen inte vara hemma förens middagsdags, tvärtom behöver jag hålla mig om min skitiga mtb borta på grund av lägenhetsvisning. Om någon kör torsdag kväll kommer denne antagligen kunna sopa upp resterna av mig strax före krönet på första backen.

Eh, idag är d onsdag....när tänkte du köra egentligen, lite konfust av dig o skriva på tisdag kväll att imorgon, för att sedan skriva -på torsdag...

:)

Idag kör jag. Tror det är onsdag. :) Har irrat mig runt 14.12 km som antagligen är fel här och var, blir en sväng till efter lunch.

Navigationen var svårare än befarat men andra rundan är jag tämligen säker på att jag hamnade rätt till slut efter att ha behövt stanna, vända och fundera på flera ställen. Jag bjuder gladeligen på min jumbotid. :D Det finns väldigt gott om utrymme för förbättring...

Bilagor

• 20140813_135107.jpg
    20140813_135107.jpg
    62.9 KB · Besök: 64
Senast ändrad:
Asch, missade Stravasegmentet med några meter på sluttampen när jag inte körde tillbaka tillräckligt långt uppför backen när jag behövde backa och göra omtag. Ahja, det var nästan rätt i alla fall. Bättre lycka nästa gång. :)

Tillbaka
Topp