Utrustning (nybörjare)

PdlS

Medlem
Utrustning (nybörjare)
Startar en ny tråd. Som det ser ut nu kommer jag att beställa en cykel via nätet, när jag ändå ska beställa cykeln så undrar jag vad mer det finns som jag kan beställa på samma gång som är bra att ha.
Alltså en bra nybörjarkit.

Jag har förstått att jag måste köpa pedaler ;).

Lite bakgrundsinformation; det är en MTB jag ska beställa från bike-discount.de.

Utrustning (nybörjare)
Liten pump att ha med när du cyklar.
Några extra slangar (om du inte skall ge dig in på slanglöst direkt)
Växelöra i reserv
Snabblänk, när du bommar växlingen och knäcker kedjan.
Lite multiverktyg med kedjebrytare.
Flaskställ m flaska / liten ryggsäck med vätskesystem

Utrustning (nybörjare)
AAverdal sa:
Liten pump att ha med när du cyklar.
Några extra slangar (om du inte skall ge dig in på slanglöst direkt)
Växelöra i reserv
Snabblänk, när du bommar växlingen och knäcker kedjan.
Lite multiverktyg med kedjebrytare.
Flaskställ m flaska / liten ryggsäck med vätskesystem

+1 på ovan. "Ett litet multiverktyg med kedjebrytare."

Dämparpump är bra om det inte ingår i cykelköpet.

Hjälm och handskar.

Utrustning (nybörjare)

Här är en liten film om vad man kan behöva tänka på när man börjar köra mtb. Det är en lite serie om hittills 4 filmer, 5-10 minuter korta.
Gaffelpump och dämparpump är samma sak och brukar heta shock pump på engelska.

En bra golvpump är ett måste, om du inte redan har en sån. Gärna en som är gjord för mtb, det underlättar men är inte nödvändigt. "Vanliga" golvpumpar kan ofta användas upp till 10 bar eller mer. Ett mtb-däck pumpas oftast till mellan 1.5 och 2.5 bar. Att ha en mätare på pumpen som går till 10 bar kan göra att det kan vara onödigt svårt att se om man har pumpat till 1.7 eller 1.9 bar. Inte jätteviktigt i början. Men om man är lagd åt mitt håll så kan det vara kul att jämföra hur cykeln känns vid olika däckstryck. Lägre tryck ger bättre grepp men också ökad risk för genomslagspunktering. Ökat tryck ger bättre punkteringsskydd men sämre grepp.

Utrustning (nybörjare)
Exempel på bra golvpump till bra pris.
https://www.bike-discount.de/en/buy/topeak-joe-blow-max-ii-floor-pump-27525/wg_id-328

Exempel på bra Mtb-golvpump som funkar bra till vanliga cyklar men inte till racercyklar.
https://www.bike-discount.de/en/buy/topeak-joe-blow-mountain-floor-pump-38435/wg_id-328

Exempel på prisvärd gaffel/dämparpump. Ett måste för att kunna få till rätt tryck i gaffeln.
https://www.bike-discount.de/en/buy/rock-shox-suspension-pump-33145/wg_id-325

En liten ryggsäck med vätskeblåsa är toppenbra att ha. Om man bara ska köra kortare turer i lättare terräng nära hemmet så kan det räcka med flaskställ, flaska och sadelväska för slang, verktyg och förstaförband. Jag hade sadelväska i början men närturerna blev lite längre så ville jag ha med lite verktyg, minipump, näring i form av bars eller gel eller mackor/fika beroende på typ av tur. Buntband och kedjelås har jag haft nytta av flera gånger. Dessutom brukar det bli kallt när man kör till skogen, då är det skönt med en vindjacka. När jag väl kommer in i skogen så blir jag snabbt tokvarm och kan då knöla ner jackan i ryggan. Som bonus har man alltid vatten inom räckhåll. Jag har den här ryggan: http://www.outnorth.se/osprey/viper-9-47757#Black Den funkar för mej.

Utrustning (nybörjare)
Apropå den suveräna Youtube kanalen som tipsades ovan. Finns det några liknande kurser i Sverige eller handlar det om att försöka hitta erfarna som vill lära ut?

Utrustning (nybörjare)
Det finns kurser i sverige. Jag började med att cykla själv och tillsammans med min fru, båda nybörjare. För mej var orken det största problemet i början, körde bara släta stigar och grusvägar. När jag började orka mer så letade jag efter filmer på you tube och försökte ta fasta på tipsen. Efter ca 6 mån gick jag med i den lokala cykelklubben och började vara med på deras träningar. När jag kört i ca 9månader så var jag på en 2h privatlektion. Jag tror att det var bra att jag hade skaffat lite erfarenhet innan, jag kunde ställa frågor om sånt som jag hade svårt att få till själv.

Cykelklubbar och en del cykelbutiker ordnar kurser på olika nivåer.

Utrustning (nybörjare)
Vänta med dämparpump tills du vet om du får en med cykeln. Man kan köpa till det mesta i efterhand bara man inte cyklar för långa turer i början. Man märker fort vad man behöver.

Utrustning (nybörjare)
Hjälm, pedaler och skor som funkar tillsammans, ett par bra rumpvadderade cykelbyxor. I övrig funkar vilka funktionskläder som helst.
En golvpump att ha hemma och en liten pump i skogen är bra-att-ha grejor.
Pump till gaffeln kanske följer med cykeln, vem vet?
Finns de som aldrig justerar sin gaffel, lånar pump av kompis om behov uppstår, eller cyklar förbi valfri lbs.
Viktigt är att du fixa en punka/byta slang i skogen. Vad jag har i min sadelväska + en reservslang:

Bilagor

• verktyg_1.png
    verktyg_1.png
    472.6 KB · Besök: 63
Utrustning (nybörjare)
Glasögon fixar du enkelt på närmaste Jula. Trist att få en fluga eller stänk från framhjulet i ögat när man är ute.
Ett par byxor, typ billiga löpartights är bra att börja med för att slippa fastna i kedjan.

Utrustning (nybörjare)
Och vill man inte ha ett halvt kilo pedaler på cykeln kan man klicka hem ett par Wellgo plattisar från Taiwan på eBay, halva vikten och lägre pris. Wellgo har minst 25 modeller som funkar.

Bilagor

• C237 4.jpg
    C237 4.jpg
    96.9 KB · Besök: 44
Utrustning (nybörjare)
Edarion sa:
Jag började med hjälm, cykelbyxor och en mobiltelefon... Det behöver inte vara så avancerat!

Du har helt klart en poäng där. Man kommer på så småningom vad man behöver i utrustningsväg. Ibland den hårda vägen.
För mej lossnade en skruv som höll fast växelreglaget. Hittade skruven på marken och kom på att jag behövde ett multiverktyg. Hade tack och lov bara ett par km hem. Samma skruv lossnade några månader senare. Då var jag långt hemmifrån och skruven gick inte att hitta. Då lärde jag mej att buntband var bra att ha med i skogen liksom att det är bra att inte åka själv.

Tillbaka
Topp