Utväxling för backtempo

Anders P

Aktiv medlem
Utväxling för backtempo
Hej
Jag funderar på att köra bergakungatempot i Göteborg. Provkörde banan i dag. Slutbacken är brutal och jag har en tempohoj med 42/21 som minsta utväxling (det är en 26" så såå farligt är det inte). Problemet var att jag knappt orkade upp för dom sista 200 metrarna.
Hur ska jag enklast göra för att lösa problemet? Skaffa en 39:a fram? Eller byta kassett (verkar dyrt och onödigt om det räcker med en klinga).

Kör på gamla 8-delade ultegra/105 grejer.

Utväxling för backtempo
"Knappt orkade", om det är tävling ska du bara upp en gång och har du kvar något krut i benen på mållinjen har du disponerat dina krafter fel... :-/

Utväxling för backtempo
Jovisst men jag orkade knappt upp = pedalerna kom liksom inte runt = gick skitlångsamt. Är ju rätt tråkigt om det går bra hela vägen utom i sista branten då det gått fortare att hoppa av. Banprofilen är typ jättekonkav på slutet. Tanken var inte att vila utan komma upp så snabbt som möjligt.

Utväxling för backtempo
Jag har djävlar anamma, puls 188 = 95% av max, bra för att vara träning tycker jag.

Jag står så klart upp i slutbacken.

Jag har en polar powermeter som jag inte använt ännu, ska pröva nästa gång. Ska målet vara samma effekt hela vägen? Backen tar nog 5.30 för mig.

Tror fortfarande på utväxlingen...

Är det enklare/billigare att byta till en 39:a fram än en kassett bak? Och hur mycket gör det?
Jag räknade lite och tror att bytet 42-39 fram skulle motsvara 21-23 bak (nästan). Det borde räcka särskilt med lite mer adrenalintillskott.

Senast redigerad av en moderator:
Utväxling för backtempo
Att byta till en 39 gör ingen större skillnad, här får du se(uträkning gjord på http://sheldonbrown.com/gears/ ):

Först, exempel med 42/52 och 12-21 kassetten:
42.jpg ht=639

Så här blir det med 39/52 och 12-21 kassetten:
39.jpg ht=635

Så här kan det bli genom att köra med 42/52 med en 12-25 kassett:
12_25.jpg ht=636

Med 12-25 kassetten och 42 klingan får du två lättare växlar. Med en 39 klinga får du bara en _lite_ lättare växel.

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Utväxling för backtempo
Tack för hjälpen. Jag kör med en gammal cannondale 2.8 26" Köpte den för att köra Kalmar triathlon för några år sedan. Den har 175 vevar.
39/23 på en "vanlig" 700 ligger rätt nära 39/21 på en 650/26" tror jag.

Ska kolla lite mer på utväxlingar, jag har 42 och 55 på klingorna nu + en 11-21 och en 12-21 kassett. Funkar bra så länge det inte är för brant uppför...

Utväxling för backtempo
Om bakväxeln grejar det, så kan du ju köpa en billig SRAM-kassett med 11-26, till exempel. 215 kr på CC just nu. Niodelat då. Vet inte vad du har.

Utväxling för backtempo
Såg just att bakväxeln är nästan helt sträckt med 55/21. Inte för att jag skulle försöka använda den kombinationen, men det känns lite vanskligt att ha större kassett än växeln klarar.

Får nog bli en 39:a fram om 39-55 funkar bra ihop, eller mer träning...

Utväxling för backtempo
Anders P skrev:
-------------------------------------------------------
> Såg just att bakväxeln är nästan helt sträckt
> med 55/21. Inte för att jag skulle försöka
> använda den kombinationen, men det känns lite
> vanskligt att ha större kassett än växeln
> klarar.

Det där är ju bara en fråga om kedjelängd. Du får väl ha en ny kedja på också när du använder bergskassetten.

Min tid upp förra året var 5.10, men om jag är frisk siktar jag på under 5 min i år. Har tyvärr lite problem med astma just nu, och är under utredning.

Utväxling för backtempo
Fast på 42/12 är växeln nästan helt ihop...
Det är en shortcage.
Vill inte lägga för mycket pengar på en gammal cykel. Det bästa annars hade väl varit att byta till 10-delat och longcage men då snackar vi hela cykelns värde.. Kanske att en 39 klinga och en 12-23 kassett skulle funka. Det blir ju bara drygt 400:-
Såg precis att Salsa har en 38 klinga, då blir det ju liiite lättare ändå.

5.10 var bra, jag siktar på 5.30. Hade säsongspremiär på cykel idag..

Utväxling för backtempo
Träna maximal styrka genom att köra sista knäppan (kör bara 8 sekunder upp i backen) på den växel du knappt fick runt i dag. Kör så hårt det går med 4 min aktiv vila mellan varje intervall. Upprepa intervallen tlls du inte kan hålla farten uppe. Det kanske rör sig om 5-8 stycken.

Utväxling för backtempo
en sak till, en tempohoj är i stort sett meningslöst i den backen om du inte kan hålla minst 35 km/h i snitt. Kör på linjecykel om du har en så har du löst utväxlingsproblemet troligtvis.

Utväxling för backtempo
Har bara en triathlon/tempo-cykel och en mtb. Funderade ett tag på att ta mtb:n med racerhjulen. Dom är kompatibla men det ser lite knasigt ut. Ska träna som du föreslog Mattias, det gick ju fort för dig, 4.21? Kanske köper jag en 38 klinga också.

Nu börjar allt bli väldigt seriöst. Tar det mer som en kul grej.

Utväxling för backtempo
Anders P skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu börjar allt bli väldigt seriöst. Tar det mer
> som en kul grej.

Eller hur, så säger alla. =D

Utväxling för backtempo
Satsa på singlespeed 42x23, det blir väl ändå inte så mycket växlat där i branten.

(Har varit uppe sen 5 med småbarn, därav alla goda idéer i arla morgonstund)

Utväxling för backtempo
Det är inte en jämn backe. Först är det en medellutning, sen kommer man till en platå med en aning medlut faktiskt, sen blir det uppför igen med lite variationer, sen platt en kort sträcka innan mördarbacken i slutet kommer. Singlespeed med 42/23 funkar nog hyfsat i de brantare delarna, men på platten förlorar du!

Utväxling för backtempo
Runt 13-14, tror jag. Inte de sista metrarna, för efter mördarbacken planar det ut lite igen, men sista biten känns ändå hemsk eftersom man tagit ut sig så...

Utväxling för backtempo
Nu har jag prövat Mattias tips. Först lite uppvärmning och sen hela backen på 300W ungefär.
Efter det 6x15sek i branten på upp till 700W med 4-5 min vila, sista intervallen kunde jag inte hålla effekten. Sen körde jag nederdelen till slutbacken 2ggr halvhårt. Benen är rätt stumma efter 3 dagar med hårda intervaller (löpning-cykel-cykel). Nu blir det lättare träning och inköp av en 38 klinga.

Utväxling för backtempo
Körde loppet för ett par år sedan och klämde sista backen på 53-26. Jag var rädd för att kjedjan skulle hoppa när jag la ner på 39 drevet. Blodsmak i munnen men upp kom jag på en rätt bra tid.
Valde min lätta linje hoj istället för tempohojen tror inte att tempohoj är ultimat på den banan.
Olle

Utväxling för backtempo
Kan någon Hisingen-cyklist bekräfa när Bergakungatempot körs i år? Det jag hittar på HCK:s hemsida verkar handla om 2007 års lopp. Leo, vet du?

Utväxling för backtempo
I info på funbeat om Göteborgsserien står det att HCK anordnar ett LVG-lopp onsdag den 21/5.
Det borde ju vara Bergakungen. Men HCK skyltar ju inte direkt att man ska hålla i det...

Utväxling för backtempo
Ja, 21/5 stämmer. Och därmed vet jag att jag inte kan vara med i år. Jag är på tredagars exkursion och kommer hem den kvällen, kl 20. Då är loppet kört, bokstavligt talat... :)

Utväxling för backtempo
Nu har jag testat med nya utväxlingen 38/21. Denna gången kom jag upp fortare och med högre puls! Borde ju betyda att jag får ut mer av min kapacitet. Ficka pilla en hel del innan framväxeln gillade 38+55 klingor. Är väl inte helt optimalt egentligen men en ok lösning tills jag uppgraderar till 9-delat.

Utväxling för backtempo
Tävlingarna i Göteborg med omnejd
Söndag 4 maj Downhill Cup 412 CF
Onsdag 7 maj* MTB MölndalsCK
Onsdag 14 maj* MTB CK Master
Onsdag 21 maj*, Bergakungen LVG Hisingens CK
Söndag 1 juni MTB Mölndals CK (nationell tävling)
Söndag 8 juni Downhill Cup 412 CF
Onsdag 11 juni* MTB Sprint Mölndals CK
Onsdag 13 augusti* LVG DM Mölndals CK
Onsdag 20 augusti* LVG (från 11 år)Kungälv CK
onsdag 27 augusti* LVG CM CK Master
Lördag 30 augusti Downhill Cup 412 CF
Onsdag 3 september* LVG Hisingens CK
Onsdag 10 september* MTB DM Mölndals CK
Lördag 20 september* MTB CM Kungälvs CK
Downhill Cup: Samma poäng beräkning som GBG mästerskapen LVG/MTB.
Flest poäng efter alla tre Downhilltävlingarna blir Göteborgs DH-mästare.

* Tävlingen ingår i Göteborgsmästerskapen.

Info till arrangörer
Alla klubbar skall sända ut inbjudan och ange ett mobilnr. som kan ringas till för anmälning om dom tävlande är sent ute. All start på tempo skall ske med ½ minuts mellanrum.

Regler för Göteborgsmästerskapen
5 tävlingar av 10 måste fullföljas för att få pris.
Den cyklist som har fullföljt minst 5 tävlingar och erhållit flest poäng kan titulera sig Göteborgs bästa cyklist 2008! Gäller alla klasser från nybörjare till veteran.

För att delta krävs ingen licens, men för att bli Göteborgsmästare måste du ha licens i klubb som är ansluten till Göteborgs Cykelförbund.

Alla får fritt välja disciplin man vill delta i och vilka cykel man vill använde. Alla tävlar på lika villkor oavsett disciplin och cykel.

Poäng räknas på samtliga moment, dock ej för Downhillcupen som korar en separat mästare.
För att bli distriktsmästare måste du ha licens i en Göteborgsklubb.

Poäng: Alla som fullföljer får 1 poäng.
1:an = 10 poäng
2:an = 8 ”-”
3:an = 6 ”-”
4:an = 5 ”-”
5.an = 4 ”-”
6:an = 3 ”-”
7:an = 2 ”-”
8:an = 1 ”-”
Startavgift: 0:-

Priser: Till alla nybörjare och F-P 11-12
Övriga deltagare får priser i samband med GCF:s prisutdelning.

Göteborgs Cykelförbund står för priserna!

Tillbaka
Topp