Utväxling racer

earnstrom

Aktiv medlem
Utväxling racer
Kör idag på 50/34 (compact) och 12-25. Lillklingan fram används i stort sett aldrig på de rundor runt Gbg jag cyklar. Dock är jag oftast rätt nära största bak när det blir lite motigt, men lilla bak är oanvänd (så många backar där det känns nödvändigt att fortsätta trampa över 60km/h finns inte).

Vad har jag för alternativ här? Jag hade velat ha en ganska mkt större lill-klinga fram tror jag, men det verkar inte finnas. Större kasett verkar också svårt (12-27 hittar jag, men det ger mig bara en kugge till på det användbara drevet, gör det ngn riktig skillnad?)

Relaterad fråga: Vad kallar man de enskilda "kugghjulen" i kasetten?

Utväxling racer
Om du inte behöver den lättaste växlen så är mitt tips är byt 34:an mot en 38:a (det har jag gjort).
Då blir lillklingan mer användbar + att hoppet mellan lilla-stora är mindre.

Utväxling racer
Jag kör med 46-15 i göteborg. Tycker det är en utväxling som funkar rätt bra. Lagom på platten, lite lätt i nerförsbackarna (de över 55kmh) lita tung i de brantaste backarna runt gbg(edsås, gunnebo, burma)

Sluta klaga och kör på det du ha ;)

Utväxling racer
0range: Well, du bevisade ju i lördags att det funkar för dig. Jag har dock några år av knäproblem bakom mig och gillar en anpassningsbar kadens.

Utväxling racer
Men det låter ju också som att det är riktigt bra som det är? Inte behöver du väl tätare steg mellan utväxlingarna iallafall?

Utväxling racer
Mnja, iofs, men det känns onödigt att 75% av tiden ligga på 50/21-23. Med en användbar lillklinga kan jag ligga på den istället och sprida slitaget över kasetten.

Utväxling racer
46-34 är ett annat alternativ som jag har på min cross.
Väldigt bekvämt tillsammans med 12-27 bak, behvöer aldrig köra lilla fram (förutom då jag har grabben på släp) och 46-12 räcker längre än vad man tror. Fast vid snabb klungkörning kan det bli lite jobbigt om det är medvind eller om klungan trycker på i nedfösbackarna.

Utväxling racer
Kör också med 50/34 compact ihop med 12-25 på min racer, i Göteborg. Kan hålla med om att 34 klingan inte används ofta, men så värst sned kedjelinje blir det aldrig då jag bara kör på 50x21 som lättast med storkakan fram. I alperna är 34:an grymt bra, i Göteborg används den bara till enstaka 10% backar(som Jonseredsbacken).

Räknar man på kombinationen vilka växlar som man får med 50/34 och 12-25 jämfört med 53/39 och 12-25 så mister jag bara en tyngre växel och får två lättare. Ingen gigantisk skillnad faktiskt och jag saknar inte 53x12 trots att jag gillar köra fort. :-)

/Leo

Utväxling racer
zintoo skrev:
-------------------------------------------------------
> Mnja, iofs, men det känns onödigt att 75% av
> tiden ligga på 50/21-23. Med en användbar
> lillklinga kan jag ligga på den istället och
> sprida slitaget över kasetten.

Men det ändras ju inte med en större lillklinga, tvärtom. Om du istället för att växla till ett större drev (din relaterade fråga) bak, växlar till en t.ex. 38:as lillklinga fram, blir du tvungen att köra på mindre drev bak - de du redan använder mycket med den stora, så det nöter bara mer. Jag tycker det låter som om du har en i det närmaste perfekt utväxling - med undantag för att du inte använder minsta drevet då. Köp en 13-25.

Utväxling racer
Hm... 13-25 löser ju inga problem, att ha det tätare kommer inte göra mig lyckligare.

Mitt problem (som jag ser det) är inte så mkt kedjelinjer eller oanvänd högsta-växel, utan snarare att jag aldrig använder lillklingan, och i princip bara använder den större halvan av kasetten. Räknar man utväxling antyder detta att jag vill ha 2-3.1 ca i utväxling. Det har jag idag med stor klinga och de 6 största bak, varav den största inte bör användas.

Om jag skulle sätta en 42:a fram så skulle jag ha 1.8-3.2 med de mellersta 8 där bak, vilket åtminstone KÄNNS som att det vore användbart så länge man tar det lite lugnt, eller det blåser, eller det är lite backigt. Om man sen har en högfartssträcka kan jag gå upp på 50:an fram för de tunga växlarna.

I nuläget så vill jag ju hypotetiskt bara ner på lillklingan när det är riktigt tungt, och då är det rätt opraktiskt att växla ner till lillklinga och samtidigt ta 3-4 steg där bak...

Utväxling racer
Jag hade precis samma "problem" (tur att man lever i ett i-land...) som dig på min första racer och en 38:a löste problemet. När man inte är tillräckligt stark för att ligga på stora klingan fram så får man i ett backigt parti eller motvind växla fram och tillbaka mellan lilla och stora fram. Med en 38:a kan du ligga längre på lill-klingan och får fättre byten. Och när du väl växlar fram så går växlingen smidigare (dels blir själva bytet av växel smidigare pga mindre avstånd, dels blir hoppet i utväxling mindre så du slipper justera så mycket bak varje gång du växlar fram).

Sen när du blir starkare och vill kunna köra riktigt snabba klungor så kan du behålla 38-50 och skaffa 11-23 bak.

Utväxling racer
Lägger in en kompletterande fråga på detta: jag är nybörjare och har compact 50/34 med 12-25 kassett. Jag upplever precis som Supertramp påpekar att jag för det mesta kör lillklingar fram - har helt enkelt inte pulver för storen förutom då jag kör tempo/tröskelträning. Och då handlar det om de 3-4 största dreven på kassetten, inte mer. Distansfart för mig är i nuläget ca 23-25 Km/h och då är det lillen fram som gäller nästan hela tiden. Får de nämnda problem att jag alltid måste hoppa mkt mellan storen och lilen vid kuperad terräng om det ändå skulle vara så att jag kör storen nån gång. Plus att 34-25 ger mig mkt syra i vissa backar också, dvs blir det rejält brant så är även den lättaste växeln rejält jobbig. Kan jag åstadkomma nån vettigare kombination genom att byta kasset eller lillklinga fram och på så sätt få fler växlar i praktiken? Har tex funderat på 13-27 kassett, då borde nedre halva på storklingan bli mer användbar för mig + att lättaste växlarna på lillen blir ännu lättare? Finns annat alternativ bortsett från att träna upp sig? 13 behöver jag inte heller egentligen. Eller är jag helt ute och cyklar : = )

Mvh,

Thomas

Utväxling racer
Det är nog ett litet missförstånd att compact 50/34 är en perfekt utväxling för motionärer i Sverige. Insåg det redan när jag för tre år sedan valde min utväxling, det är sällan man kör så sakta att lillen(34:an) går att använda. Den funkar egentligen bara till långa branta klättringar och inte alls på platten. För mig passar dock 50:an fram perfekt, då den även funkar i 99% av Göteborgsbackarna. ihop med 21:an bak.

50/38 som det tipsas om och 12-25 kassett är nog rätt så optimal utväxling här hemma.

/Leo

Utväxling racer
Jag har ytterligare ett alternativ. Om du nu tycker att du använder den lätta delen av kasseten för mycket när du ligger på stora kakan fram...

Var för provar du inte en mindre framklinga, det finns ju tex 48:or för 110 BCD.

/Fredrik

Utväxling racer
Ah, precis vad jag också tänkte skriva! Jag missade att det i första inlägget stod "... oftast rätt nära största bak ..." - jag läste det som _ofta_ rätt nära, alltså att det var så platt att du bara behövde växla bak på dina rundor. Tyckte det var lite märkligt, mitt och ditt Göteborg verkade vara väldigt olika...

En 46 kuggars klinga blir nog bra, 48 verkar lite för stort ändå. Med 46 blir det 8% skillnad (4/50), ungefär motsvarande att du får växla till ett drev mindre bak för att cykla på samma utväxling du gjorde innan. Dessutom blir hoppet mellan framklingorna mindre. Om du sedan kombinerar detta med den 12-27 du nämnde borde det bli riktigt bra.

Utväxling racer
Ja, i nuläget växlar jag aldrig framväxeln på mina rundor. Det är lättare att ställa sig upp och trycka till än att växla fram i backe.

Jag är mer på stora dreven bak än de små, men jag vill nog ändå behålla 50-12 för de roligaste backarna, så jag tror Leos förslag låter vettigast.

Utväxling racer
Leo skrev:
> Det är nog ett litet missförstånd att compact
> 50/34 är en perfekt utväxling för motionärer i
> Sverige. Insåg det redan när jag för tre år
> sedan valde min utväxling, det är sällan man
> kör så sakta att lillen(34:an) går att
> använda. Den funkar egentligen bara till långa
> branta klättringar och inte alls på platten.
> För mig passar dock 50:an fram perfekt, då den
> även funkar i 99% av Göteborgsbackarna. ihop med
> 21:an bak.
>
> 50/38 som det tipsas om och 12-25 kassett är nog
> rätt så optimal utväxling här hemma.

Jo, det är helt klart ett missförstånd. Det som i själva verket passar motionärer är trippelvevar.

Utväxling racer
Hej!

Har vanlig utväxling på 53/39 fram, och bak har jag kassetter på 11-23 (12-23) och 11-28, som
jag ibland alternerar mellan.

Men när jag var på Mallis förra hösten hade jag en 12-23 (av någon konstig anledning, detta kan vi ta i en annan tråd för felköp) och fick ingen bra kadens i dom jobbigaste backarna.

Om jag vill byta lilla framklingan fram, går det och hur mycket får det max "diffa" mellan
stora och lilla fram? Har för mig att jag läst det någon stans, hittar det dock inte.

Skulle man inför nästa års Mallis resa köra på 53/36-34?

Kör på ett Ultrega vevparti.

/S

Utväxling racer
Goofy skrev:
> Har vanlig utväxling på 53/39 fram, och bak har
> jag kassetter på 11-23 (12-23) och 11-28, som
> jag ibland alternerar mellan.
> [...]
> Om jag vill byta lilla framklingan fram, går det
> och hur mycket får det max "diffa" mellan
> stora och lilla fram? Har för mig att jag läst
> det någon stans, hittar det dock inte.
> [...]
> Kör på ett Ultrega vevparti.

Om du har ett vevparti med standardbultdiameter (130mm), vilket du förmodligen har eftersom du har 53/39, så kan du inte få på en mindre klinga än en 38.
Du behöver ett kompaktvevparti mao för att få på nåt mindre. Om det sedan funkar med 36/53 får man testa. Det kan vara knepigt, men kan mycket väl funka. Jag har kört 52/34 t ex.

Senast ändrad:
Utväxling racer
Goofy skrev:
> Hej!
>
> Har vanlig utväxling på 53/39 fram, och bak har
> jag kassetter på 11-23 (12-23) och 11-28, som
> jag ibland alternerar mellan.
>
> Men när jag var på Mallis förra hösten hade
> jag en 12-23 (av någon konstig anledning, detta
> kan vi ta i en annan tråd för felköp) och fick
> ingen bra kadens i dom jobbigaste backarna.
>
> stora och lilla fram? Har för mig att jag läst
> det någon stans, hittar det dock inte.
>
> Skulle man inför nästa års Mallis resa köra
> på 53/36-34?
>
>
> /S

Hålbilden på ditt vevparti är väl 130 BCD och då skiter det sig redan där (Kopaktpartier brukar väl ha 110 BCD)

Edit: 2'a på pucken

Senast ändrad:
Utväxling racer
Goofy skrev:
> stora och lilla fram?
>
> Skulle man inför nästa års Mallis resa köra
> på 53/36-34?

Alla landsvägsframväxlar jag stött på är specade för max 16T skillnad mellan klingorna. Kombinationen 53/36T skulle ge en skillnad på 17T, vilket kanske fungerar ändå om man lyckas ställa in växeln exakt rätt men kommer nog aldrig växla helt perfekt.

Goofy skrev:

Om du har nyaste Ultegra 6800 går det utmärkt att byta till mindre klingor då det endast finns en modell på vevpartiet. Har du Ultegra 6700 eller äldre måste du som redan nämnts köpa ett nytt kompakt-vevparti med mindre BCD.

Tillbaka
Topp