Utveckling av mtb komponenter, händer det nåt?

Låsningsfritt har det ju experimenterats med sen hedenhös. Helt utan framgång. Men nu kanske det är elektroniskt som en bil?
Bromsar som bryter drivningen? Det har väl varit standard på elcyklar hur länge som helst. Tror min svärfars clasohlsson cykel har den närmar sig nog 8 år.
Antar att jag missförstått något i vad du menar...
Bosch ihop med Magura har t ex ett fungerande ABS-system som bl a säljs till Riese & Muller-cyklar.

Du har rätt i att bromsar som bryter drivningen säkert har funnits sedan länge men det var ganska nyligen jag cyklade på ett par cyklar som inte hade den funktionen. Nu har t ex Magura även funktionen att den tänder ett bromsljus om man vill. Inte på ngt sätt helt magiskt och säkert inte nytt det heller men ännu en grej som kanske börjar bli standard...

När man åkte fälgbroms hade man 2" smala dåliga 26" däck, så ja visst gick det att låsa upp.
Ett 29" 2.5 DHRII är en annan sak.

Jag tävlar själv fortfarande på cantilever, tycker det är fördel att inte kunna låsa upp eller ta ner farten i onödan på de tävlingarna.
Fysiken lagar gäller även på 29” hjul. Fälgen (bromsskivan) blir då 29” och effekten blir densamma som byta från 140mm till 160mm skiva. Mvh

Bosch ihop med Magura har t ex ett fungerande ABS-system som bl a säljs till Riese & Muller-cyklar.

Nu har t ex Magura även funktionen att den tänder ett bromsljus om man vill. Inte på ngt sätt helt magiskt och säkert inte nytt det heller men ännu en grej som kanske börjar bli standard...
Är elcyklar globalt eller är de ”mopeder” på sina håll? Funktionen börjar likna motorfordon.
Mvh

Är elcyklar globalt eller är de ”mopeder” på sina håll? Funktionen börjar likna motorfordon.
Mvh
Är inte på ngt sätt ngn expert men EU har sina regler för vad som är en elcykel (eller pedelec som det oxå kallas) och USA har sina regler som är ngt mer diffusa vad gäller effekt i varje fall. Inom EU finns det även skillnader var cyklarna får köras samt vilka klasser som finns.

En tydlig regel inom EU är att de bara får assistera. T ex tumgas får inte finnas. Inom EU gäller även asstistans upp till max 25 km/h samt 250W kontinuerlig märkeffekt (om jag nu benämner detta korrekt).

De cyklar som har t ex bromsljus är ofta 45 km/h-pedelec och ska försäkras o registreras (nummerplåt). Är väl mer att betrakta som mopeder fast med pedaler.

Jag har också nött genom fälgar. Majoriteten av cyklar som säljs idag har icke gjort det efter 10 år.
Skivbroms har sin plats, men montera det på allt är mer marknadsanpassning än ändamålsenlighet.
Mvh
Kändes det som en fördel att ekra om hjulet? Majoriteten av alla cyklar som sålts har inte haft de bästa komponenterna, eftersom majoriteten av cyklisterna inte har några större behov. Majoriteten av all världens cyklar är nog enpetare med fotbroms. Är de bäst, i egenskap av störst antal? Vad sitter på de bästa hojarna idag? När ändamålet är bra bromsverkan, vad betalar cyklisterna för?

Har alla bilar fyrhjulsdrift? Det ger ju bättre väghållning, framkomlighet, osv. Inga prestandamässigt nackdelar alls. Jättekonstigt. Eller är det helt enkelt så att olika egenskaper prioriteras när det där lilla extra inte behövs, lägre vikt ex.vis. Varför skulle cyklar vara annorlunda?

Kändes det som en fördel att ekra om hjulet? Majoriteten av alla cyklar som sålts har inte haft de bästa komponenterna, eftersom majoriteten av cyklisterna inte har några större behov. Majoriteten av all världens cyklar är nog enpetare med fotbroms. Är de bäst, i egenskap av störst antal? Vad sitter på de bästa hojarna idag? När ändamålet är bra bromsverkan, vad betalar cyklisterna för?
Och det kommer även barncyklar, citycyklar och hybrider med shimano tourney och skivbroms. Det är inte direkt så de går i gyttja och behöver nypa kvickare eller nöter ut sina fälgar.
Mycket hade gjort sig bättre, billigare, lättare och med mindre underhåll utan skivbromsar.
Mvh

Senast ändrad:
Har alla bilar fyrhjulsdrift? Det ger ju bättre väghållning, framkomlighet, osv. Inga prestandamässigt nackdelar alls. Jättekonstigt. Eller är det helt enkelt så att olika egenskaper prioriteras när det där lilla extra inte behövs, lägre vikt ex.vis. Varför skulle cyklar vara annorlunda?
Men i stort sett alla bilar har skivbromsar, allt ifrån små italienska skokartonger till amerikanska fläsk-suvar.

Men i stort sett alla bilar har skivbromsar, allt ifrån små italienska skokartonger till amerikanska fläsk-suvar.
Ganska irrelevant jämförelse eftersom en cykel inte har närmelsevis snarlika behov eller förutsättningar.
Järnvägståg som väger 100ggr mer än en bil har ofta fälgbroms. Totalt irrelavant det också.
Mvh

Det är ju inte bra där heller. Att ha skivor bak på en lätt citybil som sällan bromsas så hårt att bakbromsarna ens torkar upp är ju listigt.... eller jo för tillverkarna som får sälja mycket mer reservdelar....

Lägger ingen vikt vid vad som är rätt eller fel men tycker det är intressant att skivbromsarnas vara eller icke vara väcker såna diskussioner. Ser fram emot att läsa fortsättningen ikväll, har både chips och öl till ?

Ja, det ÄR bättre med fyrhjulsdrift i vissa fall (F1 har dock nog så bra väghållning med bara tvåhjulsdrift). Att man klarar sig med nånting betyder inte att det är bättre. Det som är bättre är bättre. Det har inget med prioriteringar att göra. Vad är detta för tråd? Utveckling av mtb-komponenter? eller Vilka komponenter är medelsvensson nöjda med?

Och kommer även barncyklar, citycyklar och hybrider med shimano tourney och skivbroms. Det är inte direkt så de går i gyttja och behöver nypa kvickare eller nöter ut sina fälgar.
Mycket hade gjort sig bättre, billigare, lättare och med mindre underhåll utan skivbromsar.
Mvh
Så, inget svar på om fälgbytet var nåt positivt? Eller vilka bromsar som väljs när man vill ha en bra bromsverkan (oavsett budget)? Om man letar efter den bästa tekniken, kollar man på barncyklar eller på andra, dyrare, cyklar? Barncyklar klarar sig absolut utan F1-teknologi. Men var sitter de bästa grejorna och vilka är de?

Edit: är tåg höjden av teknologisk evolution?

Diskussion om utveckling av MTB komponenter kan mkt väl vara ett samtal om vad användare sett och erfarit samt vad som behövs.
ex tror jag bromsskivor snart kommer minska och elmotorer i elcyklarna kommer få bromsfunktion som i bilar.
Mvh

Sista 5åren har sig Box, TRP och sunrace etablerat sig som pålitliga komponenter med bra prestanda. Innebär att trycket på shimano och sram ökat att fortsätta utvecklingstakten. Det är bra.

Jag tror stenhårt på hall lockfunktionen på trps växel. Känns rimligt att även växeln ska låsas och inte bara cagen om det inte innebär prestandaförsämring på växlingar.

Va? Jag sitter ju med shimanos 11 delade i skogen, och lustar efter 12 delad, som ska växla under last så smidigt att det är fånigt? Jag kan växla var jag vill med 11 delat, men jag drar mig för det.
Är det inte utveckling?

Bromsar har inte hänt ett smack, för stigcykla, mina gamla magura louise fr, var det väl de hette, från 2005, skulle ha dugt bra på min "nya" ripmo. Shimanon är lite väl off on kan jag tycka.
Gafflar, inte hänt mycket, för stigåka.

Bakdämpare, där har det nog hänt mest, de var mög för 10 år sen, nu är bara hälften mög.

Mycket av utvecklingen har gått mot "cykla grusväg" uppför i 1 h, rulla utför nerför en 10-15 minuter, när det gäller mtb.

Så, inget svar på om fälgbytet var nåt positivt? Eller vilka bromsar som väljs när man vill ha en bra bromsverkan (oavsett budget)? Om man letar efter den bästa tekniken, kollar man på barncyklar eller på andra, dyrare, cyklar? Barncyklar klarar sig absolut utan F1-teknologi. Men var sitter de bästa grejorna och vilka är de?
Jag svarade inte på varenda sak i ditt inlägg. Inte heller ställde jag frågan om behöva köpa luftningskit och specialolja samt byta denna med intervall eller lämna bort cykeln för mot betydande summa få det gjort är positivt.

Allt kräver underhåll, med fälgbroms byter man bromspads och när man nött ut tillräclikt många byter man fälg och ev vajer vid behov.
Med skivbroms har man teoretiskt bara bromsskivor och belägg som slits. I praktiken har det dock visat sig även bromsok, handtagcylindern kan läcka eller kärva. Skivor och belägg blir glaserade och skriker, två droppar olja förstör beläggen etc etc..
Det är inget perfekt system, alla cykeltyper har verkligen inte behov av det utan det medför tvärtom fler nackdelar än fördelar för många. Dock har vinsten per såld cykel ökat. Gissa vilka som jublar? ?

Det följer väl i den lilla skalan det här för varje "innovation";

1*7Tvd2zQNL9SdLJj3lHnOJg.jpeg

Och i den stora skalan så har väl allting ett sigmoidliknande utvecklingsmönster. Jäst, machine learning eller cykel-tech.

Growth+patterns+Sigmoid+Growth+Curves+3+4.jpg

Tja, vad har hänt? Kassetterna har blivit jättestora, jättetunga o jättefula. Känslan i växelreglagen är ännu sämre än för 15 år sen, min nya XT 12s växelgrupp är inte i närheten av lika butter smooth som man hade på 9-delat. Tror det krävs minst dubbla kraften för att växla nuförtiden, har väl att göra med starkare fjäder i bakväxeln?. Fälgarna har blivit bredare, numer behövs minst 30mm innerbredd för stigåkning. Gafflarna har fått fetare dimensioner, mindre flex enligt marknadsavdelningarna. Lite nya frihjulsstandarder har uppfunnits, microspline tex. Specialized har väl hunnit med ett par nya Braingenerationer, återstår att se om dom överlever bättre än de gamla.

Jag svarade inte på varenda sak i ditt inlägg. Inte heller ställde jag frågan om behöva köpa luftningskit och specialolja samt byta denna med intervall eller lämna bort cykeln för mot betydande summa få det gjort är positivt.

Allt kräver underhåll, med fälgbroms byter man bromspads och när man nött ut tillräclikt många byter man fälg och ev vajer vid behov.
Med skivbroms har man teoretiskt bara bromsskivor och belägg som slits. I praktiken har det dock visat sig även bromsok, handtagcylindern kan läcka eller kärva. Skivor och belägg blir glaserade och skriker, två droppar olja förstör beläggen etc etc..
Det är inget perfekt system, alla cykeltyper har verkligen inte behov av det utan det medför tvärtom fler nackdelar än fördelar för många. Dock har vinsten per såld cykel ökat. Gissa vilka som jublar? ?
Visst driver marknad det mesta av det vi ser. Jag vill inte ha skivor på lvg och tt hojjen. Men, jag vill inte vara utan det på mtbn. Gravelhoj i princip måste med skivor, Pendlingshoj skulle vara trevligt med skivor. Där är det motiverat, den här crazen med skivor på lvghojjar, det har jag inget behov av personligen. Så jag har inga lvgcyklar med skivor.

Man ska inte glömma att skivan är jäkligt stor för fälgbromsar. :) Men det blir lätt skit på skivan när den är så nära marken är väl sammanfattningen.

N/W och enkeklinga med clutch ska vi inte glömma, motherfuckin chainsuck är ett minne blott. :)
Att det går trögare att växla, det är det värt.

Räknas underhåll verkligen in i teknologisk utveckling (det tråden handlar om)? Det är underhåll med skivbromsar till bilar också. Ändå är det det biltillverkarna väljer, istf trumbromsar. Utvecklingen går framåt. F1 väljer också skivbromsar. De struntar i vad som sitter på barncyklar och tåg. De väljer de bästa bromsarna. Vilka bromsar väljer proffsen på cykel? Bortse från jublande återförsäljare.

Tja, vad har hänt? Kassetterna har blivit jättestora, jättetunga o jättefula. Känslan i växelreglagen är ännu sämre än för 15 år sen, min nya XT 12s växelgrupp är inte i närheten av lika butter smooth som man hade på 9-delat....
Det där med stora kassetter och 11-12 delat är märkligt, alla hoppar på tåget och struntar i komponentkvalitet. Cyklar i samma prisklass som tidigare hade 9-10 delat med ”set and forget” bakväxel av god Shimano kvalitet såsom Deore, SLX, XT har jag idag sett med SRAM SX som håller justeringen sååååddär...
Utveckling är bra, men kvalitet och funktion är bättre.
Mvh

Räknas underhåll verkligen in i teknologisk utveckling (det tråden handlar om)? Det är underhåll med skivbromsar till bilar också. Ändå är det det biltillverkarna väljer, istf trumbromsar. Utvecklingen går framåt. F1 väljer också skivbromsar. De struntar i vad som sitter på barncyklar och tåg. De väljer de bästa bromsarna. Vilka bromsar väljer proffsen på cykel? Bortse från jublande återförsäljare.
Proffsen väljer inte. De kör betalarens cykel.
Kram

Räknas underhåll verkligen in i teknologisk utveckling (det tråden handlar om)?
Det var du som ställde frågan om underhåll för fälgbroms var positivt. Dvs byta fälg.
Jag besvarade att det även innefattar underhåll på skivor efter du tryckt om stt jag inte besvarat det.
Kram

Järnvägståg som väger 100ggr mer än en bil har ofta fälgbroms.
Mvh
Killgissar du? Det stämmer att majoriteten av dagens järnvägsvagnar avsedda för godstransport är "fälgbromsade", dvs blockbromsade. Varför? Därför att dom byggdes på 1800-frös-ihjäl och det kostar för mycket att byta bromssystem. Bromsverkan på ett godståg med blockbromsar är på sin höjd medelmåttig vid bra förhållande. Det tar upp till 1 km för att få stopp på ett fullastat godståg. Moderna/nybyggda vagnar avsedda för högre hastigheter, dvs resande men även vissa godsvagnar har alla skivbromsar. Varför? Bättre bromsverkan som tillåter högre hastigheter utan att tumma på säkerheten.

Mvh lokföraren

Menar du att det finns olika system för olika behov? Halleluja!!
Jo, jag känner till detta. Och jag känner till bromssystem på fordon och dess utveckling samt orsak också.
Mvh

Har man kört mtb i sandig lera som slipar ner fälgen nolltid så är i alla fall valet enkelt.
Underhållet är kanske ett problem för stanare födda på 80 talet och framåt. Vi andra fick lära oss mecka långt innan vi skaffade mtb. Även på bil är skiva mer lätt meckat än alternativet.

Annars håller jag med om Clutch. När jag körde helstel cyclepro i peliken så var det clutch jag saknade från Megan inte dämpning eller 29or. Ett jävla skramlande blir det.
(Ja cyclepron har skivor tack och lov)

Det var du som ställde frågan om underhåll för fälgbroms var positivt. Dvs byta fälg.
Jag besvarade att det även innefattar underhåll på skivor efter du tryckt om stt jag inte besvarat det.
Kram
Underhåll är negativt. Alltså är den minst underhållskrävande bromsen den bästa, dvs fotbroms? De håller ju i decennier.

Menar du att det finns olika system för olika behov? Halleluja!!
Jo, jag känner till detta. Och jag känner till bromssystem på fordon och dess utveckling samt orsak också.
Mvh
Jag kan visserligen bara svara för mig, men får jag välja mellan ett tåg med skivbromsade vagnar och ett med blockbromsade vagnar så är valet enkelt. Att köra ett "vanligt" godståg kräver att man hela tiden måste planera sin bromsning eftersom man vet aldrig hur mycket bromsverkan man har. Men det finns ju dom som gillar spänning i vardagen...

Samma val gäller för cyklar.

Lägger ingen vikt vid vad som är rätt eller fel men tycker det är intressant att skivbromsarnas vara eller icke vara väcker såna diskussioner. Ser fram emot att läsa fortsättningen ikväll, har både chips och öl till ?

Usla mar
Hur i hela friden kan det här forumet ha överlevt 17 år utan en tråd om tågbromsar?

...den här tråden har spårat ur.
43ea6f63ad9606b2208b3b35025cba3206ef1786.gif

Tillbaka
Topp