utvxl fixie ?

ev. randonörd

Aktiv medlem
utvxl fixie ?
Jag blev av med min fixie-oskuld i går.
Funderar nu på utväxlingen...
Det sitter 42-16 på nu och 170 vevar. Det gick löljligt lätt, speciellt när det var lite utför.

Hur skall jag göra, byta vevparti, framklingan eller där bak ?

funderar på 42/13 eller liknande.

Vad rekommederas ?
Skall man ha långa eller korta vevar på en fixie ?

Hur mycket kan man trix utan att behöva byta kedja ?

utvxl fixie ?
Jag skulle nog föredra en större bakkrans och då större framklinga pga slitage och sånt. Så att kedjan har lite mjukare böj därbak om du förstår vad jag menar? Däremot blir det ju billigare att bara slänga på en mindre bak.

Man brukar ofta ha kortare vevar eftersom du i kurvor ändå är tvungen att trampa och vill inte slå i marken i onödan, det kan göra så ont då. Jag kör med 165mm's vevar och märker ingen direkt skillnad mot mina 175mm's jag har på alla andra hojar.

utvxl fixie ?
Billigast blir ju att minska bak. Men byter du till en 48t fram får du en utväxling på 3.0 och håller runt 34 km/h med kadens på 90 ungefär om du behåller 170-vevarna.Dessutom snygare med lite större framklinga.

utvxl fixie ?
Jag skulle inte byta direkt om jag var dig. 42/16 är en skön utväxling om man använder cykeln till lite allt möjligt, som att pendla, cykla till krogen eller badstranden osv. Även om du får trampa som en galning på väg nedför den brantaste backen har du igen det när du ska upp för densamma. Dessutom spar det väl knäna... Men visst, ska du bara landsvägscykla på platten så kan väl en tyngre utväxling vara aktuell.

Jag har 170 vevar på min och det funkar finfint. Men som Johan A skriver, undvik längre om du inte vill riskera att damma i när du svänger.

Senast redigerad av en moderator:
utvxl fixie ?
Jag skall cykla lite till, men det lutar nog 48.
Men 48/16=3 det är väl inte bra om det är jämnt delbart efter man lär slita ut däcken på samma ställen.

Räcker kedjan om går jag från 42/16 till 48/16 ?

46/15 är det en användbar utvxl. ?

Vad kör fixie experter på ?

utvxl fixie ?
50/16 skulle nog vara lagom för dig. Lite tungt i stan uppför götgatsbacken men lagom på lvg. Skaffa ett 14-drev ifall du vill köra lite tempo.

utvxl fixie ?
Om du har en iPhone finns det en app där du kan se vad olika utväxlingsalternativ ger ifråga om bromspunkter, hastigheter vid olika kadens osv. Lite nördigt kanske och möjligen inte heller helt nödvändigt men ganska kul. Kommer inte ihåg vad appen heter och telefonen ligger hemma så jag kan inte kolla men den går säkert att söka sig till på iTunes. Den kostade en liten slant om jag minns rätt.

48/17 är väl annars en klassisk utväxling, men inte mycket tyngre än 42/16.

utvxl fixie ?
ev. randonörd skrev:
--------------------------------------------------

> Vad kör fixie experter på ?

graeme-obree-new-bike.jpg ht=295

67 x 13

utvxl fixie ?
Jag hade 42/17 men det var lite väl lätt för blandad cykling. Nä kedjan får du nog byta om du drar på mycke större klinga. Beror kanske lite på hur mycke du har att spela med i dropoutsen. Sant med slitaget på däck. Som nån sa. Kolla appen eller googla efter skid patches. Bra app är iaf bike gears. Där knappar du in klinga drev vevlängd däckdim etc.

utvxl fixie ?
Eller så skaffar du riktiga bromsar och slipper 1) se fånig ut, och 2) räkna på "skidpatches". 42/14 funkade rätt bra för mig. Men vi är alla olika.

utvxl fixie ?
Jag har billiga fixidelar till salu.

- Riktigt fastnav, går inte att snurra åt något håll alls.
- Däck med en skidpatch runt hela.
- Symbolisk frambroms.
- Franskt vevlager med patina

Kom och köp.

utvxl fixie ?
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller så skaffar du riktiga bromsar och slipper
> 1) se fånig ut, och 2) räkna på "skidpatches".
> 42/14 funkade rätt bra för mig. Men vi är alla
> olika.

Skönt att iaf någon tycker jag inte är fånig. Tack Rippa... 42/15 kör jag på förresten.
Riktiga (i mitt fall racer) bromsar känns rätt skönt att ha faktiskt.

utvxl fixie ?
Jag har fast nav, bromsar och fel utväxling.
jag testa med 42/14. det bör jag klara utan att byta kedja.

Antar att man får testa sig fram till något vettigt, eftersom kraven och förutsättningarna är individuella.

Hoppas att det inte gör ont att cykla fixie ;-)

utvxl fixie ?
Min kona kom med 42-16 som original..
Bytte upp till 42-15 och skillnaden är betydligt större än man kan tro.. Sen är det rätt ofta man behöver sakta ner eller stanna i stadstrafik ändå så vad finns det för mening med en utväxling för 50 blås..

Så räkna med att det kommer kännas i benen! :)

Senast redigerad av en moderator:
utvxl fixie ?
hmm äntligen fixie alltså..tog ju inte så lång tid..
äntligen kan man ju se fram emot att köra i svaga utförslöpor tillsammans med dig.
nå jag kör nu 44/16 eller 15 får se vilken av dessa som kommer passa mig bäst...senast i Örebro funkade det inte med 16 då försvann 3st.....men 15 kan ju o andra sidan bli för tungt...
du vet ju hur mina ben brukar se ut i 40km/h+ ....tror du kan testa med 14
kör själv med 170 vevar och har aldrig tyckt att de varit för långa, perfekt för landsväg

Tillbaka
Topp