V-bromsfråga

Thomas_

Medlem
V-bromsfråga
Har ett praoblem idag handlade jag lite nya V-broms belägg men när jag skulle byta dessa så blev jag lite fundersam om det går.

Dessa är de gamla
Bild007.jpg

Nya
Bild008.jpg

Är det så att mina är för gamla och då inte passar eller funkar det att montera? Beklagar bilderna

V-bromsfråga
Den översta är för cantileverbroms. Den undre för v-broms. Olika typer av broms. Cantisar är den gamla sorten som knappt finns längre... ;o)

V-bromsfråga
nej, dom passar inte...
men man kan hitta din typ lite varstans (min favorit = biltema)

PS, visst är det "canti-belägg" men de användes ett tag på billigare v-bromsar.. lite mer justeringsmöjligheter och tid att ställa in bara

Senast redigerad av en moderator:
V-bromsfråga
Aj då trodde att jag hade en vanlig V broms. Undra om det finns möjlighet att lämna tillbaka dessa om man redan har tagit upp dem. för nya bromsar är ju ganska dyrt. någon som har något tips vad göra?

V-bromsfråga
Bromsbelägget/-klossen på den översta bilden är för cantileverbroms, det nedre för en V-broms.
De är inte utbytbara mot varandra, men det är inga problem att få tag på nya belägg för cantileverbromsar.

Edit. Hoppsan,sen som fan...

V-bromsfråga
jaha och denna dag som skull gå i oljans färg ;) sätta på lite nya pedaler och byta bromsklossar samt en liten allmän rengöring av min GT timberline, men slutade med att jag hade fel bromsar och fick bara av en av pedalerna. Riktig skitdag plocka ihop å ta ett varmt bad å glömma alla motgångar.

V-bromsfråga
Måsta man ha andra bromshandtag oxå om man köper V-bromsar? Då blir det nya bromsbelägg...å jag som inföskaffat i en beg framgaffel oxå...tänk om mina nuvarande bromsar inte passar på den...aj aj. Jag lyckades allafall montera på en ny kedja med gott resultat idag...får väl lämna in cykeln till någon händig å pröjsa vad det kostar i framtiden...allt verkar ju gå åt h**vete.

Beläggen går ju inte att lämna tillbaka nu allafall...så får väl lägga ut dessa någonstans å se om det är någon som vill köpa.

V-bromsfråga
Näää, det ska inte behövas, vajer som vajer (tror jag iaf) men cantilever verkar ju vara lite speciella men som sagt, jag tror att du kan använda dom du har.

V-bromsfråga
Visst är det väl annan 'utväxling' i reglage för V-broms?
De behöver kunna dra mer vajer för en given rörelse, vilket också ger att ett par reglage för gamla cantileverbromsar drar för lite vajer (för en V-broms).
Det går ju att få cantileverreglagen att dra mer vajer mha en Travel Agent, men då är det ju ungefär lika billigt/dyrt - och mycket bättre - att byta till V-bromsreglage.

Edit: för sen igen... smurfrox hann före

V-bromsfråga
Det som jag nämnde förut om en dämpad gaffel är det någon som vet om ett par cantileverbromsar kan fästas på en vanlig gaffel...eller om det blir problem även där?

V-bromsfråga
Samma slags bromsfästen och dimensioner för cantileverbromsasr och V-bromsar vad jag vet, så det ska inte vara några problem.
Däremot förutsätter ju cantileverbromsarna att det finns ett gaffelmonterat fäste/stopp för vajerhöljet, och det kanske saknas om gaffeln är någorlunda modern (dvs gjord för V-broms).

V-bromsfråga
Såvitt jag vet har centi och v-broms samma fästen. (Kan ha fel, men jag tror det).
Jag har sett v-bromsar med den typen av belägg som du har på första bilden och då behövs inga nya reglage.

V-bromsfråga
Stopp för vajerhöljet på gaffeln...förklara lite mer verkar inte ha något sånt på min broms vad jag ser det ända som bromsen har kontakt med gaffeln så är det just där den är fastskruvad. Hoppas att det kommer funka

V-bromsfråga
hakbjo skrev:
-------------------------------------------------------
> Visst är det väl annan 'utväxling' i reglage
> för V-broms?

Visst är det så =)

> De behöver kunna dra mer vajer för en given
> rörelse, vilket också ger att ett par reglage
> för gamla cantileverbromsar drar för lite vajer
> (för en V-broms).

Det _går_ med cantilever-handtag. Alltså, det bromsar ju, men kontrollen är rätt usel. Körde med cantileverhandtag + v-broms (pga pengabrist) hela förra sommaren.

Förutom att det blir svårt att styra bromsarna så måste dessutom beläggen ligga väldigt nära fälgen hela tiden, eftersom handtagen drar mindre. Det innebär att man måste ha ett riktigt rakt hjul, och så fort det blir lerigt så låter det bedrövligt och äter upp både belägg och fälgar.. när man inte bromsar alltså. =) Beläggen hamnar för nära.

V-bromsfråga
Didde skrev:
> Stopp för vajerhöljet på gaffeln...förklara
> lite mer verkar inte ha något sånt på min broms
> vad jag ser det ända som bromsen har kontakt med
> gaffeln så är det just där den är fastskruvad.
> Hoppas att det kommer funka

Det måste finnas ett gaffelmonterat fäste för vajerhöljet liknande detta för att du ska kunna använda cantileverbromsar på en dämpgaffel. Med en en stel gaffel satt/sitter vajerfästet oftast i styrstammen eller styrlagret.

KleinAttFork1.jpg

På en V-broms (eller direct-pull cantilever som modellen egentligen heter...) går ju vajerhöljet ända ner till (och fäster i) bromsen, så där slipper man tänka på den fästpunkten.

avid_5_vbrake.jpg

V-bromsfråga
Nu är det så att jag har en gammal Shimano stxrc och den ser precis ut som en V-broms och inte alls som den första bromsen du visar så då hoppas jag att det inte skall ställa till några problem. Skall försöka hitta en bild på den.´

Hittade itne så mycket. en annons här
Syns inte alls bra men det är den varianten jag har
http://happymtb.org/annonser/index.php?action=view&GID=8632

där var en lite bättre...syns ner i högra hörnet
y5ds.jpg

V-bromsfråga
Ja men kolla! Du har ju en V-broms trots allt!
Jag visste inte att det fanns (gamla) V-bromsar som använde bromsbelägg för cantileverbromsar
Glöm allt som jag och de andra försökt tuta i dig tidigare ikväll...

V-bromsfråga
Tycker inte att ni försökt tuta i mig olika saker, vi har ju bara diskuterat lite, enda nackdelen är att jag har en V-broms men att dagens v-bromsbelägg inte passar. Så resultater är detsamma jag får åka till biltema eller sportex eller någon annan som har belägg som passar mina gamla v-bromsar.

Nästa steg är att få av den sista pedalen...biltemas pedalverktyg slant och går inte att använda längre...piece of shit. Ge sig på med en vanlig skiftnyckel med längre arm...så blir att ge sig hem till päronen å fixa.

När jag får gaffeln å monterat på denna...om det går ;) får vi se om den passar min tyngd. gör den itne de blir det att lämna in hos LBS för justering...för det vågar jag mig inte på.

Sedan skall jag ta en bild på hojen och lägga upp under profilen.

V-bromsfråga
smurfrox skrev:
> Du behöver nya handtag. Cantisar och v-bromsar
> drar olika mycket i vajern. Finns hyfsade sådana
> på Biltema, köpte en omgång nya bromsar till
> fulhojen i vintras. Hela kalaset gick på ett par
> hundringar.
>
> Bromsar:
> http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=
> 772&iItemId=99193
>
> Handtag:
> http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=
> 772&iItemId=99204
>
> Vajer behövs också, men skippa Biltemas, de är
> rena skräpet.

Tänkte bara säga "behåll Canti-handtagen". De drar mindre vajer pga annan hävarm vilket i sin tur betyder större bromskraft. Jag kör så på min vinterkräkcykel som har V-broms. Funkar skitbra! Lite pilligare att ställa in dock eftersom de drar mindre vajer än v-bromshandtagen.

V-bromsfråga
Blir att köpa nya bromsbelägg bara. provade med lite 556 utan resultat, hoppas det funkar med en skiftnyckel med lite längre hävarm bara. Vill inte lägga ut 300 kr för ett pedalverktyg nu när den första för 60 kr :) gick åt pipan.

Är det någon som vet någon sjysst lokal mek i Solnatrakten som inte är allt för dyr på sitt arbete som kan göra en allmän koll på cykeln så att allt står rätt till sen. Kanske kan hjälpa mig med pedalerna oxå...

V-bromsfråga
Didde skrev:
> Blir att köpa nya bromsbelägg bara. provade med
> lite 556 utan resultat, hoppas det funkar med en
> skiftnyckel med lite längre hävarm bara.

Jag försökte få av pedaler som suttit fast i 8 år, så jag vet hur svårt det är.. Först och främst, var riktigt, riktigt, riktigt säker på att du drar åt rätt håll. =) Så här: http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=83

Följande fungerade för mig, men jag tar inte ansvar för det.. ;)

Jag tog rikligt med 5-56 och såg till att det fick en chans att verka, sen tog jag en fast nyckel (eller kan ha varit skiftnyckel) och en fet hammare. =D Dessutom behövde jag en kompis som tog tag i vevarmen på andra sidan och höll emot. Dom kan vara bra att ha ibland. Sen började knackandet. Man behöver inte slå så hårt, bara knacka lite, efter ett tag så släppte pedalen och vips så kunde man skruva loss utan problem.

Som sagt, det funkade för mig, men det kanske finns bättre sätt =)

V-bromsfråga
fox skrev:
> Didde skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blir att köpa nya bromsbelägg bara. provade
> med
> > lite 556 utan resultat, hoppas det funkar med
> en
> > skiftnyckel med lite längre hävarm bara.
>
> Jag försökte få av pedaler som suttit fast i 8
> år, så jag vet hur svårt det är.. Först och
> främst, var riktigt, riktigt, riktigt säker på
> att du drar åt rätt håll. =) Så här:
> http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=83
>
>
> Följande fungerade för mig, men jag tar inte
> ansvar för det.. ;)
>
> Jag tog rikligt med 5-56 och såg till att det
> fick en chans att verka, sen tog jag en fast
> nyckel (eller kan ha varit skiftnyckel) och en fet
> hammare. =D Dessutom behövde jag en kompis som
> tog tag i vevarmen på andra sidan och höll emot.
> Dom kan vara bra att ha ibland. Sen började
> knackandet. Man behöver inte slå så hårt, bara
> knacka lite, efter ett tag så släppte pedalen
> och vips så kunde man skruva loss utan problem.
>
> Som sagt, det funkade för mig, men det kanske
> finns bättre sätt =)

Tack Fox skall prova detta när jag får tillgång till lite bättre verktyg och arbetsutrymme. Hoppas det fungerar.

V-bromsfråga
Är allergisk mot skiftnyckel och rekommenderar fasta nycklar.
Vilken 15-nyckel som helst borde funka, givet att pedalen inte bara har uttag för insex.
Sätt nyckeln med <90 graders vinkel mot vevarmen och tryck mot varandra. Då kan man utöva ganska bra moment. Räcker det inte kan man förlänga nyckeln med ett rör som träs över.

V-bromsfråga
Jo en fast nyckel kanske är bäst men där man tar i allt var tygen håller med en nyckel alá biltema så att den missbildas blir man lite trött. Felet kanske mest ligger i det billiga verktyget, vad vet jag.

V-bromsfråga
Idag efter att vart hemma och hämtat en kraftigare skiftnyckel var det dax att försöka på pedalerna igen. en del 5-56 och lite nyvunnen kraft gav resultat. Så nu sitter det ett par spd på cykeln...jippi

Tillbaka
Topp