Vad använder ni för att göra rent kedja samt smörja kedjan med ?

Aria_Aero

Medlem
Hej,

Jag själv brukar göra rent kedjan och kasset noggrant med Omega 636 för att sedan smörja med C3 ceramic dry lube.
Resultatet är jag väldigt nöjd med och kedjan är inte ens 0.25% utsträckt efter 230 mil.

Hur gör ni och finns det ännu bättre alternativ att välja än det jag använder mig av ? :)

Bilagor

• 20230901_193511.jpg
    20230901_193511.jpg
    727.7 KB · Besök: 179

Jag har använt Weldite vilket är världen skit och förstörde min kedja. Omöjligt att tvätta av, speciellt deras wet lube. Nu har jag bara en gammal cykel men jag vill gärna experimentera och hitta rätt olja/vax innan jag skaffar en ny. Vill gärna ha något vax som man droppar på, blev tipsad om Smoove men då måste kedjan vara rejält ren innan man applicerar det. Så helst Smoove eller Squirt tror jag jag kommer testa.

Din kedja ser fin ut på bilden. Den blir inte svart och färgar av sig med det du använder ser det ut som? Jag hade varit så nöjd då!

Det hänger väl litet på omgivningarna och vägen också, men visst var det rena, nyfina grejor.
"Krypolja" låter kul för en ordvitsare, (myggmedel?), men jag ska inte ge mig in på sånt trams. Står att det är nästan ren paraffinolja.
Iddit: 'Trodde paraffinolja hade något med stearin och så att göra, men nä, det är raffinerad olja, i princip diesel; inte bra för miljön.

Senast ändrad:
Jag kör Smoove. Fler för- än nackdelar. Initial rengöring är väsentligt, Jag kör bad i lacknafta och rödsprit i omgångar.

Jag kör Smoove. Fler för- än nackdelar. Initial rengöring är väsentligt, Jag kör bad i lacknafta och rödsprit i omgångar.
Har sneglat på den. Verkar lite svår att få tag på. Hoppas dock att jag kan komma undan med bara vanlig degreaser utan att ta av den då det är en helt ny kedja som jag inte cyklat på mer än 15 min som verkstan satt på. Så den borde bara ha en lätt oljning på och den är rengjord därifrån.

Och så är det här en ordentligt gammal pendlare jag inte är så rädd om men tänker att det kan vara bra att reka lite inför köp av finare cykel. Vanliga människor har sagt att det är oundvikligt, att alla kedjor blir svarta och kladdiga. Jag vägrar acceptera detta. There has got to be a way.

Har sneglat på den. Verkar lite svår att få tag på. Hoppas dock att jag kan komma undan med bara vanlig degreaser utan att ta av den då det är en helt ny kedja som jag inte cyklat på mer än 15 min som verkstan satt på. Så den borde bara ha en lätt oljning på och den är rengjord därifrån.

Och så är det här en ordentligt gammal pendlare jag inte är så rädd om men tänker att det kan vara bra att reka lite inför köp av finare cykel. Vanliga människor har sagt att det är oundvikligt, att alla kedjor blir svarta och kladdiga. Jag vägrar acceptera detta. There has got to be a way.
Vanlig degreaser för initial rengöring funkar inte alls om du ska vaxa.

Låter initialt fabrikssmörj sitta kvar på kedjan tills dess att det börjar låta som att det är dags att smörja på nytt. Då torkar jag av kedjan med trasa och applicerar Squirt på insidan av kedjan. Repeterar när det åter börjar låta. Tycker det funkar tillräckligt bra för att hålla kedjan ren och tyst(y)

Squirt tål inte regn, då försvinner smörjan på en gång men så försöker jag undvika att cykla i regn också:LOL:

ska vi ha ännu en identisk tråd i detta ämne?

(jag gör närmast aldrig ren kedjan, den är ren av sig själv med rätt produkter. läs mer i tråden som magervalp länkar till)

Vanliga människor har sagt att det är oundvikligt, att alla kedjor blir svarta och kladdiga. Jag vägrar acceptera detta. There has got to be a way.
Som jag sa förut så räcker det med finish line dry lube på en ny kedja för att undvika detta. Allt som krävs där är att man torkar av kedjan noga, för att få den så torr som möjligt. Smoove/squirt kräver båda en initial kedjerengöring som inte är av denna världen. Inte ens jag som är van att meka med hojar orkar riktigt med det nördiga sölandet. Och tar du bort allt fett/olja så får du istället en kedja med rostiga sidoplåtar, vilket inte heller är jättesnyggt.

Tillbaka
Topp