Visa din vaxning! kedjan inte benen

glitch

Aktiv medlem
Kanske ren slump, men fick chainsuck två gånger på kort tid på trainer dessutom och kände att min tid med Squirtlube kanske ska förpassas till backspegeln för gott. Less på att det kakar så också.

Dags att prova vaxbad med andra ord. Moltenspeed wax, en snäll granne som hade både gammal kastrull och galge till övers och en liten stunds kvällspyssel är första kedjan nu vaxad. Värmde i vattenbad i annan större kastrull. Pluspoäng för att vaxet bildade en hungrig pacman som sneglade efter kedjan vid smältningen. Får rota fram alla andra extrakedjor också och förvaxa dem nu när man gjort det en gång.

IMG_20220222_211817.jpg IMG_20220222_211202.jpg

voidolf

Aktiv medlem
Kört så i nått är nu och det är så jäkla smidigt. 2-3 vaxningar per säsong på MTBn som går i alla väder. Lätt att rengöra och allt.

Hett tips från mig är att hänga kedjan från taket och torka av utsidan av länkarna direkt efter vaxning. Mindre flagor och skit då.

EDIT: kör i en separat värmepanna i källaren också. Molten Speed Wax innehåller teflon och jag håller gärna allt det separat från köket och kökskärl. Planen är att byta till rent paraffin nästa gång det är dags.

Bilagor

• 1645614761981.png
    1645614761981.png
    1.3 MB · Besök: 60
Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Jag har använt ugnen. En bägare med paraffinet i och sedan lagt kedjan ovanpå. Men jag är ganska ny på det här med vax, har bara gjort det ett tiotal gånger än.

eucalyptus

Aktiv medlem
Kan rekommendera att införskaffa en slowcooker, gör jobbet så mycket enklare och man behöver inte kladda i köket :) De säger att en oval inte är optimalt, men jag har använt denna med bra resultat https://www.clasohlson.com/se/Slow-cooker-Coline,-3,5-l/p/44-1608

Förövrigt, Biltemas 2.0 mm ståltråd för 89:90 är perfekt för att böja till en snygg hake. Har även böjt till små krokar som varje kedja får hänga på efter att de varit i badet för att nästa kedja ska kunna använda haken. Böjs enkelt till med en liten tång.

När du väl drar upp kedjorna ur badet för att svalna så kan man lägga en bit folie under för att slippa stearin överallt. Skulle du få stearin överallt så är en sk. "steamer" perfekt för att få bort allt.

kais01

Aktiv medlem
. Molten Speed Wax innehåller teflon och jag håller gärna allt det separat från köket och kökskärl. Planen är att byta till rent paraffin nästa gång det är dags.
molten speed wax innehåller sedan ett år eller wolframdisulfid, och såvitt jag förstår är teflonet utfasat.

är väl bra att hålla borta från maten även det...

kais01

Aktiv medlem
man skall ha klart för sig att de siffrorna uppnås genom att vid hetvaxning sker en sas automatisk rengöring av kedjan vid varje applikation ca var 300 km, och sannolikt inte för att själva hårdvaxet är ett överlägset smörjmedel.

men det är förstås bra på riktigt helt oavsett.

det är inte testat någonstans vad jag sett, men man uppnår högst troligen liknande siffror om man kör droppapåvax och sedan kokar rent kedjan i vatten var ca 300 km, alltså de facto samma protokoll.

en fördel med vax rent allmänt är att löpande rengöringen är så enkel; efter den första rätt jobbiga processen vill säga.

för egen del kör jag med ojämna intervall vaxbad efter kokning och kanske en sväng i ultraljudsbadet, däremellan droppapåvax.

till vaxbadet använder jag en fonduegryta från jula, kan ställas steglöst 60-100 gr.

aben

Aktiv medlem
Engelsmännen sålde nyligen ut SRAMs 8-delade bättre kedjor, 80 kr styck inkl frakt, men man var tvungen att köpa för minst 550 kr så jag får hem sju stycken. Om kedjetestet stämmer har jag kedjor för lång tid framöver.

n3wton

Aktiv medlem
Är också sugen, främst för att slippa rengöringen som min nuvarande olja ställer till det med efter ett tag (av kedja och klingor/kassett). Men var 300 km är en jäkla massa alltså.. Emellanåt blir det ju då varje vecka, även om jag inte alltid lyckas cykla så mycket.

Hur uppleva färden från kilometer 0 till kilometer 30? Börjar det väsnas och ha sig i slutet av perioden? Hur effektivt är kokningen, får man bort all smuts utan att skrubba?

aben

Aktiv medlem
Är också sugen, främst för att slippa rengöringen som min nuvarande olja ställer till det med efter ett tag (av kedja och klingor/kassett). Men var 300 km är en jäkla massa alltså.. Emellanåt blir det ju då varje vecka, även om jag inte alltid lyckas cykla så mycket.

Hur uppleva färden från kilometer 0 till kilometer 30? Börjar det väsnas och ha sig i slutet av perioden? Hur effektivt är kokningen, får man bort all smuts utan att skrubba?
Torrt väder så är 30 mil inga problem, inte lika silkeslent som när kedjan är helt nyvaxad men helt ok. I regn mycket sämre, kräver i princip omvaxning efter varje längre tur i regn.

glitch

Aktiv medlem
Kört så i nått är nu och det är så jäkla smidigt. 2-3 vaxningar per säsong på MTBn som går i alla väder. Lätt att rengöra och allt.

Hett tips från mig är att hänga kedjan från taket och torka av utsidan av länkarna direkt efter vaxning. Mindre flagor och skit då.

EDIT: kör i en separat värmepanna i källaren också. Molten Speed Wax innehåller teflon och jag håller gärna allt det separat från köket och kökskärl. Planen är att byta till rent paraffin nästa gång det är dags.
We do not recommend wiping chain with rag after pulling from SC. The wax on the exterior of link rollers reduces friction when contacting teeth on cassette, chainrings and derailleur pulleys; we also theorize that wax coating on outer plates reduces friction when shifting. One final point, wax covering chain reduces chance of oxidation.

Zero Friction tycker inte man ska torka av, även om jag tolkar det som att du menar yttersidorna som ju inte är i kontakt med kassetten.

voidolf

Aktiv medlem
We do not recommend wiping chain with rag after pulling from SC. The wax on the exterior of link rollers reduces friction when contacting teeth on cassette, chainrings and derailleur pulleys; we also theorize that wax coating on outer plates reduces friction when shifting. One final point, wax covering chain reduces chance of oxidation.

Zero Friction tycker inte man ska torka av, även om jag tolkar det som att du menar yttersidorna som ju inte är i kontakt med kassetten.
Precis, rollersen rör jag inte. Bara yttersidan av länkarna. Tycker det blir lite mindre skit då men kanske är placebo =)
Får skippa att torka helt några gånger och se om det blir bättre

eucalyptus

Aktiv medlem

tanken är att du har flera kedjor att rotera på... 30 mil på en kedja är en bra måttstock, har du då 3 kedjor i rotation, beroende på om man toppar upp lite med squirt, så kan du cykla 90 till 120 mil.

Dvs, gör du 100 mil/mån som det enkelt blir sommarhalvåret så är det vaxbad 1gg/månad.

Jag har 3 kedjor i rotation på lvg/gravel som efter 800 mil knappt har något märkbart slitage mer än kosmetiskt (XX1 rainbow). På MTB har jag 4 kedjor i rotation eftersom det blir mycket skitigare och färre mil per byte.

Fredrik S

Aktiv medlem
Jag får inte min drivlina lika tyst med vaxning som med petroliumbaserad smörja. Gör jag något fel, eller är det något man får leva med?

eucalyptus

Aktiv medlem
Jag får inte min drivlina lika tyst med vaxning som med petroliumbaserad smörja. Gör jag något fel, eller är det något man får leva med?
Beror väl på vad har du för grejer och om du gjort allt rätt.
En nyvaxad kedja (MSW) är i princip helt knäpptyst de första timmarna men även helt torr och ren, kan dra handen över kedjan och äta kanelbullar med samma hand. En tjock olja är förmodligen minst lika tyst och men drar till sig en halv sandlåda med smuts och grus.

kais01

Aktiv medlem
Jag bytte ut Squirtlube som jag kört i ett gäng år nu mot Smoove för inte så länge sen. Den är precis så mycket bättre som de hävdar. Hur står den sig mot detta?
det lär stå sig bra, läs min post #9 ovan.

gör alltså gärna rent det inre av kedjan med en kokning emellanåt, både squirt och smoove är långtidspreparat, vilket betydet att slipande smuts samlas och inte sköljs bort.

Skyerider

Aktiv medlem
Beror väl på vad har du för grejer och om du gjort allt rätt.
En nyvaxad kedja (MSW) är i princip helt knäpptyst de första timmarna men även helt torr och ren, kan dra handen över kedjan och äta kanelbullar med samma hand. En tjock olja är förmodligen minst lika tyst och men drar till sig en halv sandlåda med smuts och grus.
Man måste inte vara ren om handen för att äta kanelbulle! Det vet alla!!!

Rattnalle

Aktiv medlem
det lär stå sig bra, läs min post #9 ovan.

gör alltså gärna rent det inre av kedjan med en kokning emellanåt, både squirt och smoove är långtidspreparat, vilket betydet att slipande smuts samlas och inte sköljs bort.
Mm läste ikapp lite i deras test av Smoove också efter att jag hade postat.
Jag är lat, bor i lägenhet och cyklar ofta långt hemifrån på resor så nåt som går att applicera från flaska lär jag fortsätta med. Squirt var bäst hittills då, Smoove verkar bara bäst hittills nu. Men att rotera 2-3 kedjor och kosta på sig en grundlig rengöring nån gång halvvägs i kedjans livslängd kanske inte är en helt orealistisk ambitionsnivå om kedjorna ska fortsätta vara så här pandemi-dyra..

eucalyptus

Aktiv medlem
Hur gör ni som roterar ett antal kedjor med kedjelåsen? Återanvänder eller nya varje gång?
Jag rotera väldigt många gånger på samma kedjelås. Har dock köpt en hel hög med extra, men det fungerar utmärkt att använda samma flera gånger. De är långt ifrån billiga.... Använder Park tools kedjetång så att det blir ordentligt gjort.

Är det en såndär Molten Speed Wax på ett halvt kilo du har? Hur länge räckere sådan då för dig?
På påsen står det väl för typ 8 kedjor?

Räcker betydligt längre än så. En påse tror jag håller nästintill en hel säsong om du bara vaxar en cykel. Fyller bara slow cooker med tillräckligt för att kedjan ska bli helt täckt. När nivån sinar lite så fyller jag på med nytt vax. Bara bytt ut vaxet en gång då det hade samlat så mycket skräp på botten, annars så slängs ingenting.

kais01

Aktiv medlem
Mm läste ikapp lite i deras test av Smoove också efter att jag hade postat.
Jag är lat, bor i lägenhet och cyklar ofta långt hemifrån på resor så nåt som går att applicera från flaska lär jag fortsätta med. Squirt var bäst hittills då, Smoove verkar bara bäst hittills nu. Men att rotera 2-3 kedjor och kosta på sig en grundlig rengöring nån gång halvvägs i kedjans livslängd kanske inte är en helt orealistisk ambitionsnivå om kedjorna ska fortsätta vara så här pandemi-dyra..
adam kerins tester kan man säga haltar lite eftersom vaxbad automatiskt innebär ordentlig rengöring varje gång ny smörja appliceras, medan alla droppapå-produkter just bara droppas på.

om man skall göra på det sättet, utan att ibland rengöra kedjan, är bland dessa produker är de intressantaste testerna de som görs efter nedsmutsning, särskilt det andra; efter våt smuts. så vad händer därefter, bibehålls det större slitaget smutsen orsakat, eller renar det upp sig?

ett flertal långtidsdugliga race-day produkter faller här igenom. t ex oljebaserade nfs liksom vaxbaserade smoove och squirt fortsätter att slita kedjan som om den våta smutsen finns kvar.

tru tension all weather lube, och ceramic speed ufo 2.0 renar däremot upp sig. men de är produkter som måste appliceras lite oftare, kanske inte håller en cykelvasa eller vätternrunda.

men i de lägena kan man ju tillfälligt ta någon mer långtidsaktig produkt.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
adam keribs tester kan man säga haltar lite eftersom vaxbad automatiskt innebär ordentlig rengöring varje gång ny smörja appliceras, medan alla droppapå-produkter just bara droppas på.

om man skall göra på det sättet, utan att ibland rengöra kedjan, är bland dessa produker är de intressantaste testerna de som görs efter nedsmutsning, särskilt det andra; efter våt smuts. så vad händer därefter, bibehålls det större slitaget smutsen orsakat, eller renar det upp sig?

ett flertal långtidsdugliga race-day produkter faller här igenom. t ex oljebaserade nfs liksom vaxbaserade smoove och squirt fortsätter att slita kedjan som om den våta smutsen finns kvar.

tru tension all weather lube, och ceramic speed ufo 2.0 renar däremot upp sig. men de är produkter som måste appliceras lite oftare, kanske inte håller en cykelvasa eller vätternrunda.

men i de lägena kan man ju tillfälligt ta någon mer långtidsaktig produkt.
Jag skulle nog säga att de är rätt nära verkligheten för oss som mest bara smörjer på mer vid behov.

kais01

Aktiv medlem
och i så fall bör man nog hoppa de produkter som inte renar upp sig efter användning i smuts. som smoove och squirt.

ja jag tror för min del hans tester är bättre än de flesta. men ordflödet kamouflerar budskapet en del:)

men det jag tänkte var om man som droppa-på-vax-användare ändå bekvämade sig till att bara koka ur kedjan vid de intervall man tar av för omvaxning i gryta?

då kunde man åtnjuta smoove och squirts långtidsefffekt utan att få slippasta fångad inuti kedjan...

Rattnalle

Aktiv medlem
och i så fall bör man nog hoppa de produkter som inte renar upp sig efter användning i smuts. som smoove och squirt.

ja jag tror för min del hans tester är bättre än de flesta. men ordflödet kamouflerar budskapet en del:)

men det jag tänkte var om man som droppa-på-vax-användare ändå bekvämade sig till att bara koka ur kedjan vid de intervall man tar av för omvaxning i gryta?

då kunde man åtnjuta smoove och squirts långtidsefffekt utan att få slippasta fångad inuti kedjan...
Fast om man ändå ska göra det med samma intervall så försvinner ju poängen och man kan lika gärna övergå helt till att vaxa i gryta. Det verkar ju bra om man har nånstans att göra det.

kais01

Aktiv medlem
sant nalle, det är ju liksom det hardcore grytvaxarna hävdar.

med ditt exempel på resa, är det ju trots allt lite smidigare ha ha med en doppvärmare eller kidnappa en kastrull i köket på boendet för en enkel kokning, än att ha med sig attiraljer till hårdvaxning. och var skall man stå med kladdet? men man kan ju alltid ha med sig ett gäng ombyteskedjor:(

för droppa-på rutinanvänding som du torgför och jag själv till stor del använder, borde man enligt mig iaf skippa de långtidsverkande produkterna, så man slipper behovet av att återkommande få ur dem ur kedjan.

kais01

Aktiv medlem
glöm inte vaxkakan i kastrullen🤣

men en doppvärmare kanske de har med sig oavsett, till att mixa lite pulversoppa på det sunkiga hotellrummet🤪

gissar i övrigt att randosnubbarna kör med långtidsverkande droppapåsmörja, därför gör rent kedjan efter 1200 km-rundan. och undviker helt ny oprovad kedja på viktiga arrangemang?

mkallstrom

Aktiv medlem
snart kommer randocyklisterna med kastruller och doppvärmare fastspända på ekipaget😂
Jag körde Sverigetempot på två vaxade kedjor utan att lägga på något annat. Hade en i drop-bagen i Östersund efter 95 mil och körde på den till mål, 117 mil. Cyklade lite veckan efter på samma kedja, men droppade på Squirt då.

Topp