Jag köpte en sån här på Amazon, 2 L (jag skulle inte vilja ha en mindre) och kostade runt 250 kr. Jag låter bara vaxet ligga kvar i den, och ställer bara undan den efter användning. Används inte till något annat.
Har följt instruktionerna på Zero Friction Cycling för den första rengöringen (någorlunda iaf), vilket var lite omständligt och jobbigt med avfall som måste tas om hand. Använde både nya kedjor och några som jag hade kört strax under 100 mil på och precis som han skriver är det drygt att få dom använda rena (fuskade ännu mer där).
Underhållet efter det tycker jag är väldigt okomplicerat, sköljer bara av den med kokande vatten när jag byter kedja runt 40 - 50 mil, håller aldrig på med några andra rengöringsmedel eller procedurer.
Jag kör på paraffin från Panduro och har inte bytt första omgången än, får det till 27 kedjor som har körts i det. Precis som jag tror
@kais01 har skrivit tidigare (kanske i en annan tråd) så samlas det mesta av smutsen på botten av vaxet och idag passade jag på att skrapa bort det lagret.
Tänker att jag skulle kunna köra ett bra tag till utan att byta till fräscht paraffin, men tänkte prova vax från SILCA som jag också har hemma, för att se om jag märker någon skillnad mot paraffinet.
Jag vet att jag inte sköter mina kedjor optimalt och har ingen koll på hur friktionsförlusterna är jämfört med annan smörja (med mina rutiner), men även om det kan tyckas mer omständligt än att droppa på smörja så kör jag hellre så här. Slitaget är också märkbart mindre. Kedjan som har gått längst är uppe i 370 mil utan att jag är i närheten av att mäta upp 0,5 % förlängning (med en Park Tool CC-4). Det är dessutom en av kedjorna som inte var ny när jag började och som sen misshandlades under Sverigetempot.