Visa din vaxning! kedjan inte benen

Salabaladala

Aktiv medlem
Måste man köpa det där svindyra vaxet eller funkar det det lika bra med paraffin från hobbybutiken?
Jag kör med vanligt paraffin som jag klickade hem från nätet. Hittar inte testet nu men läste nånstans (tror det var zero friction gubbarna) att vanligt paraffin fortfarande är bättre än samtliga oljebaserade smörjor. Men dom här dyra vaxerna med teflon och/eller andra grejjer i är ett litet snäpp bättre. Om kedjan är ren och inte behöver rengöras (som den kan vara på sommaren) så drar jag på squirt efter 30-50 mil eller så, annars plockar jag av och rengör och kokar igen. Funkar bra tycker jag.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hade två kedjor till Sverigetempot, båda var nya förutom en testrunda. En på cykeln och en i Östersund. Valde att inte byta. Körde squirt och hade en sån liten flaska med mig, torkade kedjan inför de kvällar vi sov och la på ett varv. Inga oljud eller bekymmer och blev ändå ett par långa pass i regn.
Kommer inte ihåg vad för slitage jag mätte upp hemma, kastade den ändå.
Spontant så hade det varit knastrigare om jag kört på wetlube som jag gjorde förr.

Körde förövrigt gp5000TLR och pumpade upp lite första gången i Skövde.

Mike å

Aktiv medlem
Har en gammal påse med värmeljus av paraffin från Biltema som jag använder eftersom vi bara använder stearinljus nu för tiden.
2 st i en popcorn påse är lagom för att vara säker på att det kommer in överallt och sköljer ut tillräckligt med smuts.
Har 3 kedjor jag växlar mellan på landsvägscykeln och 3 till trainern med samma hoj (olika kassetter).
Byter vid ca 100mil/30timmar.
Trainern har passerat 2500 mil utan märkbart slitage (har inte orkat mäta ordentligt men Park tool mätaren är inte ens i närheten av att gå i).
Samma med hojen som bör ha gått lite mer.
Alla kedjor har gått ett tag med fabrikssmörjan och några även med squirt ett tag innan rengöring och övergång till värmeljus.
50B7B0E9-5664-4B20-AC44-3A423DA7CBB4.jpeg
7BE29056-AB1B-44D8-80EE-FE73BE92586B.jpeg
60879BE6-D780-4FB5-98AD-A98CB9220854.jpeg
E76745C7-AC70-4848-ABDC-88AB5D9B61EB.jpeg

Skyerider

Aktiv medlem
Det var någon som använder ultraljudstvätt, använder du bara vatten eller har du något medel i och är det bra att köpa en som kan värma ochså. Behöver man tvätta kedjorna varje gång innan man ska vaxa dom? Den sanne novisen vid spisen;)

NiklasL

Aktiv medlem
Zero Friction rek blötläggning i lacknafta i en kvart följt av 2 x 2 min omskakning i ny lacknafta (2-3 ggr till om Sram som har värre fabrikssmörja). Avsluta med två omgångar agiterade bad med rödsprit. Citronavfettning är sur och kan skada metallen (jag fick ytkorrosion när jag provade), bensin och diesel rek inte för de lämnar en hinna kvar.

NiklasL

Aktiv medlem
Förmodligen behövs något friktionsreducerande utöver paraffin men många tillsatser är tveksamma ur miljösynpunkt. Grafit är förmodligen inte det; här en länk om hur man kan göra
Observera att i länken används värmeljus som paraffinkälla men numera innehåller många värmeljus stearin eftersom paraffin är en petroleumprodukt som inte är nyttig att förbränna inomhus.
Huruvida man kan mixa ner grafitpulver i smält paraffin och få det att penetrera in i kedjan vet jag inte. I länken tror han uppenbarligen inte på det utan preppar med pulvret först och smälter sedan paraffinet på kedjan, så att det ska ta med grafiten in.

aben

Aktiv medlem
Har en gammal påse med värmeljus av paraffin från Biltema som jag använder eftersom vi bara använder stearinljus nu för tiden.
2 st i en popcorn påse är lagom för att vara säker på att det kommer in överallt och sköljer ut tillräckligt med smuts.
Har 3 kedjor jag växlar mellan på landsvägscykeln och 3 till trainern med samma hoj (olika kassetter).
Byter vid ca 100mil/30timmar.
Trainern har passerat 2500 mil utan märkbart slitage (har inte orkat mäta ordentligt men Park tool mätaren är inte ens i närheten av att gå i).
Samma med hojen som bör ha gått lite mer.
Alla kedjor har gått ett tag med fabrikssmörjan och några även med squirt ett tag innan rengöring och övergång till värmeljus.
Vad är det för kedjor?

Skyerider

Aktiv medlem
Zero Friction rek blötläggning i lacknafta i en kvart följt av 2 x 2 min omskakning i ny lacknafta (2-3 ggr till om Sram som har värre fabrikssmörja). Avsluta med två omgångar agiterade bad med rödsprit. Citronavfettning är sur och kan skada metallen (jag fick ytkorrosion när jag provade), bensin och diesel rek inte för de lämnar en hinna kvar.
Skulle jag kunna tvätta med kallavfettning och sedan bada kedjan i rödsprit eftersom jag har köpt avfettning......

NiklasL

Aktiv medlem
Skulle jag kunna tvätta med kallavfettning och sedan bada kedjan i rödsprit eftersom jag har köpt avfettning......
Så, hittade länken nu, innan bara anteckningar i telefonen att ha snabbt till hands:

"I also recommend using mineral turps vs de-greaser as it is generally a more effective solvent for factory grease on chains, it is cleaner leaving less of film for final step to deal with, and it is easily recycled via your local councils hazardous liquid waste facilities."

Jag hoppas att min förståelse av mineral turps = lacknafta och methylated spirits = rödsprit är korrekt, men om någon annan vet bättre får ni gärna rätta mig!

NiklasL

Aktiv medlem
Det låter alltid så frestande att börja vaxa kedjan, tills dess att det börjar pratas om avfettning, ultraljudstvätt och dedikerade kokplatser.
Det viktiga är den initiala rengöringen, här får man lägga ner en del möda. Men den är faktiskt viktig även om man vill använda annan smörja! Nästa steg är vaxbadet och har man gjort det en gång eller två känns det inte så knöligt. I fortsättningen kan man klara sig genom flaskvax av god kvalitet och den manövern skiljer sig ju inte från kedjeolja - ZFC skriver om vilka som passar i den situationen. Men man bör alltid börja med vaxbad eftersom flaskvax tycks ha svårt att penetrera in i kedjan där det är viktigt att det hamnar.

NiklasL

Aktiv medlem
För flera år sedan provade jag att lägga Squirt på oljad kedja, som en del på Happy menar att man kan göra. Det blev riktigt räligt. Och den äckliga geggan gick knappt att få bort. Jag har, precis som Skyerider, också rengjort kedja (innan jag fick kläm på avfettningen) och vaxat men där det blir lite svart när man kollar med en trasa efteråt. Förmodligen finns då, inuti rullarna, rester av kedjesmörja, avfettning, smuts och vax, lite som Squirt-olje-smuts-geggan och det är inte nyttigt för en kedja...

NiklasL

Aktiv medlem
Det låter alltid så frestande att börja vaxa kedjan, tills dess att det börjar pratas om avfettning, ultraljudstvätt och dedikerade kokplatser.
ZFC:

"So for non waxers – the two very best drip lubes found in extensive testing – and no one has tested more exhaustively than ZFC to find the best in class products;

Road Riders – Nix Frix Shun

Off Road Riders – Smoove."

Men du kommer inte undan att rengöra kedjan ordentligt innan du byter... ;-)

Mange.

Aktiv medlem
Jag är ju riktigt sugen att hälla varmt vax i ultraljudstvätten för att verkligen få in det i alla rullar

mkallstrom

Aktiv medlem
Jag köpte en sån här på Amazon, 2 L (jag skulle inte vilja ha en mindre) och kostade runt 250 kr. Jag låter bara vaxet ligga kvar i den, och ställer bara undan den efter användning. Används inte till något annat.
C2D13C77-9488-4520-A7CB-5FB4F35461A3.jpeg

Har följt instruktionerna på Zero Friction Cycling för den första rengöringen (någorlunda iaf), vilket var lite omständligt och jobbigt med avfall som måste tas om hand. Använde både nya kedjor och några som jag hade kört strax under 100 mil på och precis som han skriver är det drygt att få dom använda rena (fuskade ännu mer där).

Underhållet efter det tycker jag är väldigt okomplicerat, sköljer bara av den med kokande vatten när jag byter kedja runt 40 - 50 mil, håller aldrig på med några andra rengöringsmedel eller procedurer.

Jag kör på paraffin från Panduro och har inte bytt första omgången än, får det till 27 kedjor som har körts i det. Precis som jag tror @kais01 har skrivit tidigare (kanske i en annan tråd) så samlas det mesta av smutsen på botten av vaxet och idag passade jag på att skrapa bort det lagret.
DC84032C-B590-4C0B-8496-EA6DD4E09C2C.jpeg

Tänker att jag skulle kunna köra ett bra tag till utan att byta till fräscht paraffin, men tänkte prova vax från SILCA som jag också har hemma, för att se om jag märker någon skillnad mot paraffinet.

Jag vet att jag inte sköter mina kedjor optimalt och har ingen koll på hur friktionsförlusterna är jämfört med annan smörja (med mina rutiner), men även om det kan tyckas mer omständligt än att droppa på smörja så kör jag hellre så här. Slitaget är också märkbart mindre. Kedjan som har gått längst är uppe i 370 mil utan att jag är i närheten av att mäta upp 0,5 % förlängning (med en Park Tool CC-4). Det är dessutom en av kedjorna som inte var ny när jag började och som sen misshandlades under Sverigetempot.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Det viktiga är den initiala rengöringen, här får man lägga ner en del möda. Men den är faktiskt viktig även om man vill använda annan smörja! Nästa steg är vaxbadet och har man gjort det en gång eller två känns det inte så knöligt. I fortsättningen kan man klara sig genom flaskvax av god kvalitet och den manövern skiljer sig ju inte från kedjeolja - ZFC skriver om vilka som passar i den situationen. Men man bör alltid börja med vaxbad eftersom flaskvax tycks ha svårt att penetrera in i kedjan där det är viktigt att det hamnar.
Nu råkar ju jag cykla ganska mycket och får ut många mil av kedjorna, och har aldrig gjort rent en kedja innan jag börjat använda den. Men då kör jag ju med oljebaserad smörja.

Det fina hade varit att komma bort från oljig kedja. I sig är det inget problem, men när rengöringsmanin infinner sig innebär det att man står och borstar hela kedjan i lampolja med en tandborste, och det är inte det roligaste jag vet direkt.

aben

Aktiv medlem
... och några som jag hade kört strax under 100 mil på och precis som han skriver är det drygt att få dom använda rena (fuskade ännu mer där).
Gjorde samma erfarenhet, tyckte jag fick den ren men tydligen var det smuts kvar inne i kedjan för vaxet blev mörkt. De andra nya kedjorna fick nytt vaxbad och det mörkfärgade vaxet används bara till den kedjan.

HåkanC

Aktiv medlem

NiklasL

Aktiv medlem
"Riders" betyder cyklister
"Road Riders" = vägcyklister
"Off Road Riders" = icke vägcyklister

Nyckelordet är alltså cyklister och vilken typ av cyklist man är
Inte ett ord om var cyklisten cyklar, väg eller inte
Ok?
Och glöm inte :sneaky:
Och? Nitpicking är aldrig kul, oavsett smiley... Om du har något att bidra med när det gäller vaxning av kedjan kan du väl göra det? Alla vet att du var med på gruppköpet av NFS men detta är liksom fel tråd att framhålla det...

Topp