Visa din vaxning! kedjan inte benen

Jonatan F

Aktiv medlem
Inte säker på att Google förstod den tydliga avgränsningen i trådtiteln.

7A9432A9-2C69-43D6-87A0-AF90466D59FC.jpeg

Själv har jag börjat planera kastrullinköp. Får bilden att det enklaste är att koka kedjor rena. Här ska vaxas!

aben

Aktiv medlem
Efter att läst några sidor av Zero Frictions blogg verkar ju allt annat vara idioti så nu blir det att testa.
Kanske slutar med att det endast nyttjas på landsvägshojen om det inte funkar tillfredställande.
Näst efter bredare däck är kedjevax om livslängden på kedja och drev ökar som rapporterats det största under det senaste decenniet :)

skjivert

Aktiv medlem
Näst efter bredare däck är kedjevax om livslängden på kedja och drev ökar som rapporterats det största under det senaste decenniet :)
Med risk för att låta som man sväljer allt zf säger med hull och hår så tror jag ändå att de livslängder han redovisar är möjliga. Dock endast om man följer hans anala vaxningsrutiner med omvaxning så fort kedjan blivit blöt och annars med 20 mils mellanrum.

n3wton

Aktiv medlem
Med risk för att låta som man sväljer allt zf säger med hull och hår så tror jag ändå att de livslängder han redovisar är möjliga. Dock endast om man följer hans anala vaxningsrutiner med omvaxning så fort kedjan blivit blöt och annars med 20 mils mellanrum.
Då behöver nog jag börja cykla runt med kastrull och vax som någon annan skrev. "Så fort kedjan blivit blöt" kan ju innebära fem minuters smörjintervaller. Jag byggde klart en cykel förra veckan och den har precis rullat 20 mil, och nu ska jag då alltså koka kedjan? Helt hysteriskt tokigt underhållsintervall.

Edit: Och då har jag nästan bara cyklat på vått grus under de 20 milen.

Edit 2: Cykeln hade tydligen rullat 309 km. Halvvägs in på sin andra kokning mao.

aben

Aktiv medlem
Var det inte elväxlar som var det största som hänt...?😄

Eller dropper. Eller modern geo.
Inte för mig :)

Vad jag läst rekommenderar ZFC ungefär 60-milsintervall, kör man tre kedjor parallellt är det mindre rengörning och arbete än med olja.

Kedje- och drevslitaget är något som åtminstone för mig varit betydande, om vax håller hälften av det testerna visar skulle det i mina ögon vara helt fantastiskt. Jag har inte kört tillräckligt långt ännu att jag kan säga något definitivt men det verkar lovande.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Inte för mig :)

Vad jag läst rekommenderar ZFC ungefär 60-milsintervall, kör man tre kedjor parallellt är det mindre rengörning och arbete än med olja.

Kedje- och drevslitaget är något som åtminstone för mig varit betydande, om vax håller hälften av det testerna visar skulle det i mina ögon vara helt fantastiskt. Jag har inte kört tillräckligt långt ännu att jag kan säga något definitivt men det verkar lovande.
Hur långt ska grejerna kunna rulla då? Jag har inga säkerställda mätdata direkt, men kedjor håller jäkligt länge för mig med Rohloff-olja..

aben

Aktiv medlem
Hur långt ska grejerna kunna rulla då? Jag har inga säkerställda mätdata direkt, men kedjor håller jäkligt länge för mig med Rohloff-olja..
Jag har köpt bättre kvalitet på kedjorna nu men om vaxet gör att jag får ut 400 mil eller mer per kedja är jag väldigt nöjd, det är ungefär tre gånger mer än vad de hållit för mig tidigare.

n3wton

Aktiv medlem
Jag har köpt bättre kvalitet på kedjorna nu men om vaxet gör att jag får ut 400 mil eller mer per kedja är jag väldigt nöjd, det är ungefär tre gånger mer än vad de hållit för mig tidigare.
Lite mer än hundra mil per kedja är ju apdåligt, så att få ut mycket mer än så är ju plättlätt med hyfsad kvalitet på kedjorna och bra vanlig olja. Har inte med vax gentemot olja att göra. Om vi inte pratar ren stigcykling då, där tar ju kedjorna mycket mer stryk plus att 100 mil tar nästan 100 timmar att komma upp i, medan det på asfalt bara tar 35 (grovt uppskattat). Låter som handhavandefel i oljeanvändandet i mina öron.

aben

Aktiv medlem
Lite mer än hundra mil per kedja är ju apdåligt, så att få ut mycket mer än så är ju plättlätt med hyfsad kvalitet på kedjorna och bra vanlig olja. Har inte med vax gentemot olja att göra. Om vi inte pratar ren stigcykling då, där tar ju kedjorna mycket mer stryk plus att 100 mil tar nästan 100 timmar att komma upp i, medan det på asfalt bara tar 35 (grovt uppskattat). Låter som handhavandefel i oljeanvändandet i mina öron.
Läs Zero Friction Cycling´s artiklar, där finns mycket och bra info om hur olika kedjor och smörjmedel påverkar livslängden, sen har det också stor betydelse hur och var man kör.

aben

Aktiv medlem
Mätte precis kedjan på min trainercykel som gått cirka 150-200 mil med vax och inget mätbart slitage under de milen. Kedjan satt tidigare på en av mina utecyklar och smordes med olja. Jag uppfattade den som nästan ny, typ 50 mil, men det kan ha varit lite mer och mättes till 0,5 % förlängning efter den rengjordes och vaxades och hamnade på trainern.

Jag har köpt kedjor av bättre kvalitet och monterat stänklappar på båda utecyklarna och det i sig kan säkert ge en fördubblad livslängd så det blir inte en jämförelse rakt av mellan vax och olja men än så länge ser det bra ut i varje fall :)

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Mätte precis kedjan på min trainercykel som gått cirka 150-200 mil med vax och inget mätbart slitage under de milen. Kedjan satt tidigare på en av mina utecyklar och smordes med olja. Jag uppfattade den som nästan ny, typ 50 mil, men det kan ha varit lite mer och mättes till 0,5 % förlängning efter den rengjordes och vaxades och hamnade på trainern.
Hur mäter du kedjeslitaget? Jag gissar med ett kedjeslitagemätarverktyg, vilket då i så fall?
Med en bra kedjeslitmätare belastas kedjan på samma sätt som i verkligheten, vilket många (de flesta?) kedjeslitmätare inte gör. Därför kan det inte enbart vara billigare utan även noggrannare att mäta kedjeslitaget med en tumstock/stålskala!
Läs mer här: http://pardo.net/bike/pic/fail-004/000.html
Där finns det även exempel på kedjeslitmätare som fungerar lika bra som en tumstock/stålskala.
Jag har köpt kedjor av bättre kvalitet
Delar av bra kvalitet kan det alltid behövas tips på
Så vilka kedjor är det du har köpt nu?
Och vilka var det du använde tidigare?

Raemoe

Aktiv medlem
Tre sidor inlägg i en "Visa din..."-tråd utan en enda bild med lite bokeh... rekord? Måste väl vara så att dessa vaxkedjor är skitigare än det påstås :sneaky:

n3wton

Aktiv medlem
Så zerofriction-blablabla säljer vax och har kommit fram till att vax är bäst...? Har inte läst/orkar inte läsa tester och sådant, men man behöver förhålla sig en aning reserverat mot tester som utförs av någon som även säljer produkterna som vinner testerna.

Man kan antingen sälja saker eller testa saker. Inte både ock.

n3wton

Aktiv medlem

Jag har köpt kedjor av bättre kvalitet och monterat stänklappar på båda utecyklarna och det i sig kan säkert ge en fördubblad livslängd så det blir inte en jämförelse rakt av mellan vax och olja men än så länge ser det bra ut i varje fall :)
Om du kört 150-200 mil med en ren trainercykel med olja på kedjan hade du märkt att kedjan inte ens blir smutsig inomhus. Det går inte att jämföra dedikerade innecyklar mot ute-diton.

Jag är helt klart för att man testar och provar sig fram till vad som funkar, men inte att man rakt av sväljer betet och snackar upp något som "lovande" när man inte testat det på ett rimligt sätt öht.

Ser fram emot utvärderingar med lite mer substans i framöver. Hade som sagt varit fint att alltid ha en ren kedja, även om det känns som en utopi om man faktiskt också cyklar på stig, grus och i regn regelbundet.

glitch

Aktiv medlem
Har nu kört 4 pass på trainer = ren miljö. Så kan inte uttala mig om hållbarhet men drivlinan har aldrig varit så tyst som nu och det växlar bra. So far so good😄

aben

Aktiv medlem
Om du kört 150-200 mil med en ren trainercykel med olja på kedjan hade du märkt att kedjan inte ens blir smutsig inomhus. Det går inte att jämföra dedikerade innecyklar mot ute-diton.

Jag är helt klart för att man testar och provar sig fram till vad som funkar, men inte att man rakt av sväljer betet och snackar upp något som "lovande" när man inte testat det på ett rimligt sätt öht.

Ser fram emot utvärderingar med lite mer substans i framöver. Hade som sagt varit fint att alltid ha en ren kedja, även om det känns som en utopi om man faktiskt också cyklar på stig, grus och i regn regelbundet.
Vet inte varför kedjevax är som ett rött skynke för en del? Totalt har jag använt paraffinvax ett tiotal gånger och den enda nackdel jag upplevt är vid längre turer i regn då en omvaxning varit nödvändig efteråt men annars är det bara positivt.

Som jag skrev har jag två cyklar till och de används utomhus och till stor del på vägar som gjort en oljesmord kedjan helt igenbeckad av smuts, de kedjorna är trots det faktiskt betydligt renare än den på trainercykeln som jag inte fick riktigt ren från smutsiga oljerester innan den vaxades. Gjorde heller inte ren växeltrissor och bakkransar ordentligt så den har sitt eget vax som blivit nästan svart och bara används till den kedjan. Trots det har kedjan inte uppvisat något slitage.

Så du har fel, jämförelsen är absolut relevant.

De andra två kedjorna har inte gått lika långt, knappa hundra mil, och jag har inte mätt dem än men att de inte drar till sig smuts som en oljesmord kedja gör är helt klart även om jag som jag också skrev nu använder en stänklapp fram. Hur livslängden på de kedjorna blir får jag återkomma till, det krävs trots allt ett antal mil cykling innan jag har svaret på det.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Som jag skrev har jag två cyklar till och de används utomhus och till stor del på vägar som gjort en oljesmord kedjan helt igenbeckad av smuts, de kedjorna är trots det faktiskt betydligt renare än den på trainercykeln som jag inte fick riktigt ren från smutsiga oljerester innan den vaxades.
Som jag undrade i #110;
Vilka kedjor är det du använder nu och vilka är det du använde tidigare?
De andra två kedjorna har inte gått lika långt, knappa hundra mil, och jag har inte mätt dem än
Hur gör du när du mäter kedjeslitaget? Vilken kedjeslitmätare använder du?
Även detta undrade jag över i #110

Detta var helt nytt för mig, nu är det cirka 20 år sedan jag cyklade mycket i skogen och då spola vi bara av cyklarna och använde olja,fett på allt.

Titan och aluminium rostar inte så lätt på förra cykeln jag hade så börja cykla för några år sedan och otroligt vad bra saker man får nu för bara några tusenlappar så köpte en begagnad GT med rock shock framdämpare och funkar för mina små cykel rundor.

Numera cyklar jag mestadels i lilla byn och lite grus vägar för fick kronisk diskbråck så är en av få träning man kan göra utan belasta ryggen för mycket.

Men det mesta är ju aluminium och stål som kedjan tex. och är inte mycket i skogen full av lera så slits inte mycket.

Men till frågan hur bra är det att vaxa kedjan mot bara använda olja och vad gör vaxa kedjan så bra?

Minde uppgraderingar kommer nog göras när så mycket hänt sen 20 år sedan så kanske värt köpa titan kedja för jag kör en del på vintern också med dubbdäck så kan vara värt vaxa kedjan mot vägsaltet.

glitch

Aktiv medlem
Vitsen med vax är lägre friktion = längre livslängd på grejerna, mindre effektförluster och mindre kladd.
Nackdelarna är mer pyssel och sämre vid vått före då det kräver mer omvårdnad.

Kan rekommendera att införskaffa en slowcooker, gör jobbet så mycket enklare och man behöver inte kladda i köket :) De säger att en oval inte är optimalt, men jag har använt denna med bra resultat https://www.clasohlson.com/se/Slow-cooker-Coline,-3,5-l/p/44-1608

Förövrigt, Biltemas 2.0 mm ståltråd för 89:90 är perfekt för att böja till en snygg hake. Har även böjt till små krokar som varje kedja får hänga på efter att de varit i badet för att nästa kedja ska kunna använda haken. Böjs enkelt till med en liten tång.

När du väl drar upp kedjorna ur badet för att svalna så kan man lägga en bit folie under för att slippa stearin överallt. Skulle du få stearin överallt så är en sk. "steamer" perfekt för att få bort allt.
Bra tips med steamer, antar du menar en klädsteamer?

Jag kör en slowcooker och rent parafinvax. Båda inköpta på Cdon så nu klarar jag mig ett bra tag. Precis börjat men använder app för att tracka livslängden på kedjorna. Får se vad utfallet blir. Än så länge mycket nöjd. Inga tillsatser i vaxet.

Jag kör najdtråd eller en böjd trasig eker för att lyfta ur kedjan.

Funderade lite på om nån emellanåt toppade med t.ex. squirtlube mellan vaxbaden?
Jag har kört det någon gång men ryktet säger att det är "fel typ" av vax och risken är att man måste rengöra kedja igen så småning om.
Hej!
Jag har kört två säsonger nu på rent vax, syltparrafin. Man behöver inte ens gå till hobbybutiken, finns i närmaste mataffär. Dessutom billigt.
/Per
Smart. Har övervägt att köpa in bivax från min polare som har bin. Det blir dock ca 10x dyrare än parafinvax.

Ytterligare lite tips gällande förberedelserna av kedjan:
Kallavfettning består av nafta + tillsatser för att vara vattenavsköljbart.
Lacknafta, mineral terpentin och även tändvätska är mer eller mindre samma produkt undantaget att de saknar tillsatsen. Dvs går inte att skölja av helt med vatten, de dunstar dock rätt rent utan avsköljning om man ger det lite tid.
I tider som nu när T-sprit kan vara svårt att få tag på pga allehanda hetsköp så kan man köpa "spisbränsle", det är samma produkt som T-sprit men saknar en liten tillsats av aceton. Denna kan man leva utan eller tillsätta själv.

Undvik "bioprodukter" då de lämnar rester pga vad de är tillverkade av om man nu söker ersättare till de ovan. Resterna lämnar du in hos "farligt avfall"-bilen eller närmsta återvinningscentral.

aben

Aktiv medlem
Mätte slitaget på en av min kedjor och den har förlängts med 0,5% på uppskattningsvis 100 mil, trots pedantisk omvårdnad med omvaxningar. Visserligen en enklare KMC-kedja men det är dåligt. Konstig nog har den andra kedjan med ungefär samma antal mil klarat sig mycket bättre, nästan ingen förlängning. Får nog bokföra milen bättre för det är möjlig felkälla.

Edit. Mätte för slarvigt, den ena visade 0,15-0,2 % och den andra 0 %, så det var inte så illa som jag först trodde. Den med slitage var även ojämnt sliten, vissa bitar mer andra mindre och min teori är att den dels gått hårt med mycket grus och väta och dels att de billigare kedjorna inte riktigt klarar högre belastning, jag kör ofta med ganska låg kadens och högt tryck och står hellre upp i backar än växlar ner, sen är jag dessutom relativt stor och tung.

Senast ändrad:

MagerValp

Aktiv medlem
Så pratet om att man måste hem och vaxa om så fort man tagit en landsvägsrunda med lite hög luftfuktighet är bara nys?

Stinkfisk

Medlem
Har kört förra säsongen och är mycket nöjd. Känslan av en helt tyst och kladdfri drivlina är oslagbar. Däremot tycker jag att vaxet "flagnar" ganska lätt och kring trainern ligger det drösvis med vax som hoppat av. Är det samma för er? Jag kör molten speedwax i slowcooker. Jag är inte så noga med slowcookern och låter oftast kedjorna ligga kvar och bada godtyckligt. Hur ska man tänka med det?

aben

Aktiv medlem
Har kört förra säsongen och är mycket nöjd. Känslan av en helt tyst och kladdfri drivlina är oslagbar. Däremot tycker jag att vaxet "flagnar" ganska lätt och kring trainern ligger det drösvis med vax som hoppat av. Är det samma för er? Jag kör molten speedwax i slowcooker. Jag är inte så noga med slowcookern och låter oftast kedjorna ligga kvar och bada godtyckligt. Hur ska man tänka med det?
Använder rent paraffin och det är samma, men lätt att sopa upp bara man inte trampar på vaxet som trillat av.

Stinkfisk

Medlem
Hur ska man tänka kring uppvärmningen? Låt säga att en kedja ligger i badet och vaxer smälter över tid. Så fort det är flytande så tar jag upp och hänger på tork. Nästa kedja, hur länge ska den vara i? När vaxet redan är flytande? Måste jag skaffa termometer? Har slowcookern inställd på läge 2 av 3 i värmeskala.

skjivert

Aktiv medlem
Nå? Beklämmande tystnad här.
Funkar faktiskt riktigt bra är min upplevelse. Ända jag stör mig på är att slowcookern jag köpte tar en timme att smälta vaxet x( Känns ju orimligt att köpa en ny slowcooker redan. Pendlaren kedja har gått 19 Mil nu på första vaxningen och upplever att sista vändan lät den lite mer så nog dags för en omvaxning. Men då har jag kört några regniga turer till jobbet.

glitch

Aktiv medlem
Hur ska man tänka kring uppvärmningen? Låt säga att en kedja ligger i badet och vaxer smälter över tid. Så fort det är flytande så tar jag upp och hänger på tork. Nästa kedja, hur länge ska den vara i? När vaxet redan är flytande? Måste jag skaffa termometer? Har slowcookern inställd på läge 2 av 3 i värmeskala.

Hur menar du? Vaxet ska vara smält INNAN du lägger i kedjan. Sen ska vaxet nå en temp på runt 93 C, och kedjan också. Kedjan är ju "kall" när den läggs i badet så den ska få upp värmen också så den kan ligga en stund och sen swishar man runt den i kastrullen för att få in vaxet ordentligt.

kais01

Aktiv medlem
den här fonduegrytan 299 sekiner 1200 watt på jula smälter på några minuter, sedan regleras tempen med termostat. dock bör man övervaka att den vid det enskilda tillfället landar på rätt temperatur, eftersom termostaten har viss dagsform.

ska man sedan tidsbespara och köra flera kedjor efter varandra orkar den värma upp till den inställda tempen snabbt och smidigt när ny kall kedja läggs i. 15 minuter under viss omrörning då och då är min regim.

med arrangemanget kan man för renkokningen av kedjorna innan vaxning ha en separat kastrull. det är praktiskt att ha värmeplatttan till det i garaget, och slippa slabba med smutsiga kedjor i köket.

986F0B5F-72C1-44C0-9748-B162D14B7F30.jpeg

edit; aj då, ser nu att den är utgående, i skrivande stund endast kvar i jula töcksfors:(

men det lär finnas liknande därute. annars om man önskar snabbare uppvärmning än en slow cooker kan vanligt vattenbad vara ett alternativ. vaxet tål enligt vad jag läst 115 gr, så tempmässigt bör det fungera.

Senast ändrad:
Topp