glitch
Aktiv medlem
Visa din vaxning! kedjan inte benen
Samma fru har bjudit på en magåkomma hon kom hem med höromdagen och nu bjussade vidare😂🤢 så inte direkt i träningsform.Asch, ut och cykla bara!
Samma fru har bjudit på en magåkomma hon kom hem med höromdagen och nu bjussade vidare😂🤢 så inte direkt i träningsform.Asch, ut och cykla bara!
Generöst🤮🤮Samma fru har bjudit på en magåkomma hon kom hem med höromdagen och nu bjussade vidare😂🤢 så inte direkt i träningsform.
På mtb:n? IFan nu lyckades vaxmaffian suga in mig till slut pga denna tråd. Beställt slowcooker och lite extra kedjor.
Myrorna var ett höjdartips, även om jag löste det medelst äldre granne som skulle renovera köket 😁Inte säker på att Google förstod den tydliga avgränsningen i trådtiteln.
Visa bilaga 541696
Själv har jag börjat planera kastrullinköp. Får bilden att det enklaste är att koka kedjor rena. Här ska vaxas!
Efter att läst några sidor av Zero Frictions blogg verkar ju allt annat vara idioti så nu blir det att testa.På mtb:n? IträsketDelsjöområdet? Det här ska bli spännande.
Näst efter bredare däck är kedjevax om livslängden på kedja och drev ökar som rapporterats det största under det senaste decenniet :)Efter att läst några sidor av Zero Frictions blogg verkar ju allt annat vara idioti så nu blir det att testa.
Kanske slutar med att det endast nyttjas på landsvägshojen om det inte funkar tillfredställande.
Med risk för att låta som man sväljer allt zf säger med hull och hår så tror jag ändå att de livslängder han redovisar är möjliga. Dock endast om man följer hans anala vaxningsrutiner med omvaxning så fort kedjan blivit blöt och annars med 20 mils mellanrum.Näst efter bredare däck är kedjevax om livslängden på kedja och drev ökar som rapporterats det största under det senaste decenniet :)
Var det inte elväxlar som var det största som hänt...?😄Näst efter bredare däck är kedjevax om livslängden på kedja och drev ökar som rapporterats det största under det senaste decenniet :)
Då behöver nog jag börja cykla runt med kastrull och vax som någon annan skrev. "Så fort kedjan blivit blöt" kan ju innebära fem minuters smörjintervaller. Jag byggde klart en cykel förra veckan och den har precis rullat 20 mil, och nu ska jag då alltså koka kedjan? Helt hysteriskt tokigt underhållsintervall.Med risk för att låta som man sväljer allt zf säger med hull och hår så tror jag ändå att de livslängder han redovisar är möjliga. Dock endast om man följer hans anala vaxningsrutiner med omvaxning så fort kedjan blivit blöt och annars med 20 mils mellanrum.
Inte för mig :)Var det inte elväxlar som var det största som hänt...?😄
Eller dropper. Eller modern geo.
Hur långt ska grejerna kunna rulla då? Jag har inga säkerställda mätdata direkt, men kedjor håller jäkligt länge för mig med Rohloff-olja..Inte för mig :)
Vad jag läst rekommenderar ZFC ungefär 60-milsintervall, kör man tre kedjor parallellt är det mindre rengörning och arbete än med olja.
Kedje- och drevslitaget är något som åtminstone för mig varit betydande, om vax håller hälften av det testerna visar skulle det i mina ögon vara helt fantastiskt. Jag har inte kört tillräckligt långt ännu att jag kan säga något definitivt men det verkar lovande.
Jag har köpt bättre kvalitet på kedjorna nu men om vaxet gör att jag får ut 400 mil eller mer per kedja är jag väldigt nöjd, det är ungefär tre gånger mer än vad de hållit för mig tidigare.Hur långt ska grejerna kunna rulla då? Jag har inga säkerställda mätdata direkt, men kedjor håller jäkligt länge för mig med Rohloff-olja..
Lite mer än hundra mil per kedja är ju apdåligt, så att få ut mycket mer än så är ju plättlätt med hyfsad kvalitet på kedjorna och bra vanlig olja. Har inte med vax gentemot olja att göra. Om vi inte pratar ren stigcykling då, där tar ju kedjorna mycket mer stryk plus att 100 mil tar nästan 100 timmar att komma upp i, medan det på asfalt bara tar 35 (grovt uppskattat). Låter som handhavandefel i oljeanvändandet i mina öron.Jag har köpt bättre kvalitet på kedjorna nu men om vaxet gör att jag får ut 400 mil eller mer per kedja är jag väldigt nöjd, det är ungefär tre gånger mer än vad de hållit för mig tidigare.
Läs Zero Friction Cycling´s artiklar, där finns mycket och bra info om hur olika kedjor och smörjmedel påverkar livslängden, sen har det också stor betydelse hur och var man kör.Lite mer än hundra mil per kedja är ju apdåligt, så att få ut mycket mer än så är ju plättlätt med hyfsad kvalitet på kedjorna och bra vanlig olja. Har inte med vax gentemot olja att göra. Om vi inte pratar ren stigcykling då, där tar ju kedjorna mycket mer stryk plus att 100 mil tar nästan 100 timmar att komma upp i, medan det på asfalt bara tar 35 (grovt uppskattat). Låter som handhavandefel i oljeanvändandet i mina öron.
Hur mäter du kedjeslitaget? Jag gissar med ett kedjeslitagemätarverktyg, vilket då i så fall?Mätte precis kedjan på min trainercykel som gått cirka 150-200 mil med vax och inget mätbart slitage under de milen. Kedjan satt tidigare på en av mina utecyklar och smordes med olja. Jag uppfattade den som nästan ny, typ 50 mil, men det kan ha varit lite mer och mättes till 0,5 % förlängning efter den rengjordes och vaxades och hamnade på trainern.
Delar av bra kvalitet kan det alltid behövas tips påJag har köpt kedjor av bättre kvalitet
Det trodde jag att du hade koll på, men titta här, ZFC har testat kedjor också!Delar av bra kvalitet kan det alltid behövas tips på
Om du kört 150-200 mil med en ren trainercykel med olja på kedjan hade du märkt att kedjan inte ens blir smutsig inomhus. Det går inte att jämföra dedikerade innecyklar mot ute-diton.Mätte precis kedjan på min trainercykel som gått cirka 150-200 mil med vax och inget mätbart slitage under de milen. Kedjan satt tidigare på en av mina utecyklar och smordes med olja. Jag uppfattade den som nästan ny, typ 50 mil, men det kan ha varit lite mer och mättes till 0,5 % förlängning efter den rengjordes och vaxades och hamnade på trainern.
Jag har köpt kedjor av bättre kvalitet och monterat stänklappar på båda utecyklarna och det i sig kan säkert ge en fördubblad livslängd så det blir inte en jämförelse rakt av mellan vax och olja men än så länge ser det bra ut i varje fall :)
Vet inte varför kedjevax är som ett rött skynke för en del? Totalt har jag använt paraffinvax ett tiotal gånger och den enda nackdel jag upplevt är vid längre turer i regn då en omvaxning varit nödvändig efteråt men annars är det bara positivt.Om du kört 150-200 mil med en ren trainercykel med olja på kedjan hade du märkt att kedjan inte ens blir smutsig inomhus. Det går inte att jämföra dedikerade innecyklar mot ute-diton.
Jag är helt klart för att man testar och provar sig fram till vad som funkar, men inte att man rakt av sväljer betet och snackar upp något som "lovande" när man inte testat det på ett rimligt sätt öht.
Ser fram emot utvärderingar med lite mer substans i framöver. Hade som sagt varit fint att alltid ha en ren kedja, även om det känns som en utopi om man faktiskt också cyklar på stig, grus och i regn regelbundet.
Som jag undrade i #110;Som jag skrev har jag två cyklar till och de används utomhus och till stor del på vägar som gjort en oljesmord kedjan helt igenbeckad av smuts, de kedjorna är trots det faktiskt betydligt renare än den på trainercykeln som jag inte fick riktigt ren från smutsiga oljerester innan den vaxades.
Hur gör du när du mäter kedjeslitaget? Vilken kedjeslitmätare använder du?De andra två kedjorna har inte gått lika långt, knappa hundra mil, och jag har inte mätt dem än
Bra tips med steamer, antar du menar en klädsteamer?Kan rekommendera att införskaffa en slowcooker, gör jobbet så mycket enklare och man behöver inte kladda i köket :) De säger att en oval inte är optimalt, men jag har använt denna med bra resultat https://www.clasohlson.com/se/Slow-cooker-Coline,-3,5-l/p/44-1608
Förövrigt, Biltemas 2.0 mm ståltråd för 89:90 är perfekt för att böja till en snygg hake. Har även böjt till små krokar som varje kedja får hänga på efter att de varit i badet för att nästa kedja ska kunna använda haken. Böjs enkelt till med en liten tång.
![]()
När du väl drar upp kedjorna ur badet för att svalna så kan man lägga en bit folie under för att slippa stearin överallt. Skulle du få stearin överallt så är en sk. "steamer" perfekt för att få bort allt.
Jag har kört det någon gång men ryktet säger att det är "fel typ" av vax och risken är att man måste rengöra kedja igen så småning om.Funderade lite på om nån emellanåt toppade med t.ex. squirtlube mellan vaxbaden?
Smart. Har övervägt att köpa in bivax från min polare som har bin. Det blir dock ca 10x dyrare än parafinvax.Hej!
Jag har kört två säsonger nu på rent vax, syltparrafin. Man behöver inte ens gå till hobbybutiken, finns i närmaste mataffär. Dessutom billigt.
/Per
Nå? Beklämmande tystnad här.Efter att läst några sidor av Zero Frictions blogg verkar ju allt annat vara idioti så nu blir det att testa.
Kanske slutar med att det endast nyttjas på landsvägshojen om det inte funkar tillfredställande.
Kan bara tala för mig men so far so good. Tysta och rena drivlinor. Kört ett par mtb turer och var lite orolig över hur det skulle bli efter småblöta turer men inget att anmärka.Nå? Beklämmande tystnad här.
Använder rent paraffin och det är samma, men lätt att sopa upp bara man inte trampar på vaxet som trillat av.Har kört förra säsongen och är mycket nöjd. Känslan av en helt tyst och kladdfri drivlina är oslagbar. Däremot tycker jag att vaxet "flagnar" ganska lätt och kring trainern ligger det drösvis med vax som hoppat av. Är det samma för er? Jag kör molten speedwax i slowcooker. Jag är inte så noga med slowcookern och låter oftast kedjorna ligga kvar och bada godtyckligt. Hur ska man tänka med det?
30 mil ungefär har fungerat för mig om det inte varit en längre tur i ordentligt regnväder, då har jag vaxat om efter varje.Så pratet om att man måste hem och vaxa om så fort man tagit en landsvägsrunda med lite hög luftfuktighet är bara nys?
Funkar faktiskt riktigt bra är min upplevelse. Ända jag stör mig på är att slowcookern jag köpte tar en timme att smälta vaxet x( Känns ju orimligt att köpa en ny slowcooker redan. Pendlaren kedja har gått 19 Mil nu på första vaxningen och upplever att sista vändan lät den lite mer så nog dags för en omvaxning. Men då har jag kört några regniga turer till jobbet.Nå? Beklämmande tystnad här.
Hur ska man tänka kring uppvärmningen? Låt säga att en kedja ligger i badet och vaxer smälter över tid. Så fort det är flytande så tar jag upp och hänger på tork. Nästa kedja, hur länge ska den vara i? När vaxet redan är flytande? Måste jag skaffa termometer? Har slowcookern inställd på läge 2 av 3 i värmeskala.