Visa din vaxning! kedjan inte benen

jarek996

Aktiv medlem

jarek996

Aktiv medlem
men förlÀngning = slitage
Jag tror att OOLJAD kedja sliter mer andra komponenter , men inte mycket sin lÀngd...
Den Ă€r lĂ€ngre , för vi trampar miljontals gĂ„nger . Är det inte sĂ„ ?
Men OK - nÀr kedjan slits , Àr den tunnare och blir snabbare lÀngre (y)
Skulle gÀrna testa HUR snabbt slits alla ( och vilka först ) komponenter nÀr man cyklar UTAN smörjmedel.
1. klinga ?
2. kasset ?
3. kedja ?

aben

Aktiv medlem
Jag tror att OOLJAD kedja sliter mer andra komponenter , men inte mycket sin lÀngd...
Skulle gÀrna testa HUR snabbt slits alla ( och vilka först ) komponenter nÀr man cyklar UTAN smörjmedel.
1. klinga ?
2. kasset ?
3. kedja ?
Teoretiskt skall kontaktytan mellan kedjerulle och drev inte vara en glidyta utan kedjerullarna skall "rulla" mot dreven och dÄ behövs inte smörjmedel, jmf. hjulen pÄ en rÀls, och utan olja hÀr samlas inte smuts och dreven borde alltsÄ hÄlla lÀngre med vax. Men om det stÀmmer vid verklig cykling vet jag inte Àn. nÄgon annan som kört lÀngre med vax kanske har svaret?

MagerValp

Aktiv medlem
Amenvafan, ingen minns en fegis. Jag har en flaska Squirt jag tÀnkte fortsÀtta köra pÄ, men om man ÀndÄ gör jobbet med att göra rent kedjan (först lacknafta, sedan iso), varför inte ge den ett vaxbad ocksÄ?

IMG_4901.jpeg

IMG_4902.jpeg

IMG_4904.jpeg

IMG_4905.jpeg

Det tog knappt 20 minuter för vaxet att smÀlta helt och luktade ingenting, sÄ inga problem att göra det i köket.

Earlslick

Aktiv medlem
Teoretiskt skall kontaktytan mellan kedjerulle och drev inte vara en glidyta utan kedjerullarna skall "rulla" mot dreven och dÄ behövs inte smörjmedel, jmf. hjulen pÄ en rÀls, och utan olja hÀr samlas inte smuts och dreven borde alltsÄ hÄlla lÀngre med vax. Men om det stÀmmer vid verklig cykling vet jag inte Àn. nÄgon annan som kört lÀngre med vax kanske har svaret?
Va? Jag förstod inte liknelsen med rÀls och hjul? Vad skall inte smörjas?

glitch

Aktiv medlem
Amenvafan, ingen minns en fegis. Jag har en flaska Squirt jag tÀnkte fortsÀtta köra pÄ, men om man ÀndÄ gör jobbet med att göra rent kedjan (först lacknafta, sedan iso), varför inte ge den ett vaxbad ocksÄ?

Visa bilaga 550153

Visa bilaga 550154

Visa bilaga 550155

Visa bilaga 550156

Det tog knappt 20 minuter för vaxet att smÀlta helt och luktade ingenting, sÄ inga problem att göra det i köket.
Kollade du tempen? ZFC förordar ju typ strax under 100 C, vaxet blir flytande lÄngt innan man kommer upp i den tempen i vattenbad.

aben

Aktiv medlem
Va? Jag förstod inte liknelsen med rÀls och hjul? Vad skall inte smörjas?
Kontaktytan mellan de smÄ rullarna pÄ kedjan och kedjedreven, genom att rullarna roterar glider de inte mot dreven och alltsÄ bör det inte behövas nÄgot som minskar friktionen Àven om det Àr metall mot metall. DÀremot finns det en glidyta invÀndigt i rullen som behöver nÄgon form av smörjning vilket vaxet inne i kedjan förhoppningsvis tar hand om.

aben

Aktiv medlem

Visa bilaga 550153

Visa bilaga 550154

Visa bilaga 550155

Visa bilaga 550156

Första gÄngen kan omvaxningen behöva göras lite tidigare om man som mig inte var sÄ ytterst petnoga med avfettningens alla steg men det rÀttade till sig sjÀlvt, andra vaxningen och de efter klarade sig kedjan lÀngre.

Earlslick

Aktiv medlem
Kontaktytan mellan de smÄ rullarna pÄ kedjan och kedjedreven, genom att rullarna roterar glider de inte mot dreven och alltsÄ bör det inte behövas nÄgot som minskar friktionen Àven om det Àr metall mot metall. DÀremot finns det en glidyta invÀndigt i rullen som behöver nÄgon form av smörjning vilket vaxet inne i kedjan förhoppningsvis tar hand om.
Det förstod jag men hur menade du med rÀls och hjul?

MagerValp

Aktiv medlem
Första gÄngen kan omvaxningen behöva göras lite tidigare om man som mig inte var sÄ ytterst petnoga med avfettningens alla steg men det rÀttade till sig sjÀlvt, andra vaxningen och de efter klarade sig kedjan lÀngre.
Planen Àr att anvÀnda Squirt framgent. FÄr se om det blir nÄgon omvaxning halvvÀgs.

aben

Aktiv medlem
Inte för mig :)

Vad jag lÀst rekommenderar ZFC ungefÀr 60-milsintervall, kör man tre kedjor parallellt Àr det mindre rengörning och arbete Àn med olja.

Kedje- och drevslitaget Àr nÄgot som Ätminstone för mig varit betydande, om vax hÄller hÀlften av det testerna visar skulle det i mina ögon vara helt fantastiskt. Jag har inte kört tillrÀckligt lÄngt Ànnu att jag kan sÀga nÄgot definitivt men det verkar lovande.
60-milsintervall kom nog frÄn de som sÀljer olika kedjevax, ZFC rekommenderar 20-30 mil för bÀsta kedjelivslÀngd lÀste jag nu sÄ jag fÄr nog vaxa nÄgot oftare Àn vad jag gjort.

C-dale

Aktiv medlem
1. klinga ?
2. kasset ?
3. kedja ?
Bara att sÀtta igÄng o testa.

C-dale

Aktiv medlem
Varför brÄka med slowcooker mm? Jag tog en gammal kastrull o vÀrmde upp vaxet pÄ lÄg vÀrme med kontroll hela tiden sÄ att vaxet inte kokar ellet slÄr eld , om det nu Àr möjligt.
Bra tips att lÀgga i kedjan pÄ det kalla vaxet.

Jonatan F

Aktiv medlem
Varför brÄka med slowcooker mm? Jag tog en gammal kastrull o vÀrmde upp vaxet pÄ lÄg vÀrme med kontroll hela tiden sÄ att vaxet inte kokar ellet slÄr eld , om det nu Àr möjligt.

För att slippa hÄlla koll och för att man tydligen ska hÄlla lite lÀgre temperatur Àn vattenbad :)

Freddye

Aktiv medlem
LÄter som kastrullen brÄkar mer Àn slowcookern. Jag slÄr pÄ den pÄ lÄg vÀrme, vÀntar tills vaxet smÀllt, vaxa, slÄ av. Kan Àven göra allt i garaget om jag vill.
Har samma och hatar den 😬
Tycker den Àr allt för trÄng för att kunna köra runt kedjorna ordentligt. Samt att det tar ~1h för den att smÀlta vaxet. Men det kanske Àr min som Àr kass i det fallet.
Man fÄr inte ha brÄttom. 1 timme stÀmmer nog bra.
TrÄng tycker jag inte att den Àr. Kanske har mer vax i min.

Senast Àndrad:

kais01

Aktiv medlem
För att slippa hÄlla koll och för att man tydligen ska hÄlla lite lÀgre temperatur Àn vattenbad :)
vattenbad Àr iaf en bra garanti mot överhettning, och vaxet lÀr enligt uppgift klara 115gr utan problem.

gissat temperaturen som rekommenderats Ă€r 200gr F, mest för det Ă€r en jĂ€mn och bra siffrađŸ€Ș. ligger ju Ă€ndĂ„ nĂ€ra vattnets kokpunkt..

kör alltsÄ sjÀlv med en termostatreglerad ostfonduegryta. den smÀlter vaxet pÄ nÄgra minuter. brukar för sÀkerhets skull ha en termometer i, bra att röra om med om inte annat:)

Jag kan varmt rekommendera denna söta slow-cooker. Tror jag gav 225:- pÄ Mediamarkt.

Visa bilaga 550251 Visa bilaga 550256
Har samma och hatar den 😬
Tycker den Àr allt för trÄng för att kunna köra runt kedjorna ordentligt. Samt att det tar ~1h för den att smÀlta vaxet. Men det kanske Àr min som Àr kass i det fallet.
Jag kör samma slowcooker, funkar men har som nÀmnt rÀtt klen effekt och Àr nÄgot liten.

Med 250g parafinvax fÄr jag precis ned tvÄ kedjor i kÀrlet. UppvÀrmning pÄ lÀge 2 tills det mesta Àr smÀllt och sedan slÄ över pÄ lÀge 1 för att inte överhetta vaxet. För 250 kr sÄ Àr jag nöjd.
Var vÀldigt chansning pÄ huruvida jag skulle gilla vaxning. Nu rÀcker det att det inte blir skitiga mÀrken pÄ klÀder/hÀnder för att jag ska vara sÄld!

NickPick

Aktiv medlem
Har en utdömd rÀtt liten kastrull hemma oh funderar pÄ att ge mig ned i kaninhÄlet. KÀnns lite vÀl drygt med hela processen dock. X glasburkar och lite slabbande. VÀldigt sugen dock!

glitch

Aktiv medlem
har du bara skött avfettningen en gÄng Àr det vÀldigt oslabbigt. jag kör gammal kastrull i vsttenbad o galgr att swoosha med.

MagerValp

Aktiv medlem
Fan. KÀnner hur jag sugs ner i vaxtrÀsket. Har man vÀl gjort avfettningen sÄ Àr det som du sÀger att det jobbiga Àr gjort.

MagerValp

Aktiv medlem
Jag Àr fortfarande inte övertygad om vaxningens överlÀgsenhet för mtb, men som metod för att rengöra kedjan fÄr jag sÀga att den Àr suverÀn. Min vintercykel har stÄtt lutad mot vÀggen i en mÄnad med en kedja som körts hela vintern med Squirt. Kokande vatten smÀlte bort det gamla skitiga vaxet och sedan fick den ligga och marinera en stund i smÀlt paraffin. Mycket trevligare Àn att hÄlla pÄ med avfettning.

fhloston

Aktiv medlem
Jag pendlade Äret runt i ur och skur med Squirt. Ingen avfettning, inget kokande, bara droppade Squirt pÄ fabriksklibbig shimanokedja, nÀr den hade gÄtt ett tag och behövde smörjas. Sedan pÄfyllning vid behov.

Funkade hur bra som helst.

mamme1

Aktiv medlem
Nu efter 2 mÄnader, har konsensus nÄtts om det happykorrekta tillvÀgagÄngssÀtt angÄende vaxning?
Vilken rengöringsmetod innan första vax-on?
Vilket vax?
Vilken vax-onmetod?
Vilket vÀrmekÀrl?
NĂ„gra do's and don'ts?

Nu efter 2 mÄnader, har konsensus nÄtts om det happykorrekta tillvÀgagÄngssÀtt angÄende vaxning?
Vilken rengöringsmetod innan första vax-on?
Vilket vax?
Vilken vax-onmetod?
Vilket vÀrmekÀrl?
NĂ„gra do's and don'ts?
Jag gör följande:
Steg 1:
3x kallavfettning a 200 ml pÄ Shimano
4-5x pÄ SRAM

Steg 2:
Spola av med vatten
Steg 3:
2x med 200 ml T-röd
Steg 4:
Torka med ljus mikrofiber duk. Mörka spÄr pÄ duken?

Följesteg efter Steg 4 om ej rent:
En vÀnda till med sprit. Fortfarande mörka spÄr? Inte tillrÀckligt avfettad, ner i ett bad med avfettning en gÄng till och upprepa spritspolning.

Sista sköljning av sprit/avfettning ÄteranvÀnds med fördel till första körningen pÄ nÀstkommande kedja som ska förbereddas.

Har man inte kallavfettning sÄ kan man anvÀnda sig av:
Terpentin(inte bio), TÀndvÀtska (inte bio) eller Lacknafta. För att kunna spola med vatten sÄ fÄr man tillsÀtta tensider, t ex diskmedel.

Vax-on metod? Immersionsvaxning sÄklart! Helst i slowcooker eller vattenbad för att undvika överhettning av vax och eventuell brandrisk.

Funderar pÄ om jag ska fritera kedjan i rapsolja istÀllet. Kan man köra lite pommes samtidigt.
Du bör fortfarande fÄ genom ett förberedande alkoholbad innan du behandlar kedjan. Jag rekommenderar valfri öl, gÀrna trappist, som du kör kedjan genom först. Kan med fördel förtÀras efterÄt tillsammans med pommesen.

aben

Aktiv medlem
Efter att ha lÀst pÄ ZFC sÄ har jag kortat intervallen mellan vaxningarna till 20-25 mil. Tidigare körde jag mer eller mindre till dess det började gnissla och det Àr nog inte helt optimalt. Gillar verkligen kÀnslan av en ren och nÀstan friktionsfri drivlina som bara gÄr att höra i vÀgtunnlar och liknande och dÄ som ett svagt, mjukt kedjerassel.

Jonatan F

Aktiv medlem
Efter att ha lÀst pÄ ZFC sÄ har jag kortat intervallen mellan vaxningarna till 20-25 mil. Tidigare körde jag mer eller mindre till dess det började gnissla och det Àr nog inte helt optimalt. Gillar verkligen kÀnslan av en ren och nÀstan friktionsfri drivlina som bara gÄr att höra i vÀgtunnlar och liknande och dÄ som ett svagt, mjukt kedjerassel.

Hörde i en intervju med nÄgon frÄn silca att det sannolikt finns kvar vax pÄ de rÀtta stÀllena Àven nÀr det gnisslar. Det Àr andra delar som gnisslar.

Men vad vet jag :)

Köp & SÀlj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att anvÀnda vÄra tjÀnster godkÀnner du det. LÀs mer