Vad är Cykeln värd??
Går det att sälja en visserligen gammal men mycket ovanlig (ca 100 byggda ramar enl. uppgift från Kona) hoj med titanram och 26" hjul?
Delarna är alltifrån 2008 till 2013. Drivlina i bra skick. Välvårdad förutom att gaffeln behöver service.

Kona Score, medium, från 2000. Sandvik-rör och yada yada. Superfint svetsad.
RS Revelation 130mm, coil, U-Turn
Kolfiberstyre, Race Face Next
XTR växelreglage och XTR shadow plus bakväxel, 1x10 drivlina
SLX bromsar (byttes 2017)
RaceFace Deus vevparti

Bakhjul: Hadley med 72 poe, Mavic 719-fälg
Framhjul: Hope med Mavic 717-fälg

Puttar in en bild också.
P9106307.JPG

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Spec Epic 26" från 2012, Aluram, foxdämpare med brain. 2x10 XT, Avid juicy skivbromsar. Dämparna servade 2015 sedan dess har cykeln i princip stått. Vad kan man väntas få (om nu någon köper 26" ö h t numera) ?

Vad är Cykeln värd??
Gav först ett bud på 14tkr på Vitusen vilket inte accepterades, därefter gick jag upp till 15,5tkr vilket känns som max för min del för en begagnad cykel utan garanti (och ett mycket skäligt bud), men har inte fått någon återkoppling.

Såg nu i denna tråd att Vitus inom kort ska släppa 2019 års modeller
https://happyride.se/forum/read.php/1/3395941/3395941

Någon som har någon mer info på detta? Såg en sneakpeak på instagram från Vitus på Sentier VRS 2019 med texten "Coming soon", känns ju som att det kanske är lika bra att hålla ut en månad till då =)

Vad är Cykeln värd??
Pelle Hå sa:
Går det att sälja en visserligen gammal men mycket ovanlig (ca 100 byggda ramar enl. uppgift från Kona) hoj med titanram och 26" hjul?
Delarna är alltifrån 2008 till 2013. Drivlina i bra skick. Välvårdad förutom att gaffeln behöver service.

Kona Score, medium, från 2000. Sandvik-rör och yada yada. Superfint svetsad.
RS Revelation 130mm, coil, U-Turn
Kolfiberstyre, Race Face Next
XTR växelreglage och XTR shadow plus bakväxel, 1x10 drivlina
SLX bromsar (byttes 2017)
RaceFace Deus vevparti

Bakhjul: Hadley med 72 poe, Mavic 719-fälg
Framhjul: Hope med Mavic 717-fälg

Puttar in en bild också.

Synd att det är en medium annars hade vi nog kunnat komma överens. 26" är ju helt dött som primär skogcykel imo men som brukscykel är det ju grymt och man kan ändå ta en avstickare på en stig om man vill.
Fin hoj!!!

Vad är Cykeln värd??
Hej, vad skulle ni betala för en Specialized Dolce Comp (damcykel) som inköptes i april i år och gått 10 mil?
Kvitto finns. Nypris 17000kr.
Tacsam för svar.

Vad är Cykeln värd??
Spacekitty sa:
TTR sa:
Tycker att värdet på min racer är svårbedömt, och satte därför inget pris utan "bud". Dock får jag bara svar som fiskar efter vad priset är.

Canyon Ultimate CF SLX
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=64680

Är 20kkr för mycket?

Ja det är för mycket. Sälj effektmätaren löst så blir cykeln billigare och mer intressant för stora massan. 8000 kr är lagom.

Lite uppföljning. Jag fick 15kkr inkl effektmätare. Så 20kkr var för mycket, och 8kkr var också jättefel gissat.

Vad är Cykeln värd??
desmo sa:
Jag misstänker att min Nishiki SRI Team anno 2007 (?) faller inom kategorin "jag får ändå så lite pengar för den att det inte är värt det" men är ändå lite nyfiken.

Nu med en stel Hylix kolfibergaffel, men original Reba finns och i bra skick.
Framväxeln kärvar, men egentligen fungerar allt bara man ger den lite kärlek.

Enda defekten är en buckla på sadelstaget. Trist då den annars är i gott skick.

Min spekulation:
1500kr för cykeln med Reba?
500kr för stela gaffeln?
500kr för ett par Schwalbe IceSpiker Pro 2,1?

Uppföljning på min egen fråga.
Cykel + dubbdäck såldes för 2800kr.
Gaffeln såldes för 800kr.

Vad är Cykeln värd??
WSMC sa:
Th_vr2019 sa:
Hej, vad skulle ni betala för en Specialized Dolce Comp (damcykel) som inköptes i april i år och gått 10 mil?
Kvitto finns. Nypris 17000kr.
Tacsam för svar.
10 000 kr.

+1 på det. 11000 skulle jag kunna gå med på om den är nyservad och glansig och affären är smidig. 10 mil är ju som oanvänd på landsvägscykel.

Vad är Cykeln värd??
Dumt att skapa en ny tråd men iaf samma ämne: värdering.

Scott Genius 730 från -16, finns på ett ställe där polisen säljer beslag och de vill ha 18000. Lite i överkant?

Vad är Cykeln värd??
Kimkong sa:

Scott Genius 730 från -16, finns på ett ställe där polisen säljer beslag och de vill ha 18000. Lite i överkant?

11600 är ett bra pris. Med helt nya slitdelar och nyservad dämpare kanske 15000?

Vad är Cykeln värd??
Bengt-re sa:
Kimkong sa:

11600 är ett bra pris. Med helt nya slitdelar och nyservad dämpare kanske 15000?
Budade 12500 för den men fick inget gehör utan det var 18' som gällde. Men tack för svaret, då är det inte jag som är verklighetsfrånvänd.

Vad är Cykeln värd??
Jag har en gammal 3-vxl Crescent Världsmästarcykel som jag tog hand om när min styvfar gick bort. Den är allmänt sliten med rost, vinda hjul och strulande växling.

Jag hade tänkt försöka få ordning på den av sentimentala skäl, men nu har det gått drygt två år och utöver tvätt och montering av nya däck har jag inte gjort något med den.

Oavsett hur mycket tid och pengar man lägger ner på den kommer den ju inte bli en bra cykel. Är det ens värt att försöka hitta någon som vill laga upp cykeln eller ska jag bara köra den på tippen direkt?

Vad är Cykeln värd??
Bonzo sa:
Jag har en gammal 3-vxl Crescent Världsmästarcykel som jag tog hand om när min styvfar gick bort. Den är allmänt sliten med rost, vinda hjul och strulande växling.

Jag hade tänkt försöka få ordning på den av sentimentala skäl, men nu har det gått drygt två år och utöver tvätt och montering av nya däck har jag inte gjort något med den.

Oavsett hur mycket tid och pengar man lägger ner på den kommer den ju inte bli en bra cykel. Är det ens värt att försöka hitta någon som vill laga upp cykeln eller ska jag bara köra den på tippen direkt?

Bor du inte i skogen så sälj den på blocket för 500kr :)

Vad är Cykeln värd??
Jag hade samma val, för en liknade cykel. Det blev tippen.

Annars fungerar Tradera bra för att sälja överblivna saker. Du drabbas inte av annonskostnad om du inte får den såld.
Det finns många som drabbas av köpiver i de sista självande sekunderna av auktionstiden.
Ta några bilder, sätt ett lågt utropspris (några kronor), så kommer säkert någon och hämtar den, och du slipper jobbet att ta den till återvinningscentral.

Vad är Cykeln värd??
rois sa:
Jag hade samma val, för en liknade cykel. Det blev tippen.

Annars fungerar Tradera bra för att sälja överblivna saker. Du drabbas inte av annonskostnad om du inte får den såld.
Det finns många som drabbas av köpiver i de sista självande sekunderna av auktionstiden.
Ta några bilder, sätt ett lågt utropspris (några kronor), så kommer säkert någon och hämtar den, och du slipper jobbet att ta den till återvinningscentral.

Jag plockar nog av de nya däcken och Brooks-sadeln och lägger det på bra-att-ha-hyllan. Resten får nog åka på tippen. Jag bor bara en dryg km från närmsta återvinningscentral, så det känns enklare än att behöva ha med folk att göra.

@Miss Lycka: Inte för att vara sån, men om du inte vet hur en risig, orange gammal Crescent ser ut så kanske du hamnat i fel tråd.

Vad är Cykeln värd??
Vad är rimligt att sälja en Bianchi METHANOL CV ram för? 2018 gått 5mil så ny typ. Inkl Växelöra, vevlager, styrlager, sadelklämma.

Är ju bianchin topp ram och kostar säkert 35k nytt för ett frameset.

Bilagor

• 8EA0CDE5-59A1-4991-AD7F-2EBFC259702B.jpeg
    8EA0CDE5-59A1-4991-AD7F-2EBFC259702B.jpeg
    80 KB · Besök: 153
Vad är Cykeln värd??
MarcusEngqvist sa:
Vad är rimligt att sälja en Bianchi METHANOL CV ram för? 2018 gått 5mil så ny typ. Inkl Växelöra, vevlager, styrlager, sadelklämma.

Är ju bianchin topp ram och kostar säkert 35k nytt för ett frameset.

Det rimliga är väl -10-15% men helt nya cyklar reas ju ut för -20-25% eller mer året efter så det beror väl mer på om man hittar rätt köpare och hur snabbt man vill bli av med den.

Vad är Cykeln värd??
BJohansson sa:
Ska eventuellt sälja min nuvarande racer och undrar vad som skulle kunna vara ett lagom pris att begära.

Det gäller en Canyon Ultimate CF SL carbon 9.0 med full ultegra och Mavic Ksyrium Elite S hjul. Bra skick och inköpt i slutet 2014.
https://www.cyclingweekly.com

Köpte nyligen en Ultimate CF slx med full ultegra och uppgraderad med zipp 303, den hade precis fått en ny utbytesram som var 1 vecka gammal när jag köpte, begärt pris 23.000 jag prutade en aning.

Vad är Cykeln värd??
Vad kan en Rose pro DX 2000 vara värd? Inköpt 2016 och rullat 200 mil på landsväg
Köptes för 13 000, utgångspris 7 000 tänker jag mig, känns rimligt eller?
Nu har den ju mekaniska skivbromsar, det kanske är ute nu??

Vad är Cykeln värd??
En kollega vill bli av med en trek cobia gary fisher edition 29er. Typ 2012 -2014 i nästan nyskick.
Verkar som det var en fin instegs ht. Mycket bra betyg. Men nu har den kass geo antar jag?
Är det 135mm QR på den?

Den kostade ca 10 000. Kan han få 4-5000 för den eller det är bara att ge bort? Själv är jag väl intresserad när det passerar 500 nedåt, men jag är ju som jag är.
download.jpg

Vad är Cykeln värd??
Har en RS SID RL 29" 2015(ej boost). Har några år på nacken men bara gått några turer per år. Tänkte serva den innan jag säljer. Hur mycket? 3000?

Vad är Cykeln värd??
Skulle gissa att SIDen går att få ca 1500-2000kr för om den är riktigt fräsch, sätt ut den för 3 med prutmån.

Gary Fishern tror jag lätt kan gå för 4-5 papp, mycket cykelvasabegär nuförtiden, och det där med att 65 gr HA är magiskt är mest en Happygrej, ingen i fikarummet på vald myndighet eller storföretag bryr sig om det, snarare: märket, snygghet, 29", cykelvasan

Vad är Cykeln värd??
MatteXC sa:
Trek Top Fuel 8 2016 års modell strl 18,5 använt skick med repor här och där, vad tror ni? I princip med originalspec.

Svarar på min egen fråga då... nypriset var 30 lax, 29", cykelvasavänlig modell av fint märke. Kommer nog sätta ut den för 12 till våren.

Vad är Cykeln värd??
9C124537-E7E5-4502-AC22-21ED4525A4AA.jpeg
Hej Happy.
Tänkte sälja en cykel som mest står i vägen men som borde få cyklas ordentligt på.
Men vad kan jag sätta för utgångspris?

Cykeln ska vara byggd från scratch på en ny Salsa-ram. En Casseroll Single från 2011.
https://salsacycles.com/bikes/archive/casseroll_single
Reglage och växlar är Campa Veloce 2x10 QS. Vevparti Chorus och bromsar Centaur. Allt polerat.
Styre och stam Nitto. Linda och stolpe BTB. Sadel Brooks.
Hjulen är Pinarello Most 19x25 med Challenge Strada Bianca 700x30.

Allt är i ett mycket bra skick och har inte cyklats mycket. Den är fantastisk att cykla på och växlar som en smekning.
Jag är andra ägaren och cykeln är aldrig vurpad. Ramen har mindre märken, mest från förvaring, men inga bucklor eller liknande.
Jag tog en bild i trapphuset men den blev helskum. Jag tar risken att bifoga den ändå. Pedalerna bjuder jag på...

Jag hittar inga jämförbara objekt i Sverige och de få som jag hittar på Ebay verkar bara finnas i Usa och det känns inte jämförbart.

Så, några kvalificerade uppskattningar?

//Stefan

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
sterud sa:

//Stefan

Utan att ha järnkoll på suget efter nämnda Campa-grejor skulle jag lägga ut den för 10-15 tusen. Schysst hoj, men lite daterad då de flesta liknande kommer med skivbroms nuförtiden. Tror inte antalet entusiaster för gamla Salsa-ramar är tillräckligt stort för att hoppas på mer, E-bay kanske är bättre?

Vad är Cykeln värd??
velovin sa:
sterud sa:

//Stefan

Utan att ha järnkoll på suget efter nämnda Campa-grejor skulle jag lägga ut den för 10-15 tusen. Schysst hoj, men lite daterad då de flesta liknande kommer med skivbroms nuförtiden. Tror inte antalet entusiaster för gamla Salsa-ramar är tillräckligt stort för att hoppas på mer, E-bay kanske är bättre?

Hej Velovin.

Förmodligen har du rätt i det du skriver. Men tror du verkligen att jag kan börja så högt i pris?
Det var faktiskt betydligt mycket högre än jag trott.

//Stefan

Vad är Cykeln värd??
Tror inte du kommer få så mkt pengar för den hojen.
Tror du får hälften av 15 kanske med lite tur och även det kräver nog försäljning av delarna separat snarare än som komplett cykel. Som komplett gissar jag att intresset fortf inte är så stort runt 6-7k men ngn kommer slå till typ när den rätte dyker upp typ.

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Håller nog med Båtbensbudet här. Den fantastiska cykeln kräver en insatt köpare. Bland motionärer som ska cykla runt en sjö kan den nog vara rätt kall, det står ju inte Scott eller Bianchi på ramen med gigantiska bokstäver. Mellan 5-10k, börja i det övre spannet?

Lägg ut den på entusiastforum, typ här, och kanske på Ebay för att nå en större internationell målgrupp.

Tillbaka
Topp