Vad är det fel på denna dämparen? bild

benny

Medlem
DSC03929.JPG ht=544

Så här såg bakdämparn ut efter skogsturen idag.. vad att göra?
Är helt ny i sporten så jag har ingen aning... help please

Den övre gummiringen är ju till för o ställa trycket.. men va e den undre större--? nån packning ?

benny skrev:
-------------------------------------------------------
> >
> Så här såg bakdämparn ut efter skogsturen
> idag.. vad att göra?
> Är helt ny i sporten så jag har ingen aning...
> help please
>

Välkommen, det är en rörig värld! :)

> Den övre gummiringen är ju till för o ställa
> trycket..

Nej,o-ringen är till för att du ska se hur djupt du varit i slaget som längst. Påverkar inget tryck alls utan är bara en visuell hjälp för att du ska kunna pumpa dämparen till rätt tryck.

Senast redigerad av en moderator:
Om du kört omkring med skrapringen uppe så skulle jag rekommendera att du skruvar av luftburken och gör rent ordentligt innan du sätter tillbaks skrapringen. Glöm inte att tömma ut luften först!!!
Tar du loss övre dämparfästet i samma veva så kan du sätta ihop ring och burk utan att behöva några verktyg.

s skrev:
> Om du kört omkring med skrapringen uppe så
> skulle jag rekommendera att du skruvar av
> luftburken och gör rent ordentligt innan du
> sätter tillbaks skrapringen. Glöm inte att
> tömma ut luften först!!!
> Tar du loss övre dämparfästet i samma veva så
> kan du sätta ihop ring och burk utan att behöva
> några verktyg.

OBS!! det räcker inte att tömma luften i ventilen innan man skruvar av burken, det finns tryck kvar i andra kammaren, så följ instruktionerna från Fox, när man skruvar av "burken" så kommer den flyga ut med kraft, så man ska ha en trasa genom nedre bussningen som bromsar burken (man lossar den alltså nedre dämpar infästningen från baksvingen). Jag fick buckla i "burken" när jag glömde detta...
Men Fox har kanonbra servicebeskrivning för sina bakdämpare med färgbilder & allt på deras hemsida.

Välkommen till en underbar värld! som sagts ovan, serva och var glad att du fick en bra anledning att lära dig hur dämparen ser ut :)

Fox Float Panzershreck blir det om man inte tömmer ur all luft innan man skruvar isär den. Kaboom!

Minns när jag hade slarvat lite och fick hela rummet närsprutat med Float Fluid. Vilken höjdare det var...

Har man en stuck down så absolut. Annars är det ju inga jättekrafter precis. Men en trasa som thompa skriver är klokt. Det kan ju ha läckt över en del luft utan att man har en fullständig stuck down.

Som sagt, halv stuckdown räcker för intressanta effekter. Full stuckdown har jag också skruvat isär. Då smäller det bra... :D

Trasa är the shit liksom att dra fast dämparen i ett skruvstäd. Better safe than sorry.

Dr Spoke har ju fått plocka loss air-cans ur taket i verkstaden efter att han varit trött och slarvat med lufftrycket. :D

s skrev:
> Har man en stuck down så absolut. Annars är det
> ju inga jättekrafter precis. Men en trasa som
> thompa skriver är klokt. Det kan ju ha läckt
> över en del luft utan att man har en fullständig
> stuck down.

jo, det stämmer säkert att det bara är när man har stuck down problemet (som jag hade) som den flyger isär. Det blev en j-vla smäll :-)

hej igen, jag skruvade isär dämparn och fick ner skrapskyddet, men det lossnade igen efter nån timmes cykling. Borde man kanske smörja lite så det inte e för torrt? vad användes bäst som smörjdon?

Tillbaka
Topp