Vad är DT CSW AM 2.7 för hjul?

• Trådstartare Trådstartare NIH
  • Start datum Start datum

NIH

Medlem
Är det någon här som vet vad DT CSW AM 2.7 motsvarar för hjul i DTs ordinarie utbud? Det verkar vara ett hjul speciellt tillverkat för Cube.

Anledningen att jag undrar är att jag har en Cube Stereo 140 (https://www.cube.eu/en/products/ful...ereo-140-hpa-race-275-blacknflashyellow-2016/) med sådana och kollar efter bredare fälgar till den, innerbredd (tack Sixten;)) ~30 mm. Tips på prisvärda hjul som jag inte kommer att uppleva som sämre än original på något vis mottages också tacksamt.

Senast ändrad:
Mät fälgens inre BREDD, som inte är samma sak som DIAMETER.
Om du inte orkar mäta står det säkert på en etikett på fälgen, typ ETRTO 584-23 som det också står i cykelns specifikation, alltså 23 mm breda fälgar.
Är fälgen nitad eller svetsad? Har den öljetter vid nippelhålen? Av bilderna att döma är det en nitat fälg med öljetter (=lågprisfälg).
Dra av kassetten inkl body (ta tag i kassetten och DRA utåt) och kolla om det är 3-pawl eller Ratchet. Troligtvis 3-pawl, alltså billiga DT370-nav. Med body i stål/stål som väger bly. Är det finare DT350-nav är det Ratchet bakom bodyn, och en lättare body.
Väg hjulen.

Bra hjul bygger du för ca 5000 kr med DT350 SP IS nav och en svetsad fälg som XM481 584x30 mm.

Du kan även välja att bygga om hjulen med nya bredare fälgar, oavsett om det är DT370- eller DT350-nav. Du kan tom. återanvända ekrarna om de är oskadade och vettiga (reducerade ekrar 2,0/1,8 mm, mät med skjutmått) om du väljer en ny fälg med samma eller liknande ERD. T.ex. 30 mm XM481 eller EX511. Eller kanske 35 mm XM521 om du brukar köra 2,6" breda däck.

Senast ändrad:
Tack Sixten! Öljetter, ja. Då gissar jag att de jag har är motsvarande DT Swiss M1900 som verkar vara DTs instegsfälg för stigcyklar. Ett par sådana 30 mm innerbredd går på runt 3 kkr. För ~5 kkr får jag M1700 med finare navet.

Jag brukar köra rätt mycket stig upp å ner i stök å sten. Sakta uppför å roligt nedför! Väger 85-90 kg.

Vilka skillnader kommer jag att märka mellan billigare å dyrare fälg? Håller lagren längre i de finare? Andra prisvärda alternativ än DT?

Med vänlig hälsning,
Niklas

Både X/M/E 1900 och X/M/E 1700 har nitade fälgar med öljetter, det är bara XR/XM/EX 1501 som använder de fina fälgarna som heter XR/XM/EX. X innebär alltid finfälg.
1900 har DT370-nav, 1700 har DT350-nav, 1501 har DT240s-nav.
Jag tar hellre en finfälg på fulnav än fulfälg på finnav.
Därför är det kanske smartare att bygga om dina hjul med ny finfälg istället för att köpa 1700-hjul med fulfälg för 5 K.

Lager å body är slitna, så bygga om blir nog en kortsiktig lösning. Å kunskap å tid är inte d bästa heller.

Du verkar var en fälgfinsmakare Sixten ;) För mig är 5 kkr sjukt mycket för ett par hjul! Finns d andra märken som har bättre pris/prestanda än DT?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp