Vad är en bra tid på cykelvasan

Globalistic

Aktiv medlem
Det kommer väl inte dröja länge innan cyklister börjar jaga tiden på CV på ett mer oraginiserat sätt. Frågan är då vilken tid man ska försöka klippa?
Som Vätterns Sub-grupper vet vi att Sub 7 är för snabba cyklister osv osv. Vinnartiden är ju under 3h å på CV handlar det om att klippa halvtimmar istälket för timmar eller?

Så skulle man kunna sammanfatta vissa tidsperioder så man lättare har ett mål att nå.

Typ 2.30-3 Elit /Sub7
3-3.30 elit motionär / sub 8
3.30-4 snabb motionär /Sub 9
4-4.30 motionär /Sub 10

Tänker jag galet nu?

Funderar på en sub 3.30 som utmaning.

Senast ändrad:
en bra tid på vasan tycker jag ligger på ~3h15min..cirkus. körde in på 3h 56 i år o kände att det finns bra mkt tid att köra in.

Nja, det är fortfarande mountainbike och du kan inte ligga och växelköra på samma sätt som på landsväg. Vinden är inte avgörande överallt så att säga även om det finns många delar där den är det. Jag tror inte det kommer bli några subgrupper för vasan, men jag kan ju ha fel.

Angående vad som är en bra tid är väl svårt att säga. Allt runt 3h är en rätt bra tid, vart man än är på banan så finns det klungor att åka med 1min framför eller bakom. Men banan ändras för varje år också och kommer fortsätta att ändras ett par år framöver så det är inte riktigt jämförbart på samma sätt eftersom distansen, kurvor, höjdmeter etc kan skilja.

Jag körde på 3:35:59 och är inte direkt i form enligt min monark. Jag hoppas på att komma tillbaka och spöa skiten ur den tiden nästa år.

Okej, då blir väl målet att spöa ur skiten ur Stizzes tid och samtidigt hans kommande tid för 2012 :)
Så 3.15 kanske :)

Men som du skrev Stizze så kan banan komma att ändras vilket jag inte tänkte på... Då sket ju sig det här också...

Då får man väl bara köra å hoppas att så många som möjligt kommer bakom en.
Sedan en till grej. Ska man ansöka om licens så man kan seeda sig upp i startfältet för bättre "flyt". Hade ändå tänkt att köra mestadels av långloppen nästa år.

Håller inte med Stizze om att det finns klungor 1 minut åt vardera håll. Det beror helt på vilken startgrupp du hamnar i. Ligger du i 1-3 kanske, visst.
Vi var två stycken som tog täten i vår grupp (8) och fick inte med oss några. De som körde lika i gruppen framför hade ju dock ett fem minuters försprång, så de kom vi aldrig ikapp. De enda vi kom ikapp var de som körde för långsamt...

Men för att svara på frågan; kör man under 3:30 är det riktigt bra tycker jag. Under 3:00, förbaskat bra!!
3:30-3:45 också godkänt...

Jag startade i grupp 19. Fick dra ensam hela vägen då jag inte hittade någon som körde samma tempo som mig.
Dock när jag tittade bak nån gång så hade jag fått en låååång svans, men ingen som ville dra. Så jag fick dra isönder svansen i närmsta 'backe'. Men jag kan hålla med om att det är lättare att köra fort om man har en bra klunga att ligga eller jaga.

Har aldrig kört något lopp förut i någon kategori, hade startgrupp 23 och hankade mig runt på 4.03 vilket jag är jättenöjd för speciellt med tanke på knäoperation i vintras och att jag bara kört cykel öht i ett år.

Hade satt pacen på gps'en för 90 km så jag missade fyra timmar som jag satte som mål. :) Hade loppet varit 90 km så hade jag hamnat på 3.53.

Nästa år är det 3.45 som gäller.

Senast ändrad:
Själv landade jag på 3:52 i år (första året). Startade i grupp 29 så det var ett konstant omkörande. Nästa år kommer jag ju få starta efter placering vilket borde bli i led 5-6 motion beroende på hur många från i år som väljer att köra nästa år. Det kommer passa mig fint.

det är stor skillnad att starta i tävling och motion, i tävling är det förmodligen större sannolikhet att hitta jämnstarka cyklister då alla startar samtidigt än i motion då de som är jämnstarka kan vara utspridda över alla startgrupper och aldrig se röken av varandra.

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> det är stor skillnad att starta i tävling och
> motion, i tävling är det förmodligen större
> sannolikhet att hitta jämnstarka cyklister då
> alla startar samtidigt än i motion då de som är
> jämnstarka kan vara utspridda över alla
> startgrupper och aldrig se röken av varandra.

+1 jag tänkte inte på det, jag utgick från hur det var runt omkring mig, mestadels fålla 2 och 3 cyklister och hyfsat tätt mellan medcyklister (startade själv i fålla 4).

Tror inte heller att man kan jämföra en mountainbike tävling med ett motionslopp på landsväg. Speciellt när SUB-grupperna har blivit så "extrema" med körschema, visselpipor, komradio etc. Med andra ord kanske får jämföra Cykelvasan med lopp typ Velofondo Vårgårda istället, då alla startar samtidigt utan uttalade grupper? Och för att få en riktigt bra tid på Cykelvasan krävs det att man hamnar i en bra (dvs rätt) startfålla, så att man inte behöver runda hela startfältet. Det tar ju lite tid om man ska cykla om 6000 personer ;)

Globalistic:
Jag tror du är något på spåret... men jag vill nog att det ska vara lite snävare toleranser.
<3h: Elit, definitivt VR sub7:15
Sedan blir det lite svårare, 3:00-3:20, elitmotionär. VR sub8
3:20-3:40: snabb, vältränad motionär, VR sub9:30
3:40-4:00: bra motionär, VR 10-11
4:00-4:30: glad motionär, VR 12h

Sedan är jämförelsen svår med tanke på att VR är klungorna avgörande, Cykelvasan är mer av ett solo- eller fåmans-projekt.
Jag körde CV på 3:39 ifjol från led 18 (av 20). I år på 3:17 från led 5. I årets lopp backade jag aldrig längre bak än fjärde cyklist efter mina förningar. Efter Oxberg så var vi bara två stycken som hjälptes åt, inga på hjul heller. Som mest var vi nog 5-7st som betedde oss som en klunga.
Jämför detta mot att start 03-05 på VR, då snackar vi betydligt större klungor....

Öijer skrev:
> Jag siktar på sub 3 nästa år.

Men du är väl elit? I allafall i mina ögon....

sandelin skrev:
> Globalistic:
> Jag tror du är något på spåret... men jag vill
> nog att det ska vara lite snävare toleranser.
> <3h: Elit, definitivt VR sub7:15
> Sedan blir det lite svårare, 3:00-3:20,
> elitmotionär. VR sub8
> 3:20-3:40: snabb, vältränad motionär, VR
> sub9:30
> 3:40-4:00: bra motionär, VR 10-11
> 4:00-4:30: glad motionär, VR 12h

Det låter otroligt att det bara skulle skilja ca 35 % i tid mellan elit och kärringhojmotionär.

Grejen är ju att det går att åka i klunga större delen av loppen, så varför gör man inte det :)
Detär ju inte svårare egentligen att man är 15-20 persom som anmäler sig samtidigt och försöker köra sammanhållet och ha typ 3.15 som målsättning. Är man dålig teknisk får man försöka ta igen det på platten sedan.

men jag kanske bara är ute och slirar nu...

geologen:
Jag tycker skillnaden mellan 3:00 och 3:30 är väldigt stor, ungefär som skillnaden mellan 7:30 och 9:30 på VR...

35% och kärringhojmotionär?!? Kan du utveckla lite närmare då min hjärna verkar ha gått i depå...

Globalistic skrev:
> Grejen är ju att det går att åka i klunga
> större delen av loppen, så varför gör man inte
> det :)
> Detär ju inte svårare egentligen att man är
> 15-20 persom som anmäler sig samtidigt och
> försöker köra sammanhållet och ha typ 3.15 som
> målsättning. Är man dålig teknisk får man
> försöka ta igen det på platten sedan.
>
> men jag kanske bara är ute och slirar nu...

Grejen är den att på CV så är det bitvis ganska svårt att köra om andra cyklister. Är man då 15-20st så blir det ännu svårare att komma förbi som en sammanhållen klunga.
4-5st känns med min nuvarande erfarenhet som den optimala klungan på CV, större grupp än så blir svårt att hålla samman vid omkörningar och i stökigare terräng...

sandelin skrev:
> geologen:
> Jag tycker skillnaden mellan 3:00 och 3:30 är
> väldigt stor, ungefär som skillnaden mellan 7:30
> och 9:30 på VR...
>
> 35% och kärringhojmotionär?!? Kan du utveckla
> lite närmare då min hjärna verkar ha gått i
> depå...

Strax under tre timmar menar du är elit. Och vid fyra timmar och över hamnar kärringhojarna (så tolkar i alla fall jag "glad motionär" med tanke på övriga kategorier). 4/3=1.333... Dvs, runt 35 %.

Enklare vore väl att ta en titt på resultatlistan och se hur fördelningen ser ut mellan tiderna.

peterwis skrev:
> jag tror att OPs indelning stämmer väldigt bra.
> Cyklar man CV på 4:30 cyklar man garanterat
> Vätternrundan under 10 timmar.

Det är inte garanterat, jag körde VR på 10:20 och CV på 3:50. Nästa är däremot ska jag köra VR sub10!

Jag har hört att Vätternrundan ska inkorporeras i det metriska systemet. Det kommer att bli den nya enheten för prestation.

Senast ändrad:
Aron skrev:
> Jag har hört Vätternrundan ska inkorporeras i
> det metriska systemet. Det kommer att bli den nya
> enheten för prestation.

Ungefär på samma sätt som en fotbollsplan är en ytenhet och simbassäng en volymenhet... :D

Jag tar och väcker en gammal tråd så här.

I somras köpte jag äntligen en mtb igen efter drygt tio år utan egentligt cyklande. Och jag lyckades även få tag på en startplats till CV.

Som sagt är det ju ett tag sedan jag cyklade på allvar, och jag funderar lite på vad jag ska sätta för mål när det gäller tid. Vad kan vara rimligt för mig som är någorlunda nybörjare? Ska jag sikta på en tid runt 4:00, 4:30 eller 5:00? Eller ska jag gå ner på ännu lägre?

Jag tror att det är rimligt att cykla en gång och därefter klura lite. Rimligheten i att sätta upp ett mål utan någon som helst utgångspunkt och referens är för mig tveksam. Skulle det göra någon skillnad i terränglådan om du lovat polarna tre eller fem timmar?

Nej nej, det här har inte med polarna att göra. Det är mest för min egen del, så jag sätter upp ett mål som är över min kapacitet, men som ändå är rimligt med en del träning. Behöver jag vara någon form av fantom för att klara det på fyra timmar? Det är mest så jag tänker.

Halderot skrev:
> Nej nej, det här har inte med polarna att göra.
> Det är mest för min egen del, så jag sätter
> upp ett mål som är över min kapacitet, men som
> ändå är rimligt med en del träning. Behöver
> jag vara någon form av fantom för att klara det
> på fyra timmar? Det är mest så jag tänker.

Det behöver du inte. Jag köpte hoj i mars förra året, och passade då på att skaffa mig en startplats till CV. Har aldrig cyklat tidigare. Eller jo det har jag förstås, men inte på detta sättet. Hade heller ingen aning om vad jag skulle tro på för tid, men tänkte att under fem timmar borde jag kunna klara. Det gjorde jag, jag hamnade på 3.52 och var mycket nöjd med det. Detta trots att jag stod i det allra sista startledet så någon draghjälp hittade jag aldrig.

Så ställ in siktet på fyra timmar! Har du inte cyklat på 10 år blir det en liten utmaning men en fullt möjlig sådan.

Tillbaka
Topp