vad är en hardtail tråden

MTBemil

Aktiv medlem
då jag inte sett en riktig fredagstråd än så grundar jag för det här.
sett att många kallar helstela bergscyklar för hardtails, vilket motgår min personliga definition ( en hardtail är en skogscykel med dämpad gaffel och odämpad ram) men vad tycker happykollektivet om denna fråga?

en samling hardtails?

24393.jpg12247115_840219252757537_4703685217874495222_n.jpgIMG_2429.jpgsurly-bridge-club-bike-_BK3488_2000x1333.jpgTK20_WEB_FAMILY_Procal_v2_Marquee_02.jpgSupercaliber99XX1AXS_22_35145_A_Primary.jpgP22_DOGMA_F_B611_CAMPAGNOLO_CAMPAGNOLO_ORE3-scaled.jpgcannondale-2021-topstone-carbon-1-lefty-gravel-bike-jalgratas.jpg

Hard är ju hårt och trail var ett ord som användes före ordet cross i Moto cross senare blev trail motorcykel hinder ban motorcykel men cykel hardtrail jag vet inte definieras XC stel bakdel och dämpad gaffel fram är inte insatt där i cykel modell namn liknar nästan ordet hardtail?

Senast ändrad:
då jag inte sett en riktig fredagstråd än så grundar jag för det här.
sett att många kallar helstela bergscyklar för hardtails, vilket motgår min personliga definition ( en hardtail är en skogscykel med dämpad gaffel och odämpad ram) men vad tycker happykollektivet om denna fråga?
Det är ju i namnet? Hardtail = Hård bakända, case closed

tacka vet jag softtail???

hardtail finns därför att det var ett lätt sätt att addera 'fjädring' till helstela cyklar. men fjädring där det behövs, vid landningar och så gör mer nytta där bak.

när framgaffeln på fs-29an ställs på låst kan man få ett intryck av vad det kan innebära. inte oangenämnt alls. ffa bra när det är risk för pedalislag. och undvika dyk i stenkistor.

vardagspendlaren är förresten också softtail. brompton. typ bra när man landar från trottoarkanter;)

Ai, där har vi hardtail frågan igen ...

Jag har en stigcykel med fjädring fram men inte bak där jag kör 0,9 bar däcktryck fråm och 1,3 bar bak. Jag har en annan stigcykel utan fjädring med 0,8 bar däcktryck fram och 1,1 bar bak.
Hur ofta får du punka med så lite tryck? Lämnar dina hjul marken?

Hur ofta får du punka med så lite tryck? Lämnar dina hjul marken?
Min vinter-HT kör jag med typ 1,0/1,2, gör lite små glädjeskutt i skogen och har hittills inte fått punka. Fast jag har sabbat två bakhjul på min heldämpade med liknande tryck, men den körs hårdare. Numer är det 1,4 och korv som gäller.

Tjena!

Alla utom en är hardtails. En hardtail är en hardtail oavsett vad det sitter för framgaffel på den.

Det luriga är vad som är en FS. En del tycker det står för "full suspension" och en del för "front suspension".
Specialized modellbeteckningar på deras första MTBs med dämpad framgaffel var just FS för Front Suspension. Sen blev det lurigare när dom satte dit dämpare bak, då blev det Front Suspension Rear. Därav FSR

Tillbaka
Topp