Vad är ett rimligt slitage?

Diogenes

Aktiv medlem
Har nu kört en Scale 20 i ett år och ca 450mil. Under denna tid har jag förbrukat en body, fem kedjor, fyra kassetter, ett styrlager och antagligen ett vevlager. Kör i snäll terräng och tycker att jag vårdar cykeln väl.

Är det ett rimligt slitage?

Hur har kedjor och kassetter gått sönder, antar att det inte är slitage, för det låter extremt extremt!

Du vet att högtrycksspruta är ajja bajja nära alla kullager?

Det låter lite i överkant tycker jag.

Min gamla cykel gick visserligen bara drygt 150mil om än i teknisk terräng och ofta i riktigt uselt väder med lera nästan till naven (kändes så iaf). Den fick ny kedja till den gamla kassetten efter drygt 100 och det funkade fint. Nedre styrlagret rostade igen och fick bytas. Inget annat bytt även om jag fettat om vevlagret och det är visst glapp i bodyn.

Alla delar flyttade till ny ram åt sambon nu så får se hur länge till det håller så bra :)

Hur ofta rengör du cykeln?
Vad rengör du cykeln med?
Vad smörjer du med?
Utav vem och hur bedöms kedjorna+kassetterna som slut?

Låter som extremt snabbt slitage tycker jag.

Fem kedjor låter mycket. Jag cyklar rätt mycket och gör av med max 2 per år.
Kassetten byter jag när jag slitit ut två kedjor. (Som skiftats lite då och då)
Styrlager låter konstigt. Har aldrig bytt på någon av mina 3 mtb's. Och jag vårdar dem tyvärr inte så ömt.
Body har hänt att jag bytt. Alltid pga av vanvård från min sida...

Känns som om du slarvar med rengöringen...

/Peter

Diogenes skrev:
-------------------------------------------------------
> Har nu kört en Scale 20 i ett år och ca 450mil.
> Under denna tid har jag förbrukat en body, fem
> kedjor, fyra kassetter, ett styrlager och
> antagligen ett vevlager. Kör i snäll terräng
> och tycker att jag vårdar cykeln väl.
>
> Är det ett rimligt slitage?

Nej det tycker jag inte. Men nu kör jag inte MTB, men jag tycker det låter lite väl mycket med t.ex. Fem kedjor och fyra kassetter. Är det blötjärn du har eller?

På en kassett går det minst tre kedjor för min del. Men visst det är LVG och jag byter kedja i god tid.

Har scale 20 xtr grejer? Enligt tyskarnas test slets de med en faktor tio mot Deore eller nåt åt det hållet och det var i skapligt ren labbmiljö.

Ställer du cykeln uppochner efter tvätt, annars samlas gärna vatten i vevlagret - iaf på vissa ramar.

Med tanke på att så mycket går sönder känns det som du gör något fel. +1 på Högtryck?

Låter som lite högt slitage. Jag körde 200 mil gegga förra sommaren. Bytte kedja en gång, har inte bytt kassett ännu men det är väl snart dags. XT-prylar.

När det är plusgrader och skitigt spolar jag av cykeln med en vanlig trädgårdsslang på gården efter varje pass. Vilket är nödvändig då den delar lägenhet med resten av familjen. Då trokar jag även av skedjan med en trasa och smörjer den.

Sedan gör jag rent den ordentligt en gång per vecka. Där gör jag rent kedjan med kedjerengörare. Denna tvätt sker i duschen.

Jag använder produkter som säljs hos LBSn.

Styrlager är nog sjävförvållat då jag tidigare ställde cykeln upp och ner när jag spolad av den. Bodyn kan ha varit defekt från början, jag fick i a f en ny från DT.

Rätt kedjeolja, inte 5-56, eller något annat skit.
Riktigt rengöring av drivpakete, inte bara spola av med vattenslangen och torka torrt med trasa.
Kolla slitage av kedjan och byt i tid.

Symtomen är att det är svårare att få i (bak)växlarna.

När det gäller kassetten har det varit kuggar som varit helt skeva.

Framförallt på 11t. När det gäller kedjan har vi mätt länklängden.

Som ni kanske anar är jag inte någon grease monkey men har stor tilltro till "mina" mekar.

Kör du mycket på lillklingan? Ju mindre drev man kör på fram desto högre slitage, så om man har som vana att mata på med små drev så sliter man mer än om man kör på stora kakan fram och bak.

Det kan inte vara så att du smäller i 11t kuggen, det borde inte direkt vara den mest använda delen på kasetten. Vilka kassetter kör du?

Antar att tipset inte är att körs på 42-34:)

Men visst jag kör endel på 11t men inte mer än de fyra-fem andra minsta på kassetten.

Jag har haft både 11-36 och 11-34 kassetter.

Har väldigt svårt att se att jag slagit i kassetten i min rätt fega cykling. Mer tajt än baggy om man säger så.

JT skrev:
> Jag har inte slitit ut 5 kedjor totalt i hela mitt
> liv.

Samma här. Jag har ifs slitit av några, men de har aldrig varit några problem med växlingar eller annat fram till brottet.

Det låter nästn som att du tvättar sönder grejerna. Sådär mycket vård får min cykel kanske en eller två gånger per år och kedjetvätt använder jag inte alls.

Kristoffer R skrev:
Enligt tyskarnas test
> slets de med en faktor tio mot Deore eller nåt
> nåt åt det hållet och det var i skapligt ren labbmiljö.

Denna killen körde 1700mil på samma deorekedja:

http://madventure.se/cykel/

Tillbaka
Topp