Vad är Happymtb.org?

Rippa

Ny medlem
Vad är Happymtb.org?
På förekommen anledning....

Är Happymtb en cykelklubb, kamratförening, researrangör, utflyktssamordnare, samhällspåverkare?

Nej, det är ett diskussionsforum och inget annat. Ett forum där ämnena ovan ibland diskuteras och planeras. Men at the end of the day så är det fortfarande bara ett elektroniskt klotterplank.

Det finns inga ”Happyrides”. Begreppet kom till av en slump när några på detta forum efterlyste likasinnade att cykla med. Thats it! Ingenstans på detta forum finns det stadgar eller regelverk för hur dessa skall genomföras. Inga krav på obligatorisk utrustning, kö-man, turledare, kunskapsnivå, svårighetsgrad eller säkerhetsutrustning etc.

”Happyrides” behöver mao inte betyda mer än ”Hej, vi är några som skall cykla i helgen i [valfritt område] och undrar om det är några fler som vill hänga med”

Det enda som faktiskt säkert definierar en ”Happyride” är att den utlyses på forumet till allmän beskådan.

Med detta i åtanke blir det svårt att egentligen klaga på svårighetsgrad, längd eller dess sammansättning av deltagare eftersom det är ett flyktigt begrepp - turen uppstår mer eller mindre spontant och definieras av de som vid tillfället närvarar. En utflykt i skogen med människor man aldrig träffat förr är ju alltid en chansning. Vissa är starkare och vill köra på medan andra behöver ta det lite lugnare, det begripper de flesta och anpassar sig därefter. Det finns faktiskt heller ingen att hålla ansvarig om man tycker att man hamnat i ”fel” grupp. Vem skall stå som mottagare av kommentarer som ”Det gick för fort”, eller ”Det var för svårt”? Jomper? Knappast! Den person som uttlyste turen? Tja, möjligen men den personen har ju ingen befogenhet att egentligen tala om för folk att ”lugna ned sig”.

Det finns en stor skridskoförening i Sthlm som är proffs på att arrangera liknande turer, på is då förstås, där turer klassas efter svårighetsgrad och där alla har möjlighet att välja en passande nivå. Men dom har en gigantisk organisation med över 10.000 medlemmar och över 100 (!!!) års erfarenhet i att arrangera ledarledda turer. Visst skulle man kunna kika på hur dom löst saker o ting men då krävs det sannerligen mer än bara en elektronisk anslagstavla (happymtb.org) i botten. Happymtb är ingen sådan förening!

Ett sätt att öka chanserna att hamna i ett sällskap man trivs i är ju att ringa runt till sina cyklepolare och bestämma tid o plats, ett annat är ju att utlysa en tur där man på förhand sätter upp vissa förutsättningar. Ex. ”Teknisk tur i Hellas”, ”Happyride för enbart tjejer”, ”Cykling med barn”, ”10 mil landsväg ” etc etc...

Så länge Happymtb.org är ett diskussionsforum utan stadgar och reglerad verksamhet blir det svårt att opponera sig mot den typen av ”Happyrides” och är väl egentligen det bästa sättet att försäkra sig om att man hamnar i ”rätt” sällskap. I annat fall får man faktiskt gilla läget.

Vad är Happymtb.org?
Om man är happy bara man får åka på ride? Rätt plejs to häng?

Men visst är det gött att snacka skit och teoretisera bortom det sunda förnuftet?

Vad är Happymtb.org?
Fast är inte forumets attityd att alla ska vara "happy" i alla lägen? Tycker mig har märkt det när nån varit lite mer kritisk i sin framtoning i olika trådar. Om det nu är så är det väl kanske inte konstigt att man utgår från att något som kallas för "happyrides" är något liknande. Fast det är bara lite snillen som spekulerar från min sida. Oavsett vem, vad, nån, annan eller ingen som är ansvarig.

/Fredrik
Hoppas att rippa inte slog sig när han slog in den öppna dörren...

Vad är Happymtb.org?
Ord up Rippa!

Jag råkar vara medlem i den där skridskoklubben, och dessutom en av dom som leder utfärderna, sk. färdledare. Vi har 13.000 medlemar, i stort sett bara i stockholm. Vi skickar under högsäsong ut minst 10 bussar per helg med skridskoåkare som gått igenom en smärre byråkratisk process för att komma med på dessa utfärder. Ja, 10 bussar * 50 pers är ju 500 pers, en rund summa som kräver en viss apparat att organisera. Till och med i det superformella och in i detalj planerade utfärderna stöter man på problem av samma natur som det snackats om här på Happy på senaste.

Okej, massa trist text, nu kommer själva poängen; ORGANISERA OCH STRUKTURERA INTE UPP HAPPY MER! Mer formalia och klassificering hjälper inte ett dugg, att "utlysa" turer mer formellt dödar kreativiteten och känslan.

Det är det som är så skönt med Happy till skillnad från skridskoklubben, småskaligheten, initiativen och "lära känna faktorn" när man ses på hojjarna.

Mina 2¢

/Boe
http://www.sssk.se/

11.jpg

Vad är Happymtb.org?
fphotography skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast är inte forumets attityd att alla ska vara
> "happy" i alla lägen?

Ett forum har ingen attityd. Attityden styrs av osynliga sedvänjor hos användarna, och är därmed ständigt i förändring.

Vad är Happymtb.org?
bigmollo > ja, alla som åker med livet som insats är polare med Guran, fast vi kallar honom Gösta. Jag har iofs inte kalingarna utanpå, men det är bara en tidsfråga.

Vad är Happymtb.org?
bigmollo skrev:
> Boe, har du möjligtvis en kompis som heter Guran?
> ;o)
> /Johan
>

LOL !!

Vad är Happymtb.org?
Nja, jag skulle vilja påstå att det finns attityder på ett forum utan tvekan. De ändras naturligtvis med deltagarna och i viss mån lättare än i verkliga livet. Ett forum tenderar med tiden att likriktas i sina attityder eftersom de som känner sig utanför lämnar forumet och söker sig nån annanstans.

Bara det faktum att vi här diskuterar cykling och MTB i synnerhet gör att vi utesluter en massa människor. Jo, det är ett MTB-forum men val av ämne är en del av attityden. Det är heller inte en slump att vi sitter här och inte på något annat allmänt forum eller för all del de andra MTB-forum som trots allt finns. Många trivs här helt enkelt av orsaker som inte så lätta att punkta ner. Av lika diffusa orsaker finns det de som inte trivs fullt ut men i stället för att söka sig vidare försöker förändra på ett sätt som de tror skulle gynna forumet och MTB-cykling i allmänhet.

Jag har sett sådant i andra ämnen som t ex foto. Där attityden mot modellfotointresserade till slut renderade i ett helt nytt forum och en helt ny community. Det var inget som den första communityns ägare styrde över eftersom de välkomnade alla fotointresserade men medlemmarna på sajten gjorde att för många modellfotointresserade till slut tappade sugen och hittade andra lösningar.

Mvh
Fredrik

Vad är Happymtb.org?
Men det är ju det som är det fina! Tycker man inte att forumet passar så behöver man inte läsa här, man är välkommen att starta ett eget eller hitta ett annat, som passar bättre då.

Just nu, passar detta forum min åkning till stor del och kunnandet är inte bara brett utan djupt.

Vad är Happymtb.org?
Jo, fast är inte attityden "att passar det inte så dra" lite tråkig?

Är det inte en bättre tanke att försöka få så många som möjligt att trivas istället? Allt kan inte passa alla naturligtvis och än så länge känns det ju iaf som att de flesta trots allt trivs här. Men man kan ju belysa problematiken innan det spårar ur...

Mvh
Fredri

Vad är Happymtb.org?
Hela poängen är ju att det är varochens eget ansvar att trivas. Om man testar och inte trivs så är det inte alla andra på forumets fel. Skulle de ha ändrat sina intressen för att de som inte trivs skall passa in???

Att packa och dra är ett ganska krasst uttryck, att säga "söka sig vidare" är mer passande.

Vad är Happymtb.org?
Fphotograpyy

Först skriver du att attityden upplevs som "Happy", sedan pratar du om att forum har attityder i allmänhet och drar paraleller med nått fotoforum. Tillsist skriver du att attityden är "passar det inte så dra". Inte bara är det förvirrande, jag har dessutom svårt att se kopplingen till urprungsämnet i tråden?

Vad är Happymtb.org?
Okej hörni, vem tar steget att lyfta upp det hela till en meta-meta-meta-happy-diskussion? diskussionen befinner sig väl ungefär på meta-meta-happy nu?

Vad är Happymtb.org?
Njo, det är kanske lite förvirrande så jag ska försöka förtydliga.

Min uppfattning om attityden här på forumet generellt är att den ska vara happy alldeles oavsett vad det gäller. Man diskuterar/beklagar sig inte över dåliga saker i allmänhet utan man ägnar tiden till diskutera roliga/trivsamma saker. Man diskuterar inte idioter till bilister utan man diskuterar hur man säkert tar sig fram i trafiken typ...

Att jag drog in andra forum var för att påvisa att olika attityder finns hos olika forum avsett ämne. Samt att attityderna kan drabba en grupp människor negativt trots att man kan tycka modellfoto och vanlig fotografering är rätt närbesläktade. Ungefär som om vi skulle mobba ut downhill-åkarna eller nått. Fast XC-fettosar ligger kanske närmare till hands... ;)

Attityden "passar det inte så dra" är ju rätt vanlig på de flesta ställen och jag upplever inte att den råder i nån större omfattning här. Men var ett direkt svar på "Tycker man inte att forumet passar så behöver man inte läsa här, man är välkommen att starta ett eget eller hitta ett annat, som passar bättre då." vilket egentligen säger samma sak fast på ett lite trevligare sätt kanske. Det värsta fallet av den attityden jag sett var faktiskt på den community för modellfotografering som startade efter folk lessnat på den community som avhandlade fotografi generellt.

Kopplingen till trådens ämne tycker jag är självklar, eftersom ämnet har sitt ursprung från den/de? trådar där vissa medlemmar ger uttryck för att allt kanske inte är happy för alla men att de önskar att så ska vara.

Så se det inte som personlig kritik på forumet eller att jag skulle ha några större uppfattningar om folk generellt här på happy. Jag trivs här och jag har fått mycket hjälp av andra medlemmar. Men jag har lätt för att ta till mig andras åsikter även om jag inte delar dem. Det är antagligen inget stort problem men även små problem kan bli stora eller hämmande om man negligerar dem helt.

Jag vill ju att så många som möjligt ska hitta hit så att jag så småningom kan hitta någon gelik att cykla med hemma i mina trakter. Men det får dröja en stund...

Mvh
Fredrik

Vad är Happymtb.org?
erik h skrev:
> Okej hörni, vem tar steget att lyfta upp det hela
> till en meta-meta-meta-happy-diskussion?
> diskussionen befinner sig väl ungefär på
> meta-meta-happy nu?
> - Fransk-calypso smörraggasoul -
Tjena!

Ska du meta på vintern så se till att du inte gör så stora hål så att den där skridskoförningen trillar i.. Det är inte snällt...

MEn om du vill meta annars så flyter mitt metflöte riktigt bra.. 3,0 rockar!!

Vad är Happymtb.org?
Mitt i prick Rippa!

Det är lite grann av den anledningen jag numera kallar en del cykelturer i Göteborg för [Cykling] istället för [Happy Ride]. För det finns egentligen inget som säger hur en Happy Ride ska vara, men folk tror ofta att det automatiskt innebär att samtliga kör i samma fart som den långsammaste för att alla ska hänga med. Det är svårt att hålla ihop mycket folk i skogen, men oftast lyckas vi rätt bra med det, även om det har hänt att vi har "tappat" bort någon...vilket inte har gjorts med avsikt om nu någon tror det.

Sen försöker jag åtminstone skriva vilken nivå vi lägger på turerna, om det blir jobbigt och svårt eller om det blir mer lättåkt och samlat. Det blir rena svengelskan ibland, men det är rätt lätt att förstå vad som menas med [Happy Easy Ride], [Happy Extreme Ride] eller [Happy Long Ride], eller? :-)

Jag cyklar för att det är roligt, det blir dessutom roligare när det kommer likasinnade och hänger med på turerna. Men vi är ingen klubb, exakt som Rippa skriver, vi är ett forum och alla är ute på sina egna villkor på turerna. Hade jag kunnat och haft möjlighet så hade jag kanske jobbat med att guida runt cyklister på stigarna mot betalning, då hade man gjort allt för att få "kunden" att känna sig nöjd. Men jag gör det hellre gratis på min fritid och då kan man inte tillfredställa allas önskningar om man själv ska få ut något av cyklingen också. :-/

/Leo

Vad är Happymtb.org?
Word!

P.S. Det funkar att cykla skog även i tider som dessa, skall ut själv idag och i morgon. Så istf att sitta och häcka och skapa onödiga OT trådar så glöm ej din vän cykeln.
D.S.

Vad är Happymtb.org?
Kul att se den här igen :) Jag har satt som mål för nästa år att deltaga i minst ett "nytt" happyride. I år blev det bará Lunsen och Göteborg som blev besökt och observera det är alltid lika kul. Jag skulle väldigt gärna åka till Kinnekulle på nytt, liksom några lokala Falu turer. Men den jag var mest sugen på var Bjärrehalvön runt hoppas att det kan bli en sådan ride nästa år så ska jag försöka få till det.

Fram för mera Happyrides IRL, ta chansen och visa dina hemma skogar och träffa trevligt "Happy folk"

/Mats

Bilagor

• pic14.jpg
    pic14.jpg
    67.1 KB · Besök: 46
  • mats.jpg
    mats.jpg
    43.7 KB · Besök: 45
Vad är Happymtb.org?
Dags för Happy att bli happy igen tycker jag!
Vart lite för mycket sura miner nu det sista.
Det är ju kul med cyklar!

Eller hur.

HappyMTB_tur0011.jpg

Tillbaka
Topp