Vad är snabbast för x country?

Gusthoren

Medlem
Hej på dig. Vad är egentligen snabbast för xc ht eller fs gör det extra kilot en såååå mycket långsammare eller spelar det inte så stor roll. Har kört ht hela min "karriär" men funderar på en fs då det känns liksom sombom man bara kan sitta där och trampa på istället för att parera för stenar o rötter. Vad tycker ni är "snabbast"?/känns bäst.

En bra FS är nästan alltid snabbare även om det inte känns så. HT är roligare/känns snabbare till en viss svårighetsgrad.

Alltid lika roligt att höra hur tvärsäkra vissa personer här alltid är.

GCN gjorde FS test mot HT test på youtube på en XC slinga. HT vann rätt överlägset.

Bajker sa:

GCN gjorde FS test mot HT test på youtube på en XC slinga. HT vann rätt överlägset.

Beror ju på banans svårighetsgrad givetvis, men nog är dagens XC FS riktiga raketer...

Ska du köra stenar och rötter tycker jag def du ska satsa på en FS. Men det betyder inte att den alltid är snabbast

Henrik_E sa:
Bajker sa:

Var testet utfört med GCN:s sedvanliga vetenskapliga vederhäftighet?
Förstår att det är oerhört känsligt för dig att höra att en ht för 10k kan vara snabbare än din dyra fs raket. Vad visar dina vetenskapliga tester?

Bengt-re sa:
Bajker sa:

Beror ju på banans svårighetsgrad givetvis, men nog är dagens XC FS riktiga raketer...
Beror nog än mer på cyklisten.
Och dagens ht är också riktiga raketer i jämförelse med äldre cyklar. Ramens egenskaper är ju ännu mer betydelsefulla på en ht så det beror nog rätt mycket på vilken ht man jämför mot.

Bajker sa:
Henrik_E sa:
Bajker sa:

Förstår att det är oerhört känsligt för dig att höra att en ht för 10k kan vara snabbare än din dyra fs raket. Vad visar dina vetenskapliga tester?
Eftersom jag bara kör LVG har jag inga åsikter om HTcvs. FS annat än att GCN är pajasar.

Henrik_E sa:
Bajker sa:
Henrik_E sa:
Bajker sa:

Eftersom jag bara kör LVG har jag inga åsikter om HTcvs. FS annat än att GCN är pajasar.

TS också!

Bajker sa:

Ja den ena av dem är svensk mästare H40 på xcm 2018 och 3`a på xco SM 2018. Han har förstås iiinget rätt...
Vad har du? ;)

Bajker sa:

Hur många WC pallplatser har tagits senaste åren på ht ?
Edit : eller kör proffsens bara på vad sponsorn tillhandahåller ...
Edit 2: iofs ganska många på damsidan, men nu kör till o med Jolanda på fs...

Senast ändrad:
hm sa:
Bajker sa:

Nino vann väl i alla fall i Albstat på en Scale i år, ingen koll på vilka tävlingar han körde på vilken cykel förr året men helt klart så kommer en HT vara snabbare om underlaget tillåter det

Bajker sa:
Henrik_E sa:
Bajker sa:

Bajker. Är du allvarlig som bygger ditt resonemang på ett test på (1?) person på ett youtubeklipp?

hm sa:
Bajker sa:

Ta cannondale teamet, de kör med både fs och ht. Men vad kör de mest på, jo fs.
Teamen är ju inget bra exempel då svaret på frågan är att det böta är att ha både en fa och en ht, vilket många av teamen har råd att ha. Kan man bara ha en, så är oftast fs det smarta valet i längden.

Bajker: lite kul att du hoppar på folk om att de inte kan vara så tvärsäkra. Men du länkar till ett test som är ungefär lika vetenskapligt och är tvärsäker på att det är facit. Gcn’s tester är roliga att se. Men de innehåller ju variabler som öppnar för variation och resultat som inte är tvärsäkra. Dessutom sä tar den inte hänsyn till att det ju faktiskt beror på bana.

Har du börjat tänka "sitta ner och bara trampa igenom" så har du nått den åldern när det bara finns ett svar. Bekvämligheten gör att du får det lättare, köp en FS.

Den håller dig "fräschare" länge än vad htn gör. Så, är det inte superelitnivå på dig, köp en fs. Alla dar i veckan.
Är det superelitnivå på dig, så är svaret en ht och en fs.

Enkelt nog? Tycker jag i alla fall.

Örjan Lax sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
xyz-saft sa:
Trimmad e-mtb är snabbt som fan!

Obs! Dom som klagar är bara avundsjuka!
E-mtb är för sådana som inte klarar av att framföra en motorcykel.
E-mtb är väl en motorcykel?

En elektrisk motor konverterar elektrisk energi till mekanisk energi (rörelseenergi).
En motor är en maskin som omvandlar energi för att utveckla fysisk rörelse. /Wikipedia/
Så ja! e-cykel är en motor cykel.
Frågan är om det inom några år blir krav på uppkörning och prov på e-cykel. Likt som det är för en långsam moped. Någon måste väl finansiera våra skadade vägar.

Det beror på terräng, åkare och prisklass. En fullgung för 10 000 kronor blir rätt tung i förhållande till en stelsvansad. I 50 000 kronorsklassen så skiljer vikten mindre.

hm sa:
Bajker sa:

Blir per automatik bra på att cykla om väljer samma som proffsen?

Stervelo sa:
Har du börjat tänka "sitta ner och bara trampa igenom" så har du nått den åldern när det bara finns ett svar. Bekvämligheten gör att du får det lättare, köp en FS.

Den håller dig "fräschare" länge än vad htn gör. Så, är det inte superelitnivå på dig, köp en fs. Alla dar i veckan.
Är det superelitnivå på dig, så är svaret en ht och en fs.

Enkelt nog? Tycker jag i alla fall.

+1 från gubbe som gjort precis det valet.

race på i princip grusväg kräver ju inte fjädring alls. men för stigcykling om man av oklart skäl vill ha bara ena hjulet fjädrat vill jag hävda att det ska sitta bak.

pröva att låsa fram resp bak på en helfjädrad och kör loss. det är smidigt att lätta framhjulet och samtidigt hålla fart, däremot inte bakjulet. rotmattor check, stenkistor check, landningar efter dropp check.

kais01 sa:
race på i princip grusväg kräver ju inte fjädring alls. men för stigcykling om man av oklart skäl vill ha bara ena hjulet fjädrat vill jag hävda att det ska sitta bak.

pröva att låsa fram resp bak på en helfjädrad och kör loss. det är smidigt att lätta framhjulet och samtidigt hålla fart, däremot inte bakjulet. rotmattor check, stenkistor check, landningar efter dropp check.

Ett studsande framhjul är ju verkligen trevligt när man vill ha full styrförmåga.

kais01 sa:

Du har en viss poäng men jag håller inte riktigt med.

Har du cyklat helstelt? Det som tar slut är armar, händer, axlar. Du har ganska fin inbyggd fjädring, stå upp. Men armarna är inte starka nog, desstuom "håller" de i framhjulet, vilket inte dina ben gör.

När man cyklar tekniskt är det framhjulet man tar mest hänsyn till, fastnar det går det åt skogen. Bakhjulet kan "rulla" över stock, eller baby head.

Kolla på alla FS för teknisk cykling, stighojjar. Reverse mullet mest hela tiden. Ingen kör mullet i alla fall.

RicoShredderKowalski sa:
ejma sa:
Henrik_E sa:
Du menar inte GMBN?

Nej nej det var lvgnissarna som testade mtb. Trovärdigt.
Fast GMBN har gjort ett sånt test med.

Det bekvämaste valet är en FS. Hardtail väljer man om man inte har några bekymmer rent tekniskt med ett stelt bakparti. Ärligt talat är det nog lite "för många" FS hojar där ute som körs av folk som bara gillar dämpningen och gunget, och inte kan utnyttja potentialen av en fullgungare. Får mig att tänka på gubbar med mage som rullar runt på aero racers..

CW sa:
RicoShredderKowalski sa:
ejma sa:
Henrik_E sa:
Du menar inte GMBN?

Nej nej det var lvgnissarna som testade mtb. Trovärdigt.
Fast GMBN har gjort ett sånt test med.

Det bekvämaste valet är en FS. Hardtail väljer man om man inte har några bekymmer rent tekniskt med ett stelt bakparti. Ärligt talat är det nog lite "för många" FS hojar där ute som körs av folk som bara gillar dämpningen och gunget, och inte kan utnyttja potentialen av en fullgungare. Får mig att tänka på gubbar med mage som rullar runt på aero racers..
Nu gör du samma tankevurpa som många gör.
Aero gör mer nytta när du cyklar långsamt. Du får större vinst av din ökade fart.
Sen tror jag att en mage är aero faktiskt.
Lite mer droppform? Många med tempomage som är grymt snabba.

Om HT är snabbare än FS då måste ju en helstel MTB vara snabbast?!

Edit: bild

r2bike-Open-cycle-1-0-15-pound-29-mountain-bike-1.jpg

Senast ändrad:
örjan och stervelo, min poäng är att i stök håller man inte på och belastar framhjulet, i själva verket drar man i styret istället för att belasta det, mer ju snabbare man ska fram.

ht ser jag som en bastard som kom fram för att det var lätt att förse stela mtb med 'fjädring'. för att tillgodogöra sig 'fjädringen' krävs att man lägger relativt mer tyngd på armarna.

ergo vibrationer i armarna. och otb i stök.

Min allra första mtb från mitten av 90-talet var helstel. Sen blev det en HT med dämpning fram. Sen blev det fullgung för att sedan 2007 åter köra helstelt, vilket jag gör än idag.

Helstelt är definitivt inte snabbast, iaf inte på något annat grusväg & asfalt. Kräver hög koncentration, noga planering av körningen för att hitta det smidigaste spåret hela tiden och går det för fort i för stökig terräng så studsar framhjulet vilket gör händerna trötta och greppet & styrförmågan nedsatt. Men det är kul och utmanande!

Heldämpat var skithärligt. Kroppen tog betydligt mindre stryk och jag orkade köra längre och fortare i stökig terräng. Dock började jag sakna utmaningen, den direkta kontrollen och enkelheten man får utan dämpare.

Att bara ha dämpning fram kändes som ett gränsland som jag aldrig riktigt trivdes i. Har bara kört den konfigurationen i 2 år sen jag började köra mtb. Jag skulle kunna köra fortare i skogen om jag bytte ut min stela gaffel mot en dämpad, men allra fortast tror jag att jag skulle köra på en lätt FS. Då utgår jag utifrån de stigar ja vanligtvis kör på, som är långt mer tekniska än genomsnittet på svenska långlopp.

Senast ändrad:
kais01 sa:
örjan och stervelo, min poäng är att i stök håller man inte på och belastar framhjulet, i själva verket drar man i styret istället för att belasta det, mer ju snabbare man ska fram.
Förvisso, men det blir ju betydligt svårare att låta bli att belasta framhjulet när det bär av brant utför, och samtidigt svänger fram och tillbaka. Även om man häver sig bakåt och rycker i styret. För man vill ju ha kvar lite styrförmåga också. Åtminstone jag...

Men om det nu är så bra med stelt fram, varför har du kvar Fox-gaffeln på din 29:a? :)

Tillbaka
Topp