Vad bränner mest?

Spuute

Ny medlem
Vad bränner mest?
Hallå!

Jag undrar vad som ger bäst för fettförbränning samt få bättre kondition, är det MTB eller racer som gäller?

Kommer cykla ganska mycket efter vägarna och inte alls nå mycket i skogen, men kan mtb ändå vara ett bättre val? Jag har läst lite olika på olika sidor, vilket gör mig väldigt förvirrad?

Jag kommer ju som sagt cykla mest efter vägarna, skog och grusväg kan jag faktiskt helt hoppa över om de skulle vara så. Vill bränna fett och öka konditionen utan att tråka runt på löpstigar å tråka genom löpning. Vilken cykeltyp ska man satsa på? Justnu ska jag börja med en MTB jag har. Men i sommar blir de köp av ny cykel om intresset fortfarande finns kvar, vilket jag tror.

jag behöver verkligen hjälp med detta.. Känner mig heelt vilsen

Vad bränner mest?
pulsmätare och cykeldator.

Det är som BM säger men om du vill ha en hint, kolla kroppsformen på mtb-cyklister och jämför med lvg cyklister. Högst ovetenskapligt men förmodligen korrekt.
-Eller så är det bara så att fettosarna ställer lvg hojjen i garderoben för att de inte orkar med über-estetiken.

Vad bränner mest?
Jag ser ingen större skillnad på kroppsform mellan elit-mtbcyklister deras motsvarigheter på landsvägssidan. Däremot så har jag sett vad som måste vara glada amatörer på landsvägshojar som är minst lika tjocka som undertecknad

Vad bränner mest?
Gör som jag, crasha och slå ut några tänder.
Jag har gått ner 3-4 kg sen i lördags :-D
(man blir inte fet av att surpla soppa med sugrör)

Skämt å sido, jag håller med Johan, det som är roligast kommer att ha bäst effekt.
Sen är det alltid bra med varierad träning, ju mer variation dessto större risk att du orkar hålla på tills det ger resultat.

Lycka till

Vad bränner mest?
Det är tråkigare att cykla landsväg med mtb. Chansen att du lyckas med din ambition i viktminskning och konditionshöjning är ganska liten om du väljer en tråkig träningsform. Som påpekats.

Vad bränner mest?
Precis (igår) börjat trampa med en hybrid och min okvalificerade tolkning säger att du kommer få mer ut ur en sådann eller racer än en mtb om du nu bara ska ägna dig åt väg. Menar visst du har säkert lite mera motstånd från en MTB vilket i sig är pulshöjande om du nu sliter med den men det måste dock vara fel väg att tänka, kan du lika gärna införskaffa en gjutjärns Kronan med ballongdäck och ha lite luft i dem ;)

Enda nackdelen jag kände av med hybriden nu jämfört med mtb´en är att man måste vara mer vaken och aktsam för trottoarkanter, järnvägsövergångar vissa gruspartier etc. Jag har dock kvar mtb för den erbjuder roligare cykling men när jag ska pendla till jobbet är hybriden klart mkt bättre. Sist bara för att ingen har sagt det så ut o pröva runt lite även i skogen, stigcykling kräver ingen speciell hastighet för att det ska bränna mer än snabbare landsvägskörning. Håll jämn och gärna lite tempo på kadensen.

MVH

Vad bränner mest?
Okej, men då blir deta satsa på en racer till sommarn, och nu fick jag det att låat som jag väger uppåt 160kg :P men så är inte fallet, vill bara ner något kilo. Måste bara få påpeka det :P Vill htita en rolig träningsform bara så man kan hålla kroppen i trim så den håller längre

Vad bränner mest?
Är inte faktorer som vind, hastighet, typ av cykel och terräng ganska avgörande för hur mycket man förbränner? Om man bara är ute efter att förbränna så mycket fett som möjligt är väl längre, lågintensiva pass schysst?

Vad bränner mest?
Hmmm är det inte så att man skall ligga relativt lågt i puls för att bränna fett effektivt? Jag inbillar mig att det är lättare att ligga på en jämn belastning på landsväg än i skogen. Om det nu bara är effektiv fettförbrännig man är ute efter.

Fast det är klart all energi som går åt är ju bra så länge man stoppar in lite mindre än man bränner :)

Lycka till hur du än väljer att göra!

Edit: hala tangenter

Senast redigerad av en moderator:
Vad bränner mest?
Mitt tyska test ger detta:
puls.GIF ht=453

För optimal fettförbränning ska man väl ligga runt 60-70% av maxpuls? För mig KAN jag inte ha kul i skogen på så låg intensitet utan jag ligger runt 80-95% hela tiden (översta kurvan). Landsväg och ett hyffsat lugnt och jämnt tempo tror jag på. En bra tumregel är att du ska kunna prata som i ett normalt samtal- då har du puls som är bra för fettförbränning. Fast det är roligare i skogen. XC eller liknande kanske funkar som ett mellanting?

Vad bränner mest?
Jag tror att man ska göra det som känns roligast. Det gäller att få en kontinuitet i det man gör. Att bränna bort ett par kilo är inga problem om man går in för det. Kombinationen av lugnare långpass blandat med intesivare kortpass gör susen. Att samtidigt tänka på vad man äter gör viktminskningen effektivare.

Mtb funkar på kortare landsvägsturer, men med en racer blir det roligare.

Börja med mtbn. Både racer och mtb är utmärkta fettförbrännare, men glöm inte tempot. Man har hört att den effektivaste fettförbränningen är vid lågintensiv träning, och visst, man kanske bränner procentuellt mer fett då. Men glöm inte att den totala förbränningen är högre vid ett högre tempo.

Vad bränner mest?
Visst, en puls på 70% bränner en större andel fett. Men det är ändå pulsen som styr hur mycket kalorier du bränner. Ju högre puls, destå mer kalorier. Det är det som spelar roll i slutändan om man vill gå ner i vikt. Och som Cerberos skriver, så länge man stoppar i mindre än man tar ut så går man ner.
Se bara till att ha kul så kommer det gå kalas.
/J

Vad bränner mest?
Ja, idag ska jag ut på första passet, blir en sträcka på 1,3 mil med en jobbig jävla backe i slutet. Gäller ju att få tummen ur röven å hoppa på cykeln. Så idag blir som sagt första turen, såfort tjejen kommer hem och tar hand om våran dotter så sticker jag iväg på ett pass. Denna sida har varit riktigt motiverande faktiskt. Har dock bara en Elgiganten cykel :P men den funkar då tills i juni då semesterkassan ramlar in och en racer köps. Blir nog inga 10 mils pass innan dess :P

Men dagen 1,3 mil blir nog lagom (vet att jag kommer vara helt död efter). Men man lär ju komma igång nnångång

Vad bränner mest?
Öser du på med väldigt hög puls (hög ansträngning) så kommer kroppen förbränna kolhydrater. Vid lägre ansträngning förbränner man fett.

Less is more.

Vad bränner mest?
morango skrev:
-------------------------------------------------------
> Öser du på med väldigt hög puls (hög
> ansträngning) så kommer kroppen förbränna
> kolhydrater. Vid lägre ansträngning förbränner
> man fett.

Men det är fortfarande kalorier man bränner. Och bränner man mer än man stoppar i sig så går man ner i vikt.
/J

Vad bränner mest?
Jag har också hört av någon gyminstruktör att man tagit tillbaka det där med intensiteten och att det antal kalorier som är det viktiga. Vad man vinner på ett lugnt träningspass är att, i alla fall jag, kan sitta i sadeln otroligt mycket längre. Ett landsvägspass på 5h är inga problem, ett MTB-"pass" på 4 timmar gör ont. Dessutom måste jag fylla på mycket mer bränsle under MTB-passet.
Ähh, fan, är du "tysk": kör landsväg, annars....ha kul!

Vad bränner mest?
Som ren nybörjare skulle jag inte fundera så mycket på optimal förbränning odyl - viktigare är att komma ut och få kontinuitet i det hela. Inte köra så långt och fort så det tar flera dar innan man orkar med nästa pass. och gör inte samma misstag som många andra gjorde i början (jag inkl) - att köra så det bränner i benen hela tiden, i tron att det ger mest:)

Vad bränner mest?
bigmollo skrev:
> morango skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Öser du på med väldigt hög puls (hög
> > ansträngning) så kommer kroppen förbränna
> > kolhydrater. Vid lägre ansträngning
> förbränner
> > man fett.
>
> Men det är fortfarande kalorier man bränner. Och
> bränner man mer än man stoppar i sig så går
> man ner i vikt.
> /J

Ja men öser man på och inte äter korrekt så blir man bara trött och tränar då (förmodligen) mindre och går inte ner i vikt i samma sakt.

Optimalt är inte att ösa på.

Vad bränner mest?
Sluta lipa nu ;-)
Vad är det för fel på: "En bra tumregel är att du ska kunna prata som i ett normalt samtal- då har du puls som är bra för fettförbränning."

bigmollo skrev:
> Köp en pulsklocka. Det verkar vara livsviktigt.
> Optimalt och korrekt är dagens ledord.

Vad bränner mest?
Killen ska cykla 1,4 mil. Är det verkligen så farligt om han tar i lite då? Är det nödvändigt att han ligger på 70% på en sån runda?
Själklart kan han inte ligga på max hela tiden om han är ute i 5 timmar. Men så var ju inte fallet.
Det blir ofta så invecklat när folk ska ge tips om optimal och korrekt träning för en som just börjat cykla. Cykla så man blir trött och glad. Resten ger sig med tiden.
/J

Vad bränner mest?
Jo, jag kommer ju inte ligga på max hela tiden, blir ju endel rulla osv. Kör tills de känns bra helt enkelt. För några år sedan när jag spelade hockey så tränade ajg väl 11pass i veckan. Så lite humm har jag ju om saker å ting

Vad bränner mest?
Högintensiva pass ökar förbränningen även ett bra tag efter passet och är därför effektiva för att gå ned i vikt. T.o.m många kroppsbyggare har gått över från sina långa promenader till att köra mer intensiva pass. Som Mollo säger så är det den totala kaloriförbrännignen som avgör i slutändan.

Viktigt är dock att inte köra så hårt att man tycker det är så jobbigt att man inte vill ge sig ut på nästa pass

Vad bränner mest?
Spuute skrev:
> Jag undrar vad som ger bäst för
> fettförbränning samt få bättre kondition, är
> det MTB eller racer som gäller?

Som flera andra redan skrivit. Intervaller på vardagarna och ett långpass på helgen.

Om du följer Cakemans diagram ska du göra som mtb-cyklisten 3-4 gånger per vecka. 1 timme åt gången. På helgen tar du ett längre pass som lvg-cyklisten på samma diagram. Försök vara ute 2-4 timmar.

Då kommer du bli snabbare, smalare, uthålligare och få ligga mer.
/J

Vad bränner mest?
bng skrev:
> Att både köra MTB och landsväg ökar
> förbränningen alldeles otroligt.

Fatta vad effektivt om man skulle bowla också samtidigt. :)

Vad bränner mest?
För några år sedan gjorde jag det här diagrammet.

Andelen fett man bränner är hög vid låg hjärtfrekvens.
I absoluta tal är fettbrännandet ganska konstant från dryga 70%,
sen fylls det bara på med energi från kolhydrater, och vid hög
belastning räcker inte syret till att bränna fett.

puls-vs-gram.GIF ht=483

Vad bränner mest?
att ingen har testat att spela piano och cykla samtidigt. Där borde det brännas sjuukt mycket kalorier. Man behöver inte släpa med mp3-spelare heller.

Vad bränner mest?
Spuute: Har du någon möjlighet att få in cyklingen i din vardag? Istället för bil eller kollektivtrafik? Då behöver du som småbarnsförälder inte hela tiden planera eller ta dig tid att komma ut att träna, utan cyklingen finns med i bilden hela tiden ändå. Det var så jag började och även om det inte alla dagar blir en massa mil så får du kontiuniteten som är så viktig. Hellre korta pass lite oftare än ett längre pass med hyfsat långt uppehåll innan nästa tur. Kontiuniteten är ju det som gör att du kommer att upprätthålla det flås du bygger upp. Och för att göra vardagscyklingen lite "tuffare" kan du kanske sätta upp ett mål att aldrig t.ex. ta stans backar under en viss hastighet.

Vad bränner mest?
Har ca 2,5 mil till jobbet så vet inte om de e så nice å börja med den turen direkt, hade dock tänkt att i framtiden ta den svängen. Nu får jag hitta mig tid varje dag istället

Vad bränner mest?
Det viktigaste är iaf att du tränar, och dessutom ganska långa pass om du vill bränna fett. Jag tycker själv att det är trevligt att alternera mellan racer och mtb och det hjälper till att hålla motivationen igång :-) T

Vad bränner mest?
Wheee, nu har jag just varit ute på mitt första pass...

Med en mtb som vissa växlar inte funkar, samt dåligt pumpade däck... och en extrem mördarbacke på hemvägen med en jobbigmotvind.. menmen... 1,6 mil på 42 min är jag väldigt nöjd med med tanke på att jag inet tränat på 6år och den cykeln.. känns riktigt bra nu faktiskt :D

Vad bränner mest?
Spuute skrev:
> Wheee, nu har jag just varit ute på mitt första
> pass...
>
> Med en mtb som vissa växlar inte funkar, samt
> dåligt pumpade däck... och en extrem
> mördarbacke på hemvägen med en jobbigmotvind..
> menmen... 1,6 mil på 42 min är jag väldigt
> nöjd med med tanke på att jag inet tränat på
> 6år och den cykeln.. känns riktigt bra nu
> faktiskt :D

WOW! Grattis! Det är superbt jobbar med tanke på omständigheterna. Om du fortsätter så här kommer du att bli riktigt giftig. Gubbsen får nog se upp. ;o)

Tillbaka
Topp